Jump to content

Hva er fordeler / ulempene mellom 2 og 4 takt motor?


Cpt.Jack

Recommended Posts

dette finner du som Code0 sier nok av info på hvis du googler (og sikkert med søkefunksjonen her også). Men jeg fikk lyst til å fylle ut litt likevel:

4takt bruker mindre bensin og nesten ikke olje. 2takt "mister" en betydelig andel av bensinen rett i vannet (ca 30%?) i tillegg til rundt 2% olje i bensinen. Dette er dyrt og forurenser. 2takt lukter mer og bråker vanligvis mer.

4 takt har mange bevegelige deler og mye mer som kan gå galt. fler punkter som må vedlikeholdes og fler/mer kompliserte reparasjoner når den blir gammel.
2takt er tradisjonelt lettere, men 4takterene begynner å komme nedover i vekt (og de letteste føles også ganske pinglete/skjøre synes jeg).

2takt har en eksplosjon pr rotasjon pr stempel, mens 4takt tenner annenhver runde. Dette betyr i praksis at 2taktsmotoren er sterkere i midt-registeret (som du trenger for å få båten i plan). På max turtall er effekten den samme (det antall hester som er oppgitt for motoren).

Man kan se for seg en ond sirkel her: båten med 60hester 2takt går akkurat i plan med 4 personer. bytter til 60hester 4takt så klarer den det ikke lenger for den er for svak i midtregisteret. Så man går opp til 70hester men den veier også mer og du må derfor videre opp til 80hester for å få båten i plan og båten er plutselig veldig baktung. Dette er nok en overdrivelse, men man skal ikke kimse av verdien av ekstra trøkk i midtregisteret - det er der en båtmotor gjerne trenger det mest.

Hvis du bruker båten så mye at drivstoff er en betydelig del av regnestykket er 4takter et mer fornuftig valg. Her ville jeg regnet de ekstra drivstoffutgiftene på 2takt mot de ekstra vedlikeholdsutgiftene på 4takt, så ser du at antall driftstimer pr sesong avgjør hva som er billigst i drift.

Hvis du ikke vil skru selv er 2takter et dårlig valg da de nyeste på bruktmarkedet nå er ca 20 år gamle (med noen unntak, som etec og likn). Normal levetid på en båtmotor er rundt 20 år, så alle 2taktere som fortsatt er i bruk lever på lånt tid. Det betyr ikke at de ikke kan ha mange år igjen hvis de overhales og taes godt vare på - men det betyr økende behov for rep og vedlikehold og at du kan få problemer med å finne verksteder som er villig til å skru på dem. Kanskje også deler etterhvert må bestilles fra utlandet.

Link to post
Share on other sites

AMelbye skrev 17 minutter siden:

Normal levetid på en båtmotor er rundt 20 år

Jeg har ALDRI sett eller hørt om en Yamaha 2T fra 1992 eller nyere som er utslitt.

 

(har ingen grunn til å tro at andre merker er noe dårligere, men har best kjennskap til Yamaha, når motoren er eldre enn 2005)

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@dieselfan nei, det er forsåvidt sant - båtmotorer er nesten aldri utslitt, men heller korrodert i stykker eller enkeltsylindere ødelagt pga tette forgassere og veivpakninger som har blitt porøse etc.

20 år var kanskje pessimistisk, men det er det som ofte sies og min 9.9 johnson fikk problemer når den var ca 18 år gammel. På det tidspunktet var anbefalingen fra de verkstedene jeg spurte å hive den og kjøpe ny. Jeg reparerte den selv og den er fortsatt langt fra utslitt (nå 23 år gammel). Poenget mitt var ikke at motoren er kast etter 20 år, men at du må belage deg på å skru selv.

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@dieselfanJeg tror ikke det finnes fakta på dette da det ikke registreres noe sted når en utenbordsmotor skrotes.

