Jump to content

slipe gelcoat før polering med 2000 våt papir


btt

Recommended Posts

Joda, BILTEMA er å banne i kirken. De har mye bra, men også massevis jeg styrer unna. Tror jeg tidligere har skrevet her inne om BILTEMA frostvæske som levrer seg ved -20.
Skjermene på BRENDERUP båthengeren fra 2005 var veldig matte. Har lagt merke til at det er sånn på alle BRENDERUP hengere. Brukte 25 minutter på hver skjerm og polerte for hånd:  Wurth  P10, RUPES DA FINE, RUPES UN1 Protect og til slutt et tynt lag med OWATROL POLYTROL.
Samme prosedyre på bilen før EU kontroll, men da med den forhatte BILTEMA poleringsmaskinen og uten POLYTROL
 

20220621_085530.jpg

20220621_085514.jpg

20221009_150104.jpg

cooptemp5abe478bbc044.jpg

20221009_144205.jpg

20221009_145231.jpg

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltema-maskinen er jo hovedverktoyet du skal holde i hendene hele eller halve dagen. Du vil bli  gledelig overrasket over hvor mye deiligere det er å holde en Shinemate en hel eller halv dag.

 

Det handler ikke om resultat. Biltema-maskinen snurrer rundt den også og gjør forsåvidt samme jobben. Forskellen er bare at jobben går over fra å være nødvendig pyton til glede. Polere må du uansett.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat

Det handler ikke om resultat. Biltema-maskinen snurrer rundt den også og gjør forsåvidt samme jobben. Forskellen er bare at jobben går over fra å være nødvendig pyton til glede. Polere må du uansett.


Etter å ha blitt godt voksen og opparbeidet lang erfaring innen polering for hånd er maskinpolering skikkelig luksus.  Må innrømme at jeg har vurdert å kjøpe en mer påkostet maskin enn den jeg har i dag, men det valget er ikke så lett. Ser at alt innen "Polering" har tatt litt av og blitt en livsstil for mange.

Link to post
Share on other sites

Er selv håndtverker, og jeg skrur ikke med Biltemaverktøy. Sånn er det bare. Det gjelder også båten. Dårlig verktøy = dårlig dag. Jeg handler gjerne lyspærer og annet krimskrams. Men el.verktøy? No way. Tiden er for kort for den slags lidelse. Det er ikke fordi jeg snobb. Jeg bare hater når verktøyet er dårlig. ...og sammenlignet med mye annet, er ofte Biltemas el.verktøy som skrot å regne.

 

A jobbe med skrot(verktøy) er ikke spesielt gøy.

 

Det er vel her grensen går:

Har man riktig verktøy, blir jobben en glede

Har man feil verktøy, blir jobben et nødvendig onde

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men jeg hadde flere store graner sittende på en knaus over huset. Ikke et romantisk juletre, men svære kladeiser. grantrr(2).jpg.dfb0d553975c1f0eb21cd67302fd3f13.jpg

 

Jeg sagde selvsagt dette ned med Stihl og ting fra Felleskjøpet, og ikke Biltema. Fordi det betydde noe og fordi det var en real jobb som måtte utføres. Men selv i proffbutikkene himlet de med øynene da jeg ville bytte til lengre sverd. Det ble en egen reise å skaffe nytt og lengre sverd og passende kjede. Men det gikk gikk fordi jeg hadde handlet proffutstyr som gikk langt utover betjeningens kompetanse, men som var både googlebart og hadde et part.nr. Biltema hadde vært en byttelapp i 30 lyspærer i beste fall.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Norpol R-10 er proffenes valg når det kommer til rubbing og quick fix av gelcoat. Jeg testet, og fant at Rupes Rotary Coarse var mer effektiv og gav bedre finish. Dessuten var den mindre oljete, og var mye lettere å rense ut av paden.

 

Hvorfor kaste bort tid og energi på dårligere løsninger?

Link to post
Share on other sites

btt skrev On 1.2.2023 at 19.23:

 

F5A5A17C-7C21-418C-B08F-8EDDD7FE823B.jpeg

 

Med bagrunn i bildet du viser, vil jeg si at våtsliping er å ta litt vel hardt i! 

Prøv Meguiar's One Step Compound, den er passe grov til å fikse matte overflater, avslutt gjerne med en Nano polish, det har gitt gode resultater for meg.

Bruk maskin!

 

 

Link to post
Share on other sites

Fergu skrev On 19.2.2023 at 0.07:

Tror jeg tidligere har skrevet her inne om BILTEMA frostvæske som levrer seg ved -20.

 

Det gjør vel strengt tatt alle frostvæsker om de ikke er blandet ut med 50% vann. :tongue:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

On 2/19/2023 at 12:58 AM, Solseng said:

Er selv håndtverker, og jeg skrur ikke med Biltemaverktøy. Sånn er det bare. Det gjelder også båten. Dårlig verktøy = dårlig dag. Jeg handler gjerne lyspærer og annet krimskrams. Men el.verktøy? No way. Tiden er for kort for den slags lidelse. Det er ikke fordi jeg snobb. Jeg bare hater når verktøyet er dårlig. ...og sammenlignet med mye annet, er ofte Biltemas el.verktøy som skrot å regne.

