Jump to content

Summelyd i sikringsskap som øker med strømforbruk (landstrøm)

dieseldinosaur

Recommended Posts

Hei!

Jeg har et sikringsskap for landstrømsanlegget som har begynt å lage en summelyd. Denne øker i styrke i takt med hvor høyt strømforbruk jeg har samtidig. Hvis man banker borti skapet

forsvinner eller endrer lyden seg - men dette er ikke en langvarig løsning :)

Jeg har kjent litt rundt på bryterne utenfra og ingenting virker varmt - men det føles litt ut noe bak ligger og vibrerer.
En venn mente at dette mest sannsynlig bare var snakk om å skru av strømmen, også stramme noen skruer på bryterne - i mitt tilfelle ligger disse skjult under dekselet her - men før jeg begynner å fundere i denne retningen så lurer jeg på om noen andre har noe lurt her på hva det kan være eller hvordan man bør gå frem?

Det er sikkert ikke det mest farlige å prøve så lenge alt av strøm er koblet av - men jeg synes det er litt ekkelt å rote med strøm… :crazy:

Er det ellers noen som vet om elektrikere i båtverdenen rundt omkring Kristiansand?

20F274D7-6050-40E9-A6B3-08F598B62661.jpeg

Din venn har rett, dette er "brum" fra 50 Hz vekselspenning som er det nettleverandøren leverer deg. Kople fra og stram over alle skruer og koblinger. De skal strammes godt til! Det er ikke noe som heter gammel strøm så det er helt ufarlig å jobbe når du har tatt ut landstrømskabelen. :thumbsup: Er du ike bekvem med det så spør en venn som fusker litt i faget eller en elektriker.
Det kan også tenkes at det er en sikring eller jordfeilbryter som lager lyden og som må byttes.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Enig. Men @Lazyjack, mulig jeg er oversforsiktig, man er vel ikke sikker på at det ikke er noe som kan fungere som en primitiv kondensator? Er vel kanskje ikke farlig, men kan være en overraskelse.

For å være helt på den sikre siden foreslår jeg at du kobler ett eller annet til strømuttaket du har ved sikringene og skrur det på (feks en varmeovn, vifte eller lignende) @dieseldinosaur. Da er du i alle fall sikker. Bare stram til da. 

Som andre allerede har nevnt: Ja noe kan ha løsnet eventuelt kan lyden komme innefra en av automatsikringene. De inneholder jo  elektromagnetiske spoler for kortslutningsvernet.

Ellers, ut fra bildet, ser ut at: 
Til venstre er en automatsikring to faser. 
I midten en jordfeilautomat en fase + Nøytral. Lysere i fargen så har antakelig vært utskiftet.  

Når du får med en elektrofagperson ombord, kan det være en ide å få planlagt en rasjonell utbedring basert på:
- Er det bare en kurs i båten, slik at den nå har både jordfeilvernet + vanlig automatsikring. Gjetter dette er mest sannsynlig. 
- Eller er det to kurser.

Håper dette ikke gjør tråden for komplisert. 

E27 skrev On 4.12.2022 at 8.56:

Til venstre er en automatsikring to faser. 

Topolt, ikke to faser. 

Ellers så synes jeg ikke det er spesielt lurt å lokke usikre og ukyndige personer til å fikle med elektrisk anlegg. Det er slikt man har elektrikere til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
6 hours ago, index said:

Topolt, ikke to faser. 

Ellers så synes jeg ikke det er spesielt lurt å lokke usikre og ukyndige personer til å fikle med elektrisk anlegg. Det er slikt man har elektrikere til. 

Begge ser ut å være  topolt. Ene vanligvis brukt til 230V to faser og andre vanligvis for for 400V en fase + N.
Quote en tilfeldig www side: om TN nett: " Vi har 400 volt mellom fasene L1, L2 og L3, mens det er 230 volt mellom fasene L1, L2, L3 og nøytrallederen. "
Var med hensikt å ikke overlesse svaret med tekniske detaljer. 

