Jump to content

Bergtatt på tokt - 2023


Pequod

Recommended Posts

På tide å åpne årets turtråd, tenker jeg, selv om jeg ikke har startet sesongen ennå...

 

Men i går var det nære på! Hadde jeg bare stått opp noen timer tidligere og fått somlet meg ned til båten, så ville årets første tur vært en realitet... Det var jo helt nydelig vær i går, blikkstille i fjorden og til og med blå himmel!

 

Men jeg har jobbet kveld denne uka og begynner på nattuka natt til mandag, så døgnrytmen min er ikke helt optimal, så da jeg stakk ned i båten i går for å hente en rull med gaffatape som jeg trengte på land, så var klokka allerede 13.45 og jeg skulle på jobb klokka 15...

 

Men jeg satt litt i båten og brummet litt oppgitt når jeg så hvor perfekt været var...:headbang:

 

I dag skal det pøse ned hele tiden, så det frister ikke, men jeg vurderer å åpne årets sesong i morgen, da det i det minste er meldt opphold noen timer på formiddagen. Så får vi se om det blir noe av!

 

Det har jo vært mye regn den siste tiden, men det ser ut som den tettingen @Komodo gjorde av luka i

kabinen i begynnelsen av desember fungerer utmerket! Har lagt et par kluter på sentrale steder i kabinen der det kom inn vann fra luka før, og de var begge tørre! Det er imidlertid en del vann på dørken i toalettet, som vel @Chilli Solbristror kommer fra en ventil?

 

For øvrig har jeg begynt på oppsummeringen av fjorårets båtsesong i bloggen min, har jo delt noe av det i fjorårets tråd her på forumet, men legger ved noen linker for de som er interessert. Til uka kommer et innlegg om nedturene i 2022 og uka deretter velger jeg ut mine blinkskudd fra fjoråret. Blinkskuddene skal jeg dele her også.

 

Ellers har jeg funnet ut at jeg kanskje får fem ekstra feriedager i år, i tillegg til de 11 ubrukte feriedagene jeg har fått overført fra 2022. Men jeg er litt usikker på de fem. Dessverre fyller jeg et rundt antall år i desember i år og i personalhåndboka står det at jeg da har krav på fem ekstra feriedager i det året jeg fyller det runde antallet. Så selv om jeg ikke har bursdag før i desember, så skal jeg kunne bruke de fem ekstra dagene i år.

 

Aldri så galt at det ikke er godt for noe! :giggle:

 

Nok et år med rekorder - om lesertall på bloggen : https://pequod.nesodd1.no/?p=25875

Litt turstatistikk fra båtsesongen 2022 - noe av det har jeg delt her på forumet: https://pequod.nesodd1.no/?p=25879

Oppturene fra 2022: https://pequod.nesodd1.no/?p=25902

Link to post
Share on other sites

Men jeg er litt usikker på de fem. Dessverre fyller jeg et rundt antall år i desember i år og i personalhåndboka står det at jeg da har krav på fem ekstra feriedager i det året jeg fyller det runde antallet.

 

Du skal klare å lese dette ut fra lønnslippen din, det er arbeidsgivers plikt å betale inn ekstra feriepenger til deg.

Hos meg dukker dette opp som en ekstra linje på seddelen, men kan sikker også være at satsen er øket.

;-)

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Du får seniluka fra det året du fyller 60! Gamle gubbe!!:lol::lol:
Jeg må få sett på den ventilen på dassen. Er det mye vann det er snakk om?

 

Tar imot seniluka med takk - aldri feil med mer tid til båten! :giggle:

 

Skal ta et bilde neste gang jeg er nede i båten, hadde ikke med meg noe passende å tørke opp med i går.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 2 timer siden:

Skjønner ikke helt hvorfor du skriver dessverre. Alternativet til dette ville vært verre, eller?

En ekstra ferieuke syntes må jeg var helt topp det.

