Jump to content

Tildekning for vinteren. Smarte detaljer som letter og sikrer jobben.


NilsPils

Recommended Posts

Saowanee ligger stort sett på vannet om vinteren. Derfor har hun presenningstativ festet utelukkende på båten. Dette har jeg utviklet etter hvert.

 

Presenningen er formet til ved vulking. Det tror jeg jeg har vist i en annen tråd.

 

Stativet består i hovedsak av vanlige aluminiumsrør, men med et midtparti som jeg har snekret selv og som plasseres på kahyttaket. De to trekantene i hver ende av stativet kommer ferdig sammensatt. Resten er "plug and play" uten bruk av verktøy eller bolter. Bjelken over midten kommer i to deler som kobles sammen med bolter og vingemuttere. Dette gir stativet god stabilitet i alle retniger og er fint utgangspunkt for monteringen av resten av stativet.

 

Rekkefesten var før med rørklammer og muttere. Det tok mye tid og ble mye fikling med frosne hender, og også muttere og fastnøkkel i vannet. Nå har leg laget en form for "apehender" med flere frihetsgrader. Disse er gummibelagt innvendig og legges over rekkerøret og strammes til med vingemutter. Jeg har laget dem av eik. Sånne burde være godt egnet for 3D-printing i plast. Men mangler 3D-printer . . . . foreløpig.

 

IMG_0459.JPG.6554c24354ec36e3d3fa61d818abdf50.JPG

 

IMG_0467.JPG.c8fff75fb36835ae809700e90c4c2cd0.JPG

 

IMG_0462.JPG.d95d604c29983dd8faf3a2c3595ef43c.JPG

 

IMG_0481.JPG.6f99a9d3256eb0970c6288365d1836db.JPG

 

IMG_0478.JPG.ad557949f6fdcc3b9135aaf2eb497724.JPG

Link to post
Share on other sites

Smart og funksjonell løsning der Nils :thumbsup:

Ligger selv ute i vinter også, men ble overumplet av kraftig vind fra absolutt verste retning for båthavnen jeg ligger i, så krympeplasten jeg hadde rukket  å få opp på flybridge løsnet. Måtte ta den av før den røsket i stykker stativet.

Hadde ikke hatt problemet dersom jeg hadde nådd å kle med krympeplast nedenfor fly'en også.

Siden har det blåst kraftig hele tiden og tildekking er utsatt til vinden roer seg lenge nok.

Krympeplast på.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...