Jump to content

Heilt ærleg, kor kjekt er det EIGENTLEG å køyra motorbåt?

Ask

Recommended Posts

Hei.

Det er mange som lovprisar kor mykje meir behageleg det er å vera inne i ein motorbåt, sett i høve til ein seglbåt, når dei køyrer motorbåt i dårleg vêr.

Men kor kjekt er det eigentleg å køyra motorbåt?

Sjølv så har eg seglbåt, men eg har òg ein PolarCirkel og ein rib. Når eg har køyrt dei ein liten time er eg lei.

Tidlegare hadde eg ei sørlandssnekka, med 10-hestars bråkete Sabb.

Den køyrte eg på ein tur som var 50 nm kvar veg. Kjekk tur det. Ikkje minst pga. jentene som var med.

Eg har og vore passasjer i cabincruiserar på turar på 2-3 timar. Det er lenge nok for meg.

Så motorbåtfolk. Kor kjekt er det EIGENTLEG å køyra motorbåt?

Jeg trives veldig godt med motorbåt. Så jeg synes det er veldig kjekt med andre ord.

Det passer vårt bruk nå; Vi er aller mest ute i skjærgården her i Grimstad, og i Nidelva mot Arendal. Her er det jo ganske mye skjærgård og ikke behov for å bevege seg langt for å finne perler. Det er også mye beskyttet farvann.

Med min Neptim 8000 som har god og kraftig kjøl tør jeg gå inn på de aller fleste stedene, og kan legge oss på mange flotte plasser. Er ikke redd for å subbe nedpå, selv om jeg ikke går inn for det. Kan finne mange flotte plasser i le, og med gode solforhold. Barna og vi voksne koser oss.

I Nidelva kommer jeg ikke inn med seilbåt (litt, men ikke der jeg vil) pga bruer. Mange steder i skjærgården ville jeg ikke kommet inn med seilbåt pga dybdene.

Det meste av tiden ligger vi ved land, men ved forflytning så går det som regel i 5-8 knop. 10-12 knop utaskjærs. Hvis det er mye sjø eller dårlig vær kan vi gå raskere (båten er mer krengestabil ved ca 12-14 knops fart, spesielt ved litt sidesjø).

Vi er aldri superlangt av gårde, men i løpet av ferien er vi gjerne igjennom Blindleia, og har vel hatt mål om Søgne, men ikke kommet oss dit ennå de siste 5 årene i alle fall av diverse grunner.

Jeg liker å seile (har bare erfaring fra seiljoller), og har lyst på en 10-12 fots seiljolle som jeg kan seile ut fra moderskipet. Men for oss passer ikke seilbåt nå.

Hadde jeg hatt 4 uker ferie og ikke hatt behov for å være i nærheten av hjemme hadde det sikkert vært kjekt med langtur i seilbåt, men da vill ejeg nok helst hatt Nauticat eller en annen seilbåt der jeg ikke må gå ned i en "kjeller".

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ask skrev for 3 timer siden:

Så motorbåtfolk. Kor kjekt er det EIGENTLEG å køyra motorbåt?

Egentlig ikke så veldig. Det bråker fælt og ruller i litt sjø. Om jeg ikke hadde brukt båten til daglig transport kunne jeg godt tenkt meg seilbåt i stedet. Men slik det er nå er motorbåt mest praktisk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg koser meg med min Storebro. På flybrigde er det helt supert å kjøre båt. Hører knapt nok motorene der oppe. Og nede er det et helt akseptabelt lydnivå. 
Når det regner og er kaldt ute er det godt og varmt inne. Jeg sitter godt og koser meg med navigering og kanskje litt radio. 
Båten ligger godt i grov sjø. Jeg kan bruke fart til å justere om det skal være behagelig eller ikke. 
Joda motorbåt er helt innafor. Og det er seilbåt også. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Herlige tråder dette.

Kjedelig å seile eller kjekt å kjøre motorbåt.

I løpet av sommeren med utsikt over vannet er det mange båter med naken mast som kjører for motor så tydelig at mange liker begge deler.

For vår del brukes båten både til kvelds og dagsturer og da er motorbåt best for oss.

Vi kjører gjerne mange timer på tomgansfart eller tar noen transportstrekk i planefart hvis vi skal på lenger tur.

Det som er hyggelig er at vi alle er båtfolk og tar imot hverandre og gir en hjelpende hånd på tur og der er vi alle like.

Hilsen

Lurvetass

Titlene på disse trådene ser ut som at de er laget for å skape diskusjon og splid mellom seil og motorbåtfolk.

Alt til sitt bruk, og med den type båtliv vi har, er det motorbåt som gjelder for oss. Det jeg misunner seilbåtfolket mest, er sjødyktigheten og rekkevidden på en god seilbåt.

Jeg setter pris på muligheten for å gi på litt til tider, og den muligheten er ikke til stede i en seilbåt.

Komfort ombord underveis er også noe jeg setter pris på. 
Jeg føler at vi alle er på sjøen for å kose oss, og hva vi bruker er underordnet :-)

For meg er (motor)båt livet! Har hatt den gleden og interessen siden lenge før jeg kunne gå. Har ingen erfaring i seilbåt, så kan ikke kommentere om det.

Men bare det å komme meg ut i båten, uansett om det er snakk om ferietur eller en liten fisketur, eller noe i mellom, det er avslappende og beste måten å "lade batteriene" for meg.