 

A jobbe med skrot(verktøy) er ikke spesielt gøy.

 

Det er vel her grensen går:

Har man riktig verktøy, blir jobben en glede

Har man feil verktøy, blir jobben et nødvendig onde

Kjøpte verktøysett på biltema for 17 år siden. Den store blå kassen med 10 års garanti til ca. en tusenlapp. Det har vært mye brukt og det har jeg enda. Har aldri vært noe tull. Har i mellomtiden kjøpt et lite sett på tools som bare er dritt, bortsett fra esken, den er fin. 

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

 

Det gjør vel strengt tatt alle frostvæsker om de ikke er blandet ut med 50% vann. :tongue:

Biltema solgte i flere år frostvæske som levret seg fra -20. Gjaldt både ferdigblandet og konsentrert blandet 50/50. Meldte fra til Biltema. De var veldig negative til å se på saken, til tross for omfattende dokumentasjon. Etter 6 måneder kom det skriftlig innrømmelse på at de dessverre hadde problemer med en underleverandør. Det hører med til historien at samme frostvæske ble solgt i ytterligere 2 år før de skiftet leverandør. (Ny produksjonskode)

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev On 20.2.2023 at 19.50:

 

Quick fix ? Har vel heller med at det er knallgode saker når man skal rubbe opp skader

 

Til vanelig matt gelcoat, mirka polarshine 45 

Enig i at R-10 fungerer godt til et begrenset formål. Det var to ting jeg virkelig ikke likte med produktet:

-Boksen. Polerer man utendørs, får man fort dritt ned i rubbingen hvis det er litt vind og lokket er av. Lokket blir også fort deformert hvis man åpner/lukker mye kombinert med stivnede rubbing-rester. Produktet er også nokså oljete, så det var litt vrient å rengjøre padene før de fikk tørket skikkelig. Selv med trykkluft. Jeg ser at det kan fungere godt for proffer som gjerne står innendørs, har mange pader å rullere på og som bruker opp en hel boks (1L) på kort tid. Det avslutter heller ikke godt nok til å kunne brukes som en one-step. Som vanlig forbruker ville jeg valgt noe annet.

 

Mirka Polarshine 45: Kjenner ikke til Mirka Polarshine (rangen) utover at de benytter den "vanlige" diminishing abrasive teknologien - altså slipegranulater som slites ned og blir finere og finerer etterhvert som friksjonen får virke. På den måten cutter rubbingen/polishen i starten, og avslutter finere i slutten av økten. Jeg antar at slipegranulatene er kalk-baserte. Menzerna er en annen kjent produsent som bruker samme teknologi.

 

Grunnen til at jeg nevnte Rupes rubbing er at de bruker en helt annen teknologi. Slipegranulatene slipes ikke ned. De er i utgangspunktet microsmå og kan avslutte pent. Jeg kan ikke forklare det mye mer, men fra et brukerperspektiv var det definivt annerledes og uvant. Men effektivt og kjapt. Man kunne virkelig kjenne friksjonen mellom gelcoat og pad helt inntil det plutselig ble lettere - og da var sannelig gelcoaten blitt blank også. Jeg forstår det som en litt motsatt effekt med denne teknologien: Friksjonen avtar etterhvert som gelcoaten blir glattere, da slipegranulatene er konstante.

 

Absolutt verdt å prøve denne type poleringsteknologi. For meg var det litt uvant i starten, men i ettertid opplevde jeg det som særdeles effektivt. Veldig pent sluttresultat. Rupes smøring var også perfekt. Lett å blåse paden ren etter kort tids tørk.

 

Jeg liker å eksperimentere med ting og danne egne inntrykk. Jeg kommer definitivt til å teste ut flere produkter. Det eneste jeg ikke gidder å prøve er Meguiars. (Det er jo det alle andre tror er verdens beste).:giggle: Allerede nå har jeg komplett Sonax-range (bortsett fra "Ultimate Cut" som jeg ikke trenger), og Scholl M3 som skal prøves til våren. Finske Mirka kan selvsagt prøves, men jeg tror vel kanskje at det ligger like mye misjon som performance bak forslaget. Skulle noen ønske å prøve Mirka poleringsmiddler, handles disse billig hos:

https://www.autodude.no/no/c/bat

 

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg har pusset gelcoat med P80. Denne Mirka-greia er bare et finsk salgstriks for å selge flest mulig produkt. Her en finsk reklame for hvordan du skal rengjøre båten:

 

En kompetent kunne sannsynligvis dratt dette i land med 1 maskin, 1 type pad og en god "one step". Normalt pleier jeg å la særinteresser gå litt stille forbi, men her går grensen. Sååååååååååå jævlig komplisert er det faktisk ikke å få shinet opp litt slitt/matt gelcoat - hadde det ikke vært for særinteressen.

 

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...