Weekendmoe Startet 5.Januar.2023 Del på Facebook Startet 5.Januar.2023 Jeg har Wallas Ceramic 100X installert i båten i dag. Den fungerer stort sett greit, men en gang i blant vil den ikke tenne og jeg må kjøre start-prosessen en ekstra gang. Andre ganger stopper den underveis i matlagingen og må restartes. Det kan sikkert løses med en service, og jeg kjøpte på innfall en ekstra Wallas med tanken om å bare bytte til den istedenfor å ta service. Men - klarer ikke helt legge fra meg at det er like greit å bytte til gass koketopp. Størrelsesmessig fant jeg en som matchet greit som kan felles ned i benken der wallas`en er nå. For å gjøre det enkelt og rimelig, men fortsatt trygt, har jeg sett for meg følgende: - Metallplate på trepanelet bak platetoppen - Kort slange ned til gassbeholder inni skapet under benken (se skapdør på bildet). - Gasstanken kobles fra etter bruk, hver gang. Alternativt montere stoppekran på slangen og stenge den etter hver bruk - Bruke gassboks (250-450g bokser) for å spare plass og redusere gassmengden. Blir uansett ikke mye og langvarig kokkelering i byssa, så lever fint med å bytte den noen ganger i sesongen. Alternativet er å ofre et skap ett eller annet sted for 5kg tank, men da blir det betydelig lengre rørstrekk for å få det "utendørs" og jeg mister nødvendig lagringsplass. - Gassalarm inni skapet der gassboksen står. Evt. to for redundans. Virker dette som et idiotisk utrygt halvveis-prosjekt med oversett fare, eller er det "godt nok"? Etter å ha lest litt om krav til gass-installasjon ser jeg at det kan være et poeng å sette gassboksen inni en kasse, og eksempelvis bruke dagens wallas utblås i skroget til luftslange inn i denne boksen? Men med gassalarm og konsekvent frakobling av gass etter bruk er dette kanskje mindre viktig? Om dette prosjektet inneholder grove feilvurderinger tar jeg gjerne tips vedrørende service på Wallas i Oslo-området. Leste akkurat at en kjent service-mann er gått bort, noe som var trist å lese. Han vurderte jeg å kontakte i fjor, men kom aldri så langt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Januar.2023 Del på Facebook Svart 5.Januar.2023 Om du skal skifte så må du uansett ha en tett beholder med lufting i bunn til gassflaska. Og rør hele veien unntatt i endene. Jeg for min del ville heller ha beholdt Wallasen, det er et ypperlig apparat og mye tryggere enn gass. Jeg har hatt mitt nesten 18 år, og det eneste jeg har gjort med det på disse årene er å skifte bryter da den begynte å slå seg av litt vilkårlig. Ellers er den påliteligheten selv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 5.Januar.2023 Del på Facebook Svart 5.Januar.2023 (redigert) Har samme koker som deg. Min har aldri fusket men den er nå ganske så treig og koke morgenkaffen på. Jeg har derfor i tillegg en slik enkel gassbrenner med boks fra Biltema. Den setter jeg oppå Wallasen når morgenkaffen skal kokes. Når litt mer avanserte måltid skal tillages er det også greit og ha et ekstra kokebluss. Den kan jo i tillegg brukes ute på dekk når bacon skal stekes. Wallasen er også grei på de kaldeste vinterdagene da brenner den hele tiden for og gi ekstra varme i båten. https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-22-kw-2000050705 Redigert 5.Januar.2023 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Jeg røsket ut alt av en båt jeg hadde. Kjøpte en pent brukt Wallas. Har aldri angret. Det som er viktig er tykk nok kabel brenneren. Minst 6 MM2. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
El barco de Sol Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Har hatt wallas kok,mye plunder. Bruker nå bare Biltemas flyttbare med gassboks. Er det noen som har hatt problemer med disse gassboksene? Eksplosjon/lekasje? Syns trådstarters ide er bra,men kravet ved fast installasjon er vel tett beholder med lufting? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Jeg hadde en gang et slikt type apparat (husker ikke om det var fra BT), men det ligger nå på 200m dyp i Oslofjorden. Jeg trodde slike saker var "idiotsikre", selv for meg, men jeg klarte faktisk å sette gassboksen inn slik at flammene sto himmelhøyt da jeg skulle starte det. ALDRI mer GASS i min båt. Det gikk heldigvis bra, både for folk og båt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
El barco de Sol Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Lars H. skrev 31 minutter siden: Jeg hadde en gang et slikt type apparat (husker ikke om det var fra BT), men det ligger nå på 200m dyp i Oslofjorden. Jeg trodde slike saker var "idiotsikre", selv for meg, men jeg klarte faktisk å sette gassboksen inn slik at flammene sto himmelhøyt da jeg skulle starte det. ALDRI mer GASS i min båt. Det gikk heldigvis bra, både for folk og båt. For å få fyr på apparatet som selges idag så må gassboksen settes inn i et spor. Settes boksen inn feil så får man ikke fyr. Fungerer meget dårlig i minusgrader. Tror dette er mer sikkert enn parafinapparater etc, men wallas er selvsagt sikrere. