Jump to content

Prøvekjørte båt med 2xTamd 41


heiigjen

Recommended Posts

Var å prøvde en båt med 2xTamd 41. Antar at det er B da båt er 90 mod. Båt var nettop på land å ble spylt ren (nesten ren) uten at propeller m.m ble slipt eller pusset. Kjørte båten ca 10 min på fult. Gikk som en klokke. Babord motor nesten 100 grader uten alarm, oljetrykk 45 psi. Turtall 3800. Tempen sank til 80 grader når turtallet senkes til 3600. Styrbord motor ca 90 grader. Olje trykk litt under 60 psi. Turtall 3500. Båten klarte 23kn og burde klare 26kn. Kan selvsagt være noe avvik i instrumenter. Sikker på tide med en systemenes og impellerbytte. Selvsagt vanlig servise også. Gass hendeler var også utjevne, så usikker om styrbord fikk fult pådrag. Er dette noe å bekymre seg for mon tro?

Link to post
Share on other sites

Mener ikke å være frekk, og svarer kun basert på egne erfaringer:

Dersom du er glad i og vandt med å skru, liker å feilsøke samt har ett budsjett som gir rom for og anledning til å håndtere noen 10 000 kr i utbedringskostnader, så ville jeg ikke ha vært bekymret om båt og motorer ellers bærer preg av godt vedlikehold. 
 

Er du avhengig av å sette bort feilsøking og feilretting til andre så ville jeg ha vurdert å styre unna. 
 

Høy vanntemp kan være årsak til «lavt» oljetrykk på babord. 100degC uten alarm på en 41 maskin høres forøvrig ikke helt normalt ut. Om noe har du i hvert fall vært svært nær å få en alarm dersom temp var så høy. 
Høy Temp på denne motoren KAN være ett resultat av at denne gikk med høyere belastning enn styrbord, men trolig er det flere årsaker som du også er inne på. 
 

Manglende turtall på styrbord kan skyldes «både det ene, det andre eller både det ene og det andre». Her må det rett og slett gjøres systematisk feilsøking for å finne ut årsaken(e).  😉

Link to post
Share on other sites

Bare et generelt tankekors til sammenligning: 

Volvo TD 40 satt i Volvos minste lastebiler 7-8 tonnere type F407, F408 og F4. Den yter ca 130 hk i denne versjonen og skal ha topp turtall ca 4000 o/min.

Hvis du hadde et regelmessig behov for en slik mer enn 30 år gammel lastebil (veteran), ville du kjøpt den hvis motoren ble varmere enn normalt, og den slet med å dra opp bakken med lass? jo, hvis du har en varm garasje og elsker å skru.

På den annen side, vi vet at motorer kan gå uten problem i mange år med godt stell og vedlikehold. 

Sjekk om det finnes vedlikeholdsdokumentasjon på båt og motorer. 

Saken er den, at det er aldri spørsmål OM det går i filler, spørsmålet er NÅR! 

Jeg sitter med 2 stk TAMD 72 EDC motorer fra 1998. Denne typen satt i Volvo F7........jeg vet at de heller ikke varer evig..... men med 20 kr literen, god tid, og god oppfølging......... 

Vi sees helt sikkert på fjorden !!!

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Mange momenter som kan følges opp:

 

Rur på propeller kan medføre vesentlig motstand i vannet. Du skrev at disse ikke ble pusset, men antar at rur ble fjernet?

 

Ved dobbeltinstallasjon er det viktig at propellene matcher hverandre. Har vært noen saker her inne der de ikke gjør det. Der har den ene motoren dratt mer lass enn den andre.

 

Ved dobbeltinstallasjon vil den ene motoren dra mer dersom den andres turbo begynner å bli dårlig. Senest i våres var det en som skrev at han fikk en ny båt da han byttet turbo på begge motorene. Plutselig spratt båten opp i plan igjen og båten fikk igjen rett knop.

 

Ved dobbeltinstallasjon er det som regel bare den ene motoren som varmer varmtvannstanken.  Det gjør ofte at den er litt varmere enn den andre.

 

Vær obs på at man bør måle faktisk turtall på motoren med en lasermåler for å være sikker på turtallet. Jeg har vært borti avvik fra det som står i display og det som er i virkeligheten. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 27 minutter siden:

Hørte her om dagen at det begynner å bli vanskelig å få tak i deler til 41 motorene. Stemmer det?

Skal ikke være problem med eler til disse nei.

