Jump to content

Nullstille MMSI

vting

Recommended Posts

8 hours ago, vting said:

Om jeg kjøper en brukt VHF eks Cobra hh600 som har lagt inn MMSI nummer.

Må denne sendes inn til nullstilling, eller trenger det kun å sende eierskifte til telenor?

Usikker om denne tar MMSI eller bare resten av innstillingene?

https://support.cobra.com/support/solutions/articles/47001193924-how-to-reset-a-cobra-handheld-marine-radio-#

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Manualen ligger ofte tilgjengelig på forhandlers salgside på nettet.

Her er eksempel på hva som i manualen til Cobra modellen du spør etter info om:

s53:

https://webshop.nettbaat.no/products/vhf-cobra-hh600-gps-dsc-flytende?gclid=EAIaIQobChMIhbiXgJWj-wIVhI9oCR1JfQdhEAQYBSABEgI8R_D_BwE

Om du matat in fel MMSI-nummer DU KAN ENDAST GÖRA DETTA EN GÅNG! Du måste kontakta din lokala Cobra-återförsäljare för att återställa apparaten innan du kan mata in ett nytt MMSI-nummer i radion. Eftersom MMSI-numret är så viktigt för DSC-funktionen har denna begränsning implementerats på alla radioapparater med DSC för att förhindra att upprepade ändringar och den potentiella risken för fel i processen.

Min ICOM måtte inn til verksted, måtte vel koble til med kabel og nullstille, mens min Navicom kunne jeg endre selv da jeg fikk ny MMSI.

- Radio off
- Tryk og hold på "16" og "WATCH" knapperne
- Tænd for radioen, og hold altid de 2 taster.
- Der vil blive spurgt en PIN-kode

For RT650 AIS er denne kode 8000;
En gang i "VENDOR MODE"

- Vælg 1. valg (allerede valgt): "CLEAR MMSI"
- Start derefter VHF'en igen

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev for 21 timer siden:

mens min Navicom kunne jeg endre selv da jeg fikk ny MMSI.

willmasta skrev for 9 timer siden:

Cobra må til forhandler.

Disse to utsagn er vel ikke motstridende. Forhandleren kan kodene / prosedyre / rekkefølge med å trykke på knapper, men de skal vel ikke ut av huset. Jeg vet ikke hvor @Arne Henriksen fikk kjennskap til prosedyre, ligger disse åpent i owners manual? Og hvorfor han gjengir de i detalj på et åpent forum? Mulig nyere modeller skal ha en totrinns verifisering, at forhandler må be om en engangskode fra en sentral aktør, jeg vet ikke. Hensikten er vel uansett at MMSI er som et registreringsnummer på bil, ikke meningen at hver bileier skal ringe skiltfabrikken og be om nye tall på skiltene til sin bil.

Code0 skrev for 7 timer siden:

Disse to utsagn er vel ikke motstridende. Forhandleren kan kodene / prosedyre / rekkefølge med å trykke på knapper, men de skal vel ikke ut av huset. Jeg vet ikke hvor @Arne Henriksen fikk kjennskap til prosedyre, ligger disse åpent i owners manual? Og hvorfor han gjengir de i detalj på et åpent forum? Mulig nyere modeller skal ha en totrinns verifisering, at forhandler må be om en engangskode fra en sentral aktør, jeg vet ikke. Hensikten er vel uansett at MMSI er som et registreringsnummer på bil, ikke meningen at hver bileier skal ringe skiltfabrikken og be om nye tall på skiltene til sin bil.

Hæ? Var ikke meningen å tråkke på noen tær eller motstride noen andres innlegg.

Jeg refererte til min erfaring med å endre mmsi på en Cobra vhf, riktignok håndholdt. Sammenligningen med bil er vel ikke så relevant, da er vel en mobiltelefon mer aktuell. Da bytter man vel simkort, som kan sammenlignes med mmsi som vel kan være registrert på aktuell båt med flere eller ny vhf. 