 

Ser ingen grunn til å feire bursdager, bare nok et år nærmere døden, men tar gjerne med noen ekstra feriedager, ja!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 10 timer siden:

Det har jo vært mye regn den siste tiden, men det ser ut som den tettingen @Komodo gjorde av luka i

kabinen i begynnelsen av desember fungerer utmerket! Har lagt et par kluter på sentrale steder i kabinen der det kom inn vann fra luka før, og de var begge tørre!

Det var jo godt å høre 👍 Jeg skjønte jo at det var flere småting du egentlig ønsket å få fikset, men alt tar jo tid, så det var det vi rakk. Min tanke var at det viktigste må være å ha tørr båt. Vannlekkasjer er noe herk!

 

Link to post
Share on other sites

Da ble det endelig start på båtsesongen 2023 for meg, med en litt over to timer lang tur i indre Oslofjord.

 

Ble litt nervøs da jeg ikke fant båtnøkkelen i nøkkelskapet, men regnet med at jeg kanskje hadde glemt den i båten, selv om jeg har som rutine å alltid ta den med meg. Ble litt stresset da jeg ikke fant den i båten heller og måtte dra tilbake til leiligheten for å lete. Fant den selvsagt i en pose jeg hadde sett gjennom før jeg dro, men uten å oppdage den...

 

Fikk den best tenkelige start på turen da jeg rett etter avgang hilste på en sel få meter fra båthavna. Hadde bare mobilen med meg og ville ikke snu båten for å komme nærmere, så det ble med et avstandsbilde. Har satt en pil på selhodet som ser på meg, da den sorte prikken er litt vanskelig å få øye på...:giggle:

 

IMG-5957.jpg.6bb2abe7292140c1ab2f93e77a387f94.jpgHar sett niser tre ganger i fjorden (alle når jeg hadde snekka) men første helt sikre selobservasjon fikk jeg ikke før i fjor sommer sør for Marstrand på vei hjemover, og da en hel drøss av dem. Så dette er første gang på hjemmebane! Koselig!

 

IMG-5970.jpg.6b3976eb17f1aa3b9f5fc3e8d472eaad.jpg

 

Dro innover mot Oslo og Osloøyene. Var noe mer byggearbeider på Gressholmen ved kafeen. Så nesten ut som om de planlegger å bygge et fergestopp der? Ved Lindøya var det også byggearbeider, den gamle brygga er revet og de holder på med ny. Nå er det lenge siden jeg har tøffet i dette området, så de kan jo ha begynt på dette i fjor høst, men det er i alle fall første gang jeg ser det.

 

IMG-5961.jpg.98ef3e1a54657c4972d76a9156ab5e44.jpg

 

Valgte deretter å dra utover fjorden, forbi Dyna fyr. Så ingen andre fritidsbåter ute, det var bare meg, Oslofergene, Nesoddferga og den elektriske sightseeingbåten Bris å se utpå fjorden.

 

IMG-5973.jpg.0b123bd0ebf8dccec4ae1405b2a22526.jpg

 

Dro forbi Nesoddtangen og på utsiden av Ildjernet og deretter Fyrsteilene før jeg snudde og dro forbi Landsteilene, gjennom ved Kavringen og hjem til Oksval.

 

IMG-5989.jpg.863794f95206b8b141fb25ca1ebb0671.jpg

 

Det var en nydelig tur, ikke så pent vær som på torsdag, men blikkstille hele tiden og oppholdsvær når jeg var utpå. Var herlig å endelig komme utpå litt. Har ikke vært i noe godt humør eller form i det siste, så det hjalp å komme seg utpå og tenke på andre ting.

IMG-5998.jpg.afe9422cffcd00552e0c5dcca8d20a8e.jpg

 

Hadde kaffe på Stanleyen og noen vaflerester etter at jeg lagde vafler dagen før. Så det var bare kos.

