baatglede Svart 26.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2022 (redigert) Chilli Solbris skrev On 25.12.2022 at 18.08: Det er krav om papirkart ja. Skal du kunne droppe papirkart må du ha godkjent navigasjonssystem ombord av typen ECDIS med backup. Elektroniske hjelpemidler for fritidsfartøy slik vi kjenner de gjennom Garmin, Simrad og Raymarine er ikke godkjent som stand alone system. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-09-05-1157 Vis hele sitatet (1) Forskriften gjelder for norske a.lasteskip, herunder fritidsfartøy med største lengde 24 meter eller mer. Lasteskip med lengde (L) under 24 meter og som har bruttotonnasje under 500 skal følge § 2, kapitlene 5 og 6 og vedlegg II b.passasjerskip c.flyttbare innretninger. Flyttbare innretninger uten egen framdrift skal følge kapittel 5 og 6, § 2, § 5, § 6, § 9 og § 10 d.lektere. (2) Skip med sikkerhetssertifikat for hurtiggående fartøy skal følge kapittel 2, 3, 5 og 6 og § 2 og § 22. Endret ved forskrifter 20 des 2017 nr. 2379 (i kraft 1 jan 2018), 28 juni 2022 nr. 1234 (i kraft 1 juli 2022). Slik jeg ser det så gjelder den forskriften fra fritidsbåter som er 24 meter og oppover. Altså båter som ikke kan føres med D5L. Jeg anbefaler alle som skal føre stor båt å ta D5L og trene på manøvrering av egen båt under trygge forhold. Jeg har selv D5L og opplevde kurset som nyttig, interessant og lærerikt. Redigert 26.Desember.2022 av baatglede (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2022 Argumentasjonen her blir jo etter hvert en slags skyttergrav-komikk. Slik som at utdanning er dill og at det er praksis som teller, eller omvendt. De fleste med hodet parkert mellom skuldrene har vel i løpet av et kort liv fått med seg at kombinasjon er greia. Ja takk, begge deler. Den gangen jeg tok lappen, var det ett sertifikat for bil/hjulgående kjøyregreier. Den gangen min salige onkel tok lappen, med sertifikat nr. 6000-et-eller-annet, var treningen å håndtere bryggerigampene hos Ringnes Bryggeri. Deretter rett over til lastebil, ingen oppkjøring. Han satt aldri bak rattet på en personbil. Og da jeg tok lappen dato 13.07.1964, kunne jeg to dager etter sette meg bak rattet på et 40 tonn vogntog og kjøre Europa rundt. Poenget? Jeg kommer til poenget, etter hvert. I dag kreves det utvidet utdanning/praksis. Ikke det ene eller det andre, men begge. Det er slik verden går fremover. Det skulle være rart om ikke lystbåtsiden av maritim sektor etter hvert kommer skvulpende etter. Og etter hvert blir det sikkert strammet inn at regler er regler og kontrollregimet blir mer rigid. Et hjertesukk fra en bekjent som ikler seg begrepet havnekaptein: 'Uansett hvor sterke bryggene er, vil det være noen som greier å ødelegge. Vi har fått klager på at pullertene på brygga var skrudd fast med franske treskruer. Så da boltet vi dem tvers gjennom 4x4 med store skiver. Men hva hjelper det når pappa sitter oppe i tredje etasje og stirrer nervøst rett frem med hånden på hendlene og styrer 1800 hk. Og morsan står på badeplattformen med veskehunden under armen og skal knyte opp knutene med én hånd. Pappa gir gass og spjærer flere meter 4x4'. Så for trådstarter vil det sikkert funke om han kjøper båten, får den parkert og bor om bord. Resten er kostnadssmellen om noe går galt. Hulda har et Blue Card med, etter husken, (tabbe)garanti på 600000 Euro, koster noen hundringer i året. Sover godt med det. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 26.