Jump to content

Føre 51 fot med kun båtførerprøve?

GT96

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

NMKS tilbyr klasseromsundervisning og undervisning over nett. Det også som klasseromsundervisning. 
Bare å si i fra om det er interesse. Jeg klarer sikkert litt Baatplassen rabatt på kurset. 

Anbefaler du et kurs med klasserom undervisning over noen helger?  Ser ut som det meste er nettkurs.   

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

ivar skrev for 2 timer siden:

Man ser enkelte fiskebåter som tyr til denne fremgangsmåten for å få fartøyet sitt inn i ønsket kategori.   Men er vel

ikke helt optimalt i dette tilfellet  :giggle:
Vil anta det også koster litt å få båten målt opp på nytt..?    Så å ta D5L er nok en "nobrainer" her :lol:

"Mange" fritidsbåter som gjør det samme, på siste opplaget jeg jobba så var det gjort på 3-4båter. Kappa, skrudd også en sika fuge over skjøten. Måtte gå nærme for å se det 

Oppmåling av båten trur jeg man får gjort med bilder, sålenge det er nøie dokumentert. Da trur jeg ikke det koster noe kroner. Legg merke til trur, jeg har aldri vært borti den prosessen der før 

D5L er nok en nobrainer, men igjen, hadde man korta den inn, så ville nok båten vært lettere å selge etterpå, mye større kundekrets som vil ha en 50foter enn en 52 foter 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Blouberg skrev for 6 timer siden:

Anbefaler du et kurs med klasserom undervisning over noen helger?  Ser ut som det meste er nettkurs.   

Det er mye nettbasert kurs. De fleste melder seg på intensivkurs. Og angrer etterpå. 
Men det er her fleksibiliteten kommer inn. Finner du ut at intensivkurset blir for stridt kan det gjøres om og forlenges. 
De nettbaserte kursene kjøres som klasseromsundervisning med alle deltagerne tilgjengelig for alle. 
Selv har jeg ikke deltatt i nettbasert undervisning men det elevene sier er at de er veldig fornøyd. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Tror du har fått rikelig med sterke anbefalinger om å ta D5L. Ikke noe å lure på hvis du skal over 15 m. Burde jo strengt tatt vært krav også et stykke under 15 m etter mitt syn.

Men har noen der ute kjennskap til forsikringstilfeller hvor selskapet faktisk har avkortet pga manglende sertifikat ? Dere som har båter over 15 m; Hvor strenge er vilkårene ? Vil et selskap overhodet forsikre deg hvis båten er over 15 m og du ikke har sertifikat? Jeg mener jeg ble spurt ut nokså grundig selv på min som er 14.98 m.

Ellers er jo disse målene litt tilfeldige og det finnes en del modeller i området 50-52 fot hvor det er ulike målebrev (lengde) på identiske båter. Har bl a sett Princess 52 (97-01) som er registrert både over og under 15 m.Kommer antakelig litt an på hva som blir opplyst ved import osv. Tenker da ikke på disse som har kuttet baugen.

Uansett, velg et kursopplegg som gir mest mulig praktisk undervisning ombord og med kveldsseilas, optisk navigering mm. Lykke til.

HansH skrev for 6 timer siden:

Dere som har båter over 15 m; Hvor strenge er vilkårene ? Vil et selskap overhodet forsikre deg hvis båten er over 15 m og du ikke har sertifikat? Jeg mener jeg ble spurt ut nokså grundig selv på min som er 14.98 m.

Min båt var en liten stund like over 15m, ingen spørsmål fra forsikringsselskap om min kompetanse. Fikk båten målt av godkjent firma til 14.99m etter et par mnd.

Redigert av Førstefender (see edit history)
HansH skrev for 7 timer siden:

Dere som har båter over 15 m; Hvor strenge er vilkårene ? Vil et selskap overhodet forsikre deg hvis båten er over 15 m og du ikke har sertifikat? Jeg mener jeg ble spurt ut nokså grundig selv på min som er 14.98 m.

