Jump to content

Bergtatt på tokt - 2023


Pequod

Recommended Posts

Det har vært stille fra meg en stund nå, og det har sin naturlige forklaring: Det har ikke blitt så mange turer på meg!

Først var det en nattuke der jeg stort sett sov bort alle de fine dagene, og denne uka har jeg vært på den tradisjonelle fjellturen med ungene på jobbhytta på Skeikampen.

 

I dag drar vi ned fra fjellet, og da har jeg en ny nattuke foran meg før jeg begynner på årets virkelige båtferie der jeg skal tilbringe omtrent sju uker i båten. Det aller meste ren ferie, bortsett fra én nattuke i slutten av august.

 

Det har jo stort sett vært dårlig vær den siste tiden, så jeg krysser fingra og håper at godværet kommer tilbake når jeg skal i gang igjen!

 

Håpet er jo å komme meg rundt Jæren og kanskje opp til Hardangerområdet, men jeg skal uansett ut på tur og skal kose meg uansett hvor jeg havner!

 

Det blir en annerledes start på turen ettersom det blir en liten tur innom Sverige med eldstdatter Sunniva og moren hennes. Sunniva har jeg lovt å dra til Fjällbacka med, så det er målet. Regner med stopp i Strömstad og på Koster, og planen er å dra over til Stavern. Mora hennes har aldri vært i Sverige med båt, så det blir nytt for henne.

 

Hvis været er OK blir de med meg over fjorden og mønstrer av i Stavern, hvis ikke hopper de av i Strömstad og tar buss til Halden og tog hjemover. 

 

Deretter er planen min å dra opp til Skien for å ta med en ny passasjer som etter planen skal bli med noen dager nedover til Sørlandet. Hvem det er kan jeg komme tilbake til, hvis det er OK for henne. Hun er ikke båtvant, men er glad i sjøen, så det blir spennende å se hva det fører til, på mer enn én måte...

 

Hvis jeg sammenligner med fjoråret, og også året før, så er det som natt og dag hva jeg klarer å gjennomføre. På Sverigeturen i juni gikk jeg jo lange strekk både på Källö-Knippla og Marstrand, på Koster og i Strömstad, men det spørs om jeg ikke tok kaka på onsdag.

 

Da gikk jeg og eldstedatter en ny og ganske lang rute opp til Skeikampen, det nærmeste fjellet her. Det tok oss seks timer, hvorav de første fem på veien opp... Øm i flere muskler, men venstrefoten er fortsatt prima!

 

IMG-1388.jpg.b473725f8d7d62c3d771b289c3919437.jpg

 

Link to post
Share on other sites

God lesning dette!😁😁 Da lover det godt med beina for årets båttur!😂😂

Blir spennende å følge med på årets tur. Egen ferie ønsker ikke å bruke ord på. 😡😡

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 7 timer siden:

Håper du koser deg om bord i båten nå!

 

Planen var jo sjøsetting rundt st. Hans :smiley: men det har skåret seg så det holder :worry: Jeg må fortsatt få limt skrogkledning i taket og langs vinduer og innunder dollbord, før vinduene kan skrues på plass, men første gangs forsøk på liming gikk i dass, som så mye annet vedr denne båten :smiley: men kan ikke annet enn å ta det med et smil,  men det går nok bra til slutt (I hope :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:. hvis ikke selger jeg båten) Uansett blir det en kort sesong i år, men evt desto lengre til neste år :thumbsup:. Uansett - jeg gleder meg til å få vann under ræva og kunne nyte saltvann i trynet og gode soldager utpå :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 7 timer siden:

Det tok oss seks timer, hvorav de første fem på veien opp... Øm i flere muskler, men venstrefoten er fortsatt prima!

Litt av en bragd du gjorde der :thumbsup: Gleder meg til å følge deg videre på reisen og tvi-tvi med nytt reisefølge fra Skien :thumbsup: God tur :sailing:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 22 timer siden:

Litt av en bragd du gjorde der :thumbsup: Gleder meg til å følge deg videre på reisen og tvi-tvi med nytt reisefølge fra Skien :thumbsup: God tur :sailing:

Bruker å ta den toppturen hver gang vi er på Skeikampen - stort sett. Men vi tok en lengre rute denne gangen, som jeg ikke har gått før, og jeg kjente vel at det nok var akkurat på grensen for meg. Var virkelig sliten når vi var tilbake i hytta!

