Jump to content

Forsikring seilbåt


HR-M

Recommended Posts

Har en gammel HR- Monsun til en verdi av cirka 200 000,-. Ser at kaskoforsikring i IF koster cirka 21 000,- årlig. Så lurte på om noen andre har tips til andre forsikringsselskaper? Da jeg syns det er litt mye mtp på at jeg ikke bruker båten så mye og har den liggende i oslofjorden. 

 

og worst case: jeg har ikke forsikring, og hvis båten skulle plutselig synke i Marina. Hvor mye vil en slik kostnad bli dersom man ikke har forsikring? Noen som har peiling?😊

Link to post
Share on other sites

HR-M skrev 32 minutter siden:

Har en gammel HR- Monsun til en verdi av cirka 200 000,-. Ser at kaskoforsikring i IF koster cirka 21 000,- årlig. Så lurte på om noen andre har tips til andre forsikringsselskaper? Da jeg syns det er litt mye mtp på at jeg ikke bruker båten så mye og har den liggende i oslofjorden. 

 

og worst case: jeg har ikke forsikring, og hvis båten skulle plutselig synke i Marina. Hvor mye vil en slik kostnad bli dersom man ikke har forsikring? Noen som har peiling?😊

 

Det er en helt syk pris. Har full superforsikring hos Fremtind på min 2005 Etap 24i som er verdsatt til ca 190k. Betaler 2307 kr årlig. 

Link to post
Share on other sites

 maxi 84 fra 1979 forsikret for 150000, betaler 420kr mnd , da er det inkludert full kasko på seilbåten + en rana 17 med 40hk mercury, begge hos IF. Også med godkjent vinteropplag på vann.  så du må ha fått noe feil, eller de vil ikke ha deg som kunde eller noe slikt.De er jo lovpålagt og tilby forsikring uansett.

Har du hatt noen tidligere forsikringssaker på noe vis hos IF som kunne ha gjort de gretten? hus, bil eller slikt?

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Betaler 9800kr i året, full kasko med forsikringssum 860000kr. Har fått telefon fra forsikringsselgere, de klarer ikke matche verken pris eller vilkårene som Sparebank 1 gir meg (flyttet over alle forsikringer til et annet selskap i fjor, men båten blir værende der den er). Nå har jeg ikke erfaringer med Sparebank 1 og skade akkurat når det gjelder båt, men de var svært greie å ha med å gjøre da jeg brettet en bil rundt en stolpe for noen år siden. Verdt å sjekke ut:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

If er svindyrt, men har nok lite fradrag for alder på rigg etc. Vurderte selv at 12 laken i året var for drøyt når jeg betaler 3500 i året for toppkasko hos SpareBank 1/Fremtind for båtverdi 450'. 

 

Uansett, skaff deg minimum ansvarsforsikring raskt slik at du slipper å få krav om heving til 10-100'(?) hvis en gjennomføring ryker...

 

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev On 29.11.2022 at 20.16:

For seilbåt så er det essensielt å ikke ha aldersfradrag for rigg og mast, ellers kan det fort bli kroken på døra. Jeg liker også godt Pantaenius hvor man får det beløpet man har forsikret båten for uavhengig av markedspris. 

Dette er et viktig poeng; mange seiler lykkelige rundt i troen at tro at de har forsikret båten for en viss sum, men hos de fleste selskap er dette et maksbeløp. Man vil uansett ikke få utbetalt mer en markedsverdi. Jeg mener det grenser til svindel når man betaler premie på et høyere beløp en det som kan bli utbetalt. Når jeg forsikret båten min for en del år siden, hadde jeg ikke satt meg inn i dette og ved kontakt med forsikringsselskapet oppga jeg ca 100000,- som verdi, jeg ble derfor glad når kundebehandleren foreslo å sette forsikringssum til 150000,- i tilfelle markedsprisen skulle øke eller jeg gjennomførte oppgraderinger. Når jeg senere satte meg inn i vilkårene forstod jeg at jeg kun hadde fått høyere premie og at en 50% økning av markedsverdien på båten min nok ikke var realistisk. 

