galia475 Startet 22.November.2022 Del på Facebook Startet 22.November.2022 Hei! Dette er mitt første innlegg på Båtplassen. Faren min sendte meg i denne retning når vi satt sammen med et felles spørsmål om motoren på min første båt - Evinrude e-tec 50hk. Har kjørt sen vinterkonservering via Winterize programmet med frostvæske istedenfor vann. Det ble fort litt vanskelig ettersom programmet varte i over 3 minutter (Kaldt og jævlig for motoren - dårlig timing). På slutten av programmet (siste 30 sekundene) måtte vi bruke ferskvann. Litt kjedelig at frostvæsken ble brukt for null grunn, men shit samma. Jeg lurer på om vannet som er kjørt inni motoren renner ut av seg selv? Da vil jeg vel ikke trenge mer frostvæske inni der? Noen som har noen tips? Tusen takk på forhånd. Mvh Thomas Schlytter-Henrichsen Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.November.2022 Del på Facebook Svart 22.November.2022 Jeg har e-tec 115 hk. Konserverer med ferskvann, ikke frostvæske. Jeg har motoren vertikal ( ikke tiltet opp) på henger hele vinteren. Det har gått bra, slik jeg forstår drenerer vannet ut om motoren ikke tiltes opp. Sitér dette innlegget Link to post
galia475 Svart 22.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2022 Tusen takk! Da kjører jeg på :-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.November.2022 Del på Facebook Svart 22.November.2022 Code0 skrev 19 minutter siden: Jeg har e-tec 115 hk. Jeg har motoren vertikal ( ikke tiltet opp) på henger hele vinteren. Det har gått bra, slik jeg forstår drenerer vannet ut om motoren ikke tiltes opp. Har 75 og 90 E-Tec 2016 og 2018, og kan bekrefte at disse renner tomme i vertikal posisjon. Jeg kjører 50/50 frostveske i loop under konservering fordi det øker levetiden og siden jeg har utstyret klart så tar det toppen ett minutt ekstra.. også gir det en god følelse og gi disse motorene best mulig pleie for jeg er veldig glad i de Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.November.2022 Del på Facebook Svart 22.November.2022 At de drener etter stopp gjelder vel alle påhengere tror jeg. Fordelen med å kjøre gjennom frostvæske er at den har en viss korrosjonsempende effekt. Det beste er nok derfor å kjøre i ferskvann lenge og vel og avslutte med frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.November.2022 Del på Facebook Svart 22.November.2022 Har hatt G1 115hk, og har nå G1 175hk. Jeg kjører konservering med ferskvann. Etter at motor har stoppet opp og mesteparten av vannet har rent ut, tilter jeg motor helt opp og ned igjen et par ganger. Kommer ut litt mer vann da. Bryr meg ikke om frostvæske. Brukte det på min gamle sjøvannskjølte Marna, men da sørger jeg for at blokke sto full av frostvæske hele vinteren. Anser det som tull på påhenger. Hvis dere absolutt vil kan dere spyle gjennom frostvæske etter at motoren er stoppet. Etec er laget for å kunne flushes uten at motor går. Nå har jeg bare kjørt Etec siden 2012, så knapt ti års erfaring da.., Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.