Jump to content

Suzuki DT150, hvordan øke lydnivå?

LangtBortiGokk

Recommended Posts

On 12/8/2022 at 1:13 AM, victor said:

Vel, jeg tipper som tidligere antatt her, at det er en tulleinnlegg, også siden det har vært lite respons på svarene du har fått.

Men å være så naiv at man tror man ikke plager folk med høy lyd, selv om man ikke ser hus eller hytter, bekrefter vel i hvertfall at det er noe sant i innlegget ditt. Og det er at du nok er rundt 15 år.

Bare for å nevne noen få, hva med turgåere som er ute for å "høre skogens ro"? Høre på fuglesang i stillhet. ( de har gått dit nettop som du sier pga. at det er stille der.. ) Jegere, dyreliv, osv osv... :wink:

Det var ikke ment som et tulleinnlegg, nei. det var bare et søk etter råd på motor, men antallet folk som har skrevet paragrafer kun for å påpeke hvor stor av en idiot og drittsekk jeg er fordi jeg liker høy lyd som 15 åring fjerna litt gnisten for å svare på disse. Uansett hvor mye jeg påpeker at dyreliv er tynt i området, det ikke er mange turister/turgåere, og ingen beboende er jeg tydeligvis episenter av avskum i båtsamfunnet for å spørre om hvordan jeg kan få mer brom fra en motor. Fått noen gode råd også da:) Jeg skal selvfølgelig ta hensyn til alt og alle rundt meg, og denne båten er bare et av mange prosjekter. Denne er bare rettet litt mot lyd istedet for praktisk bruk.

On 12/8/2022 at 8:49 AM, Bårdp said:

Skal få være den dummeste funksjonen jeg til nå har sett på em motor. Men den øker sikkert salgstallene i idiotmarkedet. 

Det er nok mange enig med deg i, jeg inkludert. Men alt trenger vel ikke være smart, praktisk og økonomisk for å ha deg gøy når man er 15?

Så lenge området jeg kjører i ikke har særlig dyreliv, og praktisk sett intet menneskeliv må det vel væra lov å bråke litt? :)

13 hours ago, 19 fot said:

Jeg lurte litt på om det er kult blant dagens ungdom å bli tunghørt?

Noe lyd utsetter man jo ørene for helt naturlig, men jeg synes det blir rart å skulle utsette dem for ekstra mye lyd og så når dere blir eldre så blir det "Hva sa du, kan du snakke litt høyere?"

Selv har jeg 3 påhengsmotorer fra 6 til 100 hk og foretrekker stort sett å la de gå forholdsvis rolig så det ikke blir så mye lyd. Kunne godt tenkt meg påhengsmoterer som går enda stillere, men det  blir jo dyrt å skulle erstatte feks min 100 hk 2-takt med ny 4-takter, både i innkjøp og i servicekostnader, så da utsetter jeg det inntil videre og har heller kjøpt en liten 4-takt som er  litt mer økonomisk, men dessverre også litt mer lyd i når jeg kjører i samme fart. Den store 2-takteren med V4 er faktisk mer stille enn den nye 4-takteren fordi sistnevnte må jobbe hardere.

Skjønner hva du mener her, men dette prosjektet mitt er ingen flersesongs superpraktisk bruktbåt, men mer ett prosjekt jeg tar noen turer med for å ha det gøy. Har vokst opp med alt innen motor og hatt min fair svare med høylytte motoropplevelser, mange sikkert hakke over det som er trygt for helsa også. Tror ikke jeg får det såpass høyt allikevel.

LangtBortiGokk skrev 6 minutter siden:

Så lenge området jeg kjører i ikke har særlig dyreliv, og praktisk sett intet menneskeliv må det vel væra lov å bråke litt? :)

Kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på hvor dette kan være. Et sted uten verken dyre- eller menneskeliv... Forteller du hvor du holder til så øker nok troverdigheten din litt. Du har ikke skrevet inn bostedskommune i signaturen din slik mange andre her inne gjør. 

