Jump to content

Lage ankerkasse på badeplattform - tips?

Biam1

Recommended Posts

Komodo skrev On 9.1.2023 at 1.08:

Ja, det går sikkert an. Men hvis plasten reagerer med styrenet så vil den allikevel lage små krøller i overflaten. I så tilfelle bør man gjøre en test med den aktuelle byggeplasten man har, og den gelcoaten eller polyesteren man har. Dette kan reagere forskjellig, da byggeplast (PVC folie) ikke alltid har de samme kjemiske egenskapene, det samme med polyesteren.

Det som imidlertid er bankers er å bruke din framgangsmåte, men å lime på gråpapir. Papiret reagerer garantert ikke med støpen. Etter avforming vil imidlertid gråpapiret sitte i gelcoaten, så det må slipes bort. Men det er ingen stor sak. Denne framgangsmåten er også beskrevet med tekst og bilder i tråden jeg beskrev over. For de som er interessert er det bare å gå tilbake og lese seg opp :thumbsup:

Da jeg skulle støpe divinylcell i taket på båten fikke jeg bl.a følgende anbefaling fra Knude:

"Du skaffer tilveie ei kryssfiner plate på ca 40 x 40 cm i 9 mm tykkelse. Den er passe fleksibel. Lim noe plastfolie på denne." (min uthevelse) Jeg spurte ham  hva slags plastfolie han refererte til og han svarte at jeg godt kunne bruke Gladpack som man pakker inn mat med. Jeg brukte dette og det fungerte utmerket. Det er vel lettere å lime gladpack framfor gråpapir? Eller hva tror du?

jeg tørker ut på land....!

Jeg vet ikke, har aldri prøvd å lime gladpack. 

Men man kan jo gjøre om @Big Horn foreslår også, å støpe rett på forskalingsplater. Hvis overflaten ikke blir tilfredsstillende så kan man jo bare slipe litt. Bare passe på å legge på tykt nok med gelcoat til å ha noe å slipe på. På ei så lita kasse så er det ingen stor jobb å slipe og polere opp gelcoaten til den blir helt blank. 

Wester skrev for 3 timer siden:

Hva regnes som min/ideel temp for å støpe glassfiber..15 grader? Tenkte lage forma i vinter å støpe til våren evt..

Til en slik kasse som dette hvor styrke er så lite viktig, så kan du støpe nesten uansett bare du har plussgrader. Ideelt er vel ca 18 grader, men jeg har stått ute og støpt i duskregn og 4 grader, ble bra det også (men det må ikke regne rett på laminatet før det har herdet, da blir det ødelagt). 

Komodo skrev for 13 timer siden:

Til en slik kasse som dette hvor styrke er så lite viktig, så kan du støpe nesten uansett bare du har plussgrader. Ideelt er vel ca 18 grader, men jeg har stått ute og støpt i duskregn og 4 grader, ble bra det også (men det må ikke regne rett på laminatet før det har herdet, da blir det ødelagt). 

Jeg ville nok holdt meg til minimum 15 grader. Dette sikrer mer fullstendig herding og du slipper å bruke ekstra herder som medfører økt krymp som øker faren for at plater vrir seg om du støper dette sammen av plateelementer.

Wester skrev On 7.1.2023 at 14.13:

treverk/teak staver er pent.

Enig med T.S.

Gjør seg alltid med treverk i båt. Og da er du ikke avhengig av temp i samme grad. I tillegg er treverk et fornybart og bærekraftig materiale.

Tre er et av de aller mest miljøvennlige byggematerialene vi har tilgjengelig i Norge fordi: Råvarene er en fornybar ressurs. Økt bruk av tre reduserer CO2-utslippene til atmosfæren.

Komode.jpg

Redigert av Torpedon (see edit history)
Fortego skrev 39 minutter siden:

Jeg ville nok holdt meg til minimum 15 grader. Dette sikrer mer fullstendig herding

Det er selvsagt en fordel. Men ikke alltid man klarer å oppnå ideelle forhold, så innlegget mitt var mer ment som en ytterlighet andre veien. Det går helt fint å støpe på vesentlig lavere temperaturer enn 15 grader, selv med 1% herder. på ei så lita kasse kan man bare hive over en presenning etter støping og sette på en vifteovn, så går herdingen sin gang :thumbsup: Dessuten, blir ikke resultatet helt perfekt, så er det jo ikke snakk om strukturell styrke i et skrog, det er jo bare ei kasse.

Komodo skrev 22 minutter siden:

Det er selvsagt en fordel. Men ikke alltid man klarer å oppnå ideelle forhold, så innlegget mitt var mer ment som en ytterlighet andre veien. Det går helt fint å støpe på vesentlig lavere temperaturer enn 15 grader, selv med 1% herder. på ei så lita kasse kan man bare hive over en presenning etter støping og sette på en vifteovn, så går herdingen sin gang :thumbsup: Dessuten, blir ikke resultatet helt perfekt, så er det jo ikke snakk om strukturell styrke i et skrog, det er jo bare ei kasse.

Det har du helt rett i. I min tråd for badeplattformen jeg lagde for Marex 330 er det vel et bilde der jeg står og støper under en presenning i snøvær...:tongue: Dette var til en plugg, så heller ingen styrkekrav. :smiley: 

• 1 måned senere...

Litt for kaldt enda, så har ikke kommet i gang med dette prosjektet. Til dere som har litt peiling på formbygging/støp ol. @Fortego/@Komodo/ andre?: Er det okay å bygge formen i furu glattkant/terassebord/furu hobbyplate el. liknende. Bare litt greiere ift. standard bredder mm. mindre ripping av store finer-plater. Eller er det FY FY ift. at det er for mykt/at treet lever/vrir seg for mye?