Pantaenius er blandt de få selskaper der man faktisk avtaler en fast sum som blir utbetalt ved totaltap. Til info betalte jeg ca 3000,- for en Maxi 95med forsikringssum 170000,- 

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Kallethekid said:

Dette er et viktig poeng; mange seiler lykkelige rundt i troen at tro at de har forsikret båten for en viss sum, men hos de fleste selskap er dette et maksbeløp. Man vil uansett ikke få utbetalt mer en markedsverdi. Jeg mener det grenser til svindel når man betaler premie på et høyere beløp en det som kan bli utbetalt..

Helt enig. Dette kom som et lett sjokk for meg også i fjor når jeg fikk en skade på min forrige båt som gjorde at den ble kondemnert. Da var det verdien takstmannen satte som ville bli utbetalt.

Heldigvis for meg ble han veldig positiv til tilstanden og gav meg samme sum som jeg var forsikret for, 200.000, men kunne altså like gjerne fått 100.000 om han hadde vært vanskelig og bare gått på hva "tilsvarende" båter selges for på Finn.

Da jeg kjøpte "ny" båt ble det Pantaenius - og de er ikke dyrere enn de jevne norske selskapene som ikke vet hva som er foran eller bak på en båt, men bare har dem i prislista.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Seilbåt, forsikringssum kr. 350 000, premie kr. 3530 hos Pantaenius.

 

Arne Henriksen, du hadde flaks som fikk satt verdien lik forsikringssummen. Hos norske selskaper må man selv velge en forsikringssum lik det man tror er båtens verdi. Men ved totalhavari er det forsikringsselskapet som bestemmer verdien. De har til og med muligheten til å sette verdien høyere enn forsikringssummen og da kan de si at båten var underforsikret (gjøres vel ikke så ofte).

 

Det er heller ikke uvanlig med aldersfradrag for deler av båten (f.eks. mast). Jeg fikk en gang vite at skulle f.eks. en skadet mast erstattes med ny, ville båten få øket verdi. Her har jo forsikringsselskapene noe å lære nå det gjelder bilskader. Må f.eks. en skadet dør erstattes med en ny, vil jo bilen få øket verdi (!!!!!!!!). Det er vel ingen forsikringsselskaper som ser ironien i dette.

 

Ellers er det godt mulig mange norske selskaper er greie med forsikringsoppgjør.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

eivindch skrev for 16 timer siden:

Jeg fikk en gang vite at skulle f.eks. en skadet mast erstattes med ny, ville båten få øket verdi.

Mye slitedeler på en mast. Bruker vel neppe gammel stående rigg, trinser o.l. ved montering av ny mast?
Så vil absolutt si at en båt med ny mast har høyere verdi.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev On 1.12.2022 at 8.28:

Dette er et viktig poeng; mange seiler lykkelige rundt i troen at tro at de har forsikret båten for en viss sum, men hos de fleste selskap er dette et maksbeløp. Man vil uansett ikke få utbetalt mer en markedsverdi. Jeg mener det grenser til svindel når man betaler premie på et høyere beløp en det som kan bli utbetalt. Når jeg forsikret båten min for en del år siden, hadde jeg ikke satt meg inn i dette og ved kontakt med forsikringsselskapet oppga jeg ca 100000,- som verdi, jeg ble derfor glad når kundebehandleren foreslo å sette forsikringssum til 150000,- i tilfelle markedsprisen skulle øke eller jeg gjennomførte oppgraderinger. Når jeg senere satte meg inn i vilkårene forstod jeg at jeg kun hadde fått høyere premie og at en 50% økning av markedsverdien på båten min nok ikke var realistisk. 

Pantaenius er blandt de få selskaper der man faktisk avtaler en fast sum som blir utbetalt ved totaltap. Til info betalte jeg ca 3000,- for en Maxi 95med forsikringssum 170000,- 

Problemet med å ha en forsikring der man kan velge erstatningsbeløp uavhengig av hva båten faktisk er verdt er at en slik ordning lett kan tiltrekke seg tvilsomme personer og friste dem til "uhell".

