Jump to content

Hvordan beregner jeg dieselforbruk ut fra kurvene for motoren?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg har en 4JHE Yanmar-motor med kurver for forbruk ved forskjellige turtall som diagrammet nedenfor viser. Da burde det være greit å finne dieslelforbruk ved forskjellige turtall ved å multiplisere liter pr Hp og time ved et gitt turtall fra den øverste kurven med Hp fra den nedre ved samme turtall.

 

Men hvilken av de nederste kurvene skal jeg bruke?

Velger jeg feks. et turtall på 2700RPM får jeg jo vidt forskjellig resultat ut fra hver kurve. I dette eksempelet 7,3, 6,7 eller 3,7 liter pr. time.

 

 

dieselforbrukutregning.jpg.f29cf66acaf9e2729e17c9a4498f84c1.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det har du vel rett i, men jeg blir alltid litt nysgjerrig på ting jeg ikke vet. Man blir aldri for gammel til å lære noe nytt når det gjelder tekniske ting. Her er det oppgitt DIN-normer jeg ikke vet hva er.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

DIN6270A er kurven som viser hva motoren yter ved 100% belastning ved hvilket som helst turtall. Her ser du at du har en ganske bra kraftreserve mellom propellens effekt og motorens effekt helt til du kommer opp til maks turtall. DIN6270B er jeg litt mer usikker på, men skal jeg tippe, så er det kurven for maks overlast. For at en motor skal klare å øke turtallet om den har full belastning, så er den nødt til å overbelastes før at turtallet kan økes. Det er normalt at en motor kan overbelastes 10%. Så om du har for eksempel en propell der du klarer å oppnå maks 3000rpm, så ovebelaster du egentlig motoren med 10%.

Link to post

Ved å lese litt mer i spesifikasjonene ser det ut til at DIN6270A brukes for kontinuerlig belastning og DIN 6270B for max 1 time.

 

motor_rating.jpg.4a232ca3ad28198cf26e830a76995519.jpg

 

 

 

Nå har jeg regnet ut og lagt inn en kurve (rød) for forbruk i liter pr. time. Jeg trodde den skulle bli ennå brattere ved stort pådrag, men den er bratt nok. Om jeg går med 2800RPM ligger jeg på rundt 6 knop med 4,5 l/h. Drar jeg på til nesten max hastighet på lengre strekk i åpent farvann med 7 - 7,5 knop ligger jeg på 3200RPM og forbruk på 6,5 l/h. Ved fullt pådrag får jeg 3500 - 3600RPM uten særlig hastighetsøkning. I fri kan jeg ruse motoren opp i 3800RPM.

 

Uansett virker det vel som at jeg har helt grei propell i forhold til båtlengde, oppnådd hastighet og turtall?

 

liter_pr_time2.jpg.32f72e4e1e4bc0383344a6f6095b23e8.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Tror du skal slå deg til ro med slik ståa er nå. Det er bare antatte fraksjoner å hente til en kostnad på tusenvis av kroner. 

 

Hva som er artig, er at ved 6 knop bruker Hulda litt i overkant av det du bruker. Jeg ligger på borti 5 liter. Så fysikken er: Energi inn er lik energi ut minus tap i systemet. Så selv om Hulda baller med en motor på 8 sylindre og 6,2 liter motorvolum, bruker vi tilnærmet samme energien i 6 knop. 

Link to post

Jeg tar forbruket helt med ro, selv om man selvfølgelig kan irritere seg over dagens priser. Men jeg er alltid ute efter å lære noe nytt. Jeg går i 7 knop når det passer, og andre hastigheter når det passer. På årets ferietur på svenskekysten ble faktisk ikke gjennomsnittshastigheten mer enn 5,2 knop. På årsbasis de senere årene ligger forbruket på 4,6 - 5,0  l/h, eller mer fortellende 0,75 l/Nm.

 

Ellers teller jeg ned dager til "solen snur". På torsdag i neste uke går det igjen mot sol, sommer og båtliv.

 

:flag_bp: :flag: :flag_sw:

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hulda skrev 51 minutter siden:

Og til uka kommer kakelina! Fem til seks varme og snøen forsvinner. 

 

Hurra:santcheer1:

Jeg liker absolutt ikke den hvite forurensningen på bakken, og heller ikke 2-sifrede minusgrader.

 

kaldt.jpg.e84f7fd143611a832ce5077d6b7f5532.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...