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 (redigert) Da jeg kjøpte båten i 1987 var det pumpeprimus installert. Etter et år ble den byttet ut med Wallas 100x Ceramic for lampeolje. Det apparatet ble byttet ut til en nyere Wallas for diesel for ikke mange år siden som jeg har nå. Aldri noe annet enn Wallas kokeapparat i min båt. Redigert 10.Januar.2023 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Lykken1 skrev for 3 timer siden: Bruker nå bare Biltemas flyttbare med gassboks. Er det noen som har hatt problemer med disse gassboksene? Ja. Har opplevd å få bokser som ikke fungerer. Det har vært feil med ventilen på boksen slik at man ikke får ut gassen. Ekstremt irriterende å komme over et slikt parti når man er på tur og har kjøpt inn bokser nok for en stund. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Amfea Svart 11.Januar.2023 Del på Facebook Svart 11.Januar.2023 17 hours ago, Lykken1 said: Har hatt wallas kok,mye plunder. Bruker nå bare Biltemas flyttbare med gassboks. Er det noen som har hatt problemer med disse gassboksene? Eksplosjon/lekasje? Syns trådstarters ide er bra,men kravet ved fast installasjon er vel tett beholder med lufting? Disse løse flaskene med gass, må også oppbevares i drenert rom. Er like utsatt for lekkasje som større gassbeholdere. Et korrekt installert og vedlikeholdt gassanlegg er trygt. Slangene er ferskvare og skal byttes med jevne mellomrom, eller om de har sprekker. Selv bruker jeg pressede koblinger på slangene, utført på Tess. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Roger jo Svart 11.Januar.2023 Del på Facebook Svart 11.Januar.2023 Weekendmoe skrev On 5.1.2023 at 20.11: Etter å ha lest litt om krav til gass-installasjon ser jeg at det kan være et poeng å sette gassboksen inni en kasse, og eksempelvis bruke dagens wallas utblås i skroget til luftslange inn i denne boksen? Men med gassalarm og konsekvent frakobling av gass etter bruk er dette kanskje mindre viktig? Om dette prosjektet inneholder grove feilvurderinger tar jeg gjerne tips vedrørende service på Wallas i Oslo-området. Leste akkurat at en kjent service-mann er gått bort, noe som var trist å lese. Han vurderte jeg å kontakte i fjor, men kom aldri så langt. Et rett montert gassinstallasjon med samsvarserklæring og årlig etter kontroll er trygt. Som sagt før en Gassboks skal ha drenering i bunn rett ut eller med fall er best. Gassopplegg skal sertifiseres da er det trygt med rett bruk og med gassalarm, ny opplegg blir dyrt. Ville sjekket opp Wallasen fant en men det er sikkert flere. Nils Hansens Vei 4 A, 0667 Oslo Heatco AS er autoriserte verksteder for følgende merkevarer. Webasto, Eberspächer, Wallas, Defa, mm. 47 81 14 78 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Faxen Svart 11.Januar.2023 Del på Facebook Svart 11.Januar.2023 Du må også ha gassalarm på laveste punkt i båten. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
cortinaman Svart 11.Januar.2023 Del på Facebook Svart 11.Januar.2023 Weekendmoe skrev On 5.1.2023 at 20.11: For å gjøre det enkelt og rimelig, men fortsatt trygt, har jeg sett for meg følgende: - Metallplate på trepanelet bak platetoppen - Kort slange ned til gassbeholder inni skapet under benken (se skapdør på bildet). - Gasstanken kobles fra etter bruk, hver gang. Alternativt montere stoppekran på slangen og stenge den etter hver bruk - Bruke gassboks (250-450g bokser) for å spare plass og redusere gassmengden. Blir uansett ikke mye og langvarig kokkelering i byssa, så lever fint med å bytte den noen ganger i sesongen. Alternativet er å ofre et skap ett eller annet sted for 5kg tank, men da blir det betydelig lengre rørstrekk for å få det "utendørs" og jeg mister nødvendig lagringsplass. - Gassalarm inni skapet der gassboksen står. Evt. to for redundans. Støtter kommentarene du har fått om utendørs montasje i tett beholder med lufting over bord og fast rør. Dersom det er behov for slange den siste biten bør du velge "livstidsslange", vanlig oransje gummislange skal byttes hvert 2. år. Samme i flaskeenden. Av samme grunn ville eg heller ikke brukt små turbokser innendørs, går ut fra du mener de til turprimuser med gjenger på toppen. Dersom du likevel skulle bruke slike turbokser enten ute eller inne er eg enig i å koble fra boksen da ventilen i boksen trolig er sikrere enn ventilen på brenneren. Og om det er snakk om to brennere er du avhengig av at begge holder tett om du beholder boksen tilkoblet, i realiteten har du da kun en halv barriære. MEN: Dersom det er snakk om vanlig 5kg eller 10kg propanflaske ville eg ikke koblet fra. Står den i egen beholder er det stengeventil på utsiden, om det er løs flaske har du tilgang på den lille hendelen i tilkoblingshodet som stenge ventilen i flasketuten. Dette er i serie med ventilen i brenneren og du har derved to barriærer (eller 1,5 dersom det er to brennere). Kobler du fra en vanlig propanflaske har du kun en barriære. Om du ikke har behov for gass til andre formål er det trolig sikrere å fikse Wallasen. Sitér dette innlegget ------------------ Frode Link to post
alidal Svart 11.Januar.2023 Del på Facebook Svart 11.Januar.2023 cortinaman skrev 27 minutter siden: "livstidsslange", Hva er det i et gassanlegg? Sitér dette innlegget Link to post
cortinaman Svart 11.Januar.2023 Del på Facebook Svart 11.Januar.2023 alidal skrev 1 minutt siden: Hva er det i et gassanlegg? Det er ein metallarmert slange med lengre levetid, noko slikt: https://propaneksperten.no/product/propanslange-1000mm-metal-flex-m-f/ Sitér dette innlegget ------------------ Frode Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.