Jump to content

Hvordan logge utseilt, trip og total med OpenCpn?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg har i mange år (35 år) regnet ut utseilt distanse, dieselforbruk, timer under veis osv. ut fra hva loggen som er en liten propell  nede under båten gir meg. Det blir jo ganske så unøyaktig, noen ganger går man i motstrøm, så medstrøm osv. På vår vanlige tur mellom Son og Oscarsborg variere det mellom 9,5Nm og 11,5Nm!

 

Jeg hadde en slik funksjon på tidligere kartplottere, men nå er de pensjonert og jeg bruker laptop med OpenCpn kartprogram. Jeg vet at det ut fra dette er mulig å logge og vise utseilt distanse, trip og totalt, men hvordan? Jeg har et vindu kalt Instrumentpanel der jeg får opp posisjon og hastighet. Der må det vel være mulig å få opp utseilt distanse, totalt/trip?

 

Hvordan fikser jeg det?

 

opencpn_instrumentpanel.jpg.977f80658a16250432493cdb19ee9ed4.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej

Om du högerklickar i instrumentpanelen och under inställningar / lägg till kan du få tripplogg. 

Du kan också använda spår, fjärde knappen uppifrån startar du spår och får då ett spår som startar varje dag. 

Vill du samla spåren till t.ex din tur på västkusten visar du de spår du vill använda och exporterar synliga, det skapas en GPX fil som du sedan kan importera till ett beständigt lager.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Takker så mye. Da er det bare å teste det ut hvordan det fungerer med nullstilling ol. til våren når båten kommer på vannet om 3 måneder.

 

instrumentpanel.jpg.a1c2a1f02a761eb132386aa13ffe761a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...