Jump to content

Serviceforventning nye seil


5nacks

Recommended Posts

Kjøpte nye seil tidligere i år for over 100k. Skulle inn for førstegangs service som jeg trodde var inkludert, men som ikke var inkludert allikevel (jeg er sikker på at det var inkludert, men sto ikke på ordrebekreftelsen). Greit nok. Seilmakeren sa jeg burde få lagt på noen lapper der seilet møter salingshornene. Fikk faktura på 3000 for to lapper som ble limt på. Urimelig eller innafor?

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 53 minutter siden:

Urimelig eller innafor?

Avhenger av hva som sto i tilbudet / hva du har bestilt.

Greit å vente med forsterkninger til seilet har vært brukt så man ser hvor det er slitasje. Hvis ikke tilbudet spesifiserer ettermontasje av forsterkninger så er ikke det med.

Vi vet ikke hvor mange pruterunder dere har gått og hvor mye under konkurrentene din seilmaker la seg. Det er et veldig prissensitivt marked og seilmakerene går så lavt de klarer for å få bestillingen.

Når jeg kjøpte nye seil så var ettersyn etter første sesong inkludert, men det var mer for å se over sømmer og evt reklamasjon / mangler. De hadde glemt / ikke hatt tid til å montere seilnummeret (som var spesifisert i tilbudet), så det ble gjort etter sesongen. Hadde det vært regattaseil, så hadde jeg kunnet ta det av båten, få satt på nummer i løpet av noen få dager, men det hastet ikke for ferieseiling. Det var rulleseil, og der er det jo vanskeligere å sette beskyttelseslapper da punktene flytter seg avhengig av innrulling.

Selv om 100.000 er en stor sum , så går 25' til staten, og det er neppe mye fortjeneste i seilmakerens 75'. Jeg er redd for å havne bakerst i køen hos seilmakeren min, så jeg takker for hjelpen, smiler og betaler...

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Code0 said:

Avhenger av hva som sto i tilbudet / hva du har bestilt.

Greit å vente med forsterkninger til seilet har vært brukt så man ser hvor det er slitasje. Hvis ikke tilbudet spesifiserer ettermontasje av forsterkninger så er ikke det med.

Vi vet ikke hvor mange pruterunder dere har gått og hvor mye under konkurrentene din seilmaker la seg. Det er et veldig prissensitivt marked og seilmakerene går så lavt de klarer for å få bestillingen.

Når jeg kjøpte nye seil så var ettersyn etter første sesong inkludert, men det var mer for å se over sømmer og evt reklamasjon / mangler. De hadde glemt / ikke hatt tid til å montere seilnummeret (som var spesifisert i tilbudet), så det ble gjort etter sesongen. Hadde det vært regattaseil, så hadde jeg kunnet ta det av båten, få satt på nummer i løpet av noen få dager, men det hastet ikke for ferieseiling. Det var rulleseil, og der er det jo vanskeligere å sette beskyttelseslapper da punktene flytter seg avhengig av innrulling.

Selv om 100.000 er en stor sum , så går 25' til staten, og det er neppe mye fortjeneste i seilmakerens 75'. Jeg er redd for å havne bakerst i køen hos seilmakeren min, så jeg takker for hjelpen, smiler og betaler...

Takk for innspill! Fikk en god pris på seilene, skal ikke legge skjul på det. Nå vet jeg ikke hva seilmakerens margin var, men mulig den var liten på min bestilling. Da skjønner jeg at 3000 er med på å bedre marginen litt :) 

Link to post
Share on other sites

3000, for å sy på to lapper?

 

De store Seilmakerene, kan minne litt om bruktbil forhandlere.

 

Av god erfaring, fikk et storseil skriftlig tilbud på 18.000, da det ble satt i produksjon skulle jeg betale 50 % av 28.000.

Ringte inn og undret angående prispåslag, endte i diskusjon.

 

Møtte opp hos seilmaker, fremviste mailen. Samt kvittering på at jeg hadde innbetalt halvparten av påslaget. 
 

