Jump to content

Polering av båt


HolmenDK

Recommended Posts

HolmenDK skrev 3 minutter siden:

Hei mine norske båtvenner,

 

Jeg har faldt over denne guide til polering av båt på BOATERY som jeg vil dele med jer.

Den er på dansk, håber at i kan læse denne. Jeg har selv fulgt metoden og med

de rigtige produkter bliver resultatet helt perfekt.

 

Se guiden her: https://boatery.dk/polering-af-baad/

 

Jeg gleder meg allerede til våren.

 

mvh. Lars

 

Velkommen til forumet og takk for råd.

 

Men jeg tilråder ikke å skure teakdekk med rensmiddel, og spesielt ikke hvert år. Vi ser stadig teakdekk som er ødelagt av overivrig vedlikehold. Saltvann og myk børste på tvers av fibrene er vanligvis nok.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Velkommen til forumet, vi ser nok litt forskjellig på dette

 

Det der slitet holdt jeg på med i 10, før jeg innså at det måtte finnes noe enklere. Den gang var det MaxWax produker, og vakkert ble det. Men holdt ikke lenger en sesongen, så da var det på'n igjen neste år. Grovpolish er velding tung og masse jobb.

 

På de 2 siste båtene (20 år) har jeg gjort dette 1 gang, så har jeg godt over til ren poliish TC nano. som legges på og poleres,  vår sommer og høst. Ofte nok til at solen ikke gjør gelcoaten matt i det hele tatt. TC Nano egner seg både til maskin og hådnpolering. Håndpolering fint når svarte render skal fjernes etter et par måneder.

 

Båten blir blankere med masse lag av forskjellig lurium, men holder det sesongen igjennom uten etterbehandling. Ikke det jeg har sett så langt.

 

Så lenge du har et polish oppå gelcoaten så falmer den ikke, og du slipper grovpolish som faktisk sliper bort litt gelcoat hvert år....

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Polere båten 3-4 ganger i løpet av sesongen? Håndpolering? Det hørtes da ikke ut som en lett løsning.

 

Da hadde jeg jeg heller polert opp båten skikkelig på våren, og kanskje vasket båten med en god såpe (med beskyttelse) ett par ganger i løpet sesongen.

 

...og hold terminilogien sånn noenlunde rett:

Polish og rubbing er samme sak: Sliping av overflate i varierende grad. Voks (enten organisk, syntetisk eller keramisk) noe helt annet. Rett og slett bare en slags coating.

 

TC Nano høres kult ut, men når det ikke fremkommer tydlig hva det er for noe, så er jeg sikker på at Turtle Wax har bedre produkter - selv på nanonivå.

 

Mitt tips: Vask og stell båten og bilen med samme produkter.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

 

Solseng skrev for 17 timer siden:

Polere båten 3-4 ganger i løpet av sesongen? Håndpolering? Det hørtes da ikke ut som en lett løsning.

 

Da hadde jeg jeg heller polert opp båten skikkelig på våren, og kanskje vasket båten med en god såpe (med beskyttelse) ett par ganger i løpet sesongen.

 

...og hold terminilogien sånn noenlunde rett:

Polish og rubbing er samme sak: Sliping av overflate i varierende grad. Voks (enten organisk, syntetisk eller keramisk) noe helt annet. Rett og slett bare en slags coating.

 

TC Nano høres kult ut, men når det ikke fremkommer tydlig hva det er for noe, så er jeg sikker på at Turtle Wax har bedre produkter - selv på nanonivå.

 

Mitt tips: Vask og stell båten og bilen med samme produkter.