31 minutes ago, Komodo said:

Kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på hvor dette kan være. Et sted uten verken dyre- eller menneskeliv... Forteller du hvor du holder til så øker nok troverdigheten din litt. Du har ikke skrevet inn bostedskommune i signaturen din slik mange andre her inne gjør. 

Bor nord i Fauske, pleier å kjøre til Bodø, og sette ut båten der. Kjører derfra utover og rundt store Hjartøya. Der er det allerede lite folk og mer eller mindre intet dyreliv. Er det folk i område på båttur eller som har lagt til på Hjartøy tar vi selvfølgelig hensyn til det. Kjører også noen ganger opp til kjerringøya, også utover og rundt Karlsøyvær. Ferre folk der, men litt lengre tur. Pleier å ha med pappa i koggen med reservebensin og proviant da ;)

LangtBortiGokk skrev 1 minutt siden:

Bor nord i Fauske, pleier å kjøre til Bodø, og sette ut båten der. Kjører derfra utover og rundt store Hjartøya.

Takk for svar Langtbortigokk. Er tilfeldigvis litt kjent i akkurat de områdene, og det er jo steder som er veldig rike på fugleliv. I Bodø hender det at det er litt mennesker også...

4 minutes ago, Komodo said:

Takk for svar Langtbortigokk. Er tilfeldigvis litt kjent i akkurat de områdene, og det er jo steder som er veldig rike på fugleliv. I Bodø hender det at det er litt mennesker også...

Derfor vi pleier å kjøre såpass langt ut når vi kjører med høylytte båter. 

Vi kjører oftest med vanlig speedbåter (Min gamle hurricane 470) og lignende, står 4 takter på den. Lager ikke særlig mye lyd. Kjører noen ganger med en kar som har en 115hk tower of power han har tukla med eksosen på, Bråker noe jævlig.

12 minutes ago, Komodo said:

Tar også hensyn til ærfugl og andre fulgearter i området når vi kjører selvfølgelig. Kjører relativt langt utenfor hjartøy om det er fugleliv, så langt ut vi kommer før bølgene blir for drøye.

@LangtBortiGokk I mitt distrikt, Oslofjorden, er det båter med V8 som går på fri eksos. De høres på flere km avstand. Lyd bærer fryktelig langt over vannet, særlig når det er vindstille. Fordelen med disse båtene er at de blir lite brukt. 

Faktum er at de som er om bord i disse båtene har bråket 2-3 meter bak seg og det er der så lenge de kjører. Skal du bruke båten og kjøre et stykke blir du fort lei av dette.

Jeg er en godt voksen mann og har kolleger som har kjørt motorsykkel hele livet. I ungdommen var det populært at disse bråket. Felles for disse personene i dag er hørselskader, tinnitus og redusert hørsel. En av de bruker høreapparat og det er uten tvil mtorsykkel som er årsaken.

Jeg er mer glad i en 4-takter som går pent og stille. V8 som romler avgårde er på rask tomgang er musikk.

Samme fasinasjonen fikk jeg i ungdommen når Honda kom med 4-taktere på mopeder og motorsykler.

Ønsker du å være miljøbevist og politisk korrekt, så gå heller for å få motoren til å bråke så lite som mulig.

Er mer kult når du plutselig dukker opp et sted uten at noen har hørt at du kommer enn at alle hører deg, men ikke ser deg. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Bårdp skrev 54 minutter siden:

Ja om du er fra Fauske forklarer vel det det meste.

:lol: :lol: :lol: 

Eller vent, Fauske snakker du f...en ikke dritt om!!! I alle fall ikke Finneid :giggle:  

Og til deg @LangtBortiGokk, hvis du er 15 år så kan jeg godt forstå vurderingene dine, men når du blir litt eldre kommer du garantert til å gjøre andre vurderinger enn det du gjør nå. Vet ikke hvor mye jobb vi skal legge i å få deg til å tenke som en femtiåring :wink: 

Men det er mange som har gode poenger i denne tråden. En ting er at du garantert kommer til å plage andre mennesker og fugle/dyreliv selv om du ikke tror det, en annen ting er at du utsetter hørselen din for lyd som ikke er bra. 15-åringer blåser av slike argumenter, det vet jeg og derfor skal jeg ikke jobbe særlig mer med å prøve å få deg til å forstå. Når du passerer 30 eller 40 har du fått mer innsikt, gjort egne erfaringer, og kommet til andre slutninger. 