12 hours ago, Code0 said:

Jeg vet ikke hvor @Arne Henriksen fikk kjennskap til prosedyre, ligger disse åpent i owners manual? Og hvorfor han gjengir de i detalj på et åpent forum? Mulig nyere modeller skal ha en totrinns verifisering, at forhandler må be om en engangskode fra en sentral aktør, jeg vet ikke. Hensikten er vel uansett at MMSI er som et registreringsnummer på bil, ikke meningen at hver bileier skal ringe skiltfabrikken og be om nye tall på skiltene til sin bil.

De lå et google-søk unna, og MMSI kan vel gjerne sammenlignes med registreringsnummet på en bil.
Du vet hva som skjer om du kjøper en bil i Danmark og skal registrere den i Norge - da får du et nytt nummer, og det gjorde jeg også

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev 28 minutter siden:

da får du et nytt nummer,

Men du kan ikke printe skiltet selv… du får tildelt et nummer, og må henge på bilen det skiltet du får utlevert.., du printer ikke skiltet selv. Det er vel slik oligarkene gjemmer unna yachtene sine på Marine traffic f. eks, koder inn ny MMSI på AIS’en.

Redigert av Code0 (see edit history)
Arne Henriksen skrev for 2 timer siden:

Du står fritt til å gnage videre her.

Ja, det er vel slik på et åpent forum. Foreløpig har vi fire innlegg hver her i denne tråden, så du gnager vel du også. Syns du kunne spart deg den kommentaren.

Min påstand er at myndighetene ikke vil at folk skal endre MMSI fritt derfor er det forhandlere som skal sitte på disse kodene. 

Det understøttes av ITU-R M.493 "Digital selective-calling system for use in the maritime mobile service" som lyder:

"DSC equipment should not transmit any DSC call until own ship’s MMSI allocated to the ship by the relevant administration has been configured and stored in the DSC equipment. Once stored, it should
only be possible for an authorised user to change the MMSI with advice/cooperation from the manufacturer". 

Om det er praktisk/formålstjenelig og ville ha blitt vedtatt med samme ordlyd i dag - det er et annet spørsmål. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Det er jo en påstand, men vet du det?

Nei, jeg vet ikke. Derfor fremmer jeg en påstand. Hadde jeg vist hadde jeg sagt Faktum er...:

Jeg er ikke veldig interessert i MMSI numre generelt, så jeg leter ikke frem noen forskrifter eller retningslinjer. Noen som vet kan bestride min påstand, så trekker jeg den.

Slik er det vel gjerne i dette forumet, mange poster her som ikke inneholder fakta, men egne synspunkter. 

Det jeg har fått med meg er at omprogrammering av MMSI skal skje hos forhandler. Om dette er noe forhandlere har fått til for å opprettholde et monopol, eller om det er en instruks fra myndigheter trenger ikke jeg sette meg videre inn i, da jeg, om behovet skulle inntreffe, ville gått innom en forhandler, evt fått installasjonen omregistrert.

Håper det var oppklarende, jeg vil jo nødig 'gnage' for mye på dette, og eventuelt miste friheten til å 'gnage' som @Arne Henriksenså rundhåndet har innvilget (på prøve fikk jeg inntrykk av).

EDIT: der har @torkelmj funnet en henvisning ser jeg, takk for hjelpen :-)

EDIT2: Så får vi se om International Telecommunication Union har myndighet i Norge. Den diskusjonen kan dere ta med Torkelmj.

image.png.065de8d1e47e3bfe51abcaac5872eef6.png

Redigert av Code0 (see edit history)
Code0 skrev for 13 timer siden:

Min påstand er at myndighetene ikke vil at folk skal endre MMSI fritt derfor er det forhandlere som skal sitte på disse kodene. 

Hvis man er redd for MMSI-nummer på ville veier, så hadde man vel heller ikke tillatt sluttbruker å legge inn disse selv på helt nye apparater? Men det gjør man altså, det er kun endring som har disse restriksjonene. Det er da det blir litt inkonsekvent i mine øyne....

I USA får ikke brukerne legge inn MSSI på AIS transpondere selv. 

Jeg kan få en fil fra produsenten av min AIS transponder hvis MSSI nummer skal endres. 

Det finnes informasjon om hvordan MSSI kan tilbakestilles for mange VHF modeller på nett. Dette er informasjon som normalt bare autoriserte forhandlere og installatører skal ha, men slikt lekker jo ofte ut etter hvert. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...