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2022 baatglede skrev On 26.12.2022 at 12.06: (1) Forskriften gjelder for norske a.lasteskip, herunder fritidsfartøy med største lengde 24 meter eller mer. Lasteskip med lengde (L) under 24 meter og som har bruttotonnasje under 500 skal følge § 2, kapitlene 5 og 6 og vedlegg II b.passasjerskip c.flyttbare innretninger. Flyttbare innretninger uten egen framdrift skal følge kapittel 5 og 6, § 2, § 5, § 6, § 9 og § 10 d.lektere. (2) Skip med sikkerhetssertifikat for hurtiggående fartøy skal følge kapittel 2, 3, 5 og 6 og § 2 og § 22. Endret ved forskrifter 20 des 2017 nr. 2379 (i kraft 1 jan 2018), 28 juni 2022 nr. 1234 (i kraft 1 juli 2022). Slik jeg ser det så gjelder den forskriften fra fritidsbåter som er 24 meter og oppover. Altså båter som ikke kan føres med D5L. Jeg anbefaler alle som skal føre stor båt å ta D5L og trene på manøvrering av egen båt under trygge forhold. Jeg har selv D5L og opplevde kurset som nyttig, interessant og lærerikt. Vis hele sitatet Og som nicket ditt sier @baatglede! Det ga meg mye større båtglede også! Og trygghet i både framføring og vurderingsevne. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 26.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2022 Hulda skrev On 26.12.2022 at 12.16: Argumentasjonen her blir jo etter hvert en slags skyttergrav-komikk. Slik som at utdanning er dill og at det er praksis som teller, eller omvendt. De fleste med hodet parkert mellom skuldrene har vel i løpet av et kort liv fått med seg at kombinasjon er greia. Ja takk, begge deler. Den gangen jeg tok lappen, var det ett sertifikat for bil/hjulgående kjøyregreier. Den gangen min salige onkel tok lappen, med sertifikat nr. 6000-et-eller-annet, var treningen å håndtere bryggerigampene hos Ringnes Bryggeri. Deretter rett over til lastebil, ingen oppkjøring. Han satt aldri bak rattet på en personbil. Og da jeg tok lappen dato 13.07.1964, kunne jeg to dager etter sette meg bak rattet på et 40 tonn vogntog og kjøre Europa rundt. Poenget? Jeg kommer til poenget, etter hvert. I dag kreves det utvidet utdanning/praksis. Ikke det ene eller det andre, men begge. Det er slik verden går fremover. Det skulle være rart om ikke lystbåtsiden av maritim sektor etter hvert kommer skvulpende etter. Og etter hvert blir det sikkert strammet inn at regler er regler og kontrollregimet blir mer rigid. Et hjertesukk fra en bekjent som ikler seg begrepet havnekaptein: 'Uansett hvor sterke bryggene er, vil det være noen som greier å ødelegge. Vi har fått klager på at pullertene på brygga var skrudd fast med franske treskruer. Så da boltet vi dem tvers gjennom 4x4 med store skiver. Men hva hjelper det når pappa sitter oppe i tredje etasje og stirrer nervøst rett frem med hånden på hendlene og styrer 1800 hk. Og morsan står på badeplattformen med veskehunden under armen og skal knyte opp knutene med én hånd. Pappa gir gass og spjærer flere meter 4x4'. Så for trådstarter vil det sikkert funke om han kjøper båten, får den parkert og bor om bord. Resten er kostnadssmellen om noe går galt. Hulda har et Blue Card med, etter husken, (tabbe)garanti på 600000 Euro, koster noen hundringer i året. Sover godt med det. Vis hele sitatet Meget godt illustrert @Hulda!?? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Blouberg Svart 26.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2022 Hulda skrev On 26.12.2022 at 12.16: Argumentasjonen her blir jo etter hvert en slags skyttergrav-komikk Vis hele sitatet Kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen i dette. Diskusjon må jo være greit, selv på båtplassen romjula.. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2022 Blouberg skrev On 26.12.2022 at 14.53: Kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen i dette. Diskusjon må jo være greit, selv på båtplassen romjula.. Vis hele sitatet Kjære vene, du må da ikke føle deg truffet! Mitt innlegg var på generelt grunnlag, og prøvde på en balansert måte å fange pro og kontra. Sitér dette innlegget Link to post
