Lars H. Startet 11.Desember.2022 Del på Facebook Startet 11.Desember.2022 Jeg har en 4JHE Yanmar-motor med kurver for forbruk ved forskjellige turtall som diagrammet nedenfor viser. Da burde det være greit å finne dieslelforbruk ved forskjellige turtall ved å multiplisere liter pr Hp og time ved et gitt turtall fra den øverste kurven med Hp fra den nedre ved samme turtall. Men hvilken av de nederste kurvene skal jeg bruke? Velger jeg feks. et turtall på 2700RPM får jeg jo vidt forskjellig resultat ut fra hver kurve. I dette eksempelet 7,3, 6,7 eller 3,7 liter pr. time. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 11.Desember.2022 Del på Facebook Svart 11.Desember.2022 Du nå gå ut fra propellens effektkurve, det er den som bestemmer hvor mye kraft du tar ut av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2022 Høres fornuftig ut, faktisk forbruk ligner mest på det. Men hva betyr de andre? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Okkaby Svart 11.Desember.2022 Del på Facebook Svart 11.Desember.2022 Du går så billig Lars, at det ikke er så nøye hvilken kurve hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lars H. Svart 11.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2022 Det har du vel rett i, men jeg blir alltid litt nysgjerrig på ting jeg ikke vet. Man blir aldri for gammel til å lære noe nytt når det gjelder tekniske ting. Her er det oppgitt DIN-normer jeg ikke vet hva er. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 12.Desember.2022 Del på Facebook Svart 12.Desember.2022 DIN6270A er kurven som viser hva motoren yter ved 100% belastning ved hvilket som helst turtall. Her ser du at du har en ganske bra kraftreserve mellom propellens effekt og motorens effekt helt til du kommer opp til maks turtall. DIN6270B er jeg litt mer usikker på, men skal jeg tippe, så er det kurven for maks overlast. For at en motor skal klare å øke turtallet om den har full belastning, så er den nødt til å overbelastes før at turtallet kan økes. Det er normalt at en motor kan overbelastes 10%. Så om du har for eksempel en propell der du klarer å oppnå maks 3000rpm, så ovebelaster du egentlig motoren med 10%. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2022 (redigert) Ved å lese litt mer i spesifikasjonene ser det ut til at DIN6270A brukes for kontinuerlig belastning og DIN 6270B for max 1 time. Nå har jeg regnet ut og lagt inn en kurve (rød) for forbruk i liter pr. time. Jeg trodde den skulle bli ennå brattere ved stort pådrag, men den er bratt nok. Om jeg går med 2800RPM ligger jeg på rundt 6 knop med 4,5 l/h. Drar jeg på til nesten max hastighet på lengre strekk i åpent farvann med 7 - 7,5 knop ligger jeg på 3200RPM og forbruk på 6,5 l/h. Ved fullt pådrag får jeg 3500 - 3600RPM uten særlig hastighetsøkning. I fri kan jeg ruse motoren opp i 3800RPM. Uansett virker det vel som at jeg har helt grei propell i forhold til båtlengde, oppnådd hastighet og turtall? Redigert 12.Desember.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2022 Del på Facebook Svart 12.Desember.2022 Tror du skal slå deg til ro med slik ståa er nå. Det er bare antatte fraksjoner å hente til en kostnad på tusenvis av kroner. Hva som er artig, er at ved 6 knop bruker Hulda litt i overkant av det du bruker. Jeg ligger på borti 5 liter. Så fysikken er: Energi inn er lik energi ut minus tap i systemet. Så selv om Hulda baller med en motor på 8 sylindre og 6,2 liter motorvolum, bruker vi tilnærmet samme energien i 6 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2022 Jeg tar forbruket helt med ro, selv om man selvfølgelig kan irritere seg over dagens priser. Men jeg er alltid ute efter å lære noe nytt. Jeg går i 7 knop når det passer, og andre hastigheter når det passer. På årets ferietur på svenskekysten ble faktisk ikke gjennomsnittshastigheten mer enn 5,2 knop. På årsbasis de senere årene ligger forbruket på 4,6 - 5,0 l/h, eller mer fortellende 0,75 l/Nm. Ellers teller jeg ned dager til "solen snur". På torsdag i neste uke går det igjen mot sol, sommer og båtliv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2022 Del på Facebook Svart 12.Desember.2022 Hulda er også en typisk fem-knoper i snitt. Og til uka kommer kakelina! Fem til seks varme og snøen forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2022 Hulda skrev 51 minutter siden: Og til uka kommer kakelina! Fem til seks varme og snøen forsvinner. Hurra! Jeg liker absolutt ikke den hvite forurensningen på bakken, og heller ikke 2-sifrede minusgrader. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Okkaby Svart 12.Desember.2022 Del på Facebook Svart 12.Desember.2022 Nå bor jo du borte Østafjells hvor denne hvite møkka er normalt om vinteren. Men her borte har folk jo glemt hvordan de skal kjører på møkka. så alt blir kaos med 5cm av møkka hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.