Jump to content

Føre 51 fot med kun båtførerprøve?

GT96

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev for 17 timer siden:

Det er krav om papirkart ja. Skal du kunne droppe papirkart må du ha godkjent navigasjonssystem ombord av typen ECDIS med backup. Elektroniske hjelpemidler for fritidsfartøy slik vi kjenner de gjennom Garmin, Simrad og Raymarine er ikke godkjent som stand alone system. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-09-05-1157

(1) Forskriften gjelder for norske

a.lasteskip, herunder fritidsfartøy med største lengde 24 meter eller mer. Lasteskip med lengde (L) under 24 meter og som har bruttotonnasje under 500 skal følge § 2, kapitlene 5 og 6 og vedlegg II

b.passasjerskip

c.flyttbare innretninger. Flyttbare innretninger uten egen framdrift skal følge kapittel 5 og 6, § 2, § 5, § 6, § 9 og § 10

d.lektere.

(2) Skip med sikkerhetssertifikat for hurtiggående fartøy skal følge kapittel 2, 3, 5 og 6 og § 2 og § 22.

Endret ved forskrifter 20 des 2017 nr. 2379 (i kraft 1 jan 2018), 28 juni 2022 nr. 1234 (i kraft 1 juli 2022).

Slik jeg ser det så gjelder den forskriften fra fritidsbåter som er 24 meter og oppover. Altså båter som ikke kan føres med D5L.

Jeg anbefaler alle som skal føre stor båt å ta D5L og trene på manøvrering av egen båt under trygge forhold. Jeg har selv D5L og opplevde kurset som nyttig, interessant og lærerikt.

Redigert av baatglede (see edit history)

Argumentasjonen her blir jo etter hvert en slags skyttergrav-komikk. Slik som at utdanning er dill og at det er praksis som teller, eller omvendt. De fleste med hodet parkert mellom skuldrene har vel i løpet av et kort liv fått med seg at kombinasjon er greia. Ja takk, begge deler.

Den gangen jeg tok lappen, var det ett sertifikat for bil/hjulgående kjøyregreier. Den gangen min salige onkel tok lappen, med sertifikat nr. 6000-et-eller-annet, var treningen å håndtere bryggerigampene hos Ringnes Bryggeri. Deretter rett over til lastebil, ingen oppkjøring. Han satt aldri bak rattet på en personbil. Og da jeg tok lappen dato 13.07.1964, kunne jeg to dager etter sette meg bak rattet på et 40 tonn vogntog og kjøre Europa rundt. Poenget? Jeg kommer til poenget, etter hvert. I dag kreves det utvidet utdanning/praksis. Ikke det ene eller det andre, men begge. Det er slik verden går fremover.

Det skulle være rart om ikke lystbåtsiden av maritim sektor etter hvert kommer skvulpende etter. Og etter hvert blir det sikkert strammet inn at regler er regler og kontrollregimet blir mer rigid. Et hjertesukk fra en bekjent som ikler seg begrepet havnekaptein: 'Uansett hvor sterke bryggene er, vil det være noen som greier å ødelegge. Vi har fått klager på at pullertene på brygga var skrudd fast med franske treskruer. Så da boltet vi dem tvers gjennom 4x4 med store skiver. Men hva hjelper det når pappa sitter oppe i tredje etasje og stirrer nervøst rett frem med hånden på hendlene og styrer 1800 hk. Og morsan står på badeplattformen med veskehunden under armen og skal knyte opp knutene med én hånd. Pappa gir gass og spjærer flere meter 4x4'.

Så for trådstarter vil det sikkert funke om han kjøper båten, får den parkert og bor om bord. Resten er kostnadssmellen om noe går galt. Hulda har et Blue Card med, etter husken, (tabbe)garanti på 600000 Euro, koster noen hundringer i året. Sover godt med det. 

baatglede skrev 47 minutter siden:

a.lasteskip, herunder fritidsfartøy med største lengde 24 meter eller mer. Lasteskip med lengde (L) under 24 meter og som har bruttotonnasje under 500 skal følge § 2, kapitlene 5 og 6 og vedlegg II

b.passasjerskip

c.flyttbare innretninger. Flyttbare innretninger uten egen framdrift skal følge kapittel 5 og 6, § 2, § 5, § 6, § 9 og § 10

d.lektere.

(2) Skip med sikkerhetssertifikat for hurtiggående fartøy skal følge kapittel 2, 3, 5 og 6 og § 2 og § 22.

