__jallis__ Startet 7.Januar.2023 Del på Facebook Startet 7.Januar.2023 Har så smått begynt å planlegge overgang til lithium, og i den forbindelse er trolig en Victron Multiplus på innkjøpslisten. Utfordringen er å finne en praktisk plass å montere den. Foreløpig heller jeg mot å gå for 12/3000/120 (på grunn av mindre størrelse) og montere den stående på skrå mot innsiden av skroget, bak seteryggen i salongen. Noen som har noen erfaringer å dele fra båt av tilsvarende størrelse? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Januar.2023 Del på Facebook Svart 7.Januar.2023 Det er vel det eneste fornuftige stedet hvor det er plass og samtidig nær batteribanken. Antar at du da kaster ut standardladeren. Sitér dette innlegget Link to post
__jallis__ Svart 7.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2023 Lazyjack skrev 7 minutter siden: Antar at du da kaster ut standardladeren. Usikker på hva som er standard, og hva som er ettermontert, men tenker å fjerne gammel lader som er montert liggende i dette hullet bak seteryggen, og flytter Raymarine "hjernen" som er monterte på skrogveggen idag. Hadde vært fint om noen hadde erfaring å dele rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.Januar.2023 Del på Facebook Svart 7.Januar.2023 __jallis__ skrev 39 minutter siden: Hadde vært fint om noen hadde erfaring å dele rundt dette. Jeg har ikke erfaring med Multiplus, som jeg ser er en kombinert batterilader og inverter, til bruk for UPS / avbruddsfri strømforsyning. Men jeg har erfaring fra Bavaria 36 -2003 modell med nyinnstallert 3x 100 Ah LiFePo4. Jeg byttet den orginale skilledioden(?) med en Argofet, for å redusere spenningstap og varmeavgivelse frem til batterien fra dynamo. Økte dimensjon på kabler fra dynamo, da LFP drar mer strøm en blybatterier. Byttet batterilader, den gamle ble 20 år, og jeg tenkte det var greit å bytte til en med Litium- program. Har lite 230V behov på skjæret, men har en 150 W inverter med batteriklemmer jeg kan koble til om vi må lade PC. Men du har tydeligvis behov for trygg og kontinuerlig / avbruddsfri 230 V. Satte inn Victron batterimonitor med bluetooth til mobitelefon. Batteriene fungerer bra, det går inn 45 Amp fra 65 A dynamo, på blybatteriene falt det kjapt til 5 Amp…. så med motorkjøring 30 min morgen og kveld (ut / inn i havn) holder det til vårt forbruk ( ikke induksjonskomfyr, kaffemaskin etc, vi koker på gass). Sitér dette innlegget Link to post
__jallis__ Svart 7.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2023 Har ikke låst meg på Multiplus, men ser at den er brukt i de aller fleste installasjonene jeg finner dokumentert de siste par årene. Hvilken lader gikk du for @Code0? I utgangspunktet så er mitt inverter behov begrenset til å drive mikrobølgeovn, og når jeg uansett skal ha ny lader så kan jeg gå for en kombinert løsning (og jeg har fått et godt inntrykk av Victron sine produkter) Sitér dette innlegget Link to post
__jallis__ Svart 7.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2023 En annen ting jeg er litt usikker på som ny seilbåt-eier: Hvor kraftige skruer kan jeg bruke når jeg skal montere ting direkte i skroget? Hvor dypt kan jeg gå? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 7.Januar.2023 Del på Facebook Svart 7.Januar.2023 Jeg lurer faktisk på akkurat det samme i vår Bavaria Vision 42... Ingen løsning foreløpig, men jeg vet at Farco har en montør som de sier har peiling på slike installasjoner. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Jonas78 Svart 7.Januar.2023 Del på Facebook Svart 7.Januar.2023 Tror ikke jeg hadde skrudd i skroget. Jeg ville limt på en plate jeg kunne montere i. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Lazyjack Svart 7.Januar.2023 Del på Facebook Svart 7.Januar.2023 Jonas78 skrev 1 time siden: Tror ikke jeg hadde skrudd i skroget. Jeg ville limt på en plate jeg kunne montere i. Jepp, det er måten. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.Januar.2023 Del på Facebook Svart 7.Januar.2023 __jallis__ skrev for 3 timer siden: Hvilken lader gikk du for CTEC M25, 25 Amp. Ville ikke ha større, da ryker fort sikringen når man ligger i gjestehavn i sommerferien, med flere på samme plugg. Den modellen du nevner, hvor mange Amp trekker laderen? Sitér dette innlegget Link to post
__jallis__ Svart 7.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2023 Code0 skrev 2 minutter siden: Den modellen du nevner, hvor mange Amp trekker laderen? Den kan trekke inntil 32 Amp fra land (tror jeg det var), men dette kan justeres ned via app, eller fysisk kontrollpanel, nettopp for å kunne tilpasses kvalitet på landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Januar.2023 Del på Facebook Svart 8.Januar.2023 Jonas78 skrev for 15 timer siden: Tror ikke jeg hadde skrudd i skroget. Jeg ville limt på en plate jeg kunne montere i. Kryssfinerplate og hurtigherdende bygningslim type ‘No more nails’, PL200 eller lignende gjør susen. Har aldri erfart at noe faller ned igjen heller 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.Januar.2023 Del på Facebook Svart 8.Januar.2023 (redigert) Vet ikke hvor dette blir i båten men jeg har en litt eldre Multiplus Compact 12/1200/50 som jeg først monterte inne i et skap i akterkabinen. Men, når batteriene var litt nedkjørt etter noen timers seiling og jeg koblet på landstrømmen, og den begynner å lade med 35-40A - da ble viftestøyen ganske plagsom. Endte med at jeg flyttet hele greia bak skottet mot stuerommet under cockpit. Nå hører jeg ingenting og den har også kjøligere arbeidsvilkår. Mulig nyere Multiplus ikke har så mye viftestøy, men det kan være verdt å tenke på, samme greia regner jeg med kan oppstå om du kjører hardt på inverter. Ellers er det jo et knall produkt, spesielt det at man kan sette begrensning på hvor mye landstrøm som er tilgjengelig, samt overvåking- og sammenkoblingsmulighetene med hele Victron-porteføljen og VRM. Redigert 8.Januar.2023 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Renzir Svart 8.Januar.2023 Del på Facebook Svart 8.Januar.2023 Jeg har 40 cruiser fra 2008. Vet ikke om din er lik inni som min. Min multiplus II 120/3000/32 er montert liggende i rommet under sofaen i sittegruppen på veggen ut mot bordet. Jeg beholdt også den gamle laderen til start og thruster. Lett å bytte denne senere. Batteriene 6x100ah litium ligger 4 stykk under benken foran kartbordet og 2tk sammen med multiplus. Har også cerbo og display til den. Lett da å justere hvor mye strøm som går inn fra land. Står fast på 8 amp. Da går ikke vifta på laderen hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.Januar.2023 Del på Facebook Svart 9.Januar.2023 Jeg har den Multiplus som du tenker på, montert i fjor (ikke lik båt), og anbefaler den om du har plass. Genialt med styring over nett/wifi/bluetoothe/app om du kjøper en Cerbo GX i tillegg. Viftestøyen er bare merkbar under lading, ikke som inverter merkelig nok. (Kjører høy laster, varmtvannstanken, kaffekoker etc). Den trenger litt luft for kjøling så ikke installer den i lukket rom uten ventilasjon. Da blir støyen høyere. Jeg hang opp min litt for nærmt "bakken" under så elektrikker slet med å bøye dc ledningene på plass under. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
__jallis__ Svart 9.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2023 Renzir skrev for 19 timer siden: Jeg har 40 cruiser fra 2008. Vet ikke om din er lik inni som min. Min multiplus II 120/3000/32 er montert liggende i rommet under sofaen i sittegruppen på veggen ut mot bordet. Jeg beholdt også den gamle laderen til start og thruster. Tusen takk for dette svaret @Renzir. Det fikk meg til å vurdere rommet under denne langsgående benken. Av en eller annen grunn så hadde jeg ikke tenkt på at dette var en aktuell plassering. Der har jeg jo plass til en multiplus II, slik som deg, og slipper å velge et dyrere alternativ for å spare på høyden. Har du montert den liggende flatt, eller med toppen opp langs innsiden av skutesiden, slik som jeg ser for meg? Du har vel også varmluft fra dieselvarmer som går gjennom denne benken, byr varme fra dette røret på noen utfordringer? Hvordan fungerer det med den gamle laderen i dette opplegget da, hvilken strøm går inn/ut av de to laderne da? Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 9.Januar.2023 Del på Facebook Svart 9.Januar.2023 __jallis__ skrev for 8 timer siden: Tusen takk for dette svaret @Renzir. Det fikk meg til å vurdere rommet under denne langsgående benken. Av en eller annen grunn så hadde jeg ikke tenkt på at dette var en aktuell plassering. Der har jeg jo plass til en multiplus II, slik som deg, og slipper å velge et dyrere alternativ for å spare på høyden. Har du montert den liggende flatt, eller med toppen opp langs innsiden av skutesiden, slik som jeg ser for meg? Du har vel også varmluft fra dieselvarmer som går gjennom denne benken, byr varme fra dette røret på noen utfordringer? Hvordan fungerer det med den gamle laderen i dette opplegget da, hvilken strøm går inn/ut av de to laderne da? Den ligger flatt med en av sideveggene opp. Hodet mot baugen og ryggen mot bordet for å si det sånn. ja, det blir litt varmt under der med dieselvarmeren gående. Merker viften på den starter litt da. Men jeg har ikke isolert slangen til varmeren. Det tenker jeg gjøre uansett da jeg synes at det er litt vel mye varmetap. Den gamle laderen lader thruster og start. Er ikke helt sikker på om strømmen til den går via multiplus. Men tror kanskje det. Er ett firma som har installert dette (CT marine, konk nå). båten står på land nå så har ikke noen bilder her nå. Skal se om jeg husker å ta noen neste gang jeg er oppi den. nb @dennrick. Ref Bavaria vision. Referanseinnstallasjonen de støttet seg på var samme type installasjon i en vision 42. Så går fint i den båten 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Renzir skrev for 15 timer siden: Den gamle laderen lader thruster og start. Er ikke helt sikker på om strømmen til den går via multiplus. Men tror kanskje det. Er ett firma som har installert dette (CT marine, konk nå). Det som er mulig er å kjøre laderen via AC-out-2 utgangen på MP. Da kan du styre via "assistent" når laderen skal gå på. Akkurat nå på vinteren har jeg stilt den inn at laderen til start/baugpropell går på når forbruksbanken er over 99%, og det er en gang i uken. Da får jeg vedlikeholdsladet uten at den er på hele tiden. Bør ikke kobles via AC-1, da risikerer du å lade startbateriene via inverteren, som igjen trekker strøm fra dynamo/start hvis det er koblet slik. Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 (redigert) Thomas_h skrev for 2 timer siden: Det som er mulig er å kjøre laderen via AC-out-2 utgangen på MP. Da kan du styre via "assistent" når laderen skal gå på. Akkurat nå på vinteren har jeg stilt den inn at laderen til start/baugpropell går på når forbruksbanken er over 99%, og det er en gang i uken. Da får jeg vedlikeholdsladet uten at den er på hele tiden. Bør ikke kobles via AC-1, da risikerer du å lade startbateriene via inverteren, som igjen trekker strøm fra dynamo/start hvis det er koblet slik. Min er ikke koblet på ac2. Så da er den nok utenom? Redigert 10.Januar.2023 av Renzir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 5 hours ago, Renzir said: Min er ikke koblet på ac2. Så da er den nok utenom? Den kan jo også være koblet på landstrømmen "før" MP'n, avhengig av hvordan denne henger i dag. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Thomas_h Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Arne Henriksen skrev for 2 timer siden: Den kan jo også være koblet på landstrømmen "før" MP'n, avhengig av hvordan denne henger i dag. Ja, det er helt ok, men da får du ikke dynamisk begrenset lasten til den amperen som er på landstrømmen. Men det er vel bare å velge 2A lavere enn hva som er på uttaket, så er vel ikke det noe stort problem. Uansett, mange muligheter med victron produktene. 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.