Jump to content

Gammel serie på NRK om båt fra 80-tallet?


Båtshaken

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Da jeg var liten så husker jeg at jeg så på det jeg antar at var en serie, det hadde ihvertfall  en kjenningsmelodi som jeg husker vagt. Kjenningsmelodien hadde 70/80-talls synth (ikke akkurat unikt for den tiden), muligens litt Jean-Michel Jarre aktig? Serien må ha gått på NRK da det ikke var andre alternativer på den tiden og den handlet om, vel, generelt båtliv med tips og triks? Husker dessverre ikke så mange detaljer, men det jeg husker er følgende scener:

 

1. Hvordan bruke en brannslukker, her tror jeg at de var på land og tente på noe olje og slukket med brannslukkern. Temmelig sikker på at de også viste bilder fra båtbrann.

 

2. Hvordan man ikke skulle oppføre seg på sjøen med store skip; det var altså en ganske liten båt som de kjørte i "høy" hastighet og kuttet rett foran baugen på en stor ferje/"cruiseskip". Veldig fyfy! Synes å huske at skipet hadde en slags gulfarge, kanskje M/S Braemar (II)? Her var det også filmet fra broen på skipet.

 

3. Hvordan ikke laste opp en båt før båtferie. Tror det var filmet med et glimt i øyet hvor en familie overlesset en vanlig båt helt amatørmessig, slang gummibåten opp/ned foran på dekk slik at det var vanskelig å se fremover osv. Så dukket det opp noen som kunne sakene sine, slang gummibåten som slep, ryddet inn og pakket alle sakene smart osv.

 

4. Tror det var et segment om hvordan slepe en annen båt, tror det var litt sjø.

 

5. Var også en scene som var filmet inne i en båt hvor kapteinen laget mat, han hadde i det minste hadde bakt et brød i en form.

 

Høres dette kjent ut? Jeg så dette mange ganger fordi fattern hadde tatt det opp på VHS, så derfor kan det være at jeg har blitt lurt til å huske at det var en serie, når det i teorien kan ha bare vært ett program.

 

Det er også mulig at det var fra tidlig 90-tall, men virker ganske usannsynlig.

 

Har forsøkt å Google, søke her i forumet og i NRK arkivet, men har ikke klart å finne noe.

Link to post
Share on other sites

glalaks skrev 24 minutter siden:

Det var en serie som het båtliv. Spilt inn i son marina. Men den var vel senere..?

Det var jo der havnekapteinen i Son ble landskjent, om enn ikke på en udelt positiv måte🤣🤣🤣

Men serien som TS etterspør kan jeg ikke huske. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 31 minutter siden:

Det var jo der havnekapteinen i Son ble landskjent, om enn ikke på en udelt positiv måte🤣🤣🤣

Men serien som TS etterspør kan jeg ikke huske. 

 

Nei, det er neppe den serien. Den verdensberømte havnekapteinen bodde i rekka ved siden av meg her i Son. Energisk type kjennetegnet med utpreget uryddig trav, uansett hva han drev med. Den serien var også spunnet rundf en stor cabincruiser, der livet var ulevelig om man ikke kunne nyte reker og hvitvin på akterdekket. Også folk fra Son. Tror heller ikke det er den serien TS er ute etter.

Link to post
Share on other sites

var det ikke en båtserie på TVNorge i sin tid med Tom Hendriksen. Båtmagasinet eller noe sånt? Lavkost produksjon i reportasjeformat. Type båtblad på TV.

Eller så bør man jo gå på NRK-arkivet og søke etter båtbyggeren fra Landgangen. Trebåter da, men artig å se produksjonsmåter og lokaler som for lengst er svunnen tid.

Link to post
Share on other sites

glalaks skrev for 3 timer siden:

Det var en serie som het båtliv. Spilt inn i son marina. Men den var vel senere..?

Det var ikke den dessverre, men takk for tips!

 

Honduras skrev 31 minutter siden:

var det ikke en båtserie på TVNorge i sin tid med Tom Hendriksen. Båtmagasinet eller noe sånt? Lavkost produksjon i reportasjeformat. Type båtblad på TV.

Eller så bør man jo gå på NRK-arkivet og søke etter båtbyggeren fra Landgangen. Trebåter da, men artig å se produksjonsmåter og lokaler som for lengst er svunnen tid.

