Jump to content

Webasto Varmer - installere ekstra vifte??

Thomas_h

Recommended Posts

Hvofor ikke bare sette inn regulerbar y-forgrening der hvor slangene til salongen og vinduene skiller lag - formodentlig oppstrøms fra den dysen i salongen som alltid er åpen. På den måten kan du regulere trinnløst hvor mye luft som skal gå til salongen og hvor mye som skal gå til vinduene. Men du må sikre deg at vindusforgreiningen har stor nok diameter slik at ikke varmeren overoppheter dersom du struper tilførselen til salongen helt, og dysene mot vinduet bør ikke kunne stenges slik at du risikerer å stenge alt av utløp ved en feiltakelse.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Vestkystseiler skrev 3 minutter siden:

Hvofor ikke bare sette inn regulerbar y-forgrening der hvor slangene til salongen og vinduene skiller lag - formodentlig oppstrøms fra den dysen i salongen som alltid er åpen. På den måten kan du regulere trinnløst hvor mye luft som skal gå til salongen og hvor mye som skal gå til vinduene. Men du må sikre deg at vindusforgreiningen har stor nok diameter slik at ikke varmeren overoppheter dersom du struper tilførselen til salongen helt, og dysene mot vinduet bør ikke kunne stenges slik at du risikerer å stenge alt av utløp ved en feiltakelse.

Greia er vel at alle dieselvarmere (?) har krav om en stk dyse som alltid er åpen først på slangeføringen. Det gjør at luftstrøm til dysene blir slapp uansett, ekstra mye fordi disse er trangere og gir mer motstand. Pustehjelp vil derfor gi mer effekt

@index Jeg var visst før deg med samme forslag som ikke fønker ??

Thomas_h skrev On 28.1.2023 at 19.38:

Det kunne vært en god ide, men jeg har ikke vann varmet av motor (utenbords). Så alt varmtvannet i båten et varmet av elektrisk varmekolbe. Vurderte en diesel vannvarmer, men gikk for inverter i stedet. 

Så bra. Har du forsøkt lydnivået? Tenkte kanskje gå opp til 75mm vifte og heller strupe ned til 50mm ved dysene. Men om dette ikke støyer så mye kan jeg forsøke det samme. 

Planen min er nå å installere 2 stk extra dyser ved siden av de fra webastoen, og kjøre de seperat. Men med en bryter og en vrider som var med på den linken. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...