Jump to content

Lage ankerkasse på badeplattform - tips?

Biam1

Recommended Posts

Hel godtfolk! På min Biam 660 85 modell så er den en ubrukelig liten dregg/anker kasse. På årsmodellene etterpå fra 86 så ble dette forbedret med en kasse på badeplattform. Jeg har lyst å lage en slik kasse på min.

Noen som har noen erfaringer/tips å dele til hvordan det kan gjøres? Har lite lyst til å lage plugg, støpeform mm. Går da unødig mye tid/penger ift å produsere kun en kasse.. Er det f.eks en mulighet å lage i kryssfiner og støpe et par lag m matte/polyester inni og utenpå? Så sparkle og male? Ikke all verdens krav til finish bakpå der og kan lakke den sort matt så den går i ett m plattform. Luke i treverk/teak staver er pent og kanskje enkleste som luke..

Min båt:

87FF0D69-B7F7-4B43-94D8-0F4F8E67209B.jpeg.fd3cf85c32566d6f97c882734e2ba79e.jpeg

A14F7063-FB5B-491A-BD5E-6B244805321E.jpeg.f0be2a4184e27df5bcdb3cd22bd48684.jpeg

de som har kasse:

82C61772-AB48-4953-B3C3-9C52FA7D9269.jpeg.04a008c8e68197e0d4c43cf6dd146eb2.jpegC6FB75AB-8EF3-4364-A37A-265EBAE18CC0.jpeg.bbbd11040b94605dd7e83d893d5eb2d5.jpeg

Redigert av Wester (see edit history)

Hvorfor må den være plastret? Lag en kasse av teakplank, meranti eller noe annet eksotisk virke som selges som terasseplank. Saus det godt inn med rå linolje tynnet med terpentin vått-i-vått, og avslutt med et strøk eller to kokt linolje som får det til å herde.

Når kassen er rett i kantene kan sidene støpes av matte og polyester på et flatt underlag, skjæres til riktig størrelse og deretter monteres sammen til en kasse. 

Å støpe inn kryssfiner er ikke en varig løsning etter mitt syn. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 4 timer siden:

Å støpe inn kryssfiner er ikke en varig løsning etter mitt syn. 

Enig, det ville ikke jeg gjort heller.

Men jeg ville heller ikke bygd på den måten dere skisserer til slutt her. Hvis du skal gjøre det enkelt så bygger du ei kasse av kryssfiner som har de målene innvendig som du vil at kassa di til slutt skal ha utvendig. Sparkle opp radier innvendig med billig glassfibersparkel. Til slutt teiper du hele kassa innvendig med 50mm brei maskeringstape eller pakketape. Så støper du kassa di med så mange lag glassfiber og polyester du trenger for at den skal bli solid. Til slutt river du vekk trekassa, som egentlig bare var en provisorisk støpeform. Nå kan du renskjære, slipe og male kassa di i den fargen du vil ha. Enten med topcoat eller tokomponent polyurethanmaling.

Ja, det blir ikke noe problem å rive forma da. Når du teiper så kan du legge teipen butt-i-butt, da får du ikke overlapper på teipen som bygger en teiptykkelse. Om du får noen sprekker mellom teipskjøtene på et par millimeter spiller liten rolle. Til slutt sliper du overflaten med eksentersliper, da blir den jevn og fin. Du kan også legge et par lag gelcoat før du begynner å støpe, da har du mer å slipe på. Men da må du også være 100% sikker på at den teipen du bruker ikke reagerer med styrenet i coaten. Dersom du legger tykt nok lag med gelcoat kan du slipe overflaten glatt, og til slutt polere den opp til 100% glans, da trenger du ikke lakkere utvendig, bare coate innvendig. 

Wester skrev 1 time siden:

Hva med å lime byggplast inni forma i stedefor tape?

Det går an, men jeg ville ikke gjort det. Min erfaring er at byggeplast skrukker seg når du støper på den. Dessuten blir det et helsike å få den til å ligge helt glatt inni forma. Jeg har eksperementert en del med dette og gjort noen tabber og erfaringer. Hvis du vil lese mer om det kan du lese "Dracotråden" som du finner link til i signaturen min. Hvis ikke er det fullt mulig å bare sette i gang og gjøre egne erfaringer :wink:

2 hours ago, Wester said:

Tusen takk, hørtes ut som en glimrende måte å gjøre det på! ? Hva med å lime byggplast inni forma i stedefor tape?

Bruker du forskalingsfiner og sparkler radier i alle hjørner er det bare å vokse og bruke slippmiddel, så slipper du taping og plast. Gelcoat før du begynner å støpe, så kommer ferdig produkt ut med ferdig finnish.....

Redigert av Big Horn (see edit history)
Big Horn skrev 6 minutter siden:

Bruker du forskalingsfiner og sparkler radier i alle hjørner er det bare å vokse og bruke slippmiddel, så slipper du taping og plast. Gelcoat før du begynner å støpe, så kommer ferdig produkt ut med ferdig finnish.....

Forskalingsfiner er fint å bruke. Solide, fine plater å skru sammen :thumbsup: 

Men har du selv prøvd den metoden du anbefaler? Som du sier så kommer produktet ut med ferdig finnish, men har du studert overflaten på de forskalingsplatene? Den er langt fra strøken. Derfor mitt råd om å teipe overflata før støping. 