Disse overhales i store mengder, å det er flere som levere komplette kitt til disse. eneste er noen lager til de første 41, som ikke er standard, men krever litt obs når en bestiller delene.

 

Er vel ikke noen moter som det overhales flere av enn disse 41 jævler nei. Men glad jeg er ferdige med dette nå.

Livert er så mye bedre med nye motor.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Okkaby said:

Skal ikke være problem med eler til disse nei.

Disse overhales i store mengder, å det er flere som levere komplette kitt til disse. eneste er noen lager til de første 41, som ikke er standard, men krever litt obs når en bestiller delene.

 

Er vel ikke noen moter som det overhales flere av enn disse 41 jævler nei. Men glad jeg er ferdige med dette nå.

Livert er så mye bedre med nye motor.

 

Og enda bedre med leid båt..... Nesten da......

Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev 1 minutt siden:

Og enda bedre med leid båt..... Nesten da......

Kunne en hatt råde rett mai til oktober for billig peng, ja så er leie båt finer nok

 

Har overhalt 41 motor sjøl, så kjenner alt for godt til jobben ja. Så nettopp dette holder jeg meg langt unna fremover, da fritiden er viktigere.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 16 timer siden:

Mener ikke å være frekk, og svarer kun basert på egne erfaringer:

Dersom du er glad i og vandt med å skru, liker å feilsøke samt har ett budsjett som gir rom for og anledning til å håndtere noen 10 000 kr i utbedringskostnader, så ville jeg ikke ha vært bekymret om båt og motorer ellers bærer preg av godt vedlikehold. 
 

Er du avhengig av å sette bort feilsøking og feilretting til andre så ville jeg ha vurdert å styre unna. 
 

Høy vanntemp kan være årsak til «lavt» oljetrykk på babord. 100degC uten alarm på en 41 maskin høres forøvrig ikke helt normalt ut. Om noe har du i hvert fall vært svært nær å få en alarm dersom temp var så høy. 
Høy Temp på denne motoren KAN være ett resultat av at denne gikk med høyere belastning enn styrbord, men trolig er det flere årsaker som du også er inne på. 
 

Manglende turtall på styrbord kan skyldes «både det ene, det andre eller både det ene og det andre». Her må det rett og slett gjøres systematisk feilsøking for å finne ut årsaken(e).  😉

Har skrudd litt på båtene oppigjennom årene og setter ikke vekk arbeidet. Hadde håpet å slippe å skru på motorene (utenom service) med det første da det er mye som må gjøres med båten utenom. Er et prosjekt og prisen er deretter.😊

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 10 timer siden:

Mange momenter som kan følges opp:

 

Rur på propeller kan medføre vesentlig motstand i vannet. Du skrev at disse ikke ble pusset, men antar at rur ble fjernet?

 

Ved dobbeltinstallasjon er det viktig at propellene matcher hverandre. Har vært noen saker her inne der de ikke gjør det. Der har den ene motoren dratt mer lass enn den andre.

 

Ved dobbeltinstallasjon vil den ene motoren dra mer dersom den andres turbo begynner å bli dårlig. Senest i våres var det en som skrev at han fikk en ny båt da han byttet turbo på begge motorene. Plutselig spratt båten opp i plan igjen og båten fikk igjen rett knop.

 

Ved dobbeltinstallasjon er det som regel bare den ene motoren som varmer varmtvannstanken.  Det gjør ofte at den er litt varmere enn den andre.

 

Vær obs på at man bør måle faktisk turtall på motoren med en lasermåler for å være sikker på turtallet. Jeg har vært borti avvik fra det som står i display og det som er i virkeligheten. 

Antar at turboer er ok da de ble byttet for 2 år siden. Ellers så tenker jeg det samme angående propeller og instrumenter. Selger skal ha en mekaniker til å bytte en sensor før salg, så tenkte han kunne gi meg en uttalelse før kjøp. 😊

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 11 timer siden:

Skal ikke være problem med eler til disse nei.

Disse overhales i store mengder, å det er flere som levere komplette kitt til disse. eneste er noen lager til de første 41, som ikke er standard,

Har du noen tips til hvor man i så fall handler deler fra? Han jeg snakket med har 41 motorer fra 2004, det skal være blant de siste som ble produsert. Tenkte det var greit å hjelpe ham med noen tips dersom du har noe konkret :smiley:

Link to post
Share on other sites

heiigjen skrev for 18 timer siden:

Kjørte båten ca 10 min på fult. Gikk som en klokke. Babord motor nesten 100 grader uten alarm, oljetrykk 45 psi. Turtall 3800.