Nå er det vel ikke du som er forsikret, men båten.

Er vel ikke noe krav om at forsikringstaker skal ha sertifikater, før han eventuelt begir seg ut på å føre båten.

Jeg tar anbefalingene til meg, og skal sikte meg inn på D5L etterhvert! ?

Så det vil si at det ikke er noe håp nå for å gå til innkjøp av den Moody’n.. (bortsett fra om hun kun skal ligge til kai i en periode).
For å ta kurs først, deretter fartstid, må båten uansett være under 15m i fartstidperioden?

Så det beste for meg nå er å holde meg til max 15m.

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Førstefender skrev for 4 timer siden:

Min båt var en liten stund like over 15m, ingen spørsmål fra forsikringsselskap om min kompetanse. Fikk båten målt av godkjent firma til 14.99m etter et par mnd.

Har en kompis som gikk på grunn og båten gikk ned. Det første de spurte etter var sertifikat og om det var oppdaterte papirkart ombord. Hvilken båt har du?

SV Arcadia skrev 1 time siden:

Jeg tar anbefalingene til meg, og skal sikte meg inn på D5L etterhvert! ?

Så det vil si at det ikke er noe håp nå for å gå til innkjøp av den Moody’n.. (bortsett fra om hun kun skal ligge til kai i en periode).
For å ta kurs først, deretter fartstid, må båten uansett være under 15m i fartstidperioden?

Så det beste for meg nå er å holde meg til max 15m.

Kjøp båten og få hjelp til å få den til havn! Kostnaden ved D5L blir minimal ift totalkostnaden. Og med praktisk utsjekk etter endt D5L kurs trenger du ikke fartstid. 

fs skrev 35 minutter siden:

Røkke testet ut dette ganske så solid for noen år tilbake; kjøre båt uten gyldige sertifikater...

????

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

HansH skrev for 10 timer siden:

Burde jo strengt tatt vært krav også et stykke under 15 m etter mitt syn.

Er så til de grader enig med deg!!!

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 48 minutter siden:

Har en kompis som gikk på grunn og båten gikk ned. Det første de spurte etter var sertifikat og om det var oppdaterte papirkart ombord. Hvilken båt har du?

Nå har jeg aldri vært ut for noen hendelse eller ulykke, dette var et svar på HansH sitt spørsmål ang forsikring av båt rundt 15m. Båttypen min står i under..

Chilli Solbris skrev 44 minutter siden:

"Burde jo strengt tatt vært krav også et stykke under 15 m etter mitt syn"

så til de grader enig med deg!!!

Og hvor langt ned bør den være? Har vi noen statestikk på økende ulykker hendelser for båter over feks 12m?

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Har en kompis som gikk på grunn og båten gikk ned. Det første de spurte etter var sertifikat og om det var oppdaterte papirkart ombord.

Er det krav om papirkart om bord på fritidsbåter hvis en har flere alternative elektroniske kart?

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Er så til de grader enig med deg!!!

Enig. Men da med praktisk prøve for alle. 

Nok av eksempler på at man kan ha båt i mange år uten å kunne mestre praktisk.
Når jeg var liten var vi noen ganger på båtferie med noen venner av mine foreldre der han var kystskipper. Hver gang vi skulle inn i en trang havn måtte min far ta vår Pioneer 8 og ro ut for å ta båten hans på 32 fot inn i havnen. 

baatglede skrev for 5 timer siden:

Er det krav om papirkart om bord på fritidsbåter hvis en har flere alternative elektroniske kart?

Det er krav om papirkart ja. Skal du kunne droppe papirkart må du ha godkjent navigasjonssystem ombord av typen ECDIS med backup. Elektroniske hjelpemidler for fritidsfartøy slik vi kjenner de gjennom Garmin, Simrad og Raymarine er ikke godkjent som stand alone system. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-09-05-1157

Førstefender skrev for 4 timer siden:

Flere forsikringsselskap som krever dette.

