Jump to content

Sjøvannsfilter (kjøling) med et tredje uttak - finnes det ?


Hekri

Recommended Posts

Vil gjerne slippe å skylle kjølesystemet ved hjelp av bøtter og søl. 

Noen som vet om sjøvannsfilter med et tredje uttak (med kran) med dimensjon for en passe grov vannslange?

 

Da kan jeg stenge bunnventilen og putte slangestussen nedi ei kanne eller bøtte og la impelleren suge opp både ferskvann og kjølevæske for konservering.

I nødens stund kan også slangestussen legges i kjølsvinet og suge opp eventuell stor lekkasje etter å ha f.eks dratt inn i sida på en oljetanker....

Eller er det lettere å montere et T-stykke mellom bunnventil (innsug) og filter ?

 

Her er det eneste bilde jeg har av noe i nærheten av filtere.....

 

 

36_1933330962.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Sjøvannsfilter med ekstra uttak tror jeg ikke finnes da det er bedre måter å løse behovet på.

T-stykke med kuleventiler mot det nye uttaket, mot motor, mot sjø og med Gardena kobling på det nye uttaket. 

Da kan du suge frostvæske fra bøtte, frostsikrer gjennomføring mot sjø og også spyle med hageslange eller gummibåt pumpe mot sjø dersom inntaket har tettet seg. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg laget et slikt system for regelmessig ferskvannskjøring. Vinterkonserveringen gikk som en lek etterpå uten en dråpe sølt. Brukte 1" slange. Dimensjon på det øvrige av sjøvannsystepet var 2".

 

Gardenaslange og koblinger blir for snaut på større motorer (ser ut som du har TAMD 72/73), spesielt når den skal suge selv. Prøvde med gardenakobling (og det var skikkelig trykk på vannet på brygga), og resultatet var flatsuget slange hele veien veien til krana på brygga. Løsnngen ble denne 1" slangen. Ved ferskvannskjørng bare stakk jeg hageslangen oppi 1" slangen slik at den slurpet luft ved siden av.

Ved konservering dro jeg 1" slange opp til en 25L dunk som stod på dørken (primet slangen først).

 

Vurderte å lage systemet med rørdeler, men for det første ble det mange båtlapper bare i deler og for det andre var det litt trangt med plass mellom inntak og filter. Så jeg laget et hull i lokket som var av tykk hardplast og satte i en skrogjennomføring. Lokket mitt var som sagt tykt og liten diameter, så vurder type lokk nøye før du går for den løsningen.

 

Et annet alternativ er å få tak i et 2" rustfritt rør og sveise inn en 1" gjenget kobling til kran. Tar vesentlig mindre plass og mindre deler/ materiale.

 

 

IMG_1724.JPG

 

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 PERLE! Akkurat slik jeg tenkte det. Mye lettere og mindre søl.

Ja, 72 edc.

 

Men da må jeg altså ta sikte på T-splitt med minst 1" og kuleventil et sted mellom inntaket og filter. Og armert sugeslange. 

 

Merkelig at slikt opplegg ikke er å få kjøptferdig, eller som "byggesett" med alternative dimensjoner.

Blir kanskje mange rare varianter og dimensjoner.

Jeg skal ihvertfall lage to stk..... 

Hvis flere vil ha...??? 

 

Takk også  til @Taskeladden @Gullfisk og @Lazyjack 

(Båtplassen er fantastisk bra. Og vanedannende).

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Videoen om "Freshwater flush system" har gode råd, uten å nevne frostsikring uten å blande inn saltvann.

Kan jo også bruke et slikt  system til å suge varmtvannstank og ferskvannsfisk tomme hver høst. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Hekri said:

Kan jo også bruke et slikt  system til å suge varmtvannstank og ferskvannsfisk tomme hver høst. 

 

Mye lettere å lage til en kobling for kompressor rett etter trykkvannspumpa og blåse systemet tørt. Impellere liker ikke å gå tørt på slutten. Med kompressor stilt på 4-5 bar blir det ikke en dråpe igjen noe sted.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå var det ikke lett å se hvilket filter(filtre) du har. Men jeg har det typiske i plast, og der er det 32mm hull innvendig på sugesiden til motor. Jeg har et stort kar liggende på dekk over filteret, med en slange ned i dette hullet. Bruker en 19mm Slange som jeg har teipet noen runder utpå for å tette når jeg legger den nedi. Så tømmer jeg først ferskvannstanken nedi karet for å flushe 100L ca med ferskvann (på varm motor). Så står jeg bare på dekk klar med frostvæsken når det blir tomt, tømmer nedi 20L. Så hopper jeg i styrhuset og står klar på tenninga og stenger når karet er tomt (blanke slanger). Ingen søl, ingen modifikasjoner, men det krever jo at du har et egnet kar. Har en 5.9L motor så det er ganske god skuv i kjølinga her også. 

Link to post
Share on other sites

Hei @Timmeeh , i prinsippet helt som jeg tenker. Jeg har de gamle opprinnelige filterne fra -98. (2" slanger).  Usikker på type metall, men jeg har liten lyst til å bore hull i dem og lodde/montere en stuss og kran/kuleventil.

Blir nok til at jeg finner et par T-stykker og kraner som foreslås tidligere.

Men uansett lettere enn å sitte tvekroka og Helle oppi filteret og søle og banne stygt. Mvh H. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 1 time siden:

Hei @Timmeeh , i prinsippet helt som jeg tenker. Jeg har de gamle opprinnelige filterne fra -98. (2" slanger).  Usikker på type metall, men jeg har liten lyst til å bore hull i dem og lodde/montere en stuss og kran/kuleventil.

Blir nok til at jeg finner et par T-stykker og kraner som foreslås tidligere.

Men uansett lettere enn å sitte tvekroka og Helle oppi filteret og søle og banne stygt. Mvh H. 

T stykker med kran er nok det beste da ja. Det er vel nevnt over men det er jo også en trygghet i det mtp nødlensing. Monterer du T-stykket før filteret også har du jo en sikkerhet mot å dra fastnøkler, bolter og alt annet gøy du har mistet i kjølen gjennom årene gjennom impelleren også. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Ser du har fått mange gode forslag.

Jeg har montert løsning tilsvarende sap_2000 og støpt fast skroggjennomføring med kuleventil og armert slange i lexanlokket på sjøvannsfilter. Har festet slange opp til motorromsluke og plugg i ende for dobbelsikring. Husk doble slangeklemmer. 

Har laget en 25liter vanndunk med skroggjennomføring i bunn (på side) slik at når jeg skal ferskvannskjøre motor så kobler jeg slange fra sjøvannsfilter rett inn på vanndunk. Legger vannslange i dunk og fyller opp dunk. Starter motor når dunk begynner å nærme seg full slik at den suger fra dunk mens vannslange kontinuerlig fyller dunk. Bruker 1" slange på TAMD63P motor. Har fungert strålende i mange år både for ferskvannskjøring og frostsikring uten søl.

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Solid! Var et øyeblikk engstelig for at du sirkulerte kjølevannet via dunken uten at eksosen fikk sin kjøling. Men skjønner at du hele tida fyller dunken med vann fra land. Vakkert system! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...