 

IMG-5963.jpg.15ada4cdf7e33a1732da94d2a532766c.jpg

 

Båtturen ble også debuten til båtvottene som eldstedatter har strikket til meg. Hennes første forsøk! Babord vott fikk jeg julen 2021, mens styrbord vott kom denne julen... :lol:

 

IMG-5962.jpg.236dc41b04f3f26de8e96124fb7c5980.jpg

 

Ser ut som lensepumpa i motorrommet har tatt dagen, kan være sikring også, skal se etter neste gang jeg er om bord.

 

Klarte å drite meg ut da jeg skulle tilbake i båsen. Feilberegnet litt slik at den ene fenderen på styrbord side klarte å rulle seg rundt den fortøyningsgaffelen som jeg fikk hjelp til å montere der i 2019 - en sånn som jeg kan henge fortøyningen på. Resultatet var at den knakk...

 

Jaja, jeg har en i reserve her hjemme, men jeg klarer ikke å komme meg utpå for å montere en ny selv, så jeg får vel legge tauet forsiktig på enden nå i vinter, og se om jeg kan få hjelp til å montere en ny etter hvert...

 

Men som sagt, herlig å være utpå igjen!

 

IMG-6007.jpg.5b3ccabc87171e394b00389d8d6548f8.jpg

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

torkelmj skrev On 14.1.2023 at 18.47:

Det så jo riktig trivelig ut. Tommel opp!

 

Chilli Solbris skrev for 6 timer siden:

Deilige bilder fra en fin første tur!😁😁😁

Sesongen er i gang!

 

Kan bekrefte at det var både trivelig og godt å komme i gang.

 

Jeg har med to unntak alltid startet båtsesongen i januar, så det er greit å komme tilbake til normal rutine! I fjor kom jeg ikke i gang før 17.mai og året før 26. februar, men alle de øvrige sesongene har jeg startet i januar (bortsett fra de tre månedene i 2013 - da av naturlige grunner ettersom jeg ikke fikk båt før i oktober...)

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 13.1.2023 at 9.56:

Du får seniluka fra det året du fyller 60! Gamle gubbe!!:lol::lol:
Jeg må få sett på den ventilen på dassen. Er det mye vann det er snakk om?

 

Her har du et par bilder. Det første viser hvordan det så ut på lørdag. Men jeg har ikke tømt det siden før jul, har glemt å sjekke når jeg har vært nede i båten.

 

IMG-6031.jpg.ed373c0ca4c6e57429470ae355ffafaa.jpg

 

Dette bildet viser hvor mye det var etter at det var tømt over i bøtta (og før jeg tørket opp resten - det pumpa ikke tok - med klut. Litt over halvfull bøtte.

 

IMG-6034.jpg.47a3c02877a83fcfc61510631d5cb52e.jpg

Link to post
Share on other sites

Var nedenom båten i går for sjekk og kunne gjøre min første isobservasjon i år. Mulig det var noe is i havna under kuldeperioden i desember, men kan ikke huske jeg så noen is den måneden de gangene jeg var nede i båthavna. Men årets første er i alle fall gjort.

IMG-6047.jpg.2499c2fb1c02c2f67139d4e4517f1c85.jpg

Det er lenge siden jeg har sett flak med is ute på fjorden så langt ut. Vanligvis kommer isen først når jeg nærmer meg Berger eller Fjordvangen brygge på vei innover Bunnefjorden. I selve båthavna var det dog noe beskjedent i går, det er nok kanskje noe mer i dag etter en natt med doble minusgrader. Men det blir jo mildere i morgen og deretter plussgrader resten av uka...

 

IMG-6049.jpg.c4ab41369f1eae3fa8e8a74e4bb4808c.jpg

På bildet over ser man så vidt litt tynn sørpeis ved de innerste bryggene. Dette bildet er tatt på venstre side av den brygga jeg ligger på.

