dennrick Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden 19 hours ago, Blouberg said: Håper det er greit å låne denne tråde. Har planer om å fortsette rydding / oppgradering av det elektriske i båten, en Bavaria 32 motorbåt. Planen er å erstatte lader og inverter med en Multiplus, 12/3000 eller 12/2000 litt avhengig av monterings løsninger og plass. Slik det er nå er lader og inverter installert bak veggen i stikk kabin. En løsning jeg ikke liker grunnet sikkerhet, støy og adkomst. Har noen har plassert Multiplus i motorrommet på motorbåt? Fordelen er jo nærhet til batterier, men ser samtidig at det i manualen står at den skal monteres i rom adskilt fra batteriene. I motorrommet er det 2 blybatterier og 2 lithium, alle i gasstett utførelse. I motorbåten vår (39HT), så monterte servicesjefen til Bavaria en inverter for oss. Se bilde under. Det ble i motorrommet, på skottet mot midtkabinen. Vi hadde da 2xstart (bly) og 2x350Ah AGM batterier der. Det jeg lærte på multiplus tråden min er at den jordingskabelen som Bavaria monterte på inverteren nok er for liten. Minste størrrelse på den skal vel være ikke mer enn en strørrelse mindre enn DC kablene mellom batteribanken og inverteren. I seilbåten / multiplus tråden min, så blir jording av chassis minimum 50 mm2 gul/grønn kabel. Etterhvert ble AGM erstattet med 3x200 Ah lithium av et firma som het CH Marine (nå konk). Da ble det også satt inn en ny Victron lader (IP43) rett ved siden av forbruksbanken. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Blouberg Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden dennrick skrev for 2 timer siden: Se bilde under. Det ble i motorrommet, på skottet mot midtkabinen Det er en mulig plassering hos oss også. Ser også på om det er lettere å sette den horisontalt. Multiplus er jo mer enn 50 Cm høy. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Code0 Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Code0 skrev On 7.1.2023 at 19.51: holder det til vårt forbruk ( ikke induksjonskomfyr, kaffemaskin etc, vi koker på gass). Siden denne tråden lever kan jeg opplyse at jeg har satt inn 2000 W inverter fra Kjell&co. Når jeg trenger 230 V har jeg en skjøteledning direkte i denne, ikke inn på landstrømanlegget. Kompakt. Bruker til en liten 900 W vannkoker og nespressomaskin. Veldig mye kjappere enn gass. https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/reiseeffekter/invertere/luxorparts-vekselretter-med-ren-sinuskurve-2000-w-p44799 Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Code0 skrev 15 minutter siden: Bruker til en liten 900 W vannkoker og nespressomaskin. Det samme gjør vi, en liten vannkoker er gull verdt om bord! Code0 skrev 17 minutter siden: iden denne tråden lever kan jeg opplyse at jeg har satt inn 2000 W inverter fra Kjell&co. Når jeg trenger 230 V har jeg en skjøteledning direkte i denne, ikke inn på landstrømanlegget Vi har en egen stikk i byssa for bruk av inverter i dag. Et av poengene med å oppgradere er å få inverter inn på landstrøm anlegget samt bli kvitt en separat lader. I dag er det slik at når vi slår på inverter skaper det et kort spenningsfall på forbrukskretsen, dette medfører at f.eks plotter rebooter i det vi slår på inverter. Siden jeg installerte Cerbo i vår er det også fint å få data fra Multiplus inn på denne. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Code0 Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Blouberg skrev 1 minutt siden: dag er det slik at når vi slår på inverter skaper det et kort spenningsfall på forbrukskretsen Hos oss er det ca 1,5 meter separat kabel direkte mellom mellom batterivank og inverter, og fete kabler (50 mm2?), har ikke hatt problem med forstyrrelse på 12 V. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Code0 skrev 17 minutter siden: Hos oss er det ca 1,5 meter separat kabel direkte mellom mellom batterivank og inverter, og fete kabler (50 mm2?), har ikke hatt problem med forstyrrelse på 12 V. Mistenker nok at det er selve inverteren som er problemet, spoler eller kondensatorer som trekker ned spenningen i det de strømsettes. Er også et poeng at gjennom å oppgradere så blir det samtidig en god anledning til å kartlegge og utbedre "gammel morro" Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.