 

 

Det står at jeg polerer 3 ganger i mitt innlegg ikke 4, og jeg polerer alltid med maskin, dem beste på markedet. Skroget poleres bare 2 ganger da det ikke er eksponert for like mye  sollys, og ikke tilgjengelig for polering når båten ligger på vannet. Hådpolering er utelukkende for å fjerne sorte striper, så slipper man eget middel for det. Tidligere da jeg gjorde som deg og som trådstarter beskriver, brukte jeg gjerne to helger for ett fullgodt resultat, og jeg var helt utslitt. Med dagens polering trenger jeg en dag på hele overbygget og 4 timer på skroget, og jeg klarer dette uten å bli for sliten. Hele poenget med ofte er at det kommer ny polish på, før solen har spist opp den gamle. Båten er på denne måten blank å fin hele tiden. Med TC Nano er det aldri bruk for såpe eller andre vaskemidler, gjennom sesongen. Unntak om høstan, da du kan få gul vannlinje om du har for lavt bunnstoff. Tanlen med TC Nano er at den løser opp den gamle poleringen og eventuelt skitt legger seg ytterst mens ny og ren TC Nano legger seg innerst. Leverandøren brukte dette navnet tidligere "nanoformering". Men en forutsetning for å lykkes med dette er at 

https://www.seasea.no/tcnano-gelcoatsealer-250ml

Men en forutsetning for å lykkes med produktet er at det må gjennomføres en grundig "grovpolering" før dette anvendes om gelcoaten ikke er blank og fin. Og grunnen til at jeg kaller dette grovpolering er at man brruker grovere rondeller og av og til rubber (Som acrylpaste) for å fjene falmet gelcoat. Med TC Nano bruker jeg bare finere rondeller. Den store tunge jobben jeg snakker om er nettopp det å få falmet gelcoat blank igjen. Det slipper man med mine 3 poleringer for gelcoaten er alltid blank. En annen liten detalj er at min gelcoat blir aldri slitt. Hver gan man fjerner falmet gelcoat, så fjerner du noe micrometer og ette nok mange år polerer du igjennom.

Til slutt, vasker aldri med annet en vann, og det gjør jeg stort sett hver gang jeg forlater båten. Flekker fjernes om nødvendig med microfiberklut og etterhvert litt TC nano om de svarte stripene blir stående for lenge.

 

Ditt siste tips er egentlig veldig bra, her er egentlig tankegangen den samme, som jeg har med TC Nano. Få på litt wax og solen tærer ikke på lakk og gelcoat. Faktisk de som leverer Princess her i Sverige har sagt det samme.

 

Link to post
Grønngylt skrev for 5 timer siden:

Jeg har polert mange hundre båter. På mine egene brukes det fusso coat :) 

Ja, Fusso regnes vel for å være en av de aller beste polymer-forseglingene til både bil og båt.:smiley: Jeg har nesten en full flaske med Menzerna Power Lock igjen som jeg brukte på bilen. Så det blir den på båten også, selv om Menzerna har en egen Marine-serie av produkter. Disse forseglingene er nokså drøye i bruk, og rekker gjerne mange sesonger. Hittil har jeg bare brukt opp flasken med Jotuns "Hardwax" - en polymer forsegling. Den holder en sesong på skroget, men hadde gitt seg over fenderlist ved sesongslutt og opptak (september/oktober).

Link to post
JRK skrev for 4 timer siden:

 

 

 

Det står at jeg polerer 3 ganger i mitt innlegg ikke 4, og jeg polerer alltid med maskin, dem beste på markedet. Skroget poleres bare 2 ganger da det ikke er eksponert for like mye  sollys, og ikke tilgjengelig for polering når båten ligger på vannet. Hådpolering er utelukkende for å fjerne sorte striper, så slipper man eget middel for det. Tidligere da jeg gjorde som deg og som trådstarter beskriver, brukte jeg gjerne to helger for ett fullgodt resultat, og jeg var helt utslitt. Med dagens polering trenger jeg en dag på hele overbygget og 4 timer på skroget, og jeg klarer dette uten å bli for sliten. Hele poenget med ofte er at det kommer ny polish på, før solen har spist opp den gamle. Båten er på denne måten blank å fin hele tiden. Med TC Nano er det aldri bruk for såpe eller andre vaskemidler, gjennom sesongen. Unntak om høstan, da du kan få gul vannlinje om du har for lavt bunnstoff. Tanlen med TC Nano er at den løser opp den gamle poleringen og eventuelt skitt legger seg ytterst mens ny og ren TC Nano legger seg innerst. Leverandøren brukte dette navnet tidligere "nanoformering". Men en forutsetning for å lykkes med dette er at 