Hvis du vil ha litt mer detaljer så anbefaler jeg som sagt å lese tråden jeg nevnte lenger opp. Der ser du detaljerte bilder og forklaringer på hvordan jeg lagde f.eks. luker, lokk osv. på forskjellige måter. Noen ganger mer vellykket enn andre. En tabbe jeg gjorde et par ganger var å bruke en tape som reagerte med styren. Dersom det løsner en flik av en tape, flyter den opp og legger seg i gelcoaten. Da må man slipe opp og sparkle etterpå. Gjør du detaljene grundig med en gang slipper du å sparkle og reparere.

Her er et eksempel på dreggkasse bygget opp av enkeltlaminatplater som er sparklet,  pusset og malt med polyurethanlakk.

Denne er bygget direkte på badeplattformen, men i ditt tilfelle kan du bygge opp kassen fra bunnplaten.

Enkeltlaminat støpes enkelt i ønsket tykkelse på et vokset forskalingsflak.

1499899502_Stpingavskott3.jpg.a1b38ab2fa5e9a77c92c5ec38dbabcca.jpg

Eksempel på støping av enkeltlaminat

09052011397.jpg.cc8929988955f74d4f9a3836b1d31d73.jpg

Oppstilling av plater, holdes sammen med smeltelim.

09052011398.jpg.00b29a427411ed2663654818b90c83b1.jpg

Oppstilling av kasse

09052011399.jpg.b7a2519abc64ac202197fc8968a36c01.jpg

Sparkling av hulkiler før remsing av hjørner. Utvendige hjørner avrundes før remsing.

02062011413.jpg.93fb144799c7080d7daa8de130de520d.jpg

Ferdig remset og grovslipt

02062011414.jpg.bc3264e19132bee42db874b67c69a31c.jpg

Ferdig remset og grovslipt, tilpassing av lokk.

03062011420.jpg.a2b388fd151fd3bd4eb1fea94253982e.jpg

Fintilpassing på båten

05062011425.jpg.64131979bbcf73f91a54fa6059f174e7.jpg

Sparkling og finpussing

09062011433.jpg.2cd8717940a8aabd2d65ed8cb3ab35ca.jpg

Maling med poyurethanlakk

11062011439.jpg.9de31cc3d0e8b5ee9cba4d4ca2a753f7.jpg

Badeplattform med dreggkasse montert på båten

Komodo skrev for 5 timer siden:

Det går an, men jeg ville ikke gjort det. Min erfaring er at byggeplast skrukker seg når du støper på den. Dessuten blir det et helsike å få den til å ligge helt glatt inni forma.

Hva om du sprayer montasjelim (jeg har brukt https://www.lyreco.no/p/spraylim-3m-montasje-6065-400ml/155045 til diverse jobber innen den grafiske bransjen - lage originaler til trykk etc), da holder byggplasten seg slett og fin og er lett å fjerne etterpå - bare et forslag :rolleyes:

jeg tørker ut på land....!

tom Cognac skrev for 2 timer siden:

Hva om du sprayer montasjelim

tom Cognac skrev for 2 timer siden:

da holder byggplasten seg slett og fin

Ja, det går sikkert an. Men hvis plasten reagerer med styrenet så vil den allikevel lage små krøller i overflaten. I så tilfelle bør man gjøre en test med den aktuelle byggeplasten man har, og den gelcoaten eller polyesteren man har. Dette kan reagere forskjellig, da byggeplast (PVC folie) ikke alltid har de samme kjemiske egenskapene, det samme med polyesteren.

Det som imidlertid er bankers er å bruke din framgangsmåte, men å lime på gråpapir. Papiret reagerer garantert ikke med støpen. Etter avforming vil imidlertid gråpapiret sitte i gelcoaten, så det må slipes bort. Men det er ingen stor sak. Denne framgangsmåten er også beskrevet med tekst og bilder i tråden jeg beskrev over. For de som er interessert er det bare å gå tilbake og lese seg opp :thumbsup:

Jeg lagde noe lignende til en bekjent en gang. Liten styrekonsoll til sjark. Støpte plater med gelcoatfinish på en glatt flate (baderomsplate i mitt tilfelle). Kappet disse til, limte sammen fra utsiden med limpistol. Støpte så først et lag som jeg lot herde på innsiden først. Støper du flere (3-4) lag med en gang vil krymp i herdeprosessen gjøre at platene vrir seg noe. Så tre lag til på innsiden. Skrapte vekk smeltelimet, slipte avrundinger, et par lag gelcoat før avslutning med topcoat. Slipte og polerte opp. Så ut som rett fra form. Tidsforbruk: Mindre enn fire timer. (Har mye erfaring...)

Med såpass små flater går denne metoden greit. Med større flater er det greit å planlegge litt og støpe platebitene i sandwich men avslutte kantene på platene i enkeltlaminat. Dette forutsetter gjerne at man lager en mal i papp eller lignende først og skjærer til kjernemateriale noen cm mindre enn platedelene rundt hele. Da slipper man problemet med vridning.

Komodo gjorde vel dette også på sin Draco. Hos meg tror jeg bildene har forsvunnet fra tråden av ene eller annen grunn... 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...