Jeg har sett 20 år levetid estimert flere steder - i forumtråder og artikler på nettet. Det er et tall som går igjen og jeg har lest det 5-10 ganger kanskje? Jeg har også sett estimat så lavt som 7-8 år (nettside), som jeg mener er helt feil. 20 år stemmer overens med holdningene jeg ble møtt med når jeg prøvde å levere min 18 år gamle motor på rep. Den var "for gammel" - ikke "verdt" å reparere. Dette handler vanligvis ikke om at motoren faktisk ikke står til å reparere, men mer om hvor gammel en motor skal være før verksted/forhandler ikke lenger vil ta i den.

Jeg er helt enig i at 20år er er kunstig lavt, og kanskje feil - jeg håper det! Men realiteten (og poenget mitt) er fortsatt at man sannsynligvis vil måtte skru selv hvis man velger å kjøpe 2-takter i 2023, for når problemene kommer er det ikke sikkert verkstedet vil ta jobben.

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AMelbye skrev for 6 timer siden:

Jeg er helt enig i at 20år er er kunstig lavt, og kanskje feil - jeg håper det! Men realiteten (og poenget mitt) er fortsatt at man sannsynligvis vil måtte skru selv hvis man velger å kjøpe 2-takter i 2023, for når problemene kommer er det ikke sikkert verkstedet vil ta jobben.

 

For firtaktere er nok 20 år det man kan forvente av levetid. Men en totakter kan bli opp mot det dobbelte uten å skape større problemer. 

 

At verksteder ikke vil ta i noe som garantien er utgått på er en annen sak. Men det er heldigvis en del av oss som er i stand til å skru selv. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Angående levetid/holdbarhet mellom 2-takt og 4-takt, så er nok mange holdninger, som gjenspeiles her, basert på motorer som er bygd i forrige århundre. Da var 2-takt lette, spreke, enkle og drivtsikre, samt enkle og skru på. På samme tiden var 4-takt tunge, ombygde bilmotorer. 

 

2-taktere fra nyere tid med avansert innsprøytning er fortsatt spreke, men blitt fine på forbruk og miljø. Samtidig er de blitt minst like komplisert som firetakter. Med det potensiellt dyre vedlikehold-kostnader. Vekten er også blitt høyere, på nivå med foretaketere. Samtidig så har firetakter blitt enklere og lettere. 

 

Jeg vet ikke hva budsjett og størrelse motor trådstarter kikker på. Men hvis jeg var på utkikk etter liten motor med lavt budsjett, så finnes det fortsatt totakter fra forrige århundre som har mye liv igjen. I kategorien 100hk+, så ville jeg kikka på nyere firetakt. 

Link to post
Share on other sites

Ble en 115HK Mariner 2-Takt fra 2004. Kun gått i ferskvann og  særdeles lite brukt, ingen tæring noen steder samt original sink. Kjøpt av en bonde som man tydelig kunne se var en pirke metter. Prisen havnet på 25 000kr, Høres sikkert gale ut for mange men denne motoren ser helt ny ut og starter lett uten å choke den ihjel. Har hatt 4 takter men er traumatisert etter att jeg hadde en Yamaha hvor det tæret hull i adapterplaten, og en Suzuki 75hk hvor register strammeren gikk att dundas slik att det ble havari.

Redigert av Cpt.Jack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AMelbye skrev for 16 timer siden:

 20 år stemmer overens med holdningene jeg ble møtt med når jeg prøvde å levere min 18 år gamle motor på rep. Den var "for gammel" - ikke "verdt" å reparere. Dette handler vanligvis ikke om at motoren faktisk ikke står til å reparere, men mer om hvor gammel en motor skal være før verksted/forhandler ikke lenger vil ta i den.