Likevel, dette kan mye mulig ha vært koblet slik at sikker funksjon var ivaretatt.  Det vil en fagperson finne ut av, og så gå videre  med en proff løsning. 

Ser ut til at risiko for fikling er ganske lav i dette tilfelle da trådstarter selv har erklært seg for ukomfortabel med denslags og jeg spesifiserte også i mitt forrige innlegg å få ombord fagfolk. 

E27 skrev On 5.12.2022 at 20.08:

Quote en tilfeldig www side: om TN nett: " Vi har 400 volt mellom fasene L1, L2 og L3, mens det er 230 volt mellom fasene L1, L2, L3 og nøytrallederen. "

Her blandes det ledere og faser. En fase er det man har mellom to ledere. F.eks mellom L1 og L2, ellerL1 og N. Men det er ikke så viktig i denne saken. Bare greit å vise forskjell på enfase og trefase. Tofase finnes ikke.

230 volts anlegg er ikke noe å fikle med selv. Ikke hjemme, og særlig ikke i båt. Så det eneste rådet her burde være å få inn en elektriker. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev On 7.12.2022 at 10.57:

Her blandes det ledere og faser. En fase er det man har mellom to ledere. F.eks mellom L1 og L2, ellerL1 og N. Men det er ikke så viktig i denne saken. Bare greit å vise forskjell på enfase og trefase. Tofase finnes ikke.

230 volts anlegg er ikke noe å fikle med selv. Ikke hjemme, og særlig ikke i båt. Så det eneste rådet her burde være å få inn en elektriker. 

1 fas er i et TN-nett hvor man henter 230V fra N+L1, N+L2 eller N+L3.

2 fas er når man når man normalt benytter to faser i et TT/IT-nett.

Dette mikses veldig ofte omhverandre.

Det man ser på bildet er én 2-polet element automat på x.antall ampere med B karakteristikk, samt én to-polet  jorfeilbryter som er godkjent for x.antall ampere og er forhåpentligvis merket med 30mA.(Denne bør testes jevnlig med test knapp)

Hva som generer lyd er vanskelig å si sikkert ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

To fase system finnes, men er kun brukt i svært liten grad i verden, og baserer seg på at du har samme oppbygging som 3-fase, men kutter ut den ene fasen og lar "sinuskurveforskyvingen" mellom fasene være den samme mellom de to gjenværende fasene.

Om vi ser bort fra den ovenfor nevnte rariteten, så er to-fase her i verden derfor i praksis kun en betegnelse der to ledere i et It- nett benyttes. Men fasene ligger fortsatt i fase som i et enfase tn- nett.

Torpedon skrev for 4 timer siden:

To fase system finnes, men er kun brukt i svært liten grad i verden, og baserer seg på at du har samme oppbygging som 3-fase, men kutter ut den ene fasen og lar "sinuskurveforskyvingen" mellom fasene være den samme mellom de to gjenværende fasene.

Og hva forskjellen på dette og enfase. I mitt hode så er eneste forskjellen på enfase og 3 fase at fase nr, 2 og nr. 3 kommer henholdsvis 120 og 240 grader etter den første fasespenningen. 

Den eneste sammenhengen jeg har hørt om 2 fase er i følgende eksempel og har intet å gjøre med det som er skrevet over:

Den italienske professoren Galileo Ferraris klarte å bygge en liten asynkronmotor basert på to faser i 1885. Fasene her er to spenninger med en faseforskyvning på 90 grader. En oppnår dermed et roterende felt, noe som er gunstig for å få en vekselstrømsmotor til å starte.[11] 

E27 skrev On 5.12.2022 at 20.08:

Begge ser ut å være  topolt. Ene vanligvis brukt til 230V to faser og andre vanligvis for for 400V en fase + N.

TrikkerN Lønning skrev for 17 timer siden:

1 fas er i et TN-nett hvor man henter 230V fra N+L1, N+L2 eller N+L3.