 

Men godt å kunne bruke kroppen litt også! I fjor var jeg ikke i stand til å dra opp dit siden det var rett etter sykehusoppholdet mitt, og året før hadde jeg for vondt i venstrefoten til å tenke på å komme meg opp, så det var godt å endelig kunne klare det, helt uten smerter!

 

Skien-prosjektet er spennende ja, et ferskt bekjentskap, men veldig positivt at hun blir med på tur noen dager, så får vi se hva det blir til...

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

I fjor var jeg ikke i stand til å dra opp dit siden det var rett etter sykehusoppholdet mitt,

 

Vi var nok to sykhuspasienter begge to i fjor :yesnod: jeg hadde en prostataoperasjon som gikk bra :thumbsup: Omtrent samtidig døde svigermor (min kone er 21 år yngre enn meg, svigermor var 4 år eldre enn meg) så etter 11. juni i fjor var livet stort sett et lite helvete :yesnod: da er det godt å tenke på at sjøen lokker :thumbsup: i dag fikk jeg endelig forsøkt meg på å lime skrogkledning på båten (brukte oppskrifte til Chilli Solbris) og det fungerer veldig bra - bare vente lenge nok til limet er nesten tørt :thumbsup: Regner med at jeg blir ferdig med den jobben i løpet av uka (det går ikke fort med artroser i begge håndledd :worry:) så får jeg hjelp til å sette inn vinduene og deretter skal båten på sjøen. Gleder meg til det. Tror vi kommer til å treffes på sjøen en gang - det skal bli trivelig :thumbsup::sailing:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at det går an, men jeg har nesten klart å sette ny juli-rekord i antall lesere på bloggen min!

 

I fjor kunne det vanvittige antallet forklares med mye oppmerksomhet rundt sykehusinnleggelse, dugnad og spleis, men i år har jeg ingen forklaring!

 

https://pequod.nesodd1.no/?p=27316

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Skjønner ikke at det går an, men jeg har nesten klart å sette ny juli-rekord i antall lesere på bloggen min!

 

I fjor kunne det vanvittige antallet forklares med mye oppmerksomhet rundt sykehusinnleggelse, dugnad og spleis, men i år har jeg ingen forklaring!

 

https://pequod.nesodd1.no/?p=27316

Forklaringen er enkelt og greit at det er artig å følge deg og dine ekspedisjoner!

Link to post
Share on other sites

Javi skrev 1 time siden:

Forklaringen er enkelt og greit at det er artig å følge deg og dine ekspedisjoner!

 

Det er nok helt riktig. Gode historier, godt fortalt og en hyggelig, inkluderende tone. Og så handler det jo om det vi alle liker best av alt! Ser frem til å følge deg på årets båtferie, håper på å følge deler av den fra egen båt denne gangen.

Link to post
Share on other sites

Javi skrev for 6 timer siden:

Forklaringen er enkelt og greit at det er artig å følge deg og dine ekspedisjoner!

 

Sjøstein skrev for 4 timer siden:

 

Det er nok helt riktig. Gode historier, godt fortalt og en hyggelig, inkluderende tone. Og så handler det jo om det vi alle liker best av alt! Ser frem til å følge deg på årets båtferie, håper på å følge deler av den fra egen båt denne gangen.

 

Tusen takk for gode ord, men jeg klør meg nå uansett litt i hodet over dette. Det har jo vært en stille juli for meg rent båtmessig, med bare tre turer, så jeg sitter her likevel og er ganske forbauset! Ikke minst fordi jeg ved siste sjekk bare mangler 56 lesere for å tangere det som jeg trodde var en uslåelig rekord!

 

Det er jo veldig hyggelig, men jeg tror kanskje at jeg ikke helt har fått tatt inn over meg hvor mange som faktisk setter pris på skriveriene mine. Jeg tror kanskje at det også er slik at mange som ikke hadde hørt om eller lest bloggen før koronapandemien oppdaget den da og har fortsatt å stikke innom. Kanskje også mange som oppdaget bloggen i fjor under dugnaden og spleisen har fortsatt å besøke den?

