Teerex Svart 13.November.2022 Del på Facebook Svart 13.November.2022 4-takteren har egentlig kun fordeler og ingen ulemper. Forutsatt at man velger rett modell, og at man evner å ta enkelt vedlikehold selv. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Cpt.Jack Svart 13.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2022 @Nordkapp16.5 Var en Suzuki 70 ja, sa feil, her er nå bilder av noe av prossesen vi måtte igjennom for å bytte pakningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordkapp16.5 Svart 13.November.2022 Del på Facebook Svart 13.November.2022 @Cpt.Jack har du denne ennå? hvis for høy kompressjon skaper problemer kan du kanskje komme rundt problemet ved å forsinke tenningstidspunktet litt - hvis det er justerbart vel og merke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cpt.Jack Svart 13.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2022 @Nordkapp16.5 Nei, Den havarerte kort tid etterpå register reimen røyk så da ble motoren solgt som Moring/Dele motor. Suzuki har noen ville dele priser husker jeg betalte vel 1900kr bare for topp pakningen rundt 600 for eksos pakning var helt ville priser. Bestilte delene fra Danmark var de eneste på nette jeg fant som hadde det til en RIMELIG PRIS. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 13.November.2022 Del på Facebook Svart 13.November.2022 Nordkapp16.5 skrev for 17 timer siden: Det virker som at legeringene har blitt dårligere, og da begynner jeg å lure på om dette har med miljøkrav å gjøre (får de ikke lov til å bruke de gode legeringene de brukte før?) eller om det handler om at blårussen fant ut at de selger fler motorer om de ikke varer så lenge... Mistenker det også har med å gjøre at det gås ned på materialtykkelser for å holde vekta nede. Ser jo fekt i 60hk klassen at dagens 4T motorer bare er ubetydelig tyngre enn en typisk 60hk 2T.. Denne tæringsproblematikken kom vel først til syne på de mercury motorene som hadde yamaha motorblokk. Her er vel en av teoriene at materialvalget i adapterplata på disse motorene ikke var helt heldig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordkapp16.5 Svart 13.November.2022 Del på Facebook Svart 13.November.2022 (redigert) @Cpt.Jack Det er helt vanvittige priser. For å ikke sammenlikne med 2takt, men enn annen 4takts-motor: Til porschen min koster pakningssett til hele toppen; altså fullt sett med toppakning, eksos, innsug, camdeksel, diverse oringer og simmringer osv. 1435kr. Og det merket er ikke kjent for billige deler... @ivarmaterialtykkelse ja, det kan også være en del av historien. Jeg lurer på hvor mye det ville koste å få noen med CNC-maskin til å "skrive ut" en bunke adapterplater i et bedre materiale. Jeg ser for meg at det kan være god butikk. Redigert 13.November.2022 av Nordkapp16.5 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cpt.Jack Svart 13.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2022 (redigert) @Nordkapp16.5 @ivar Stemmer er en del Mercury 40,50 og 60 som jeg ser folk sliter med tæring i adapter platen alle har så å si tæring på samme sted også. Men det skal sies att jeg har hatt samme problemet når jeg hadde en Utter S46 og jeg fikset dette med Kjemisk metal noe som faktisk holdt 1,5 år og til jeg solgte den. Er ingen vanvittige høye temperaturer så det var holdbar fiks bortsett fra att jeg måtte legge på mer etter hvert da tæringen fortsatte å spre seg... Men når jeg så tykkelsen på godset så man tydelig att det er mye tynnere en hva de eldre motorene er. Ny adapter plate husker jeg i hvert fall att Moss Båt service skulle ha 26 000kr ink moms altså da kun for del. Har en gammel Evinrude fra 70 tallet en 9 Hester som jeg kjøpte på garasje salg ligget i 15år+ så ut som den hadde blitt brukt som moring engang i tiden. Fylte sylinderen med Diesel lot dette ligge ett par uker. Byttet impeller og tennplugger da denne var 2 sylindret. Dro i gang på første draget å gikk som ett skudd. Dette sier mye om hvor solid ting ble lagd før kontra det vi ser idag. Redigert 13.November.2022 av Cpt.Jack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 13.November.2022 Del på Facebook Svart 13.November.2022 26 lapper?!? da kan de ikke ha brukt den lille, men den store gangetabellen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordkapp16.5 Svart 14.November.2022 Del på Facebook Svart 14.November.2022 Helt vanvittig. Det er en støpt metallplate. De (eller noen andre) burde kunne solgt den for 2-3.000kr og fortsatt hatt gode marginer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 14.November.2022 Del på Facebook Svart 14.November.2022 Saken er nok at produsent og forhandler heller vil selge nye motorer, enn at de gamle skal holdes i live ut over forventet levetid. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordkapp16.5 Svart 14.November.2022 Del på Facebook Svart 14.November.2022 (redigert) Ja, det er ganske opplagt. Men når en motor til 100.000kr+ varer i 7 år vil jeg påstå at det er langt under forventet levetid. Å da prise en relativt enkel og essensiell metallkonstruksjon så høyt - det blir i hvertfall veldig tydelig at hverken kunden eller miljø står i fokus. Det burde være et krav om både deletilgang og realistisk delepris i 20 år etter siste motor er solgt. Innenfor forbrukerelektronikk har det vært noe utvikling på "right to repair" de siste par årene. Det er mange som jobber for et lovverk som sikrer tilgang på skjemaer og deler. På bil er dette allerede til en viss grad etablert. Får håpe det drypper litt på båtbransjen etterhvert også. Redigert 14.November.2022 av Nordkapp16.5 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.