https://www.seasea.no/tcnano-gelcoatsealer-250ml

Men en forutsetning for å lykkes med produktet er at det må gjennomføres en grundig "grovpolering" før dette anvendes om gelcoaten ikke er blank og fin. Og grunnen til at jeg kaller dette grovpolering er at man brruker grovere rondeller og av og til rubber (Som acrylpaste) for å fjene falmet gelcoat. Med TC Nano bruker jeg bare finere rondeller. Den store tunge jobben jeg snakker om er nettopp det å få falmet gelcoat blank igjen. Det slipper man med mine 3 poleringer for gelcoaten er alltid blank. En annen liten detalj er at min gelcoat blir aldri slitt. Hver gan man fjerner falmet gelcoat, så fjerner du noe micrometer og ette nok mange år polerer du igjennom.

Til slutt, vasker aldri med annet en vann, og det gjør jeg stort sett hver gang jeg forlater båten. Flekker fjernes om nødvendig med microfiberklut og etterhvert litt TC nano om de svarte stripene blir stående for lenge.

 

Ditt siste tips er egentlig veldig bra, her er egentlig tankegangen den samme, som jeg har med TC Nano. Få på litt wax og solen tærer ikke på lakk og gelcoat. Faktisk de som leverer Princess her i Sverige har sagt det samme.

 

Ja, ser at TC Nano er en såkalt AIO (all-in-one) - altså en kombinasjon av fin polish og syntetisk forsegling. Utfordringen til alle disse AIOen er at beskyttelsesbiten (forseglingen) er svakere enn dedikerte forseglingsprodukter. Det pågår dog en stadig forbedring av teknologi og kjemi, og mesteparten av R/D (produktutvikling) skjer i bilpleieverden da den er mye større volummessig enn båtpleieverden.

 

Jeg tenker at du kanskje synes du må polere 3 ganger med TC-Nano i løpet av året rett og slett for forseglignen/beskyttelsen ikke varer med enn 3-4 mnd? Dette er veldig typisk for alle AIO-produkter - også i bilverden. (Men sjekk ut Rupes Uno Advanced)

 

Jeg tenker at man kan booste beskyttelsen på båt som bil - altså tilføre forsegling som beskytter litt mot mot UV, salt, sur nedbør osv. I bilverden har man endeløse muligheter med våtvokser, shampooer med voks og quik detailere.

 

Om du polerer 3 ganger med finpolish, eller tar en grovere polering 1 gang og holder beskyttelsen ved like ved å booste/forlenge forseglingen, så ser jeg ikke at slitasje på gelcoat blir verre ved å å kjøre en medium cut polering 1 gang i året fremfor å finpolere 3 ganger.

 

Begge deler vil selvsagt fungere, men det gjelder å finne noe som passer mht tidsbruk og praktikalitet.:smiley: Jeg har ikke eksperimentert så mye på båt, men jeg bruker konsekvent Turtle Wax sin Wet Wax hver 3-4 bilvask.

https://www.garasjetid.no/turtle-wax/2276/hybrid-solutions-ceramic-wet-wax-keramisk-sprayvoks-500-ml

Samme løsning ser jeg for meg vil fungere bra på båt også. Spesielt over fenderlist.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Takker for synspunkter Solseng, og du har nok helt rett i å kikke litt på bilverden, Kanskje finnes det noe lurium som holder hele sesongen, men så langt er det ikke noen av de som bruker Meguiar med mer, med forskjellige toppinger som har funnet det. Ellers så er jeg ikke overbevist om at lakk og gelcoat er lik med tanke på polish og påføring av forskjellig kjemi. Det at glassfiberen er tykk, merkes det godt at det kreves mye mer energi, for å få opp varmen og renset denne en ett bilkarosseri. Videoen var mye prat... og enda mere prat ;)

 

Det du skriver "Om du polerer 3 ganger med finpolish, eller tar en grovere polering 1 gang " her er jeg nok uenig i. Begge mine båter har jeg bare grovpolert 1 eneste gang, på alle år. Finpolerer 3 ganger med maskin, og nettopp det at jeg polerer før gelcoaten har falmet, slipper jeg å slipe vekk gelcoatt. (Blir litt som bilen i videoen , like blank før som etter) En falmet gelcoat under et mikroskop er som å se et landskap med fjell og daler, der dalene skyldes i stor grad UV stråler fra solen. Skal dette bli blankt må alle fjellene slipes vekk, og da blir det tynt med gelcat etter x antall år.