Ble da tilbudt, en gratis kaffe. Seilet, fungerer optimalt, femte sesong på Vestlandet, med noe mer vind, enn tidligere Oslofjord vinder med badetemperatur. 

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 1 time siden:

Takk for innspill! Fikk en god pris på seilene, skal ikke legge skjul på det. Nå vet jeg ikke hva seilmakerens margin var, men mulig den var liten på min bestilling. Da skjønner jeg at 3000 er med på å bedre marginen litt :) 

Hva sto det i tilbudet du slo til på?

 

Link to post
Share on other sites

3000, for å sy på to lapper?

 

De store Seilmakerene, kan minne litt om bruktbil forhandlere.

 

Av god erfaring, fikk et storseil skriftlig tilbud på 18.000, da det ble satt i produksjon skulle jeg betale 50 % av 28.000.

Ringte inn og undret angående prispåslag, endte i diskusjon.

 

Møtte opp hos seilmaker, fremviste mailen. Samt kvittering på at jeg hadde innbetalt halvparten av påslaget. 
 

Ble da tilbudt, en gratis kaffe. Seilet, fungerer optimalt, femte sesong på Vestlandet, med noe mer vind, enn tidligere Oslofjord vinder med badetemperatur. 

Link to post
Share on other sites

47 minutes ago, Code0 said:

Hva sto det i tilbudet du slo til på?

 

Tenker du på pris eller hva som var inkludert? Hvis det er sistnevnte så står det ingenting om at førstegangs service/ettersyn eller noe lignende er inkludert. Så har meg selv å skylde der, viktig å få alt på papir. 

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 6 minutter siden:

Tenker du på pris eller hva som var inkludert? Hvis det er sistnevnte så står det ingenting om at førstegangs service/ettersyn eller noe lignende er inkludert.

Jeg tenkte på om forsterkninger var inkludert. Når det ikke er det så er det ikke urimelig å betale for det. Du kunne kjøpt selvklebende duk og gjort det selv. Jeg har fått seilmaker til å laser(?)kutte ut seilnummer som jeg klistret på selv, da betalte jeg ikke for jobben.  Så om du hadde bedt om å komme innom og hente to selvklebende forstrekninger på 1 x 0,2 m eller whatever, så hadde nok det vært greit for en billig penge.

Jeg har Bavaria, modellmerke i storseilet kunne jeg fått montert om jeg betalte ekstra.

Vi vet jo ikke om dette var racing- eller turseil, sjelden med forsterkninger i regattaseil, de er ofte også uten rev. Turseil vil kanskje trenge forsterkninger også i 1.rev-posisjon. Men det ordnet seg, og håper du får glede av seilene i mange sesonger. 

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Code0 said:

Jeg tenkte på om forsterkninger var inkludert. Når det ikke er det så er det ikke urimelig å betale for det. Du kunne kjøpt selvklebende duk og gjort det selv. Jeg har fått seilmaker til å laser(?)kutte ut seilnummer som jeg klistret på selv, da betalte jeg ikke for jobben.  Så om du hadde bedt om å komme innom og hente to selvklebende forstrekninger på 1 x 0,2 m eller whatever, så hadde nok det vært greit for en billig penge.

Jeg har Bavaria, modellmerke i storseilet kunne jeg fått montert om jeg betalte ekstra.

Vi vet jo ikke om dette var racing- eller turseil, sjelden med forsterkninger i regattaseil, de er ofte også uten rev. Turseil vil kanskje trenge forsterkninger også i 1.rev-posisjon. Men det ordnet seg, og håper du får glede av seilene i mange sesonger. 

Jada, blir ikke ruinert av dette 😅 Neste forsterkning gjør jeg selv, da dette kun ble gjort forsterkninger på ene revet. Reparasjoner utover dette kommer jeg nok til å gjøre lokalt, ble hovedsakelig bestilt hos denne seilmakeren pga kort leveringstid. 

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisen var kanskje med frakt? Jeg synes ikke det hørtes så urimelig ut egentlig, en full inspeksjon av seil til en 40-foter (?) tar litt tid, og de skal ha litt margin også for å kunne overleve. 

