Jump to content

Hva er fordeler / ulempene mellom 2 og 4 takt motor?


Cpt.Jack

Recommended Posts

4-takteren har egentlig kun fordeler og ingen ulemper.

Forutsatt at man velger rett modell, og at man evner å ta enkelt vedlikehold selv.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Nordkapp16.5 Nei, Den havarerte kort tid etterpå register reimen røyk så da ble motoren solgt som Moring/Dele motor. Suzuki har noen ville dele priser husker jeg betalte vel 1900kr bare for topp pakningen rundt 600 for eksos pakning var helt ville priser. Bestilte delene fra Danmark var de eneste på nette jeg fant som hadde det til en RIMELIG PRIS.

Link to post
Share on other sites

Nordkapp16.5 skrev for 17 timer siden:

Det virker som at legeringene har blitt dårligere, og da begynner jeg å lure på om dette har med miljøkrav å gjøre (får de ikke lov til å bruke de gode legeringene de brukte før?) eller om det handler om at blårussen fant ut at de selger fler motorer om de ikke varer så lenge...

 

Mistenker det også har med å gjøre at det gås ned på materialtykkelser for å holde vekta nede.   Ser jo fekt i 60hk klassen at dagens 4T motorer bare er ubetydelig tyngre enn en typisk 60hk 2T..

 

Denne tæringsproblematikken kom vel først til syne på de mercury motorene som hadde yamaha motorblokk. Her er vel en av teoriene at materialvalget i adapterplata på disse motorene ikke var helt heldig :confused:

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

@Cpt.Jack Det er helt vanvittige priser. For å ikke sammenlikne med 2takt, men enn annen 4takts-motor: Til porschen min koster pakningssett til hele toppen; altså fullt sett med toppakning, eksos, innsug, camdeksel, diverse oringer og simmringer osv. 1435kr. Og det merket er ikke kjent for billige deler...

@ivarmaterialtykkelse ja, det kan også være en del av historien. Jeg lurer på hvor mye det ville koste å få noen med CNC-maskin til å "skrive ut" en bunke adapterplater i et bedre materiale. Jeg ser for meg at det kan være god butikk.

Redigert av Nordkapp16.5 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Nordkapp16.5 @ivar Stemmer er en del Mercury 40,50 og 60 som jeg ser folk sliter med tæring i adapter platen alle har så å si tæring på samme sted også. Men det skal sies att jeg har hatt samme problemet når jeg hadde en Utter S46 og jeg fikset dette med Kjemisk metal noe som faktisk holdt 1,5 år og til jeg solgte den. Er ingen vanvittige høye temperaturer så det var holdbar fiks bortsett fra att jeg måtte legge på mer etter hvert da tæringen fortsatte å spre seg...

Men når jeg så tykkelsen på godset så man tydelig att det er mye tynnere en hva de eldre motorene er. Ny adapter plate husker jeg i hvert fall att Moss Båt service skulle ha 26 000kr ink moms altså da kun for del.

 

Har en gammel Evinrude fra 70 tallet en 9 Hester som jeg kjøpte på garasje salg ligget i 15år+ så ut som den hadde blitt brukt som moring engang i tiden. Fylte sylinderen med Diesel lot dette ligge ett par uker. Byttet impeller og tennplugger da denne var 2 sylindret. Dro i gang på første draget å gikk som ett skudd. Dette sier mye om hvor solid ting ble lagd før kontra det vi ser idag.

Redigert av Cpt.Jack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saken er nok at produsent og forhandler heller vil selge nye motorer, enn at de gamle skal holdes i live ut over forventet levetid.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, det er ganske opplagt. Men når en motor til 100.000kr+ varer i 7 år vil jeg påstå at det er langt under forventet levetid. Å da prise en relativt enkel og essensiell metallkonstruksjon så høyt - det blir i hvertfall veldig tydelig at hverken kunden eller miljø står i fokus. 

 

Det burde være et krav om både deletilgang og realistisk delepris i 20 år etter siste motor er solgt. Innenfor forbrukerelektronikk har det vært noe utvikling på "right to repair" de siste par årene. Det er mange som jobber for et lovverk som sikrer tilgang på skjemaer og deler. På bil er dette allerede til en viss grad etablert. Får håpe det drypper litt på båtbransjen etterhvert også. 

Redigert av Nordkapp16.5 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...