Jump to content

Lage ankerkasse på badeplattform - tips?

Biam1

Recommended Posts

En ankerkasse får vel kanskje litt juling av dregg og kjetting? Da er det nok bare gelcoat som blir holdbart. Lag finishen så bra du klarer, og legg noen ekstra lag gelcoat om du er usikker på om det blir godt nok. Da har du litt å slipe på etterpå. Om hvit, hadde jeg avsluttet med 1200-korning innen rubbing. Mørkere farger bør slipes med 2000-korning som siste sliping.

larshans1 skrev for 3 timer siden:

En ankerkasse får vel kanskje litt juling av dregg og kjetting? Da er det nok bare gelcoat som blir holdbart. Lag finishen så bra du klarer, og legg noen ekstra lag gelcoat om du er usikker på om det blir godt nok. Da har du litt å slipe på etterpå.

Sånn ville jeg også gjort det. Gelcoat er det eneste som holder i lengden, lakk kommer til å flasse av.

Wester skrev On 26.3.2023 at 10.01:

@Komodo / @Fortego - tips til det? Håper jeg er på riktig spor ift fremgangsmåte ?

Varierer litt hva jeg gjør her. Har du lagd kassa med litt overlengde, så er det bare å maskere kantene og støpe litt over og renskjære til slutt. Lage kanter gjør jeg stort sett bare hvis de skal ha en funksjon eller om produktet blir vanskelig å få ut av forma uten kanter/flenser.

• 1 måned senere...
Wester skrev for 22 timer siden:

Må jeg matte ned coaten m sandpapir før jeg begynner med støyping?

Trenger i utgangspunktet ikke matte ned. Du kjente sikkert at gelcoaten var litt klebrig, og det blir den når den herder mot luft. Når du støper løser den seg litt opp og du får en veldig bra forbindelse mellom gelcoat og polyester. Tror du skal gjøre mye galt for at det ikke blir godt feste.

Har man brukt topcoat er saken derimot en helt annen da denne inneholder voks. Da er pussing absolutt nødvendig.

Forslag til noe litt "billig" alternativ (gerne 1-komp) som jeg kan coate/male kassa med innvendig? Frister litt lite å kjøpe dyr topcoat/2-komnp bare for det lille der... Hadde jeg visst hvor mye jobb det var, og hvor dyr kassa ble så hadde jeg nok ikke orket å begynne på det... MEN, når resultat blir OK så fortrenger man fort det da... ;) ;)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...