 

La oss si en skal selge båten sin og regner med å få ca 100.000 kr for den, men så kan forsikringa gi 200.000 kr for den hvis man bare sørger for å bruke noen få tusen ekstra på en god forsikring, da vil nok litt flere la seg friste enn om utbetalingen bare hadde blitt det samme som man får ved å selge den. Forsikringssvindel finnes allerede, og det vil nok bli mye mer attraktivt om det er gode muligheter for å overforsikre båtene.

 

Det er jo vanskelig å vurdere verdien på en konkret båt, og særlig en som ikke skal selges.

 

Selv har jeg valgt å sette verdien på bååtene mine lik det jeg kjøte dem for og så har jeg latt summen stå slik da jeg antar at slitasje og verdiøkning pga oppgraderinger og inflasjon osv går sånn ca opp i opp så jeg lar kroneveridien stå. Og da jeg la til en ekstra motor så la jeg til verdien av den på forsikringa (men uten å ta med motorbraketten).

 

Jeg tenker at hvis jeg tar i for mye så blir det dyrere forsikring uten at utbetaling ved skade nødvendigvis øker og hvor det også lettere kan bli uberettiget mistanke om forsøk på forsikringssvindel hvis båten er overforsikret og det skjer en skade som dekkes av forsikringen. Så har jeg ikke mer verdifulle båter enn at jeg har råd til å miste dem så da kan jeg helelr bruke det jeg sparer på billigere forsikring på å dekke litt av en evt skade.

 

Foriskringspriser er litt rare. Når jeg ar sett på forsikringspremien på båtene mine ser det ut til at de har vært en viss prosentandel av båtens verdi, tror det var  ca 1% for meg som har brann og tyveri, men ikke dekning ved egen dumhet (gå på skjær osv).

 

Men når jeg la til en motor som koster ca 1/3 av båtens verdi før motorkjøpet så økte forsikringen bare med 13 kr og det synes jeg var billig. Det er tross alt slik at en motor er mye lettere å stjele enn en hel båt og sikkert mer lettomsettelig, så jeg antar en ny motor som lett kan bæres av en person er mer tyveriutsatt enn en båt.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 6 timer siden:

Problemet med å ha en forsikring der man kan velge erstatningsbeløp uavhengig av hva båten faktisk er verdt er at en slik ordning lett kan tiltrekke seg tvilsomme personer og friste dem til "uhell".

 

La oss si en skal selge båten sin og regner med å få ca 100.000 kr for den, men så kan forsikringa gi 200.000 kr for den hvis man bare sørger for å bruke noen få tusen ekstra på en god forsikring, da vil nok litt flere la seg friste enn om utbetalingen bare hadde blitt det samme som man får ved å selge den. Forsikringssvindel finnes allerede, og det vil nok bli mye mer attraktivt om det er gode muligheter for å overforsikre båtene.

 

Det er jo vanskelig å vurdere verdien på en konkret båt, og særlig en som ikke skal selges.

 

Selv har jeg valgt å sette verdien på bååtene mine lik det jeg kjøte dem for og så har jeg latt summen stå slik da jeg antar at slitasje og verdiøkning pga oppgraderinger og inflasjon osv går sånn ca opp i opp så jeg lar kroneveridien stå. Og da jeg la til en ekstra motor så la jeg til verdien av den på forsikringa (men uten å ta med motorbraketten).

 

Jeg tenker at hvis jeg tar i for mye så blir det dyrere forsikring uten at utbetaling ved skade nødvendigvis øker og hvor det også lettere kan bli uberettiget mistanke om forsøk på forsikringssvindel hvis båten er overforsikret og det skjer en skade som dekkes av forsikringen. Så har jeg ikke mer verdifulle båter enn at jeg har råd til å miste dem så da kan jeg helelr bruke det jeg sparer på billigere forsikring på å dekke litt av en evt skade.