Endret ved forskrifter 20 des 2017 nr. 2379 (i kraft 1 jan 2018), 28 juni 2022 nr. 1234 (i kraft 1 juli 2022).

Slik jeg ser det så gjelder den forskriften fra fritidsbåter som er 24 meter og oppover. Altså båter som ikke kan føres med D5L.

Jeg anbefaler alle som skal føre stor båt å ta D5L og trene på manøvrering av egen båt under trygge forhold. Jeg har selv D5L og opplevde kurset som nyttig, interessant og lærerikt.

Og som nicket ditt sier @baatglede! Det ga meg mye større båtglede også! Og trygghet i både framføring og vurderingsevne. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hulda skrev 41 minutter siden:

Argumentasjonen her blir jo etter hvert en slags skyttergrav-komikk. Slik som at utdanning er dill og at det er praksis som teller, eller omvendt. De fleste med hodet parkert mellom skuldrene har vel i løpet av et kort liv fått med seg at kombinasjon er greia. Ja takk, begge deler.

Den gangen jeg tok lappen, var det ett sertifikat for bil/hjulgående kjøyregreier. Den gangen min salige onkel tok lappen, med sertifikat nr. 6000-et-eller-annet, var treningen å håndtere bryggerigampene hos Ringnes Bryggeri. Deretter rett over til lastebil, ingen oppkjøring. Han satt aldri bak rattet på en personbil. Og da jeg tok lappen dato 13.07.1964, kunne jeg to dager etter sette meg bak rattet på et 40 tonn vogntog og kjøre Europa rundt. Poenget? Jeg kommer til poenget, etter hvert. I dag kreves det utvidet utdanning/praksis. Ikke det ene eller det andre, men begge. Det er slik verden går fremover.

Det skulle være rart om ikke lystbåtsiden av maritim sektor etter hvert kommer skvulpende etter. Og etter hvert blir det sikkert strammet inn at regler er regler og kontrollregimet blir mer rigid. Et hjertesukk fra en bekjent som ikler seg begrepet havnekaptein: 'Uansett hvor sterke bryggene er, vil det være noen som greier å ødelegge. Vi har fått klager på at pullertene på brygga var skrudd fast med franske treskruer. Så da boltet vi dem tvers gjennom 4x4 med store skiver. Men hva hjelper det når pappa sitter oppe i tredje etasje og stirrer nervøst rett frem med hånden på hendlene og styrer 1800 hk. Og morsan står på badeplattformen med veskehunden under armen og skal knyte opp knutene med én hånd. Pappa gir gass og spjærer flere meter 4x4'.

Så for trådstarter vil det sikkert funke om han kjøper båten, får den parkert og bor om bord. Resten er kostnadssmellen om noe går galt. Hulda har et Blue Card med, etter husken, (tabbe)garanti på 600000 Euro, koster noen hundringer i året. Sover godt med det. 

Meget godt illustrert @Hulda!??

Mvh

Chilli Solbris

Blouberg skrev for 2 timer siden:

Kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen i dette. Diskusjon må jo være greit, selv på båtplassen romjula..

Kjære vene, du må da ikke føle deg truffet! Mitt innlegg var på generelt grunnlag, og prøvde på en balansert måte å fange pro og kontra.

baatglede skrev for 5 timer siden:

b.passasjerskip

d.lektere.

Jeg leser dette slik at lasteskip med lengde under 24m og bruttotonnasje under 500, herunder fritidsfartøy skal oppfylle vedlegg II (blant annet), dvs ha ECDIS eller kartmaskin med reservesystem godkjent av sjøfartsdirektoratet forutsatt at det brukes i innenriks fart,  og har diverse tilleggsinstrument, eller oppdaterte offisielle sjøkart. Er båt under 8m greier man seg med kartplotter med sjøkart basert på kartdata fra Statens kartverk. Dette i tillegg til en rekke andre krav. Usikker på om dette er riktig tolket.

Hulda skrev 35 minutter siden:

Kjære vene, du må da ikke føle deg truffet! Mitt innlegg var på generelt grunnlag, og prøvde på en balansert måte å fange pro og kontra.

Det gjorde jeg heller ikke (: Skjønte bare ikke helt kommentaren med skyttergraver, går jo pent og pyntelig for seg i denne tråden ?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev for 4 timer siden:
Hulda skrev for 7 timer siden:

Argumentasjonen her blir jo etter hvert en slags skyttergrav-komikk.

Kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen i dette. Diskusjon må jo være greit, selv på båtplassen romjula..