Alle krever det. 

Havelle skrev for 3 timer siden:

Enig. Men da med praktisk prøve for alle. 

Nok av eksempler på at man kan ha båt i mange år uten å kunne mestre praktisk.
Når jeg var liten var vi noen ganger på båtferie med noen venner av mine foreldre der han var kystskipper. Hver gang vi skulle inn i en trang havn måtte min far ta vår Pioneer 8 og ro ut for å ta båten hans på 32 fot inn i havnen. 

Helt enig! Praksis er et must. Det får jeg ettertrykkelig bevist på hvert eneste kurs vi kjører. Og de som i dag kommer til kurs i D5L er de som allerede er motivert! De som ikke kommer er definitivt de som nok burde!

Mvh

Chilli Solbris

Førstefender skrev for 6 timer siden:

Og hvor langt ned bør den være? Har vi noen statestikk på økende ulykker hendelser for båter over feks 12m?

Tror ikke den typen statistikk finnes og mitt poeng er at det å føre en båt av en viss størrelse burde være underlagt visse krav til kompetanse og ferdigheter ut over dagens båtførerprøve. 

Dette er en evig gjenganger i diverse fora og myndighetene er naturlig nok tilbakeholdne med å pushe dette pga kapasitet og pris. Antall alvorlige hendelser er antakelig lavt, men min personlige oppfatning er at mange kan for lite. Skadepotensialet er betydelig når du kombinerer stor båt, høy fart, tett trafikk og mørke. Bedre kunnskap skaper bedre holdninger og økt sikkerhet.

Det skjer ikke noe magisk ved en båt i det den måles over 15 meter og mitt poeng er at grensen med fordel kunne vært satt litt lavere. Man har i prinsippet nøyaktig de samme utfordringene om man fører en Princess 42 som en på 50-52. Du flytter minst 12-14 tonn i opptil 30+ knop. Objektivt sett representerer det en betydelig risiko. Når kompetansekravet nærmest er et teoretisk week-endkurs (eller kun født før 1980), så er det nokså tynt. Så er det diverse geografiske og kulturelle forskjeller osv. Men for oss som bruker Oslofjorden og Sørlandkysten som utfartsområde er det ikke helt uvanlig å treffe på folk i  ny motorbåt opp mot 50 fot som har med familien på båtferie og som er totalt uerfarne og kunnskapsløse. Men, for all del, de fleste er faktisk både kompetente og ansvarlige.

HansH skrev 1 time siden:

Tror ikke den typen statistikk finnes og mitt poeng er at det å føre en båt av en viss størrelse burde være underlagt visse krav til kompetanse og ferdigheter ut over dagens båtførerprøve. 

Dette er en evig gjenganger i diverse fora og myndighetene er naturlig nok tilbakeholdne med å pushe dette pga kapasitet og pris. Antall alvorlige hendelser er antakelig lavt, men min personlige oppfatning er at mange kan for lite. Skadepotensialet er betydelig når du kombinerer stor båt, høy fart, tett trafikk og mørke. Bedre kunnskap skaper bedre holdninger og økt sikkerhet.

Det skjer ikke noe magisk ved en båt i det den måles over 15 meter og mitt poeng er at grensen med fordel kunne vært satt litt lavere. Man har i prinsippet nøyaktig de samme utfordringene om man fører en Princess 42 som en på 50-52. Du flytter minst 12-14 tonn i opptil 30+ knop. Objektivt sett representerer det en betydelig risiko. Når kompetansekravet nærmest er et teoretisk week-endkurs (eller kun født før 1980), så er det nokså tynt. Så er det diverse geografiske og kulturelle forskjeller osv. Men for oss som bruker Oslofjorden og Sørlandkysten som utfartsområde er det ikke helt uvanlig å treffe på folk i  ny motorbåt opp mot 50 fot som har med familien på båtferie og som er totalt uerfarne og kunnskapsløse. Men, for all del, de fleste er faktisk både kompetente og ansvarlige.