 

 

Link to post

Høres ut som vi enige i utgangspunktet, men at vi tilfeldigvis har valgt ulike veier mot målet.

 

Som deg har jeg tatt en første runde med grovpolering for å bringe gelcoaten opp til et akseptabelt nivå. (Det gjorde jeg først nå våren -22 selv om jeg har eid båten siden -08). Det var en del jobb for å si det slik.

 

Slik jeg ser det, diskuterer vi nå vedlikeholdet/vedlikeholdspoleringen for å bevare glansen fra grovpoleringen. Her er jeg fortsatt enig - det gjelder å finne en rutine og metode som opprettholder glansen uten å måtte rykke tilbake til grovpolering og flere dagers arbeid.

 

Det er vel her vi kryssformiddler/går våre egne veier. Det er selvsagt også stor forskjell om båten står innelagret eller ute i friluft i "off season". Min båt står ute hele året.

 

Jeg er fortsatt utforskende på god rutine for å vedlikeholde glansen fra vårens grovpolering. Det jeg hittil har gjort er:

- Etter opptak i september så jeg at forseglingen ("voksen"/Jotun Hardwax - syntetisk forsegling) fortsatt var inntakt under fenderlist, men hadde sluttet å virke over fenderlist (da det er mer utsatt for UV og naturkreftene).

- Jeg valgte også å kjøre Biltema sin syrebaserte "Waterline cleaner" på vannlinjen siden det hadde grodd litt og blitt misfarget der. Syren spiser opp forseglingen, så dermed hadde jeg også et område rundt vannlinjen hvor beskyttelsen/voksen var borte.

- Jeg vasket båten grundig med en høyalkalisk såpe for å fjerne smuss og påførte deretter en ny runde med Jotuns Hardwax på hele båten etter opptak (september).

 

Staus nå i desember med snø over hele båten, er at glansen fra grovpoleringen fortsatt er der. Litt overflatesmuff er det, men det sitter på forseglingen og lar seg vaske av. Glansen ser ut til å holde seg.

 

Jeg skal ikke trekke noen svære konklusjoner enda, men det ser ut til at jeg slipper unna med en finpolering til våren.

 

Den andre konklusjonen er at Jotuns Hardwax ikke holder gjennom et helt år. Men jeg har tro på at den holder rundt 4-6 mnd på toppsiden.

 

Min foreløpige konklusjon (forståes som pågående eksperiment): Er at hvis beskyttelsen/forseglingen er/holdes inntakt gjennom sesongen, så falmer ikke gelcoaten såpass mye at man trenger å rykke tilbake til start/grovpolering ved neste sesongstart.:smiley:

 

Det er vel fortsatt gode 4 mnd til båten skal ut på vannet igjen. Hittil ser det nye voks/forseglingslaget jeg påførte i sept/okt å holde stand mot vær og vind. Båten har fortsatt glansen i gelcoaten selv om det er snømåking som gjelder akkurat nå. Jeg ser ikke bort fra at jeg vasker båten og gir den en liten ekstra dose med hurtigforsegling ment for bil, siden jeg likevel vasker bilen rett ved.

 

Slik jeg ser det, advokerer vi for samme sak med ulik vinkel og ulike produkter. Du kjører en AIO polish (altså et fint poleringsmiddel med tilsatt beskyttelse/forsegling) 3 ganger. Jeg polerer 1 gang (så grovt/fint som nødvendig) per sesong, men kjerer flere runder med vask og påføring av ren beskyttelse/forsegling.

 

Hovedpoenget er nok likevel at man finner en metode og produkter som tilsammen klarer å holde båten blank og fin fra år til år.:smiley:

 

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...