Suspended Svart 26.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2022 baatglede skrev On 26.12.2022 at 12.06: (1) Forskriften gjelder for norske a.lasteskip, herunder fritidsfartøy med største lengde 24 meter eller mer. Lasteskip med lengde (L) under 24 meter og som har bruttotonnasje under 500 skal følge § 2, kapitlene 5 og 6 og vedlegg II b.passasjerskip c.flyttbare innretninger. Flyttbare innretninger uten egen framdrift skal følge kapittel 5 og 6, § 2, § 5, § 6, § 9 og § 10 d.lektere. (2) Skip med sikkerhetssertifikat for hurtiggående fartøy skal følge kapittel 2, 3, 5 og 6 og § 2 og § 22. Endret ved forskrifter 20 des 2017 nr. 2379 (i kraft 1 jan 2018), 28 juni 2022 nr. 1234 (i kraft 1 juli 2022). Slik jeg ser det så gjelder den forskriften fra fritidsbåter som er 24 meter og oppover. Altså båter som ikke kan føres med D5L. Jeg anbefaler alle som skal føre stor båt å ta D5L og trene på manøvrering av egen båt under trygge forhold. Jeg har selv D5L og opplevde kurset som nyttig, interessant og lærerikt. Vis hele sitatet Jeg leser dette slik at lasteskip med lengde under 24m og bruttotonnasje under 500, herunder fritidsfartøy skal oppfylle vedlegg II (blant annet), dvs ha ECDIS eller kartmaskin med reservesystem godkjent av sjøfartsdirektoratet forutsatt at det brukes i innenriks fart, og har diverse tilleggsinstrument, eller oppdaterte offisielle sjøkart. Er båt under 8m greier man seg med kartplotter med sjøkart basert på kartdata fra Statens kartverk. Dette i tillegg til en rekke andre krav. Usikker på om dette er riktig tolket. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 26.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2022 Hulda skrev On 26.12.2022 at 17.30: Kjære vene, du må da ikke føle deg truffet! Mitt innlegg var på generelt grunnlag, og prøvde på en balansert måte å fange pro og kontra. Vis hele sitatet Det gjorde jeg heller ikke (: Skjønte bare ikke helt kommentaren med skyttergraver, går jo pent og pyntelig for seg i denne tråden ? Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Komodo Svart 26.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2022 Blouberg skrev On 26.12.2022 at 14.53: Hulda skrev On 26.12.2022 at 12.16: Argumentasjonen her blir jo etter hvert en slags skyttergrav-komikk. Vis hele sitatet Kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen i dette. Diskusjon må jo være greit, selv på båtplassen romjula.. Vis hele sitatet Men hva er egentlig "skyttergravs-komikk? Det første jeg får assosiasjoner til er den ene sesongen av The Black Adder, den som utspiller seg under 1. verdenskrig Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2022 Jeg ser vel ingen grunn til videre kommentarer. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2022 Ta kontakt de av dere som vil ha kyrs til romjulspris! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
GT96 Svart 29.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2022 Chilli Solbris skrev On 25.12.2022 at 11.17: Kjøp båten og få hjelp til å få den til havn! Kostnaden ved D5L blir minimal ift totalkostnaden. Og med praktisk utsjekk etter endt D5L kurs trenger du ikke fartstid. Vis hele sitatet Hmm.. Hvordan skal jeg ta en praktisk utsjekk dersom jeg har en båt jeg ikke kan føre? Er kjipt om jeg kjøper den, men ikke får brukt den. "Dokumentere eierskap": Hvis jeg har den liggende i en havn i 3 år, kan vel det umulig telles som fartstid? Så det beste for meg (som generelt ikke har så mye fartstid på båt) bør vel kanskje holde meg under 50 fot? Problemet er at jeg helst vil kjøpe båten jeg skal preppe for livet videre.. Vil ha noen år til oppussing osv. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Glenn Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/ Link to post
Blouberg Svart 29.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2022 SV Arcadia skrev On 29.12.2022 at 11.54: Hmm.. Hvordan skal jeg ta en praktisk utsjekk dersom jeg har en båt jeg ikke kan føre? Er kjipt om jeg kjøper den, men ikke får brukt den. Vis hele sitatet Praktisk utsjekk arrangeres av de som arrangerer kurs. @Chilli Solbris beskriver det vel lenger opp i tråden Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
GT96 Svart 29.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2022 @BloubergJa, det forstår jeg, men jeg kan jo ikke opparbeide meg erfaring med en båt på 52 fot.. Så det er ingen vits i å kjøpe en over 15m Derfor spør jeg om jeg har forstått det rett. Kan jeg kjøpe en Moody 52DC eller ikke Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Glenn Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/ Link to post