 

IMG-6050.jpg.5b82616c3fcf02e3c1e315ea68b35d0f.jpg

Og dette bildet er tatt på høyre side av brygga - null is å se her! Det er jo bobleanlegg på de neste bryggene. Det lå forresten en Tresfjord 29 på nordsiden av brygga i bakgrunnen i hele høst, men den har forsvunnet i løpet av desember. Er vel tatt på land.

 

Det er jo vanligvis på denne tiden og et par-tre uker inn i februar at det tradisjonelt er litt is, også utpå fjorden og mellom Osloøyene, men jeg ser forskjell nå som jeg er inne i min tiende båtsesong.

 

Bildet under er for eksempel tatt 25. januar 2016 - en god del mer is da...

IMG-6303-250116.JPG.cfa896b3bcede4165d0f1596f395e169.JPG

 

I 2021 så det slik ut 11. januar:

IMG-1353-110121.jpg.15a78995775d9a32aa8740676382454f.jpg

 

Mens i både 2019 (bildet under) og i fjor (bildet under bildet under) var det lite is å se. 

 

IMG-7107-201019.jpg.6f356e84d5f3f83c43e6cacd4f0cf1ab.jpg

 

IMG-0507160122.jpg.9db5ab5b5873c00cc09fd2d9ec7038b2.jpg

 

Nå er det jo meldt en uke med plussgrader, så jeg håper det betyr mindre is igjen! Gjorde meg ferdig med den sjuende og siste nattvakta natt til i dag, så nå har jeg åtte dagers fri! Håper på noen båtturer da..

 

Så noen bilder fra Østre Bolærne tidligere i uka på Facebook, der er det strøm på bryggene og jeg kjente at jeg ble fristet til å ta en overnattingstur. Men i går så jeg nyere bilder, og da så det ut som isen var ganske så tykk...så kanskje ikke...

 

Teller litt på fingrene om jeg skal spandere på meg en liten tur med en skikkelig stor båt ettersom lønna som kommer inkluderer røde vakter og ekstra nattvakter som ble tatt i jula... Vi får se hva som blir igjen når regningene er betalt...

 

Har planer om å kanskje få kjøpt inn skrogtrekk neste uke også. Får jeg nok igjen til det kutter jeg nok den fergeturen...

 

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne uka har jeg bestemt meg for å spørre/søke jobben om mulighet til å jobbe fra båten denne sommeren. Så får vi se hvordan det blir mottatt... Jeg tror det er mulighet for at de sier ja, men man vet jo aldri.

 

Da kan det jo hende at denne tråden kan bli veldig lang i år...

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev for 18 timer siden:

Spennende, håper det ordner seg. Både for din del og for alle oss andre, pleier å bli mye god underholdning av sånt!

 

Oggiwara'en skrev for 15 timer siden:

Får krysse fingre og tær for at du får jobbe fra båten i sommer. Ser frem til å få lese maaange inspirerende reiseskildringer i en riktig laaaang tråd!  :smiley:

 

Håper absolutt på et ja - hadde en helt fantastisk reise i 2021 og planen er jo å gjenta den samme i år, men oppholde meg litt lenger på steder og områder jeg følte at jeg egentlig gikk gjennom med hanekam sist gang.

 

Har tilbudt meg å jobbe alle nattvaktene mine gjennom sommeren - de er de vanskeligste å få vikarer til. Og det er jo en vinn-vinn-situasjon for meg, for da får jeg jo en hel uke med avspasering. Så tenkte jeg å ta ut ferie de dagene jeg skal jobbe morgen- og kveldsvakter, spesielt i juni og august, men stille meg til disposisjon i selve fellesferien hvis det er behov for det.

 

Og jeg har jo gode argumenter på min side fra koronasomrene i 2021 og 2021: Mistet aldri en vakt, null oppkoblingsproblemer og null sykefravær i halvannet år (januar 2020 - august 2021),før jeg måtte kaste inn håndkleet i Elnesvågen tre dager i august 2021 på grunn av feber.