2 fas er når man når man normalt benytter to faser i et TT/IT-nett.

Torpedon skrev for 5 timer siden:

Enfas har jeg hørt om, og trefas har jeg hørt om. Tofas har jeg ikke hørt om, det trodde jeg ikke fantes. Kan noen tegne opp det for meg? Litt rusten i dette siden det er en stund siden jeg satt på skolebenken.

Faxen skrev Just now:

Eksisterer ikke.

Ja, det var nå også det jeg trodde. Men nå har jo flere forklart at dette eksisterer, så da kunne jeg tenke meg en skisse På dette. Har selvsagt hørt tofas nevnt mange ganger, men da har jeg kun avskrevet det som at noen snakker om de to lederne i et enfassystem. Men jeg er alltid interessert i å lære noe nytt :thumbsup:

Jeg ser vi går litt OT her, men jeg satser på dette er ok for trådstarter.

Torpedon skrev for 10 timer siden:

Om vi ser bort fra den ovenfor nevnte rariteten, så er to-fase her i verden derfor i praksis kun en betegnelse der to ledere i et It- nett benyttes. Men fasene ligger fortsatt i fase som i et enfase tn- nett.

JRK skrev for 5 timer siden:

Og hva forskjellen på dette og enfase. I mitt hode så er eneste forskjellen på enfase og 3 fase at fase nr, 2 og nr. 3 kommer henholdsvis 120 og 240 grader etter den første fasespenningen. 

Den eneste sammenhengen jeg har hørt om 2 fase er i følgende eksempel og har intet å gjøre med det som er skrevet over:

Den italienske professoren Galileo Ferraris klarte å bygge en liten asynkronmotor basert på to faser i 1885. Fasene her er to spenninger med en faseforskyvning på 90 grader. En oppnår dermed et roterende felt, noe som er gunstig for å få en vekselstrømsmotor til å starte.[11] 

Et 2-fas distribusjonsnett hvor faseforskyvning er 90°(mot "normalt" 360°/3), er etter mitt syn ikke aktuelt i denne sammenheng. For det første er det veldig uvanlig, samtidig er ikke dette noe som leveres av nettleverandører i Norge.

Men det er absolutt interessant og vi var såvidt innom dette på fagskolen :smiley:

Faxen skrev for 4 timer siden:

Eksisterer ikke.

Hvor mange faseledere må benyttes for og oppnå 230V ved IT/TT-nett? Og hvor mange må til ved TN-nett?

Jeg forsøker med en forklaring slik jeg forstår IT og TN nett!

I et IT-nett så er sekundærsiden på tilførselstrafo koblet i trekant mens den i et TN nett er koblet i stjerne.

Spenning mellom fasene i et IT nett vil være 230V mens det i et TN nett vil være 400V.

I et IT nett så tas 230V mellom to fasekoblinger, altså utfra ett viklingssett av 3. De øvrige 2 viklingssettene har ingen innvirkning på uttaket da de 3 viklingssettene er koblet i trekant.

I et TN nett så er viklingene koblet i stjerne. For å ta ut 230V her så må denne tas ut mellom den ene viklingen og Nøytral punket i stjernekoblingen.

Har forsøkt meg med en skisse som jeg håper gir litt mening:

Nett.jpg.4aca4947d2c55400664d9b57c4a81686.jpg

Felles for begge systemene er at det er kun den ene viklingen som blir belastet.

Om det gjelder generator eller transformator så er det koblingen av statorviklingen, evt. sekundærsiden på en trafo, som avgjør videre koblingsmønster!

De lilla pilene er ment å illustrere pulsene/frekvensen på den den aktive viklingen som blir "tappet"

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hjemme i Stavanger da jeg vokste opp hadde vi to nett, et for lys med 127V og et for varme (med noen store klumpete kontakter) med 220V. Idag har jeg skilletrafo i båten med TT-nett og 230V.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...