Jump to content

Webasto Varmer - installere ekstra vifte??


Thomas_h

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg har en webasto luftvarmer (AT40 med multikontroll), med 6 dyser i båten. To av de er på frontruten. 

Disse er helt nødvendig når det er fuktighet i luften (regn etc) for å holde duggen borte. 

 

Men problemet mitt er at når temperaturen når f.eks 22 grader, så slår viften seg av (eller redusere så mye at jeg ikke kjenner noe trekk) og duggen er tilbake.  

Så da må jeg øke til f.eks 24 grader så slår den seg på igjen. Dette blir veldig varmt etterhvert, så jeg må lufte for å overleve. 

 

Om sommeren når det er varmt kan jeg velge "vifte" funksjon så er det bra, men høst, vår og vinter må den stå på varme. 

Løsningen så langt har vært 2 stk USB vifter, men skulle helst tatt de vekk igjen. 

 

Er det noen som har installert ekstra kanalvifte i et slikt anlegg??

Slangene til ruten er vel ikke mer enn 50mm, så litt trangt med en vifte der. Lengre bak mot varmeren er det vel 90mm, men der er det også veldig varmt. Vet ikke om vifter tåler det? 

Ønsker ikke enormt med viftestøy heller. 

 

(PS!! Jeg har luftavfukter på så båten er tørr uten brukere inni)

Link to post
Share on other sites

Kjelli skrev 21 minutter siden:

Hei, denne skulle du hatt, men tror ikke de er tilgjengelige lengre

 

Tusen takk for svar. Nå har jeg i hvertfall en type jeg kan referere til når jeg ringer rundt. Kjekt med et panel også, selv om jeg bare tenkte å hive inn en bryter i "dashbordet". 

 

Jeg er litt usikker på hvordan det virker når webastoen slår seg av? Suger den luft fra de andre utakene eller utenifra? Sikkert litt fra hver, men det har vel ikke noe å si. 

 

Med avfukteren på er det sikker like greit at den ikke tar fuktig luft utenifra hele tiden. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 9 minutter siden:

at du når temperaturen varmeren er innstilt på.

Ja, det var vel det jeg skrev i innlegget. Men skulle ønske viften gikk konstant, mens brenneren justerte kw etter temperatur.

Men jeg tror ikke det går å stille inn. 

 

Jeg har forsøkt å stenge ventilene uten så mye forbedring. Dysen i ene kabinen kan ikke lukkes. (Altid en som skal stå åpen så den ikke blir overopphetet.) 

 

Så derfor tenkte jeg ekstra vifte kunne hjelpe som går uansett hva temperaturen er. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd med å stenge med langt strekk, men det hjelper lite der en ønsker mer luft, og gjør at resten av luften blir for varm, og varmeren blir for varm. 

Med dagens teknologi og varmere som koster mer enn skjorta, så burde en kunne justert opp luftmengden på lave varmetrinn. 

Link to post
Share on other sites

Hva med å montere en Y på slangene til ruta der du setter på en eller to små PC-vifter? Da dras luft inn fra kupeen og blandes med varmlufta fra Webastoen uten risiko for overoppheting av viftene, samtidig som det også vil oppstå en form for sug som trekker mer luft fra varmeren. De fleste PC-vifter går på 12V, de kan eventuelt seriekobles slik at de går saktere (roligere også) og ikke overbelastes når dynamoen slår inn for fullt. 

Link to post
Share on other sites

Pc-vifter for å fjerne dugg på ruta går nok greit. Men, tror man generelt skal være forsiktig med å tvinge mer luft gjennom varmeren enn det den klarer selv. Den åpenbare grunnen jeg kan komme på er at man da reduserer temperaturen rundt brennkammeret og at man da risikerer soting. 

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev Just now:

Pc-vifter for å fjerne dugg på ruta går nok greit. Men, tror man generelt skal være forsiktig med å tvinge mer luft gjennom varmeren enn det den klarer selv. Den åpenbare grunnen jeg kan komme på er at man da reduserer temperaturen rundt brennkammeret og at man da risikerer soting. 

Skal jo ikke tvinge noe gjennom varmeren om en montere Y på den slange som går til vinduer. Det er jo lenge etter varmeren. Han skriver jo at det er 50mm mot vinduer å 90 lengre bak på varmeren.. Så 50mm Y med en vifte må jo være perfekt det.