Dette er jo en drømmeoppskrift på å drepe den motoren.

 

heiigjen skrev for 18 timer siden:

Babord motor nesten 100 grader uten alarm,

Testet du alarmen ved oppstart?

 

heiigjen skrev for 18 timer siden:

Kan selvsagt være noe avvik i instrumenter.

Ville kryssbyttet temperatur og oljetrykkmåler for å se om verdiene endres.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 35 minutter siden:

Har du noen tips til hvor man i så fall handler deler fra? Han jeg snakket med har 41 motorer fra 2004, det skal være blant de siste som ble produsert. Tenkte det var greit å hjelpe ham med noen tips dersom du har noe konkret :smiley:

SLP i Sverige levere deler til disse motorer og mange andre også. marineparts.no levere deler fra SLP.

Original deler er det Mahle som produsere for Volvo, men ikke så enkelt å få tak i disse utenom VP systemet, da det virker som VP blokkere dette, å original deler til full overhaling, har en mindre hyggelig prislap.

Så er der også et firma i Hellas som lager deler til disse motorer, men husker ikke navnet lengre.

https://slp.se/en

Å er motor fra 2004, er det en 41P. Da får du alle deler. Er kun de aller første av 41A som har noen lager som ikke er standard. Det går på serienummer, noe som jeg mener står nevnt under overhalings settet når en finner dette hos marineparts eller boatparts, som også har delene.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 5 minutter siden:

Å er motor fra 2004, er det en 41P. Da får du alle deler.

Vet ikke om motorer er produsert i 04, men de ble i alle fall kjøpt i 04. Hva er alternativet, 41B? Og når sluttet de å produsere dem?

 

heiigjen skrev 21 minutter siden:

Hei. Tenker at motor bør tåle full belastning denne tiden. 

Ja, normalt burde de det. Men når temperaturen stiger så mye ville jeg dratt av på trotlene, og ikke holdt turtallet i 10 minutter.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 44 minutter siden:

Vet ikke om motorer er produsert i 04, men de ble i alle fall kjøpt i 04. Hva er alternativet, 41B? Og når sluttet de å produsere dem?

 

Ja, normalt burde de det. Men når temperaturen stiger så mye ville jeg dratt av på trotlene, og ikke holdt turtallet i 10 minutter.

Har de ekspansjonstank i plast, er det normalt nyere enn A. A ble vel produsert til og med 89, så tok B over. Men det står tydelig på skiltet med serienummer. På BB side rett bak dieselpumpa. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

3800 er litt lavt turtall for maks? 41 tamd skal vel oppnå 3950 på maks. Så mulig litt tunge propeller, tungt lastet eller groe. 

 

Jeg hadde vurdert å sende inn propeller for sjekk samt matching. Evt justering litt ned. 

 

Ellers presser jeg ikke min 41 over 95C. Da kun ved testing, og jeg fant ut i fjor at den ene termostaten ikke åpnet nok.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 24 minutter siden:

3800 er litt lavt turtall for maks? 41 tamd skal vel oppnå 3950 på maks. Så mulig litt tunge propeller, tungt lastet eller groe. 

 

Jeg hadde vurdert å sende inn propeller for sjekk samt matching. Evt justering litt ned. 

 

Ellers presser jeg ikke min 41 over 95C. Da kun ved testing, og jeg fant ut i fjor at den ene termostaten ikke åpnet nok.

max turtall for tamd41 er 3700 til 3900rpm, så 3800 er god innafor. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 4 timer siden:

Dette er jo en drømmeoppskrift på å drepe den motoren.

 

Testet du alarmen ved oppstart?

 

Ville kryssbyttet temperatur og oljetrykkmåler for å se om verdiene endres.

 

dieselfan skrev for 4 timer siden:

Ved akseptabel temperatur ja.

Ingen med vettet i behold kjører disse motorene på full pinne ved 100 C.

(og enda verre blir det når oljetrykket er relativt lavt)

Det har du selvsagt rett i. Ved oppnådd høy temp ble turtallet senket ned 200 og tempen ble normal. 

Link to post
Share on other sites

@Førstefender, da husket jeg feil. Blander sikkert 3650 som jeg tror var maks på tmd40 med 3900 på tamd41. Byttet motor i fjor. :smiley:

 

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...