Blouberg Svart 29.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2022 SV Arcadia skrev On 29.12.2022 at 12.37: Ja, det forstår jeg, men jeg kan jo ikke opparbeide meg erfaring med en båt på 52 fot.. Så det er ingen vits i å kjøpe en over 15m Derfor spør jeg om jeg har forstått det rett. Kan jeg kjøpe en Moody 52DC eller ikke Vis hele sitatet Mulig jeg misforstår deg helt, men det jeg mener er at praktisk utsjekk erstatter praktisk erfaring. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
GT96 Svart 29.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2022 @BloubergJa, men den skal man jo også bestå på et eller annet vis. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Glenn Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/ Link to post
Komodo Svart 29.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2022 SV Arcadia skrev On 29.12.2022 at 12.37: jeg kan jo ikke opparbeide meg erfaring med en båt på 52 fot.. Vis hele sitatet SV Arcadia skrev On 29.12.2022 at 13.19: @BloubergJa, men den skal man jo også bestå på et eller annet vis. Vis hele sitatet Hvis du er ganske blank på å føre båt blir det veldig feil å gå rett på en 52-foter. Da bør du kanskje begynne med en båt på 23-25 fot. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 29.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2022 (redigert) SV Arcadia skrev On 29.12.2022 at 12.37: Kan jeg kjøpe en Moody 52DC eller ikke Vis hele sitatet Ja, du kan kjøpe en Moody 52DC Du får naturlig nok ikke opparbeidet deg erfaring med Moodyen før du har lappen i boks og blir derfor «tvunget» til å velge praktisk utsjekk (i stedet for 3 års fartstid/erfaring på fartøy større enn 8m). Da får du bruke kursbåten til utsjekken, sannsynligvis den samme båten som du får prøvd deg med på praksisturene under selve kurset. Så litt erfaring får du jo med deg før selve utsjekken. Da jeg tok kurset var det noen som kun hadde erfaring med joller på 14-15 fot fra før. Disse tok naturlig nok praktisk utsjekk med kursbåten, men fikk selvfølgelig tatt slikt som å legge til kai i sitt eget tempo, og gjøre det på nytt hvis de kom skjevt ut. Ingen kan forvente at man er ekspert og superdyktig fra starten av, og sannsynligheten for at kursbåten og Moodyen du ønsker deg er helt forskjellige å manøvrere er stor (på grunn av blant annet skrogform og kjøl). Så ikke stress dette for mye, kursholder vil/bør hjelpe deg å få det til, så opparbeider du deg erfaring med egen båt etter hvert som du tar den i bruk, under rolige og trygge forhold. Redigert 29.Desember.2022 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2022 SV Arcadia skrev On 29.12.2022 at 12.37: @BloubergJa, det forstår jeg, men jeg kan jo ikke opparbeide meg erfaring med en båt på 52 fot.. Så det er ingen vits i å kjøpe en over 15m Derfor spør jeg om jeg har forstått det rett. Kan jeg kjøpe en Moody 52DC eller ikke Vis hele sitatet Dj kan trygt kjøpe den på 52 fot. Praktisk utsjekk gjør du i skolebåten. Akkurat som når fu kjører opp til førerkort for bil. Mangler du erfaring kan dubba kontakt med meg så kan du få undervisning så mye du vil. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2022 Egentlig, på sett og vis, er det depl. som styrer håndteringen av båten. Jeg hadde en 37-foter som veide 5 tonn. Den kunne jeg holde igjen med egen kraft. Hulda er svært mye mer gjenstridig i så måte. Om båten er 10- eller 15 meter lang, er kun en vanesak. Det samme gjelder alle opptredende krefter. Kassa til @Chilli Solbrisholder man heller ikke igjen med en hånd. Story: Jeg to 'Utskjöskeppare' i regi av SXK. Og her var tillegging midt i natte svarta en del av utdanningen. Fartøyet er en stål motorseiler på en del tonn og rundt 14 meter. Skipet skulle tres inn i en trang molohavn (som er hjemmehavnen). Ikke baugpropell. Det skled greit inn og dreide 180 grader. Så, etter Hulda-metoden, et vipp med gassen i revers og båten skulle gli sidelengs i BB retning. Et par greier. Motoren i denne båten var et eller annet som