Jump to content

Erfaring med firmaet "Nordic Lithium" og produkta deira?


Ask

Recommended Posts

Thostr skrev 5 minutter siden:

Jeg lurer litt på hvordan det blir med forsikring hvis man setter sammen et slikt batteri, og om det er forskjell om delene er kjøpt her i landet fra en norsk leverandør? 

Takstmann hadde ingen kommentar til mitt, når han var i båten i forbindelse at vi hadde fått hull i skrog med vann inn.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar @Okkaby :thumbsup: 

 

Kassene ser veldig greie ut, men de passer nok ikke til mitt formål. Jeg skal ha 8 celler og en BMS, og ser for meg at alt bør være i ei kasse. BMSen min er også så stor at den ikke kan plasseres slik du har gjort. Så jeg går nok for å lage en kasse selv, men uansett interessant å se hvordan det kan gjøres. Dette blir jo en pen og snerten løsning som sikkert vil passe for de fleste :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutter siden:

Takk for svar @Okkaby :thumbsup: 

 

Kassene ser veldig greie ut, men de passer nok ikke til mitt formål. Jeg skal ha 8 celler og en BMS, og ser for meg at alt bør være i ei kasse. BMSen min er også så stor at den ikke kan plasseres slik du har gjort. Så jeg går nok for å lage en kasse selv, men uansett interessant å se hvordan det kan gjøres. Dette blir jo en pen og snerten løsning som sikkert vil passe for de fleste :thumbsup:

 

Ja til 8 celler må du ha noe med mer plass.

Ja var liksom bedre å få det i en litt finere kasse, som også er litt mer kompakt.

Får bygge det ferdig neste helg når jeg er hjemme igjen.

Så ned å montere i båten å ta det andre hjem for å flytte celler over i kasse nr 2.

Så ser jeg for meg å kunne ligge ganske så lenge uten landstrøm i sommer med 272+280ah om jeg forviller meg i uthavn.

Link to post
Share on other sites

Da er kassa samlet.

Men som fryktet får jeg ikke gang i BMS. Hadde problemer med denne tidligere også

 

Så lure på om noen ligger inne med en bms på 100-120ah som de ikke trenger?

Dette fpr å slippe 4-8 ukers ventetid fra kina fatter.

 

Vet Nordic har bms på lager. Men disse er veldig store. Så blir noe trangt i kassa med deres. Så en nye Daly hadde vært bedre.

 

@DreufLigger du inne med noen ekstra bms? 

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 5 minutter siden:

Jeg har en liggende i reserve. Men den er ikke mer en 60A. Bor i Stavanger så ikke så langt vekke. 

Er redd 60A kan bli i underkant. Blir fort litt trekk når alt i båten kjører. 

 

Blir fort litt Ah når varme/musikk/instrumenter/kjøleskap/dassen++ kjører hvis en ikke ligger på landstrøm.

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 5 minutter siden:

@Okkaby Kan dessverre ikke hjelpe med BMS, men hva har skjedd med den gamle? (Siden du mistenkte at det var noe galt med den - og vel fikk det bekreftet også ser det ut til 😒). Er både nysgjerrig og interessert i å evt lære hva en _ikke_ skal gjøre..

Usikker på hva som har gått gale. Den har jo ligget en goe tid i kjelleren nå uten å være i bruk.

Demonterte jo alt når ene cellen klikket. Hadde jo klart å bytte om på noen skruer til side håndtak så ene skrue hadde rukket å gå inn i ytterkappen på ene cellen. Da klikket cellen når jeg fikk vann i motorrommet å vann sto opp på siden av batteriet. Men BMS fikk aldri noe vann, da den lå på toppen. Så usikker på hva som har skjedd, den viste jo rett når den ble demontert. Så var noe rart den plutselig ikke vil fungere som den skal.

 

Har bestilt nye hos Kina Fatter, så kommer vel mot slutten av mars den.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 3 minutter siden:

Jeg har liggende en ubrukt 200A JK BMS som reservedel om du trenger den.

Er det samme typen som Nordic selger?

Hva mål har den evt? For ser ut for at den fra Nordic er ganske så store for å passe ned i kassa.

Så må evt dobbelt sjekke om det går å ha den i kassa.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Usikker på hva som har gått gale. Den har jo ligget en goe tid i kjelleren nå uten å være i bruk.

Demonterte jo alt når ene cellen klikket. Hadde jo klart å bytte om på noen skruer til side håndtak så ene skrue hadde rukket å gå inn i ytterkappen på ene cellen. Da klikket cellen når jeg fikk vann i motorrommet å vann sto opp på siden av batteriet. Men BMS fikk aldri noe vann, da den lå på toppen. Så usikker på hva som har skjedd, den viste jo rett når den ble demontert. Så var noe rart den plutselig ikke vil fungere som den skal.

 

Har bestilt nye hos Kina Fatter, så kommer vel mot slutten av mars den.

Ah, kjedelige greier. Mulig du har fått jord fra den cellen inn på en av balanseledningene da og svidd ADC/sensoren for cellespenninger. I så fall er den nok søppel. Antar du har prøvd ‘factory reset’ eller lignende.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

Ah, kjedelige greier. Mulig du har fått jord fra den cellen inn på en av balanseledningene da og svidd ADC/sensoren for cellespenninger. I så fall er den nok søppel. Antar du har prøvd ‘factory reset’ eller lignende.

BMS fungerte fint når den ble demontert. Var bare at den celle med skrue hullet ikke ville holde like spenning som de andre. BMS viste aldri tegn til noe kødd.

Å nå får jeg ikke komme inn på settings. Den lar meg kun se det på bilde. Umulig å komme videre i appen.

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 14 minutter siden:

BMS fungerte fint når den ble demontert. Var bare at den celle med skrue hullet ikke ville holde like spenning som de andre. BMS viste aldri tegn til noe kødd.

Å nå får jeg ikke komme inn på settings. Den lar meg kun se det på bilde. Umulig å komme videre i appen.

 

Da ville jeg fått koplet den til en PC med USB kabel og prøvd å vekke den til liv på den måten før den ble kastet. Softwaren for PC gir uendelig mange flere muligheter for å manipulere enn appen. De gangene BMS ‘døde’ for oss i byggefasen (og før vi fant den magiske 15300 sekunder innstillingen..) var det å kople til PC som var medisinen og det virket hver gang.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...