Redigert av Wester (see edit history)

Har tenkt litt til.. For å slippe å lage form, når man skal gjøre lage kun et eksemplar. Er ikke det enkleste å lage den slik man vi ha den i et distanse materiale. Tenkte på 10mm Polyuretan plate fra Maritim. - https://www.maritim.no/polyuretan-plate-40mp-1000x600-mm. Disse kan man vel enkelt kappe og lime (hva slags lim?) og sette sammen slik man vil ha kassen. Så legge på 3-4 lag med matte/Polyester og cote på innsiden. Så slipe/sparkle slik man vi ha den utvendig..

Er det en grei løsning?

Redigert av Wester (see edit history)
Wester skrev On 7.3.2023 at 14.07:

Litt for kaldt enda, så har ikke kommet i gang med dette prosjektet. Til dere som har litt peiling på formbygging/støp ol. @Fortego/@Komodo/ andre?: Er det okay å bygge formen i furu glattkant/terassebord/furu hobbyplate el. liknende. Bare litt greiere ift. standard bredder mm. mindre ripping av store finer-plater. Eller er det FY FY ift. at det er for mykt/at treet lever/vrir seg for mye?

Wester skrev On 8.3.2023 at 15.54:

Har tenkt litt til.. For å slippe å lage form, når man skal gjøre lage kun et eksemplar. Er ikke det enkleste å lage den slik man vi ha den i et distanse materiale. Tenkte på 10mm Polyuretan plate fra Maritim. - https://www.maritim.no/polyuretan-plate-40mp-1000x600-mm. Disse kan man vel enkelt kappe og lime (hva slags lim?) og sette sammen slik man vil ha kassen. Så legge på 3-4 lag med matte/Polyester og cote på innsiden. Så slipe/sparkle slik man vi ha den utvendig..

Beklager sen tilbakemelding, men jeg ser at taggingen din ikke fungerte. Har heller ikke hatt tid til å lese så mye på forumet i det siste.

Når det gjelder den første posten. Glattkant og terassebord må du glemme. Hvis du på død og liv skal bruke bord til å bygge opp forma ville jeg gått for rupanel i gran. Den er stivere, og den har not og fjær. Den er også relativt glatt på den ene siden. 

Angående den andre posten din så ville jeg slått fra meg det av flere grunner. For det første trenger du ikke sandwich i denne kassa, det vil bare dra med seg ekstra jobb for deg. Det er ikke så lett å støpe rundt slike plater.  Hvis du runder av enden på en 10mm plate optimalt vil den gi deg en radius på 5mm, og det er alt for krapp radius til å støpe rundt. Du vil få et voldsomt problem med luftbobler der matta skal bøye seg. Dessuten vil du få en uforholdsmessig stor jobb med å sparkle opp og coate dette til slutt for å få et resultat det går an å leve med. 

Jeg holder fremdeles på tidligere anbefaling om å bygge en engangsform av forskalingsplater som du skrur sammen, legg på pakketape på hele overflaten inni, og støp ferdig kassa di i antall lag du ønsker. Legger du på rikelig med gelcoat før du begynner så kan du slipe til du får et godt resultat til slutt uten må måtte coate etter støping. 

Jeg har tidligere vist til "Dracotråden" min for støpetips. Der finner du bla eksempler på hvordan du kan bygge en kasse ved å støpe paneler på en glassplate. Med eller uten sandwich. Anbefaler deg å lese det som står om støping i den tråden. 

Enig med Komodo. Med såpass enkle saker smokker man enkelt opp en form på noen timer. Planlegger selv kanskje å gjøre det samme for noen større prosjekter jeg planlegger, men tenkte da forsøke kontaktpapir, men må da sjekke først at det tåler polyester på samme måte som pakketape. Og så tenker jeg bruke MDF plater siden jeg trolig kommer til å trenge noe fleksibilitet i platene.

Og bruker du først pakketape, så trenger du uansett ikke den glatte overflaten til forskalingsplater.

Ellers har jeg også tidligere brukt sponplater som jeg har brukt sprøytesparkel på. Sprøytesparkelen er veldig enkel å pusse, og etter å ha gradvis pusset meg opp til 2000 korning og påført noen lag voks og slippmiddel slapp dette enkelt fra støpen. Da var det kun overflatefinish som stod igjen etter støping.

Fortego skrev for 5 timer siden:

Og så tenker jeg bruke MDF plater siden jeg trolig kommer til å trenge noe fleksibilitet i platene.

Og bruker du først pakketape, så trenger du uansett ikke den glatte overflaten til forskalingsplater.

Ellers har jeg også tidligere brukt sponplater som jeg har brukt sprøytesparkel på.

En annen variant kan være å bruke gulvspon til å lage ei kasse, sparkle opp alle radier med vanlig standard polyesterbasert sparkel (radie omtrent som en bruskork), og lime gråpapir på alle plane flater. Bruk trelim tynnet ut med litt vann og pensle platene. Må bare passe på at dette ikke er så fuktig at gråpapiret skrukker seg. Når dette skal avformes vil det henge litt i sparklingen i hjørnene, så disse bør få litt voks før gelcoat. Når forma brekkes fra hverandre blir det ikke noe problem å få dette løs, og det blir en grei jobb med å slipe over flatene og polere opp. Gråpapir er helt kompatibelt med polyester og gelcoat, så det blir ikke noe problem med plast som skrukker seg, eller hjørner av tape som løsner og kommer inn i støpen (been there, done that :rolleyes:). Dette er kanskje den billigste og raskeste løsningen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...