Biam1 Svart 25.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2023 Overflate finish ikke så superviktig her, men tenkte gelcoat før støping m x lag m matte og polyester. Så kan jeg pusse og lakkere til slutt. Tenkte ha den sort matt slik som badeplattform. Så blir teak teak trallverk som lokk.. Link to post
Biam1 Svart 25.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2023 Det ferdige produktet skal bli noe sånt, men ikke så høy.. Link to post
Biam1 Svart 26.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Tips til hvordan jeg avslutter støpet opp mot toppen av vegger i kassa? Bare støpe litt over topp og renskjære etterpå? eller monterte noen lister og støpe opp mot? Link to post
Biam1 Svart 26.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 @Komodo / @Fortego - tips til det? Håper jeg er på riktig spor ift fremgangsmåte ? Link to post
Fairline35 Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Støp litt over og renskjær etterpå?. De formene jeg har laget i spon / kryssfiner så har jeg brukt Biltema sin to komponent Polyuretanlakk. Link to post
Lars Hansen Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 En ankerkasse får vel kanskje litt juling av dregg og kjetting? Da er det nok bare gelcoat som blir holdbart. Lag finishen så bra du klarer, og legg noen ekstra lag gelcoat om du er usikker på om det blir godt nok. Da har du litt å slipe på etterpå. Om hvit, hadde jeg avsluttet med 1200-korning innen rubbing. Mørkere farger bør slipes med 2000-korning som siste sliping. Link to post
Biam1 Svart 26.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Takk for gode tips - igjen ? Link to post
Komodo Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 larshans1 skrev for 3 timer siden: En ankerkasse får vel kanskje litt juling av dregg og kjetting? Da er det nok bare gelcoat som blir holdbart. Lag finishen så bra du klarer, og legg noen ekstra lag gelcoat om du er usikker på om det blir godt nok. Da har du litt å slipe på etterpå. Sånn ville jeg også gjort det. Gelcoat er det eneste som holder i lengden, lakk kommer til å flasse av. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fairline35 Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Polyuretanlakken var tenkt til å bruke i formen? Link to post
Komodo Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Fairline35 skrev for 1 time siden: Polyuretanlakken var tenkt til å bruke i formen? Jeg skjønte det, men TS nevnte å lakkere kassa svart til slutt Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fortego Svart 29.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2023 Wester skrev On 26.3.2023 at 10.01: @Komodo / @Fortego - tips til det? Håper jeg er på riktig spor ift fremgangsmåte ? Varierer litt hva jeg gjør her. Har du lagd kassa med litt overlengde, så er det bare å maskere kantene og støpe litt over og renskjære til slutt. Lage kanter gjør jeg stort sett bare hvis de skal ha en funksjon eller om produktet blir vanskelig å få ut av forma uten kanter/flenser. https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Biam1 Svart 29.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2023 Takk igjen! :) Link to post
Jannmar Svart 29.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2023 Wester skrev 9 minutter siden: Takk igjen! :) Blir ikke lagsida på kassa di litt for lealaus, dvs. bøyer seg lett utover øverst når du fyller den med anker og kjetting, om du ikke lager en slags profil som avslutning øverst? Link to post
Biam1 Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 En liten oppdatering. Forma ble ferdigstilt og er nå 3 gode lag med gelcoat. Klar for å begynne støping m matte og polyester. Link to post
Biam1 Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 Må jeg matte ned coaten m sandpapir før jeg begynner med støyping? Link to post
Biam1 Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 Forma ble Forøvrig kledd opp m pakke tape innvendig før coating Link to post
Biam1 Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 Mattslipte lett over coaten. Tenkte d ikke kunne være feil ? så støpte jeg to lag m matte i kveld. Link to post
Fortego Svart 3.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2023 Wester skrev for 22 timer siden: Må jeg matte ned coaten m sandpapir før jeg begynner med støyping? Trenger i utgangspunktet ikke matte ned. Du kjente sikkert at gelcoaten var litt klebrig, og det blir den når den herder mot luft. Når du støper løser den seg litt opp og du får en veldig bra forbindelse mellom gelcoat og polyester. Tror du skal gjøre mye galt for at det ikke blir godt feste. Har man brukt topcoat er saken derimot en helt annen da denne inneholder voks. Da er pussing absolutt nødvendig. https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Biam1 Svart 3.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2023 takker :) Spennende og se om det blir ok dette her.. Tenker kanskje støpe inn bakvegg i boksen også. Blir vel mer stabilt. Link to post
Biam1 Svart 7.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2023 Går fremover med prosjekt tau-kasse også. Ferdig støpt. lakkering/finish og teak lokk gjenstår.. så kommer det en syrefast dregg holder mellom kasse og badestige. Link to post
Fortego Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Blir bra dette her! Men personlig hadde jeg droppet treverk inne i kassen. https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Biam1 Svart 8.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Takker @Fortego Ja, men er imprignert. Måtte stive av i bakkant og ha litt å feste teak-trallverket til lokke i. Lover å enten støpe over et par lag på det eller sause det inn med noe lurium. Så holder det nok ganske mange år.. Link to post
Biam1 Svart 8.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Forslag til noe litt "billig" alternativ (gerne 1-komp) som jeg kan coate/male kassa med innvendig? Frister litt lite å kjøpe dyr topcoat/2-komnp bare for det lille der... Hadde jeg visst hvor mye jobb det var, og hvor dyr kassa ble så hadde jeg nok ikke orket å begynne på det... MEN, når resultat blir OK så fortrenger man fort det da... ;) ;) Link to post
Lars Hansen Svart 8.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Finnes ikke noe alternativ til Gelcoat/Topcoat som er holdbart. Finnes vel ikke noe rimeligere heller, dette får du til rundt kr 150,- pr. kg. på rette plassen... Link to post
Biam1 Svart 8.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2023 Ja - bør kanskje legge topcoat innvendig da :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn