Jump to content

Bastøfergen gir plass

skagenekspressen

Recommended Posts

Captain A skrev for 2 timer siden:

Siden du har såpass inngående kunnskap om denne ferjestrekning så burde det være lett og unngå dette neset med sakte  gående fartøyer. Og heller plassere seg bedre i leien.  Er ikkje lokalt kjent der, men det høres litt om som trafikken ut fra Halhjem, det suser det vel 4 ferger at og fram…kommer brått på når man klistrer seg langs land der….,

Tydelig at du ikke er lokalkjent. 

Code0 skrev 1 time siden:

Jeg vet folk skriker ‘MT er ikke til å stole på’, men når jeg passerer ser jeg på track fra en ferge, så har jeg en forståelse av hvor de pleier å gå. Med min båt oppi der ser jeg om jeg er i trajectorien.

87EFBCE3-CC4C-4705-A29D-58ECAE65A9FE.png

Kan da ikkje være umulig og holde seg litt av veien for den fergetrafikk selv med seil og annen sakte gående fartøy .Såpass plan med ein seilas bør vel alle ha.Vist ikkje mann er heilt snydens dritings da.

Antar fergene har gått der ein stund, så det kommer vel bare brått på for ein og annen turist fra feks Vestlandet som ikkje er lokalkjent i område. Men trur nok denne info om ferger kommer fram i NAF vei bok for dem som bruker det for og finne fram.

Skulle fergene begynt og svinge for alle lystbåter så hadde vel ikkje alle pendlere kommen seg heim den dagen….

Her er litt å lese på for de interresaerte:

https://www.kongsberg.com/no/maritime/about-us/news-and-media/news-archive/2020/first-adaptive-transit-on-bastofosen-vi/

https://www.sdir.no/en/shipping/maritime-future/references/basto-vi/

Cool at sønnen din skriver SW til dette Hulda. Selv har jeg hatt en finger med i HW utviklingen. Jeg har vært HW ansvarlig for litt av forløperen til teknologien. Her er vår første supplybåt med K-Master. Merk dere hvordan en standard fremre broinstallasjon så ut for 10 år siden, og hvordan det nye konseptet dere ser på aktru bru. Nå er det flere fartøy med dette konseptet både foran og bak på broen.

Aå fik jeg skrytt litt av arbeidsplassen min 

JRK skrev for 2 timer siden:

Jeg har vært HW ansvarlig for litt av forløperen til teknologien.

Artig.. Jeg har K-Master maintenance kurs og har vært maskinsjef og maskinist på flere supplybåter med dette systemet. Veldig stabilt og bra system, så jeg har nok mest sannsylig glømt det meste jeg lærte på kurset. :giggle:

Captain A skrev for 4 timer siden:

Var vel Kongsberg bro utrusting på ein viss fregatt …… 

navid skrev for 2 timer siden:

"An anti-collision system, comprising radar and electro-optical sensors, is expected to be fitted to Bastø Fosen VI "

Tja...var vel deaktivert på den fregatten da? :confused:

Captain A skrev for 2 timer siden:

Noe var vel deaktivert der ombord… om det var systemer eller besetning ….

Fregatten hadde ikke noe av dette utstyret, eller den teknologien vi snakker om her.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...