 

skal nok ikke mange fastirrede, knekte bolter til før det blir tapsprosjekt å ha verksted til å skru på gammel påhenger

 

 

index skrev for 10 timer siden:

 

For firtaktere er nok 20 år det man kan forvente av levetid. Men en totakter kan bli opp mot det dobbelte uten å skape større problemer.

jeg mistenker at en ting som fort kan gi 2t mer levetid enn 4t , den er innvendig godt korrosjonsbeskyttet av et seigt lag med halvforbrent olje :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Cpt.Jack skrev 33 minutter siden:

Ble en 115HK Mariner 2-Takt fra 2004. Kun gått i ferskvann og  særdeles lite brukt, ingen tæring noen steder samt original sink. Kjøpt av en bonde som man tydelig kunne se var en pirke metter. Prisen havnet på 25 000kr, Høres sikkert gale ut for mange

Gratulerer, høres ut som en perle. Perler koster og de er sjeldne...

Forventet ikke dette utfallet av tråden din.

 

Ikke det du har spurt om men råder deg til å starte med å drenere forgassere også montere et godt fast bensinfilter, gjerne med se-glass. Deretter drener to ganger i året uansett driftstimer. 

Følg med på anoder (spesielt om den har innvendige) og overdriv bruken av vannfast fett.

Så forblir perlen en perle... og du kan starte en tråd om "overhaling av Mar/Merc EPTO 115 2T" om 20 år :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

Har en samling på drøyt ca 20 to-taktere stående hjemme, de fleste produsert mellom 1990 og 2007, de eldste produsert midt på 70-tallet. Så lenge disse får jevnlig vedlikehold, preservering/konservering, så er de det nærmeste man kommer evighetsmaskiner. 
 

Som en kommentar til (høyst ukvalifiserte) meninger om antatt levealder i innlegg lenger opp.

Link to post
Share on other sites

At de ikke selges lenger har ingenting med markedet å gjøre, men politikeren og forbud. Mange som vil ha ny totakter. 

 

For 10 år siden hadde jeg havari på motoren, estimert reparasjonskostnad 70 000. Vurderte at det var fornuftig å reparere selv, da min totakt kanskje ville holde like lenge som en ny 4 takt. Har en feil nå jeg feilsøket på. Satser på at den går 10 år til (2002 modell, 150 hk v6). 

Link to post
Share on other sites

@pacuare grunnen til at de gamle 2takterene forsvant var som du sier mijøpolitikk. Grunnen til at de "nye" totakterene med direkte innsprøytning forsvant var markedet. Dårlig salg kombinert med corona i følge bombardier (som eide evinrude/johnson på det tidspunktet). Teknologien er visst fortsatt i bruk på andre plattformer som snøscootere etc.

Vår gamle 6hester fra 1968 går fortsatt og har vært i normal drift hver eneste sommer siden den var ny, bortsett fra noen år da den hadde oljelekkasje rundt propell-akselen og lokale verksteder "fikk ikke tak i deler lenger". Den lever i beste velgående, men takket være egeninnsats. Jeg er også (som noen sikkert har sett) i gang med en 80hester fra 80-tallet som har levd et hardt liv. Jeg tror det er håp for den også. Jeg tenker også som deg @pacuare - at om jeg overhaler min 30-40 år gamle motor nå er den forhåpentligvis god for 10-20 nye år. Men jeg synes det er fint å skru selv - alt jeg har er gammelt.

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 13 timer siden:

jeg mistenker at en ting som fort kan gi 2t mer levetid enn 4t , den er innvendig godt korrosjonsbeskyttet av et seigt lag med halvforbrent olje :lol:

 

Sånn sett er det mer oljesøl i en firtakter. Men oljerester er bra for motoren ja, ingen tvil om det. Totakterens store fordel levetidsmessig er dens enkelhet, det er rett og slett få deler som kan svikte. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 15 timer siden:

At de ikke selges lenger har ingenting med markedet å gjøre, men politikeren og forbud. Mange som vil ha ny totakter. 

 

For 10 år siden hadde jeg havari på motoren, estimert reparasjonskostnad 70 000. Vurderte at det var fornuftig å reparere selv, da min totakt kanskje ville holde like lenge som en ny 4 takt. Har en feil nå jeg feilsøket på. Satser på at den går 10 år til (2002 modell, 150 hk v6). 