 

Og mulig læring for deg er jo at du gjør inspeksjon selv og ev kjøper deg litt dacron med lim-backing og gjør slike forsterkninger selv. Det har jeg gjort, så med mindre det er reklamasjon så gjør jeg vedlikeholdet selv. Anser det ikke som noe stort tap for seilmakerne heller, og også helt rimelig at man fikser sine egne ting.

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Thostr said:

Prisen var kanskje med frakt? Jeg synes ikke det hørtes så urimelig ut egentlig, en full inspeksjon av seil til en 40-foter (?) tar litt tid, og de skal ha litt margin også for å kunne overleve. 

 

Og mulig læring for deg er jo at du gjør inspeksjon selv og ev kjøper deg litt dacron med lim-backing og gjør slike forsterkninger selv. Det har jeg gjort, så med mindre det er reklamasjon så gjør jeg vedlikeholdet selv. Anser det ikke som noe stort tap for seilmakerne heller, og også helt rimelig at man fikser sine egne ting.

Leverer og henter selv. Dette var pris for kun lime på to lapper.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, 5nacks said:

Leverer og henter selv. Dette var pris for kun lime på to lapper.

 

Hvis service altså inspeksjon var inkludert i kjøpeprisen, så synes jeg det er stivt. Da ville jeg ha tatt det opp med dem for å få en nedbrytning av prisen ift hva som er arbeid vs hva som er materialkostnad. Det er også i seilmakerens interesse at  folk forstår hva de har betalt for. Det er ganske mye bedre for alle parter enn at du som kunde sitter igjen med en flau smak i kjeften og usikkerhet ift om du vil bruke tjenestene deres igjen.

Link to post
Share on other sites

Kan vel synes dyrt. Hulda har seil fra UK Syversen. De etterleverte en del saker jeg ikke var fornøyd med f.o.c. Men så betalte jeg sikkert i utgangspunktet nok, prutet ikke. I Strömmstad har varmesystemet i leiligheten konket. Fikk innom en spesialist fra Comfort i Strömstad. Han tittet inn i skapet, nappet ut to jordleninger. Jordfeibryteren slo allikevel ut. Fikk det ikke til. Var inne i leiligheten max 20 min. Kjøring totalt 10 min. Faktura SEK 1850. Så Comfort i Strömstad tar ca. 3500 SEK/time.

 

Så jeg vil vel anta at NOK 3000 er innafor, om ikke annet er skriftlig avtalt. Som mekanikerkompisen sier: "Det skal svi å ha båt".

Link to post
Share on other sites

Seilmakeren skal ta i mot seilet, registrere det i et system, vurdere om hva som burde gjøres, snakke med kunden, gjøre en jobb, betale for deler...3000,- syns jeg høres helt ok ut. 

Hvor mye du betalte for seilene er på den ene siden uvesentlig, jobben må uansett gjøres. Og egentlig best for de fleste om seilmakeren ikke spesiealbehandler de som legger inn større ordre. Samtidig lever de jo av kundene, så de må jo vurdere om det er dumt å ikke gi litt ekstra til dem, som så  potensielt går utover de andre. Seilmakeryrket er nok ingen gullgruve, så det er jo ingen pengebinge de har å øse ut av.

Det hjelper jo også lite at du trodde at du hadde serviceavtale hvis det ikke står i papirene. Hvordan skal seilmakeren vite det, annet enn hvis du tror hen er en skurk.

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Code0 said:

> Hva er det du mener jeg har sagt som er overflødig?
 

Service / ettersyn var ikke inkludert, ikke fast kunde, valgte pga kort leveringstid, kommer til å ta service lokalt i ettertid, så ikke en interessant varig kunde.

Uhm, jeg har ikke sagt noen av disse tingene. 

 

For meg var det litt uklart om prisen var med eller uten ettersyn (som TS hevdet var med i kjøpsprisen). Om det var med så synes jeg 3K var stivt, og om det var uten så synes jeg det var en OK pris. Og derfor tipset jeg om at det kunne være greit å be om en nedbryting av prisen i hva som var hvilken type arbeid og hva som var materialer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...