Grand Banks jr Startet 3.Januar.2023 Del på Facebook Startet 3.Januar.2023 Jeg mistet en planke i badeplattformen min, og tenker å bruke vinteren på å fikse dette. Vurderer også om jeg evt kan utvide badeplattformen, men har ikke lyst til å sveise og slikt. Lurer på hva jeg kan gjøre med eksisterende fester. Dette er til min Neptim 8000 (Må poste bilder av plattformen fra mobilen etterpå) Noen som vet et sted jeg kan få kjøpt en teak planke til en vettug pris? Jeg kan evt lime sammen staver. Den jeg mistet er ca 90 cm lang, 20 mm tykk og 95 mm bred. Vurderer som sagt å utvide plattformen, og da litt mer akterover så det er litt mer plass å stå på. Har en badeglad familie Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2023 (redigert) Redigert 3.Januar.2023 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2023 Noen flere mål: Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kanalkapteinen Svart 3.Januar.2023 Del på Facebook Svart 3.Januar.2023 De har teakplank på Biltema, men det er nok ikke samme kvalitet som den originale som ble brukt på 80-tallet. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2023 Ja, det er jo muligens aktuelt. Noen som vet noe om den teaken tåler å stå ute på en badeplatform? Ubehandlet? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Olevine Svart 3.Januar.2023 Del på Facebook Svart 3.Januar.2023 Jeg kjøpte en liknende bit fra Sandøy Båtdekk for et par år siden. De sendte i posten. SANDØY BÅTDEKK AS ØSTERÅVEIEN 133 4900 TVEDESTRAND Telefon: 37 16 96 86 E-post: post@baatdekk.no Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Januar.2023 Del på Facebook Svart 3.Januar.2023 (redigert) Grand Banks jr skrev 21 minutter siden: Noen som vet noe om den teaken tåler å stå ute på en badeplatform? Ubehandlet? Ja, men den blir grå etter hvert, slik som grått teakdekk. Så lenge det er luftig alle sider vil den ikke råtne, men få en fin og sklisikker grå overflate. Biltemas teak, vel, der er det mye forskjellig å finne. Mye er hurtigvokst «pappteak», men leter du kan du finne perler, vel så greie i kvaliteten til sitt bruk som for 50 år siden (du må bare lete mye lengre etter perlene i dag). Se etter jevnt vokst og mest mulig kantskåren material, altså at årringene (sett fra enden) står mest mulig på høykant. Det gir større styrke (stivere plank), ser finere ut og gjør materialet mer stabilt (unngår vridninger etter som teaken blir fuktig og tørker ut om hverandre). Redigert 3.Januar.2023 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2023 Takk @Hakkannen, det var gode konkrete tips til å vurdere kvaliteten. @Olevine, takker. Tvedestrand er bare en ok kjøretur herfra. Hører med dem også :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Inter 9000 Svart 3.Januar.2023 Del på Facebook Svart 3.Januar.2023 Jeg har noe sånne dimmensjoner i skikkelig god gammel teak. Har du mulighet for å ribbe til riktig mål? Ellers så kan jeg lage ferdig på ønsked mål. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2023 @Inter 9000, jeg har rippesag, elektrisk høvel etc, så skal nok få justert det. Mangler tykkelseshøvel, men kan evt stikke bort på lokalt møbelsnekkeri. Har tidligere tykkelseshøvlet eik da jeg lagde plassbygget skyvedørsåpning hjemme. Send meg gjerne PM mtp pris og slikt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
NilsPils Svart 4.Januar.2023 Del på Facebook Svart 4.Januar.2023 (redigert) Hakkannen skrev for 12 timer siden: Ja, men den blir grå etter hvert, slik som grått teakdekk. Så lenge det er luftig alle sider vil den ikke råtne, men få en fin og sklisikker grå overflate. Biltemas teak, vel, der er det mye forskjellig å finne. Mye er hurtigvokst «pappteak», men leter du kan du finne perler, vel så greie i kvaliteten til sitt bruk som for 50 år siden (du må bare lete mye lengre etter perlene i dag). Se etter jevnt vokst og mest mulig kantskåren material, altså at årringene (sett fra enden) står mest mulig på høykant. Det gir større styrke (stivere plank), ser finere ut og gjør materialet mer stabilt (unngår vridninger etter som teaken blir fuktig og tørker ut om hverandre). Kantskåret materiale er bra, eller gjerne kvartskåret. Dvs. at årringen går rundt 45 grader på skrå sett fra enden. Men minst like viktig er det at treet er tettvokst, dvs at det er liten avstand mellom årringene. Bildet over er et godt eksepel på det motsatte, dvs. et svært hutigvokst tre. Sannsynligvis et plantasjetre. Greit til møbler innendørs, men ikke til båtdekk. For å se årringen tydelig kan fukte enden med litt vann. Da trer årringene tydelig frem og er lette å skille fra ripene etter sagbladet. Jeg er for tiden i Chiangmai og leter etter passende teakemne til reparasjon av båtdekket mitt når jeg kommer hjem i mars. Her er