Men hva er egentlig "skyttergravs-komikk? Det første jeg får assosiasjoner til er den ene sesongen av The Black Adder, den som utspiller seg under 1. verdenskrig :giggle:

Chilli Solbris skrev On 25.12.2022 at 12.17:

Kjøp båten og få hjelp til å få den til havn! Kostnaden ved D5L blir minimal ift totalkostnaden. Og med praktisk utsjekk etter endt D5L kurs trenger du ikke fartstid. 

Hmm.. Hvordan skal jeg ta en praktisk utsjekk dersom jeg har en båt jeg ikke kan føre? :saint:  Er kjipt om jeg kjøper den, men ikke får brukt den. 
"Dokumentere eierskap": Hvis jeg har den liggende i en havn i 3 år, kan vel det umulig telles som fartstid?
Så det beste for meg (som generelt ikke har så mye fartstid på båt) bør vel kanskje holde meg under 50 fot? 
Problemet er at jeg helst vil kjøpe båten jeg skal preppe for livet videre.. Vil ha noen år til oppussing osv.

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

SV Arcadia skrev 15 minutter siden:

Hmm.. Hvordan skal jeg ta en praktisk utsjekk dersom jeg har en båt jeg ikke kan føre? :saint:  Er kjipt om jeg kjøper den, men ikke får brukt den.

Praktisk utsjekk arrangeres av de som arrangerer kurs.  @Chilli Solbris beskriver det vel lenger opp i tråden

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

SV Arcadia skrev 20 minutter siden:

Ja, det forstår jeg, men jeg kan jo ikke opparbeide meg erfaring med en båt på 52 fot.. Så det er ingen vits i å kjøpe en over 15m :confused: Derfor spør jeg om jeg har forstått det rett. Kan jeg kjøpe en Moody 52DC eller ikke :giggle:

Mulig jeg misforstår deg helt, men det jeg mener er at praktisk utsjekk erstatter praktisk erfaring.

SV Arcadia skrev 1 time siden:

jeg kan jo ikke opparbeide meg erfaring med en båt på 52 fot..

SV Arcadia skrev 20 minutter siden:

@BloubergJa, men den skal man jo også bestå på et eller annet vis. :smiley:

Hvis du er ganske blank på å føre båt blir det veldig feil å gå rett på en 52-foter. Da bør du kanskje begynne med en båt på 23-25 fot. 

Kan jeg kjøpe en Moody 52DC eller ikke :giggle:

Ja, du kan kjøpe en Moody 52DC:yesnod:

Du får naturlig nok ikke opparbeidet deg erfaring med Moodyen før du har lappen i boks og blir derfor «tvunget» til å velge praktisk utsjekk (i stedet for 3 års fartstid/erfaring på fartøy større enn 8m). Da får du bruke kursbåten til utsjekken, sannsynligvis den samme båten som du får prøvd deg med på praksisturene under selve kurset. Så litt erfaring får du jo med deg før selve utsjekken. Da jeg tok kurset var det noen som kun hadde erfaring med joller på 14-15 fot fra før. Disse tok naturlig nok praktisk utsjekk med kursbåten, men fikk selvfølgelig tatt slikt som å legge til kai i sitt eget tempo, og gjøre det på nytt hvis de kom skjevt ut. Ingen kan forvente at man er ekspert og superdyktig fra starten av, og sannsynligheten for at kursbåten og Moodyen du ønsker deg er helt forskjellige å manøvrere er stor (på grunn av blant annet skrogform og kjøl). Så ikke stress dette for mye, kursholder vil/bør hjelpe deg å få det til, så opparbeider du deg erfaring med egen båt etter hvert som du tar den i bruk, under rolige og trygge forhold.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

@BloubergJa, det forstår jeg, men jeg kan jo ikke opparbeide meg erfaring med en båt på 52 fot.. Så det er ingen vits i å kjøpe en over 15m :confused: Derfor spør jeg om jeg har forstått det rett. Kan jeg kjøpe en Moody 52DC eller ikke :giggle:

Dj kan trygt kjøpe den på 52 fot. 
Praktisk utsjekk gjør du i skolebåten. Akkurat som når fu kjører opp til førerkort for bil. 
Mangler du erfaring kan dubba kontakt med meg så kan du få undervisning så mye du vil. 