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 7 minutter siden:

Hva med å montere en Y på slangene til ruta der du setter på en eller to små PC-vifter? Da dras luft inn fra kupeen og blandes med varmlufta fra Webastoen uten risiko for overoppheting av viftene, samtidig som det også vil oppstå en form for sug som trekker mer luft fra varmeren. De fleste PC-vifter går på 12V, de kan eventuelt seriekobles slik at de går saktere (roligere også) og ikke overbelastes når dynamoen slår inn for fullt. 

Jeg har tenkt på tanken. Om jeg forstår deg rett må jeg eventuelt montere på en tilbakeslagsventil slik at ikke den varme luften slår ut mot pc viftene, så ikke den varme luften går ut der de gangene viftene er av. Jeg har brukt en del slike vifter og laget til noen kort for justering av hastighet. men det selges også på komplett. 

 

 

Kjelli skrev 20 minutter siden:

Jeg har prøvd med å stenge med langt strekk, men det hjelper lite der en ønsker mer luft, og gjør at resten av luften blir for varm, og varmeren blir for varm. 

Med dagens teknologi og varmere som koster mer enn skjorta, så burde en kunne justert opp luftmengden på lave varmetrinn. 

Helt enig. Skulle vært en enkle innstiling. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 2 minutter siden:

kal jo ikke tvinge noe gjennom varmeren om en montere Y på den slange som går til vinduer.

Enig i det ja. Må kappe røret rett under vinduet og montere inn en y og en vifte eller to. Tror kanskje jeg skal se om det lar seg montere en dyse til også nå jeg først er på gang. Dette vil da trekke luften fra kabinen forran, og der er det stort sett altid tørres/varmest. 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 23 minutter siden:

Jeg monterte spjeld på uttaket i salongen for å få mer futt i dysene lenger inn i båten. Kunne det løst problemet ditt?

Nei, Jeg tror ikke det. Problemet er at viften på webastoen slår seg av når ønsket temperatur er oppnådd.. og da begynner duggen å melde seg når våte folk beveger seg inn og ut . 

 

Så da er det bare å sette temperaturen på 30 grader og lufte. Kråkene blir veldig glad. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 54 minutter siden:

Om jeg forstår deg rett må jeg eventuelt montere på en tilbakeslagsventil slik at ikke den varme luften slår ut mot pc viftene, så ikke den varme luften går ut der de gangene viftene er av.

Godt poeng! Kanskje hvis Y’en er «skarp» nok i vinkelen vil lufta fra Webastoen ta letteste veien ut, altså rett fram? Det er i alle fall slik med væskers del (har drevet en del med akvariepumper og slanger til disse tidligere, der er i alle fall erfaringen slik). Klart, litt lekkasje av varmluft vil gjerne skje, men hvis innløpet med viftene er i underkant (varme stiger) og vinkelen er forholdsvis skarp spørs det om det er av så veldig betydning, men god mulig det hadde lønnet seg med en lettvirkende tilbakeslagsventil ja😊

86F77394-C39F-4E8E-B21E-07898FA4C048.jpeg

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Webastoen vil i seg selv oppleve trykk fra Y'en som mottrykk i systemet. Om ikke mottrykket reduseres til 0 gjennom de andre ventilene, vil mottrykket kunne redusere kjøleluften i selve Webasto'en. For å redusere den mulige ulempen, er idéen om tilbakeslagsventil nedstrøms Y'en en mulighet. Husk at luften vil ta minste motstands vei. Regner med at vinduene er av glass? Selv har jeg vinduer av plastikk, så jeg har aldri fundert over problematikken. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev Just now:

Regner med at vinduene er av glass? Selv har jeg vinduer av plastikk, så jeg har aldri fundert over problematikken. 

Vinduene er i glass ja. Har noen i plast på skyvedørene, og de dugger de også. 

 

Nå høres dette etter hvert ut som verdens største problem. Noe det ikke er. :giggle:

 

Jeg har fikset problemet med en stygg usb vifte som står på "dashbordet", Men jeg synest det så litt jalla ut. 

 

Så tipset over med y og noen spjeld kan sikkert virke. Tror ikke motrykket blir noe problem da hele anlegget er laget for å virke helt fint med bare en åpen ventil. og hvis det problemet oppstår er det bare å åpne 2 ventiler. Som oftest står alle åpne, og det virker fint til den slår seg av..  