det massevis av gammel teak i fra gamle bygninger. Problemet er å finne noe uten spikerhull og diverse skader fra tideligere byggevirksomheter. Har nettop revet i stykker en benk i huset til konas milde protester for å skjære ut et passende emne. Bildet nedenfor viser en het kandidat til å bli tatt med på tur til Norge. Det er ikke akurat noen "hagagran" det der . . . Redigert 4.Januar.2023 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Big Horn Svart 4.Januar.2023 Del på Facebook Svart 4.Januar.2023 16 hours ago, Grand Banks jr said: Jeg mistet en planke i badeplattformen min, og tenker å bruke vinteren på å fikse dette. Vurderer også om jeg evt kan utvide badeplattformen, men har ikke lyst til å sveise og slikt. Lurer på hva jeg kan gjøre med eksisterende fester. Dette er til min Neptim 8000 (Må poste bilder av plattformen fra mobilen etterpå) Noen som vet et sted jeg kan få kjøpt en teak planke til en vettug pris? Jeg kan evt lime sammen staver. Den jeg mistet er ca 90 cm lang, 20 mm tykk og 95 mm bred. Vurderer som sagt å utvide plattformen, og da litt mer akterover så det er litt mer plass å stå på. Har en badeglad familie Mtp å utvide plattformen akterover uten å sveise vil det jo fungere å skru firkantprofiler i syrefast eller teaklekter fast i anlegget for eksisterende plank. Disse kan sikkert forlenges med 20-30 cm i forhold til eksisterende dybde på plattformen uten å få for mye svikt. Deretter skrur du teakplankene fast i firkantprofilen / lekten. Dette krever nok at det brukes skruer ovenifra gjennom teaken, men disse kan forsenkes og plugges hvis ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Januar.2023 Del på Facebook Svart 4.Januar.2023 Grand Banks jr skrev for 11 timer siden: jeg har rippesag Hva er ei Rippesag? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 4.Januar.2023 Del på Facebook Svart 4.Januar.2023 6 minutes ago, Jannmar said: Hva er ei Rippesag? Vippesag / stikksag? Kjært barn har mange navn........ Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Januar.2023 Del på Facebook Svart 4.Januar.2023 (redigert) Big Horn skrev 18 minutter siden: Vippesag / stikksag? Kjært barn har mange navn........ Jeg leste ‘liten bordsag’, er i alle fall det jeg har blitt lært opp til å kalle rippesag (eller egentlig ribbesag da) 😁 Redigert 4.Januar.2023 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2023 Rippesag som vi sier her = bordsag med justerbar sidestøtte, slik at en kan justere tykkelsen/ bredden på langs. Har brukt den en del til å justere 2x4 og plater. Min er ikke 100% nøyaktig. Skulle gjerne hatt tykkelseshøvel da jeg synes det er vanskelig å justere tykkelsen med vanlig elektrisk høvel. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
NilsPils Svart 5.Januar.2023 Del på Facebook Svart 5.Januar.2023 Grand Banks jr skrev for 9 timer siden: Skulle gjerne hatt tykkelseshøvel da jeg synes det er vanskelig å justere tykkelsen med vanlig elektrisk høvel. Trehobbyproffene sverger til håndhøvel. Jeg bruker tykkelseshøvel både i Norge og Thailand. Uunverlig hjelpemiddel. Ser at BT har en tykkelseshøvel til bare 4000 spenn. Noen som har erfaring med den? Den ligner Mistenkelig på Makitaen jeg har i Thailand. https://www.biltema.no/verktoy/el-verktoy/el-hovler/planhovel-p-330-2000037497 Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2023 NilsPils skrev for 4 timer siden: Trehobbyproffene sverger til håndhøvel. Jupp, proffene... De høvlene koster ikke lite. Mine håndhøvler er ikke spesielt godt egnet til noe egentlig. Jeg får det i alle fall ikke til, men med gode trehøvler som jeg hadde tilgang på i min ungdom var det noe helt annet. Kjøpte en elektrisk da jeg bygde nytt spile-rekkverk til trappen inne. Den er veldig fin til å høvle treverk fint med så lenge emnet ikke er bredere enn den roterende kniven, men bredere enn det tror jeg blir vanskelig å få helt jevnt. Kjenner jeg ikke har lyst til å prøve meg på en teakplank til X antall kroner. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 6.Januar.2023 Del på Facebook Svart 6.Januar.2023 Grand Banks jr skrev for 23 timer siden: Jupp, proffene... De høvlene koster ikke lite. Eldre Stanley høvler selges det faktisk mye brukt av. Og med en skikkelig sliping er de en fryd å jobbe med. Man trenger ikke kjøpe en Nissen Lie høvel for godt resultat heldigvis... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 6.Januar.2023 Del på Facebook Svart 6.Januar.2023 Hei. No byrjar diskusjonen om høvlinga å koka ned til ein akademisk diskusjon. For ts bør det vera godt nok å høvla undersida, gjerne med ein rimeleg elektrisk høvel, slik at emnet er 1-3 mm tjukkare enn det skal vera. Resten kan pussast ned til rett dimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.