Hørseltap og tinnitus er nevnt, og bare for å si det, det finnes andre hørselskader som er verre enn begge disse to. Gå inn på linkene og les om recruitment og hyperakusis. Når du må leve med slike skader i tillegg til tinnitus 24/7 får du en annen opplevelse av virkeligheten, og du spør deg selv om ting noen gang kan bli normalt igjen. Snakker av egen erfaring her. Jeg har tidligere vært HiFi entusiast, men fikk ved en ulykke på sykehuset ødelagt hørselnervene på begge sider ved kjemisk forgiftning. Lever nå et liv hvor jeg må bruke høreapparat fra jeg står opp og til jeg legger meg, og er så ømfintlig for lyd at jeg må bruke øreplugger med Bose støydempende headset utenpå bare for å klare å kjøre bil. Folk flest tror ikke det går an.

Hyperakusis

Recruitment

1 hour ago, Komodo said:

:lol: :lol: :lol: 

Eller vent, Fauske snakker du f...en ikke dritt om!!! I alle fall ikke Finneid :giggle:  

Og til deg @LangtBortiGokk, hvis du er 15 år så kan jeg godt forstå vurderingene dine, men når du blir litt eldre kommer du garantert til å gjøre andre vurderinger enn det du gjør nå. Vet ikke hvor mye jobb vi skal legge i å få deg til å tenke som en femtiåring :wink: 

Men det er mange som har gode poenger i denne tråden. En ting er at du garantert kommer til å plage andre mennesker og fugle/dyreliv selv om du ikke tror det, en annen ting er at du utsetter hørselen din for lyd som ikke er bra. 15-åringer blåser av slike argumenter, det vet jeg og derfor skal jeg ikke jobbe særlig mer med å prøve å få deg til å forstå. Når du passerer 30 eller 40 har du fått mer innsikt, gjort egne erfaringer, og kommet til andre slutninger. 

Hørseltap og tinnitus er nevnt, og bare for å si det, det finnes andre hørselskader som er verre enn begge disse to. Gå inn på linkene og les om recruitment og hyperakusis. Når du må leve med slike skader i tillegg til tinnitus 24/7 får du en annen opplevelse av virkeligheten, og du spør deg selv om ting noen gang kan bli normalt igjen. Snakker av egen erfaring her. Jeg har tidligere vært HiFi entusiast, men fikk ved en ulykke på sykehuset ødelagt hørselnervene på begge sider ved kjemisk forgiftning. Lever nå et liv hvor jeg må bruke høreapparat fra jeg står opp og til jeg legger meg, og er så ømfintlig for lyd at jeg må bruke øreplugger med Bose støydempende headset utenpå bare for å klare å kjøre bil. Folk flest tror ikke det går an.

Hyperakusis

Recruitment

Har fått såpass mange gode poeng nå at det kan hende jeg dropper, eller ihvertfall finner ut av en løsning jeg kan tilbakestille. Kommer nok til å ha et bråk på et tidspunkt, men å kunne sette sammen til vanlig eksos i etterkant hadde vel vært smart...

kanskje en ide å sette på hydraulisk lift, burde bli litt mer lyd (og fart) om man får propellaksel opp i høyde med bunn av båten :giggle:
.. Og normalt lydnivå med motor nede og man ikke ønsker å bråke for mye

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Skal man modifisere eksosen for høyere lydnivå bør man i det minste gjøre det på f.eks. Mercurys eminente V6, V8, V10 eller V12 4-taktsmotorer :giggle:

Og ikke en sur gammal 2-takter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...