Kan umulig ha vært den da dette var før TV Norge startet, men godt innspill, takk!

 

Renzir skrev 3 minutter siden:

Denne er fra 1970 så det er kanskje ikke den?

 

https://tv.nrk.no/serie/sjoeen-og-vi

Oj! Her var du inne på noe, det var absolutt noe i den stilen, men det var i farger og må ha vært nyere enn den. Skal uansett se på den du linket til, veldig artig, takk!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror TS tenker på videoene som jeg mener het "båtførerprøven" eller noe sånt med Jon Winge. Lurer på om båtmagasinet hadde noe med det å gjøre, men usikker.

 

Hadde den på VHS selv på midten av 80-tallet.

 

Husker endel av detaljene som nevnes, bla den speedbåten som skar rett under baugen på en danskebåt. filmet både fra brua og speedbåten. 

Undommen som kjørte speedbåten gjorde sitt beste for å fremstå som han synes dette var ufyselige greier, men man så smilet hehe...

 

Andre elementer var div kjøring og manøvrering med Biam 660 (med gul stripe). Gå ut på spring og greier.

Kjøring i mot og medsjø med bruk av trimplan (Biam) eller trim av utenbords (KMW 528 mener jeg).

 

Får søke litt. rimelig sikker på  at det er denne filmen/ dokumentaren TS mener.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev Just now:

Jeg tror TS tenker på videoene som jeg mener het "båtførerprøven" eller noe sånt med Jon Winge. Lurer på om båtmagasinet hadde noe med det å gjøre, men usikker.

 

Hadde den på VHS selv på midten av 80-tallet.

 

Husker endel av detaljene som nevnes, bla den speedbåten som skar rett under baugen på en danskebåt. filmet både fra brua og speedbåten. 

Undommen som kjørte speedbåten gjorde sitt beste for å fremstå som han synes dette var ufyselige greier, men man så smilet hehe...

 

Andre elementer var div kjøring og manøvrering med Biam 660 (med gul stripe). Gå ut på spring og greier.

Kjøring i mot og medsjø med bruk av trimplan (Biam) eller trim av utenbords (KMW 528 mener jeg).

 

Får søke litt. rimelig sikker på  at det er denne filmen/ dokumentaren TS mener.

Dette høres veeeeeeeldig riktig ut! Så du husker at det bare var én VHS/episode? 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 11 minutter siden:

denne er den jeg mener. Hadde vært artig å se den igjen. Tror jeg så den sånn ca 100 ganger hehe 

Del 1 og 2

 

https://norskvhs.no/2013/04/16/nye-vhser-16-04-2013/ta-batforer-proven-2_800x582/

cb98e-ta-batforer-proven-2_800x582.jpg

Ja det kan absolutt være at det er den jeg tenker på, virker riktig tidsmessig, at det er delt inn i flere "deler" (som kan forklare hvorfor de hadde laget en vignett) og at innholdet er ment som opplæring. Det slo meg aldri at det var noe som ble gitt ut kun på VHS, men kanskje fattern kjøpte den på Sjøen for alle og satt meg foran TVen og bare lot den gå på repeat slik at jeg holdt kjeft en stund, hehe.

Er bare litt rart at jeg synes å huske at jeg ikke hadde hele/at det hoppet rett inn i en scene da jeg så på, kanskje den senere ble sendt på TVen og så tok vi den opp da? Jaja, må sette opp et FINNsøk på den der i hvert fall. Er vel ikke store sjansene for at den har overlevd og at noen legger den ut, men jeg prøver!

 

Takker og bukker, oppdaterer tråden hvis jeg noensinne får tak i den.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 1 time siden:

denne er den jeg mener. Hadde vært artig å se den igjen. Tror jeg så den sånn ca 100 ganger hehe 

Del 1 og 2

 

https://norskvhs.no/2013/04/16/nye-vhser-16-04-2013/ta-batforer-proven-2_800x582/

cb98e-ta-batforer-proven-2_800x582.jpg

Ha! De ligger jo faktisk på Youtube! Du hadde helt rett, det var "Ta båtfører prøven 1" som jeg husket, men det må a vært noe annet på den kassetten også da det var en annen vignett jeg tenkte på, men steike, dette var gøy, takk igjen!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...