 

Så statistikken taler jo til min fordel... Og det har vært lettere å få jobbe hjemmefra i fjor enn tidligere år. Har alltid fått ja når jeg har spurt. Usikkerhetsmomentet er at jeg fra 1. februar har en annen personalleder enn før pluss at vi har fått ny nyhetsredaktør. Må vel til samtale med dem, ble avgjort på redaktørnivå i 2020 og 2021.

 

Så en viss usikkerhet er det.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vært stille fra meg i denne tråden en stund, men så har det ikke skjedd noe spesielt heller! Håper å kanskje komme meg utpå litt på lørdag.

 

Dessverre har jeg fått en litt dårlig nyhet i dag, ikke akkurat overraskende, men litt lei meg ble jeg jo. :headbang:

 

Jobben har nemlig sagt nei til å la meg jobbe fra båten i sommer, så da blir det ikke noe av planene om et tre-måneders-tokt denne sommeren.

De har imidlertid sukret avslaget noe, med å si at jeg kan ta en av nattukene i sommer fra båten, altså en av de fire jeg ville hatt. Da kan jeg få en fem ukers-periode å boltre meg på, og det er jo noe.

 

Jeg har jo mange feriedager å ta av, så jeg kan vel også få til en andre periode med fire-fem uker også etter at skoleferien er avsluttet i august, så jeg skal vel alltids overleve!

 

Men noe mer begrenset enn jeg hadde håpet på blir det jo.

 

Som sagt så er jeg ikke overrasket, men dette avslaget har i alle fall gjort at jeg vil fortsette å overveie grundig muligheten for å gå av med AFP - helt eller delvis - på nytt. Jeg har jo tenkt litt over det det siste året, men ikke kommet til noen konklusjon ennå.

 

På dette stadiet av livet er det jo ikke særlig aktuelt å bytte jobb heller, jeg er ikke akkurat i det alderssegmentet som er mest attraktivt, og jeg kan jo stort sett bare skrive, så hvis jeg skal finne meg en jobb der jeg kan jobbe fra båten eller hjemmefra, så er utvalget ekstremt begrenset! :giggle:

 

Jeg tjener jo egentlig veldig godt, men på grunn av store trekk i lønn på grunn av gjeld, så har jeg flere måneder av året fått utbetalt mindre enn en Nav-klient. Slik vil det nok være ut året, men neste år skal jeg være ferdig med dette og endelig få utbetalt en full lønn. Så det kan være godt å oppleve det et par år og få lagt noe til side før jeg logger av fra jobben for godt.

 

Jeg vil heller øke livskvaliteten og tenke mer på mine egne behov de årene jeg har igjen. Gudene vet om jeg blir gammel nok til å stå i jobben helt til jeg er 67 år, ikke minst med tanke på alle de helseutfordringene jeg har, så jeg har lyst å oppleve mer og gjøre det jeg selv vil de årene jeg har igjen. Så derfor kan det nok hende at det skjer noe i 2025. Ikke på grunn av dagens avslag, men som en konsekvens av det jeg har opplevd de siste årene og det synet jeg har fått på saker og ting.

 

For mer er det gode liv i båten, enkelt og greit. Jeg er jo vant til å klare meg med lite, så hvis det å gå av når jeg er 62 fører til mindre på konto, men et lykkeligere (båt)liv de årene jeg har igjen, så er valget greit! :clap:

 

Nå har jeg frist til onsdagen med å levere inn ferieønskene mine. Jeg må jo bestemme meg for hvor og når jeg skal ha ferie/dra innen da. Det blir nok ikke Sognefjorden og inn til Flåm - som vel var hovedmålet mitt, men jeg regner vel med at jeg fortsatt drar nedover til Sørlandet og kanskje rundt Lista og til Ryfylke-området i det minste. Det spørs rett og slett på vær og føre!

 

Blir det en lignende tur i august/september regner jeg vel med at jeg drar nedover svenskekysten og kanskje over til Danmark.

 

Ingenting er spikret, for å si det slik!

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...