ikke gikk fra 750- til 1500 rpm på et halvt sekund. Dessuten var propellen etter Murphy's Law høyregående. Og da var jeg plutselig som Bambi på isen, fullstendig grønnskolling. I noen sekunder da båten villig gikk sideveis mot SB i stedet for BB, og bakk som ikke stanset båten slik jeg er vant med. Vi fortøyde der RIB'en ligger, og skolebåten var den som ligger på andre siden av utstikkeren: Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2022 @SV ArcadiaTror du kommer til å lære praktisk håndtering veldig greit hos en av kursholderne, som f eks @Chilli Solbris. Det viktigste her er din fornuftige holdning til opplæring. Det å gå rett på en båt av en viss størrelse går også helt fint så lenge du nettopp har en smule ydmykhet mht øving og opplæring. Hadde selv navigasjons- og sjømannskapsopplæring i Marinen på 80-tallet i de minste fartøyene de hadde, dvs ca 75 fot. Gikk helt fint etterhvert det også med nokså rask overgang til opplæring på de større fartøyene. Sitér dette innlegget Link to post
GT96 Svart 29.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2022 (redigert) @HansH @Hakkannen Fantastiske tilbakemeldinger. Høres ut som jeg er gal, men jeg ønsker ikke å bruke mye tid og penger på en båt jeg ikke skal ha.. Derfor er jeg redd for at det å kjøre på med en som er litt stor er ren galskap, men her beroligger dere meg veldig. Jeg kommer til å ta kontakt med deg @Chilli Solbrissenere for mer info. Det aller viktigste jeg tror jeg må tenke på er respekten for havet og kjenne grensene til skuta og meg. Havet er det vakreste men også det farligste vi kan være i nærheten av. Lett å bli lurt her.. Føler selv jeg er en svært ansvarlig person så jeg har selv trua på dette. Man må begynne svært svært rolig. En dag håper jeg SV Arcadia blir en realitet. Vi har et prosjekt gående som heter «The SV Arcadia Project», hvor denne reisen fra intet til alt skal dokumenteres på youtube og overalt annet i håp om at dette etterhvert kan finansiere livet ombord. Alt starter med en idé som til slutt ender opp med en drøm. Og der er det lett for å stoppe opp.. Men hele verden er en fornøyelsespark som bare venter på å bli utforsket!! A4 er ikke noe for meg. Mitt kall i livet er å seile dit himmel og hav møtes. - og det tar tid å komme dit. Redigert 29.Desember.2022 av SV Arcadia (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Glenn Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/ Link to post
bellen Svart 29.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2022 SV Arcadia skrev On 29.12.2022 at 13.19: @BloubergJa, men den skal man jo også bestå på et eller annet vis. Vis hele sitatet Ja, praktisk utsjekk gjøres ombord i et annet fartøy. Ikke på ditt eget. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 7.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2023 Chilli Solbris skrev On 25.12.2022 at 18.08: Det er krav om papirkart ja. Skal du kunne droppe papirkart må du ha godkjent navigasjonssystem ombord av typen ECDIS med backup. Elektroniske hjelpemidler for fritidsfartøy slik vi kjenner de gjennom Garmin, Simrad og Raymarine er ikke godkjent som stand alone system. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-09-05-1157 Alle krever det. Vis hele sitatet Det er kommet flere kommentarer til deg på om hvor kravet til papirkart på lystbåter er hjemlet, og siden du er i opplæringsbransjen er det vel greit om du besvarer dette med en referanse til en forskrift? Med mindre det er snakk om noen form for personbefordring, fiskeri eller næring så klarer ikke jeg å finne noe krav til papirkart beskrevet for lystbåter. Å blande inn Ecdis krav har ingen relevans for lystbåter. Jeg byttet nettopp forsikringselskap og fant heller ikke noe om dette i vilkårene på de selskap som var med i min konkurranse. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2023 Det er ikke krav til papirkart i lystbåt, det er en anbefaling - på lik linje med å ha Den norske los om bord. Ref. Sjøfartsdirektoratet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.