 

Fra toppen av hodet her, så kom jeg på en annen ide.. Hva om jeg setter inn 2 nye dyser, og bare kobler viftene rett på de? Så får webasto være webasto? så får jeg 4 dyser.. Vinn-vinn.. (hvis jeg får plass) :pray:

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 48 minutter siden:

Nei, Jeg tror ikke det. Problemet er at viften på webastoen slår seg av når ønsket temperatur er oppnådd.. og da begynner duggen å melde seg når våte folk beveger seg inn og ut . 

 

Så da er det bare å sette temperaturen på 30 grader og lufte. Kråkene blir veldig glad. :giggle:

Jeg skjønner det, men hvis utblåsningen nærmest termostaten blir strupet, vil varmen gå på vinduene, og det er vel ikke i nærheten av termostaten tenkte jeg :-) 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 1 minutt siden:

Jeg skjønner det, men hvis utblåsningen nærmest termostaten blir strupet, vil varmen gå på vinduene,

aaaa, ja det høres fornuftig ut. Jeg har alt spjeld på uttaket i salongen. Det som ikke kan lukkes i fremre lugar. Så lenge døren er igjen til den så holder varmen seg som ofters der. Men fortsatt kryper temperaturen opp. Må legge til at dette ikke var et problem nå når der var minus grrrrader, da den ikke klarte å nå 25 grader de første timene. Er ikke så godt isolert kan du si. 

 

Har mange ideer å teste ut her nå. 

Nå må jeg bare finne noe som passer slangene etc, så får jeg komme tilbake med rapport på hva som gikk galt etterpå. :lol: 

Link to post
Share on other sites

tomcat skrev for 8 timer siden:

På røret som kommer ut under sofaen i salongen?

Jeg monterte spjeld inne røret før dysen til salongen, og denne er strupet sånn at det blir effekt også i dysene helt framme

Spjeldet kjøpte jeg hos Ventistål som leverer deler til ventilasjonsbransjen 👍

Link to post
Share on other sites

Et annet alternativ er vel å montere en passende defroster og la den blåse på vinduene via eksisterende rør. Så slipper du å kjøre Webasto og montering bør være noenlunde enkelt da røroppføring til vinduer allerede er på plass (ofte den mest tricky delen). Og du har alltid plenty varmluft til defroster under gange samt kan som regel justere defroster i 2/3 trinn.


https://webshop.nettbaat.no/products/defroster-10kw-?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign={campaignname}&utm_content={adgroupname}&utm_term=&gclid=CjwKCAiA5sieBhBnEiwAR9oh2saSLkHn21mI3c3il0pGgs32RGV9FTsNfvlgCYj1jNHJm7wL3DW_0BoCdaIQAvD_BwE

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 26.1.2023 at 13.30:

Et annet alternativ er vel å montere en passende defroster

Det kunne vært en god ide, men jeg har ikke vann varmet av motor (utenbords). Så alt varmtvannet i båten et varmet av elektrisk varmekolbe. Vurderte en diesel vannvarmer, men gikk for inverter i stedet. 

 

Havnål skrev for 2 timer siden:

Har kjøpt denne for et lignende prosjekt. Tenke å montere på selve røret / slangen..

Så bra. Har du forsøkt lydnivået? Tenkte kanskje gå opp til 75mm vifte og heller strupe ned til 50mm ved dysene. Men om dette ikke støyer så mye kan jeg forsøke det samme. 

 

Planen min er nå å installere 2 stk extra dyser ved siden av de fra webastoen, og kjøre de seperat. Men med en bryter og en vrider som var med på den linken. 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 19 minutter siden:

Det kunne vært en god ide, men jeg har ikke vann varmet av motor (utenbords). Så alt varmtvannet i båten et varmet av elektrisk varmekolbe. Vurderte en diesel vannvarmer, men gikk for inverter i stedet. 

Da er jeg helt enig i at det var et elendig forslag 😊

 

Da ville jeg sett etter en ‘inline’ 3 toms vifte for å øke luftstrøm til defrosterdysene, og gjerne satt en trinnløs kontroller på denne for å justere ned da de kan være ganske bråkete. Mulig den kan pakkes inn i noe støydempende skum eller lignende. Og du må muligens flytte eller på et eller annet vis bypasse termostat til Webasto.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...