 

Nå skal ikke denne tråden handle om bloggen min, men jeg har lyst å ta med et par eksemplerer. I 2019 - før koronaen - hadde bloggen et gjennomsnittlig besøk på 1273,9 per måned. I 2020 økte det til 2172,5 og i 2021 til 3062,7. I fjor var gjennomsnittet på 3556,5!  Tar vi med besøkstallet i skrivende stund. har gjennomsnittet de første sju månedene i år vært på 4495,2!

 

Det er naturlig nok flere lesere/unike brukere som er innom i sommerhalvåret enn om vinteren og høsten.

 

Det får bli mitt siste innlegg om bloggen i denne omgang - i morgen er planen å få ryddet i land det siste som skal bort fra båten, så skal jeg vaske den grundig innvendig, så er den for det meste klar til årets lengste båtferie! 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Det har jo vært en stille juli for meg rent båtmessig, med bare tre turer, så jeg sitter her likevel og er ganske forbauset! Ikke minst fordi jeg ved siste sjekk bare mangler 56 lesere for å tangere det som jeg trodde var en uslåelig rekord!

Du skriver levende - har ikke de store problemene med å sette meg inn i opplevelsene dine - sånn er det bare :thumbsup:

Hva med å få bloggen din inn mellom to permer? Skrive bok?:yesnod:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 4 timer siden:

Du skriver levende - har ikke de store problemene med å sette meg inn i opplevelsene dine - sånn er det bare :thumbsup:

Hva med å få bloggen din inn mellom to permer? Skrive bok?:yesnod:

Takk for det!

Hehe, det ble nevnt i forbindelse med dugnaden i fjor at jeg burde skrive bok, men det er vel et helt annet kapittel... :giggle:

 

Skulle jeg ha gjort noe slikt må jeg vel gi ut det selv, og det er nok uaktuelt!

Link to post
Share on other sites

Lovte at jeg ikke skulle skrive mer om bloggen, men kan ikke dy meg - det var faktisk så mange som var innom bloggen mandag at jeg endte med å sette ny rekord! 

 

Juli endte med 9.604 lesere/unike brukere mot altså 9.536 i juli i fjor!

 

I august og september blir det mye bilder og tekst både her og i bloggen fra toktet mitt!

Link to post
Share on other sites

Har dessverre hatt litt problemer med venstre foten denne uken, men heldigvis ikke på grunn av sår! Har antakelig forstrukket en muskel på "tindebestigningen" min i forrige uke, så jeg har fått beskjed om å ligge så mye horisontalt som mye. Av den grunn to dagers, eller rettere sagt, netters, egenmelding, men skal ta de tre siste vaktene fra og med i natt.

 

Voltaren Forte krem ved kneet har faktisk hjulpet litt i tillegg til noen Paracet, så jeg hangler meg videre!

 

Er dermed litt forsinket med klargjøring av båten, men satser på å få gjort unna det meste i løpet av fredag og lørdag.

 

På den positive siden fikk jeg ny Bippe fra Nav i går. Bippe er navnet jeg har gitt min mobiltetsscooter, som jeg får fra Nav siden jeg er amputert og ikke har lappen for bil eller bil. Navneforklaringen kan du lese om her, hvis du vil!

 

Den nye scooteren går i 15 km/t istedenfor 10 km/t, altså fra snekkefart i 5 knop, til kosefarten i Tresfjorden på 8 knop! :lol:

 

Så nå kan jeg i alle fall være trygg på at jeg får fraktet det jeg skal ha ut av båten og det som skal om bord de neste dagene! Den gamle begynte nemlig å bli sliten og trøblet med ladinga, så det var på tide å få en ny og kraftigere.

 

Planlagt avgang er fortsatt søndag ettermiddag, og det blir etter planen stopp i Moss og Fredrikstad før vi drar over til Strömstad/Koster. 

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 10 timer siden:

Så nå kan jeg i alle fall være trygg på at jeg får fraktet det jeg skal ha ut av båten og det som skal om bord de neste dagene!

 

Du får søke om en tilhenger til Bippe, så du får mer med deg om gangen;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...