Så det er forbud som gjør at E-Tec ikke produseres lenger? :lol:

Link to post
Share on other sites

Man får fortsatt kjøpt E-Tec snøscootere, så nei. Det var ikke miljø. Det var pga bombarider ikke tjente penger på Evinrude/Johnson lenger.

Offisiell grunn er sviktende salg pluss corona, men jeg har hørt rykter om at de tapte mye på unormalt stort volum av garantireparasjoner relatert til at den nye teknologien ikke tålte saltvann godt nok. Jeg har ingen personlig erfaring med motorene og kan ikke si om dette stemmer - de som har dem her på forumet er tydeligvis fornøyd.

@Cpt.Jack gratulerer med kjøp av ny motor! De 4takterene du hadde: den som ble tæret i stykker - hvor gammel var den? Bytte adapterplate er forsåvidt ikke veldig komplisert, men det hadde kanskje dratt med seg andre ting med det samme? og den som fikk regreim-havari, var servicer fulgt etter boka?

Link to post
Share on other sites

@Nordkapp16.5 Den motoren var 7 år gammel, men adapter plate delen var så dyr att det ikke lønte seg, Skru klarer jeg selv. Byttet topp pakning på en 75Hk 4 Takt Suzuki men endte med å måtte plane toppen 3mm pga tæring noe som resulterte til ganske høy kompresjon og det likte den ikke helt. Men når det kommer til skruing er ingen ting lettere en 2 Takter, man slipper alle disse ledningene til ECU og huske hvor alt skal sitte ETC altså jeg føler det er å skru på 4 takter er 2X tiden man bruker kontra en 2 Takter. Bensinforbruk har jeg vel innsett att jeg skal koste på meg, Jeg bruker ikke båten mer en kanskje 30+ dager løpet av en sesong. Og er alltid nøye med vedlikehold og smøring av komponenter samt konservering. Kjører ferskvann igjennom motorene mine flere ganger løpet av sesongen.

Link to post
Share on other sites

@Cpt.Jack høres ut som du har nok peil og erfaring ja :) Én ting er å ha en ny 4takter innenfor garantitiden, eller evt.  for de som har råd til å betale seg ut av problemene. For "selvskruere" som bruker båtene relativt få timer i året (som deg og meg) er 2taktere et bedre valg.

Det jeg liker dårligst oppi alt dette her er at de fleste problemene på 4taktere later til å være relatert til tæring i en eller annen form - hvilket egentlig ikke har så mye å gjøre med at de er 4taktere. Det virker som at legeringene har blitt dårligere, og da begynner jeg å lure på om dette har med miljøkrav å gjøre (får de ikke lov til å bruke de gode legeringene de brukte før?) eller om det handler om at blårussen fant ut at de selger fler motorer om de ikke varer så lenge... Jeg går ut ifra at et så solid firma som Yamaha ikke har har gjort dette ved et uhell.

Adapterplata på de gamle yamahaene mine er enkle nok til at de burde kunne reproduseres om man har tilgang på en CNC-fres - men det er sikkert ikke like enkelt på de nyere modellene. Ellers hadde det vel ettermarkedet eller aliexpress vært på plass allerede...

@Ask adapterplata er metallstykket som ligger mellom motorblokka og stammen på motoren. Skillet mellom øvre og nedre del kan du si. Gjennom her går både eksos og kjølevannspassasjer.

Her er en video som viser diagnose av problemet på en Yamaha 4takter:
https://www.youtube.com/watch?v=MbhF26FUyNw kjølevann kommer rett ut eksosen uten å gå via motorblokka først.


Hvordan dette viser seg i drift er jeg ikke sikker på (har ikke erfart det selv), men det kan sikkert @Cpt.Jack svare på :)
 

 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 3 timer siden:

Meg bekjent ble den første Suzuki 75 hk firetakter introdusert i år og kommer på markedet som 2023 modell. 

 

Ja det er korrekt. Men er ikke den bare en utgave av alle de stort sett identiske motorene DF70A, DF80A, DF90A og DF100B?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...