Dette synes jeg er vel fundert og vel formulert!

Størrelse vil alltid være et tema. Men en kombinasjon av vekt og motor/fartspotensial som gir en potensiell skadekoeffisient bør vel være en start? Altså ikke bare størrelsen på båten alene. 

Mvh

Chilli Solbris

HansH skrev for 12 timer siden:

Ja, og det har vi jo, grensa går på 15m, et sted må jo grensa gå. Og 15m er vel ganske internasjonalt? Vet det er noe strengere krav til praktisk utsjekk i endel land.

Så jeg klarer ikke være helt enig med deg og Solbris, har selv +/- 60 døgn i båten pr år på Sørlandskyst og ellers i Sverige/DK, kan ikke si jeg ser så mange uerfarne i båter på nærmere 50fot, selv om det er enkelte, flest uerfarne er det natulig nok i mindre båter og hyttebåter, der er det mye rart å se.

Den praktiske utsjekk på D5L vil jeg påstå er en vits, når det gjelder manøvrering, kun øvelse med egen båt gir erfaring og mestring.

Mine 3 siste båter har vært planende og 2 motorer, teoretisk sett samme prinsipper for å føre båtene, men har i praksis visst seg å være svært forskjellig i oppførsel. 

En praktisk utsjekk i 50fots seilbåt, har ikke gitt meg bedre kunnskaper i å føre disse båtene.

Det viktigste er liv og helse, om gelcote for noen skader eller plasten spruter, så får det heller være. At potensiale for fare for liv og helse øker med vekt på båten kan jeg ikke helt være med på, tror heller ikke statestikken støtter dere der, flest ulykker er det i mindre båter. (Jeg forstår at 15tonn i 30knop kontra 300kg i 30knop har større ødeleggelses potensiale og energi)

Naturligvis er mer kunnskap aldri dumt og jeg håper flest mulig tar d5l, men synes dagens regler er ok. Det skulle vært lagt mer vekt på teorien om "praktisk båtliv" og "oppførsel på sjøen" i både båtførerprøven og d5l, men om det hadde hjulpet er en helt annen  sak..

Øving gjør mester og det får man ikke til gjennom et kurs. Det må gjøres med praktisk trening på den båttypen man skal benytte. Her er ansvarsbevissthet og holdninger langt viktigere enn et kurs.

Jeg tilhører gruppen som beveger meg mye i båt langs kysten sommerstid og ser litt av hvert men det er ikke akkurat i den størrelsesklassen som bikker rundt sertifikatgrensen eller ikke at man ser mest tvilsom båtkjøring. Stort sett er dette dyrere båter som eies av ansvarlige og bevisse båtbrukere der handlingene ikke er påvirket av om de har et D5L sertifikat eller ikke på innerlomma. De siger sakte til kai, godt forbredte med fendrer etc. og vil ikke ha unødige skader på båtene forårsaket av dårlige vurderinger.

Chiefengineer skrev 20 minutter siden:

Øving gjør mester og det får man ikke til gjennom et kurs.

Lett å være enig i det, i alle fall første del av setningen (:  Det er nå slik at de fleste ting man skal bli god på krever både praktisk erfaring og teoretisk kunnskap.  Selve sertifikatet sier jo ingen ting om hvor "vettig" personen er, men det bør i alle fall være et et bevis på at man (på ett tidspunkt) besitter noe kunnskap. 

I lufta snakker man mye om "airmanship" best oversatt som "holdninger" til det man holder på med. Det å ta en utdannelse, kurs eller annen for for læring, sammen med levende og engasjerte folk er med å bygge gode holdninger i tillegg til kunnskap.  Bonus er jo at det er morsomt å lære! 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...