 

Foriskringspriser er litt rare. Når jeg ar sett på forsikringspremien på båtene mine ser det ut til at de har vært en viss prosentandel av båtens verdi, tror det var  ca 1% for meg som har brann og tyveri, men ikke dekning ved egen dumhet (gå på skjær osv).

 

Men når jeg la til en motor som koster ca 1/3 av båtens verdi før motorkjøpet så økte forsikringen bare med 13 kr og det synes jeg var billig. Det er tross alt slik at en motor er mye lettere å stjele enn en hel båt og sikkert mer lettomsettelig, så jeg antar en ny motor som lett kan bæres av en person er mer tyveriutsatt enn en båt.

Det er et kjent faktum at en kunstig høy forsikringsum kan gjøre båter mindre sjødyktige,  eller som Evert Taube uttryckte det: "Den höga assuransen, den är en farlig last." Nå kan man nok ikke sette forsikringsummen fritt, jeg måtte sende inn bilder og hvis jeg husker riktig kjøpeavtale. Poenget mitt er at jeg ikke ønsker å bli nødt til å diskutere verdien av båten med en mer eller mindre båtkyndig saksbehandler eller en partisk takstmann. Hvis jeg skulle få et totaltap.

Link to post
Share on other sites

Sendte inn kopi av kontrakt med kjøpesum når jeg kjøpte båten i Danmark, bilder av båten samt serienummer på motor.
Deretter øket jeg forsikringssummen da båten var innmomset og registrert i Norge. 

Fant skryteteksten fra tilbudet:
 

Noen av fordelene ved å forsikre båten i PANTAENIUS:
- Avtalt forsikringssum uten noen form for diskusjon
- Vi erstatter gammelt med nytt uten avskrivninger
- Kr 0,- i egenandel ved:
              • Totalskade
              • Brann
              • Lynnedslag (*gjelder ikke for Middelhavet og utenfor Europa)
              • Tap eller skade på personlig løsøre
              • Inspeksjon/løft etter grunnstøtning uansett om man finner skade eller ei
              • Transportskade
              • Innbrudd
              • Dersom ditt fortøyde eller oppankrede fartøy påseiles av 3. part som har skyld i hendelsen
              • Sjøassistanse / slep (dekker inntil NOK 90.000)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Det beste for trådstarter må vel være å ta en runde med de forsikringsselskapene som kan være aktuelle.  Jeg har selv droppet If for flere år siden da de skulle ha en usannsynlig høy pris på båten sammenliknet med Gjensidige.  Biler, hus, og motorsykler kunne If matche, men med båt i tillegg var valget enkelt for meg.  Jeg tror allikevel ikke andre skal se på min erfaring rundt forsikring av båt for det vil sikkert også avhenge av type båt, alder, størrelse, og hjemmehavn.  Gjensidige betaler også ut utbytte til kundene så en oppgitt pris på f.eks. kr. 5000,- vil kanskje i realiteten være kr. 4.500,-

 

Det som også kan være interessant når man tegner forsikring er hvordan forsikringsselskapet dekker en evt. skade når/hvis den oppstår. Her kan takstmannen være avgjørende, så oppgjøret for 2 like skader blir ikke nødvendigvis likt hvis man bor på forskjellig kant av landet, og får ulike takstmenn.

Link to post
Share on other sites

Betaler ca 10`-ish for forsikringssum 1,6 mill i Pantaenius.

Som før nevnt dekkes stående rigg med nytt hvis uhellet skulle skje, samt at de stort sett ellers er noe bedre på vilkår enn hva de store "bil/hus-selskapene" dekker. Har aldri hatt forsikringsskade, men opplever Pantaenius som profesjonelle og at de "forstår seilbåt" når jeg har kommunisert med dem. Det gjelder ikke nødvendigvis de andre selskapene jeg har vært i kontakt med. Har aldri hatt skade, så har i praksis ikke testet et skadeoppgjør, men har forstått på andre at det også har fungert bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...