Det å kunne komme meg rett til destinasjonen uavhengig av vindstyrke eller -retning, når jeg selv vil, uansett om jeg går i 5 eller 25 knop, betyr mye. Kunne sitte tørt og varmt innendørs i alle værforhold, er en stor fordel. Turen underveis betyr like mye som det å nå destinasjonen.

Eneste minuset jeg ser med motorbåt, er rekkevidde for havkryssinger og tilhørende drivstoffutgifter i forhold til seilbåt. Men det finnes jo motorbåter som egner seg utmerket til dette også.

.......

Nå har vi denne tråden og en tilsvarende for seilbåt.

Ser egentlig ikke den store verdien. Hva ønskes å oppnå; splid eller en genuin interesse for å lære mer om fordeler/ ulemper med båttyper man selv har lite erfaring med?

Det finnes både fordeler og ulemper med begge båttyper, og det som er rett for noen, trenger ikke være rett for andre.

Viktigste må vel være at man er fornøyd med egne valg angående type båt man velger å ha?

Hei.

Det var eg som starta tråden.

Tittelen er Heilt ærleg, kor kjekt er det EIGENTLEG å køyra motorbåt?

Eg starta tråden av tre grunnar. For å harselera litt med denne tråden, for å høyra om motorbåtfolket har motorbåt fordi dei likar å køyra båt, og fordi det skjer lite på BP no for tida.

Flid skrev 18 minutter siden:

Slike tråder pisker bare opp stemningen og ( fiendskapet.....) mellom motor og seil. 

Tom Rør skrev for 1 time siden:

Titlene på disse trådene ser ut som at de er laget for å skape diskusjon og splid mellom seil og motorbåtfolk.

Eg starta sjølvsagt ikkje tråden for å så splid mellom motor- og seglbåtfolk.

Folk må sjølvsagt få ha den båten dei ønskar. (Kanskje bortsett frå vasscooter.....:smiley:)

For meg ser det ut til at tråden er startet med glimt i øyet :)

Jeg må si at jeg aldri har merket noe til noen særlig forskjell mellom motorbåtfolk og seilbåtfolk, ikke etter å ha delt en kopp kaffe eller en halvliter i allefall. 
Jeg har seilbåt på fritiden og jobber på motorbåt og siden de gir meg muligheten til å være på havet så sier jeg «ja takk,begge deler.»

Leser absolutt dette som en tråd med glimt i øyet. Må være noe galt med meg tror jeg, for jeg synes det er kjempekjekt å kjøre snekke inn og ut Oslofjorden i 7,5 knops fart. Storkoser meg på tur, selv her hvor jeg har gått noe sånt som 250 ganger i løpet av båtlivet mitt. Og tidligere synes jeg det var kjekt å krysse inn og ut fjorden i seilbåt. Alt til sin tid og sitt bruk.

@Kanalkapteinen Jeg glemte å si at etter at vi solgte motorbåten og aldri mer skulle ha båt - for å prøve noe annet som jeg skrev om på tråden din, så har båtgleden for meg kommet tilbake for fullt med seilbåt.

Klart - vi savner jo motorbåten også. Der hadde vi det mye moro. Gutta vokste opp der. Begge deler er bra. Opp til kapteinen og brukerfamilien :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Grønn glede har ingenting med hage å gjøre,det er når ein kan starte volvoane,kjenne på den gode eksoslukta.Det er grønn glede.

Kjøre i fin marsjfart svinge ut for ein midtfjordsbåt i eit sund,snakke litt på lage store bølger,vinke alle er fornøyde.😁😁😁.

Fra spøk til alvor,liker å komme fort fram,ha god rekkevidde.Fornøyd med å ha motorbåt.Kansje motorseiler når tiden er inne.

Kjekt med ein trekk opp tråd 😅

Artig tråd.

Jeg har bodd i seilbåt og har motorbåt nå.

Seilbåt i indre Oslofjord er en prøvelse, du reiser ut på fredag med sikte på Sverige eller Agder, men på fredager er det alltid sønnavind. Altså motvind. Så kommer man til motstrøm i Drøbak og der ender turen. På veien hjem på søndag blåser det alltid nordavind, og det er alltid motstrøm i Drøbaksundet. Legg til at samtlige motorbåter fra 35 fot og oppover legger sin stolthet i å gå så nært enhver seilbåt som mulig, så har man oppsummert båtlivet i seilbåt. Utgjort.

Så man lurer på hvorfor livet alltid er i motgang. Så bytte til motorbåt  omgår problemet. Eller kanskje ikke? Med motorbåt så blåser det alltid laber til frisk bris i helgene. Det betyr stamping og motvilje mot å legge utpå i det hele tatt. På onsdager derimot er det vindstille, men det er fordi det er regattadag i seilforeningen, og man jobber sent i tillegg så man kommer seg ikke utpå med motorbåten.

De gangene det faktisk er herlig på sjøen blir man sittende å høre etter motorlyder som ikke har vært der før. 

Seil eller motor har begge sine fordeler og ulemper, og motorseiler er ikke et fullgodt kompromiss. To båter? Dobbelt vedlikehold, havneavgift, arbeid, bekymring .. 

Konklusjonen er å være fornøyd med det man har og hilse på alle andre i båt med et smil, uansett type.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...