Jump to content

Fikse badeplattform: (Trenger bla. en teak planke ca 1 meter lang, 20 mm x 95 mm)

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg mistet en planke i badeplattformen min, og tenker å bruke vinteren på å fikse dette. Vurderer også om jeg evt kan utvide badeplattformen, men har ikke lyst til å sveise og slikt. Lurer på hva jeg kan gjøre med eksisterende fester. Dette er til min Neptim 8000 (Må poste bilder av plattformen fra mobilen etterpå)

Noen som vet et sted jeg kan få kjøpt en teak planke til en vettug pris? Jeg kan evt lime sammen staver. 

Den jeg mistet er ca 90 cm lang, 20 mm tykk og 95 mm bred. 

Vurderer som sagt å utvide plattformen, og da litt mer akterover så det er litt mer plass å stå på. Har en badeglad familie :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 21 minutter siden:

Noen som vet noe om den teaken tåler å stå ute på en badeplatform? Ubehandlet?

Ja, men den blir grå etter hvert, slik som grått teakdekk. Så lenge det er luftig alle sider vil den ikke råtne, men få en fin og sklisikker grå overflate. Biltemas teak, vel, der er det mye forskjellig å finne. Mye er hurtigvokst «pappteak», men leter du kan du finne perler, vel så greie i kvaliteten til sitt bruk som for 50 år siden (du må bare lete mye lengre etter perlene i dag). Se etter jevnt vokst og mest mulig kantskåren material, altså at årringene (sett fra enden) står mest mulig på høykant. Det gir større styrke (stivere plank), ser finere ut og gjør materialet mer stabilt (unngår vridninger etter som teaken blir fuktig og tørker ut om hverandre).

A455E52D-94AA-48BD-AF61-7D15CA32ED20.jpeg

Redigert av Hakkannen (see edit history)

@Inter 9000, jeg har rippesag, elektrisk høvel etc, så skal nok få justert det. Mangler tykkelseshøvel, men kan evt stikke bort på lokalt møbelsnekkeri.  Har tidligere tykkelseshøvlet eik da jeg lagde plassbygget skyvedørsåpning hjemme.

Send meg gjerne PM mtp pris og slikt. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Hakkannen skrev for 12 timer siden:

Ja, men den blir grå etter hvert, slik som grått teakdekk. Så lenge det er luftig alle sider vil den ikke råtne, men få en fin og sklisikker grå overflate. Biltemas teak, vel, der er det mye forskjellig å finne. Mye er hurtigvokst «pappteak», men leter du kan du finne perler, vel så greie i kvaliteten til sitt bruk som for 50 år siden (du må bare lete mye lengre etter perlene i dag). Se etter jevnt vokst og mest mulig kantskåren material, altså at årringene (sett fra enden) står mest mulig på høykant. Det gir større styrke (stivere plank), ser finere ut og gjør materialet mer stabilt (unngår vridninger etter som teaken blir fuktig og tørker ut om hverandre).

A455E52D-94AA-48BD-AF61-7D15CA32ED20.jpeg

Kantskåret materiale er bra, eller gjerne kvartskåret. Dvs. at årringen går rundt 45 grader på skrå sett fra enden.

Men minst like viktig er det at treet er tettvokst, dvs at det er liten avstand mellom årringene. Bildet over er et godt eksepel på det motsatte, dvs. et svært hutigvokst tre. Sannsynligvis et plantasjetre. Greit til møbler innendørs, men ikke til båtdekk.

For å se årringen tydelig kan fukte enden med litt vann. Da trer årringene tydelig frem og er lette å skille fra ripene etter sagbladet.

Jeg er for tiden i Chiangmai og leter etter passende teakemne til reparasjon av båtdekket mitt når jeg kommer hjem i mars. Her er det massevis av gammel teak i fra gamle bygninger. Problemet er å finne noe uten spikerhull og diverse skader fra tideligere byggevirksomheter. Har nettop revet i stykker en benk i huset til konas milde protester for å skjære ut et passende emne.

Bildet nedenfor viser en het kandidat til å bli tatt med på tur til Norge. Det er ikke akurat noen "hagagran" det der . . .

IMG_0715.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

16 hours ago, Grand Banks jr said:

Jeg mistet en planke i badeplattformen min, og tenker å bruke vinteren på å fikse dette. Vurderer også om jeg evt kan utvide badeplattformen, men har ikke lyst til å sveise og slikt. Lurer på hva jeg kan gjøre med eksisterende fester. Dette er til min Neptim 8000 (Må poste bilder av plattformen fra mobilen etterpå)

Noen som vet et sted jeg kan få kjøpt en teak planke til en vettug pris? Jeg kan evt lime sammen staver. 

Den jeg mistet er ca 90 cm lang, 20 mm tykk og 95 mm bred. 

Vurderer som sagt å utvide plattformen, og da litt mer akterover så det er litt mer plass å stå på. Har en badeglad familie :yesnod:

Mtp å utvide plattformen akterover uten å sveise vil det jo fungere å skru firkantprofiler i syrefast eller teaklekter fast i anlegget for eksisterende plank. Disse kan sikkert forlenges med 20-30 cm i forhold til eksisterende dybde på plattformen uten å få for mye svikt. Deretter skrur du teakplankene fast i firkantprofilen / lekten. Dette krever nok at det brukes skruer ovenifra gjennom teaken, men disse kan forsenkes og plugges hvis ønskelig.

Rippesag som vi sier her = bordsag med justerbar sidestøtte, slik at en kan justere tykkelsen/ bredden på langs. Har brukt den en del til å justere 2x4 og plater. 

Min er ikke 100% nøyaktig.

Skulle gjerne hatt tykkelseshøvel da jeg synes det er vanskelig å justere tykkelsen med vanlig elektrisk høvel.

Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

Skulle gjerne hatt tykkelseshøvel da jeg synes det er vanskelig å justere tykkelsen med vanlig elektrisk høvel.

Trehobbyproffene sverger til håndhøvel.

Jeg bruker tykkelseshøvel både i Norge og Thailand. Uunverlig hjelpemiddel.

Ser at BT har en tykkelseshøvel til bare 4000 spenn. Noen som har erfaring med den?

Den ligner Mistenkelig på Makitaen jeg har i Thailand.

https://www.biltema.no/verktoy/el-verktoy/el-hovler/planhovel-p-330-2000037497

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Trehobbyproffene sverger til håndhøvel.

Jupp, proffene... De høvlene koster ikke lite. Mine håndhøvler er ikke spesielt godt egnet til noe egentlig. Jeg får det i alle fall ikke til, men med gode trehøvler som jeg hadde tilgang på i min ungdom var det noe helt annet.

Kjøpte en elektrisk da jeg bygde nytt spile-rekkverk til trappen inne. Den er veldig fin til å høvle treverk fint med så lenge emnet ikke er bredere enn den roterende kniven, men bredere enn det tror jeg blir vanskelig å få helt jevnt. Kjenner jeg ikke har lyst til å prøve meg på en teakplank til X antall kroner. :lol:

Grand Banks jr skrev for 23 timer siden:

Jupp, proffene... De høvlene koster ikke lite.

Eldre Stanley høvler selges det faktisk mye brukt av. Og med en skikkelig sliping er de en fryd å jobbe med. Man trenger ikke kjøpe en Nissen Lie høvel for godt resultat heldigvis...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...