Mvh

Chilli Solbris

Egentlig, på sett og vis, er det depl. som styrer håndteringen av båten. Jeg hadde en 37-foter som veide 5 tonn. Den kunne jeg holde igjen med egen kraft. Hulda er svært mye mer gjenstridig i så måte. Om båten er 10- eller 15 meter lang, er kun en vanesak. Det samme gjelder alle opptredende krefter. Kassa til @Chilli Solbrisholder man heller ikke igjen med en hånd. 

Story: Jeg to 'Utskjöskeppare' i regi av SXK. Og her var tillegging midt i natte svarta en del av utdanningen. Fartøyet er en stål motorseiler på en del tonn og rundt 14 meter. Skipet skulle tres inn i en trang molohavn (som er hjemmehavnen). Ikke baugpropell. Det skled greit inn og dreide 180 grader. Så, etter Hulda-metoden, et vipp med gassen i revers og båten skulle gli sidelengs i BB retning. Et par greier. Motoren i denne båten var et eller annet som ikke gikk fra 750- til 1500 rpm på et halvt sekund. Dessuten var propellen etter Murphy's Law høyregående. Og da var jeg plutselig som Bambi på isen, fullstendig grønnskolling. I noen sekunder da båten villig gikk sideveis mot SB i stedet for BB, og bakk som ikke stanset båten slik jeg er vant med. 

Vi fortøyde der RIB'en ligger, og skolebåten var den som ligger på andre siden av utstikkeren:

1016893625_Skolebte.JPG.0f4798caeec2e9a0e8b7eddd9090251a.JPG

@SV ArcadiaTror du kommer til å lære praktisk håndtering veldig greit hos en av kursholderne, som f eks @Chilli Solbris. Det viktigste her er din fornuftige holdning til opplæring. Det å gå rett på en båt av en viss størrelse går også helt fint så lenge du nettopp har en smule ydmykhet mht øving og opplæring. 

Hadde selv navigasjons- og sjømannskapsopplæring i Marinen på 80-tallet i de minste fartøyene de hadde, dvs ca 75 fot. Gikk helt fint etterhvert det også med nokså rask overgang til opplæring på de større fartøyene.

image.jpeg.5243504b5c0033df46d6634649b0e587.jpeg

@HansH @Hakkannen

Fantastiske tilbakemeldinger. Høres ut som jeg er gal, men jeg ønsker ikke å bruke mye tid og penger på en båt jeg ikke skal ha.. Derfor er jeg redd for at det å kjøre på med en som er litt stor er ren galskap, men her beroligger dere meg veldig. 

Jeg kommer til å ta kontakt med deg @Chilli Solbrissenere for mer info.

Det aller viktigste jeg tror jeg må tenke på er respekten for havet og kjenne grensene til skuta og meg. Havet er det vakreste men også det farligste vi kan være i nærheten av. Lett å bli lurt her..  Føler selv jeg er en svært ansvarlig person så jeg har selv trua på dette. Man må begynne svært svært rolig. 

En dag håper jeg SV Arcadia blir en realitet.

Vi har et prosjekt gående som heter «The SV Arcadia Project», hvor denne reisen fra intet til alt skal dokumenteres på youtube og overalt annet i håp om at dette etterhvert kan finansiere livet ombord. 

Alt starter med en idé som til slutt ender opp med en drøm. Og der er det lett for å stoppe opp.. Men hele verden er en fornøyelsespark som bare venter på å bli utforsket!! A4 er ikke noe for meg. Mitt kall i livet er å seile dit himmel og hav møtes. - og det tar tid å komme dit. 

Redigert av SV Arcadia (see edit history)

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

• 2 uker senere...
Chilli Solbris skrev On 25.12.2022 at 19.08:

Det er krav om papirkart ja. Skal du kunne droppe papirkart må du ha godkjent navigasjonssystem ombord av typen ECDIS med backup. Elektroniske hjelpemidler for fritidsfartøy slik vi kjenner de gjennom Garmin, Simrad og Raymarine er ikke godkjent som stand alone system. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-09-05-1157

Alle krever det. 

Det er kommet flere kommentarer til deg på om hvor kravet til papirkart på lystbåter er hjemlet, og siden du er i opplæringsbransjen er det vel greit om du besvarer dette med en referanse til en forskrift?

Med mindre det er snakk om noen form for personbefordring, fiskeri eller næring så klarer ikke jeg å finne noe krav til papirkart beskrevet for lystbåter.  Å blande inn Ecdis krav har ingen relevans for lystbåter.

Jeg byttet nettopp forsikringselskap og fant heller ikke noe om dette i vilkårene på de selskap som var med i min konkurranse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...