JRK Svart 15.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2022 Nå skal man ikke blande epler og pærer her. Tidligere i dette innlegget snakkes det om tofase som en aktuell måte og tappe strøm fra vårt elnett. Dette er ikke fysisk mulig der vi har IT nett. Og heller ingenting å tjene på der man har ett TN nett. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så er det en vesntlig forskjell på fasene på 2 og 3 fase, med tanke på fasevinkler. Dette vil medføre en stor COS PHI, oppstrøm hos elverkene, og de vil alldri godta at vi som forbrukere benytter dette. Så de som heveder at man har denne muligheten i dag, tar feil. Så enkelt er det. Ellers så var jo videoen som viste strømkurvene med 2 fase veldig illustrative, om man bruke "LaPlace" transformasjoner for å se på effektuutak. Veldig forenklet, så kan man egentlig legge sammen arealet av strøm og spenningskurvene og da ser man at areealet blir større under kurven med 90 grader 2 fase. Men nå blir dette veldig teoretisk og har ingen praktisk anvendelse for oss med tanke på båtstrøm Link to post
husky dane 85 Svart 15.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2022 Greit,men korleis gjekk da med summelyden? Link to post
176-671 Svart 15.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2022 (redigert) 14 hours ago, Lars H. said: Hjemme i Stavanger da jeg vokste opp hadde vi to nett, et for lys med 127V og et for varme (med noen store klumpete kontakter) med 220V. Idag har jeg skilletrafo i båten med TT-nett og 230V. Vedlagte utklipp er nok fra før tiden du sikter til, men også nordpå var det ...interessante... ordninger. Nevnes som en anekdote og noe man kan humre av i dag. Redigert 15.Desember.2022 av torkelmj Lagt til linjeskift (see edit history) Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Komodo Svart 15.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2022 torkelmj skrev 12 minutter siden: Vedlagte utklipp er nok fra før tiden du sikter til, men også nordpå var det ...interessante... ordninger. Nevnes som en anekdote og noe man kan humre av i dag. Hadde tatt seg ut om de holdt på slik i dag! Halv spenning fra kraftverket mellom kl 17 og 23 Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
E27 Svart 15.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2022 Er vel dette som forårsaket diskusjonen: "Til venstre er en automatsikring to faser. I midten en jordfeilautomat en fase + Nøytral." Denne sikringsboksen har enfas uttak og det var aldri meningen å benevne det som tofas, uavhengig om tofas prinsippet eksisterer eller ikke. Om det så er tillat å benevne de to innkommende, for eksempel L1 og L2, som faser, vet jeg ikke. Har sett ordet "fase" endel i bruk slik, også av noen profesjonelle aktører, så hvis det er helt feil så er det nok diverse korrektur å lese. Det ble nevnt leder så "faseleder" er sikkert bra benevnelse, spesielt logisk angående kabelen. Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2022 Går sikkert bra. Vi hobbyelektrikere har erfart at man kan få støt av begge. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn