Jump to content

Vurderer kjøp av stor motorbåt 50 - 60 fot

Kaptein Scott

Recommended Posts

Hei,

Vi har tidligere hatt en 41 fot seilbåt, men har i de siste tre årene bare hatt en 25 fot rib. Vi savner veldig en større båt som vi kan feriere i, og er veldig frem og tilbake på om vi skal gå for seilbåt igjen eller gå over til en motorbåt. 
Jeg har nå tatt D5L sertifikatet, og vi ser på diverse større motorbåter mellom 50 og 60 fot. I den forbindelse lurer jeg veldig på bruksmønsteret til dere som har såpass store båter. Vi trives veldig godt i uthavn, men også i havner som f.eks Fjellbakka og Hunnebostrand. 
Opplever dere at størrelsen på båten blir et problem, både i havner og uthavner?

Hvordan ligger dere i uthavn? På svai, longside, hekk/baug mot land? Vi vil jo gjerne fortsatt feriere med venner med litt mindre båter som gjerne ligger med dregg og landfeste. Er det fortsatt mulig med f.eks en fairline Squadron 58?

Gleder meg til å høre litt erfaringer :)

Nå har jeg båt i nedre sjikt av det du spør om, 50fot og ca 16tonn.

Vi reiser rundt på Sørlandet og Svenskekysten og også vært i de havnene du nevner.

Jeg har kjetting og 30kg anker bak og bruker båten som vi gjorde når vi hadde mindre båt.

Føler meg trygg på dette, men blir litt mer nøye sjekk av værmeldig, med tanke på vind og rettning, enn jeg gjorde tidligere.

Alt i alt, ligger vi nok langt mer longside på fjell nå enn vi gjorde tidligere.

I feks Hunnebostrand er det longside det som gjelder, synketau og evt blåser som ligger klar som akterfortøyning, ligger rett og slett ikke langt nok ut til at det blir et stabilt feste. Det er forskjell fra sted til sted hvordan dette går, på feks Marstrand er man henvist til "storbåt" brygga hvis man bestiller, men synketau ligger langt nok ut hvis man forsøker seg på "småbåt" brygga.

Har ligget ved siden av en SQ58 som lå med baug mot land og anker ut bak, men dette er skjeldent, like fullt mulig.

Jeg har faktisk funnet tilbake til uthavner jeg ikke har benyttet siden jeg hadde båt på 28(!) fot, 50foteren er litt enklere å finmanøvrere enn tidligere båter på 35 og 42fot som hadde drev.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Jeg har en 50-fots Storebro RC 500. Den er 4,55 bred og stikker 120 cm dypt. 
Målet jeg bruker er Daftörenna og indre lei til Råssö. Kommer jeg gjennom der er båten passe. 
Men, jo større båt jo større begrensninger både i havner og uthavner. Du krever jo større plass i alle ender. Du vil også oppleve en helt annen pris i havneleie. 
Helt ærlig, du får ikke mye mer plass i en 58 fots Squadron enn i en «49 fots» båt. 
Vi foretrekker også uthavn og bruker jolla inn for å handle eller hva vi måtte ønske. Vi må bare innse at de små plassene vi gikk inn med mindre båt ikke går lenger og tilpasse oss det. 
Det absolutt viktigste du må passe på med en Squadron 58 er at det er propellene som stikker dypest!

Utover det er jeg ikke noe glad i sofaløsningene i Fairline. De er helt runde og håpløs å «ligge» komfortabelt i! 😉

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Har en Squadron 50, og går til de samme uthavnene jeg gjorde med både 45 og 35 fot. Viktig med et tungt og godt anker bak, og ikke noe som kun egner seg til pynt. Ligger da med baugen inn mot land.
Det jeg merker mest med størrelsen er bredden og båser i marinaer. Ikke alle som har lysåpning på 5m+. Med sunn fornuft og folkevett er det stort sett alltid en plass å få. :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...