Jump to content

slipe gelcoat før polering med 2000 våt papir


btt

Recommended Posts

Hei, det nærmer seg vår( snart) og båtpuss står for dør.

 

blått skrog har fått noen matte partier etter fender og det hvite kunne vært blankere.

 

vil det å hånd slipe med 2000 våt papir gi et bedre resultat en mange timer med rubbing ?

 

Har hver vår rubbet og polert, men føler den blir liksom fort tilbake til litt matt slitt skrog.

 

 

Link to post
Share on other sites

Med roterende maskin, saueull og polarshine 45, så kan du rubbe opp hva som helst :) har brukt det fra 1200 sliping når jeg har hatt dårlig tid. Ser noen sliperiper, men blankt blir det. 

 

Hvis du er litt nazi, så bruker du DA maskin med blå pads og polarshine 10 etterpå, så en runde fusso coat. Da holder den seg blank frem til neste runde 

 

Er man glad i at båten holder seg blank så vedlikeholdsvasker du med sonax wash & seal 

 

 

Jeg har blitt meget glad i de gule her, til grovrubbing. 

https://www.watski.no/-113BO

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Avslutt gjerne med Mirka Abralon korning 2000 før rubbing. Husk også at det finnes grov og finrubbing. Norpol R10 er relativt grov, men gir bra nok finish for de fleste. Ønsker du enda bedre finish er det mulig å avslutte med 3M finesse-it som gir fantastisk glans om forarbeidet er gjort bra nok.

Link to post
Share on other sites

1200 er ekstremt, har fått det blankt opp etter det, men med sliperiper. Men 1500 er fint nok, men bruker mye 2000 selv. Tørr sliper 800, så 2000 vått. Men jeg har holdt på med det noen tusen timer og vet hvor mye press jeg skal legge på maskiner med tanke på sliperiper 

 

Prøv saueull/lammeull (de gule ullpadsa fra mirka, polarshine 45 og roterende poleringsmaskin. Kan nesten garantere at det får båten blank uansett hvor ille det er. Spray på litt vann engang i blandt. Ha flere pads som du vasker og bytter på underveis. Hvis ikke man er nazi på resultatet, så vokser man bare med fusso etter den rubbing runda. 

 

Det er en fordel å vaske båten med isopropanol etter rubbing, sånn så voksen får så godt feste som muligt 

 

Jeg hadde bare vært nøie med å tørke av fussocoat, sånn at du vet det ikke er helligdager. Da holder det å kjøpe bare en. Den legges på for hånd eller med maskin og snille pads, så venter du litt og tørker av for hånd (venter du for lenge så har du ett mareritt forann deg ) 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 19 timer siden:

 


Prøv saueull/lammeull (de gule ullpadsa fra mirka

Jeg har brukt 3M sin dobbeltsidige ull på min Flex roterende i noen år, men nå er 3M'n utslitt så jeg må kjøpe ny.

Har du erfaring med begge, er Mirka sin mer effektiv? Hvit båt, så er fornøyd med glansen 3M rubbing med grønn kork gir, vokser rett etter den.

Tror dette er lammeullskiva jeg har:

https://ubf.se/shop/bil-batvard/polermedel-tillbehor/polertrissor/3m-dubbelsidig-lammullshatta-220mm/dubbelsidig-lammullshatta-220mm?gclid=CjwKCAiAuOieBhAIEiwAgjCvcs8nbOzswktvQuvbzG5fD3aqCyrmh9fHysXhkwR1oy5k3zz6FZ-AuhoCHaIQAvD_BwE

 

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 3 timer siden:

Jeg har brukt 3M sin dobbeltsidige ull på min Flex roterende i noen år, men nå er 3M'n utslitt så jeg må kjøpe ny.

Har du erfaring med begge, er Mirka sin mer effektiv? Hvit båt, så er fornøyd med glansen 3M rubbing med grønn kork gir, vokser rett etter den.

Tror dette er lammeullskiva jeg har:

https://ubf.se/shop/bil-batvard/polermedel-tillbehor/polertrissor/3m-dubbelsidig-lammullshatta-220mm/dubbelsidig-lammullshatta-220mm?gclid=CjwKCAiAuOieBhAIEiwAgjCvcs8nbOzswktvQuvbzG5fD3aqCyrmh9fHysXhkwR1oy5k3zz6FZ-AuhoCHaIQAvD_BwE

 

 

Har bare prøvd litt 3m, det blir forsåvidt bra. Har rubba sikker 5 hele båter og 20-30 skader med grønn 3m, blir blankt som faen  Men jeg liker ikke 3m produktene, men det er mer smaksak enn kvalitetssak. Det gjelder og finne produktene DU er komfortabel med og syns virker godt nok etter dine preferanser 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 2 timer siden:

 

Har bare prøvd litt 3m, det blir forsåvidt bra. Har rubba sikker 5 hele båter og 20-30 skader med grønn 3m, blir blankt som faen  Men jeg liker ikke 3m produktene, men det er mer smaksak enn kvalitetssak. Det gjelder og finne produktene DU er komfortabel med og syns virker godt nok etter dine preferanser 

Nå var det ullskiva jeg tenkte på om du hadde testa, da jeg må kjøpe ny etter å ha slitt ut den jeg har. (Som jeg linket til)

Link to post
Share on other sites

Har prøvd så mye forsljelligt at jeg ikke helt vet hva jeg har prøvd, men detter tilbake på den gule til mirka hele tiden. Det er viktigt og ha noen av de, sånn at man kan vaske de i vann under bruk, de er grove og sliper godt

 

Sånn jeg har det, så har jeg ett stort grunnutvalg av pads og rubbinger som jeg trives med, men det kommer støtt og stadig noen selgere innom som ber oss bruke det og det istedenfor og gir oss noen tester, prøver det fort og gærnt (skader på 5-20cm er perfekt for å teste rubbing egenskapene etter slipejobben) men havner tilbake hver gang. Why change a winning team ? 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
larshans1 skrev On 2.2.2023 at 7.20:

Jeg har brukt 3M sin dobbeltsidige ull på min Flex roterende i noen år, men nå er 3M'n utslitt så jeg må kjøpe ny.

Har du erfaring med begge, er Mirka sin mer effektiv? Hvit båt, så er fornøyd med glansen 3M rubbing med grønn kork gir, vokser rett etter den.

Tror dette er lammeullskiva jeg har:

https://ubf.se/shop/bil-batvard/polermedel-tillbehor/polertrissor/3m-dubbelsidig-lammullshatta-220mm/dubbelsidig-lammullshatta-220mm?gclid=CjwKCAiAuOieBhAIEiwAgjCvcs8nbOzswktvQuvbzG5fD3aqCyrmh9fHysXhkwR1oy5k3zz6FZ-AuhoCHaIQAvD_BwE

 

Jeg har brukt dobbelsidig ullpad fra både 3M og Mirka, og etter min mening er det ingen forskjell på disse.

Link to post
Share on other sites

Hadde veldig matt overdel på båten. Håndslipte overdelen med 1200 papir for noen år siden. Polerte deretter med en stor gammel 150mm poleringsmaskin fra JULA og AUTOSOL. Vokset med noe BILTEMA voks som jeg fant i kjelleren.
Nå tar jeg en lett oppfriskning hver vår med RUPES DA FINE og RUPES UN1 Protect. Bruker den billigste BILTEMA maskinen sammen med billige poleringsputer. Tar også litt for hånd. Båten fra 98 fremstår som ny.

20220619_194631.jpg

20220619_194639.jpg

Link to post
Share on other sites

På den annen side. Etter at jeg skrotet Biltema-maskinen til fordel for bedre utstyr, ble poleringen mer glede enn nødvendig ork. Trenger ikke være Rupes. Jeg har både DA og roterende Shinemate-maskiner. Beste investeringen i båtpleie for min del. De veier mindre, vibrerer mindre og støyer mindre.

 

Ergonomi er undervurdert, og absolutte budsjettløsninger er overvurdert. Det er jo de som fortsatt sverger til håndpolering. Dem om det.:giggle:

 

Fra spøk til alvor: Det tar en god del timer å gå rundt en hel båt med polering eller fler stegs behandling. Kostnaden opp fra Biltema til anstendig og fornuftig utstyr blir kanskje ikke mer enn 2-3 tusenlapper (engangs investering). En no-brainer i mitt hode hvis båtpleie er en årlig foreteelse.

 

(...men fortsett gjerne med poleringsmiddel fra Rupes. Det er bra saker. Faktisk noe av det dyreste (og beste) på markedet.) Ble nesten litt sjokkert over hvor mye mer effektivt Rupes var mot Norpol R-10. Norpol R-10 er vel en slags industristandard i båtbransjen da den er laget av Reichhold som er svære på gelcoatprodukter.

 

Jeg tuller ikke. Jeg kjørte R-10 på ene skrogsiden og Rupes Rotary coarse på andre skrogsiden med samme maskin og pads. Rupes rubbingen cuttet like effektivt, tok halve tiden for hver seksjon og avsluttet bedre. Som en one-step. Rupes bruker en annen slipe-teknikk, og bruken var også litt uvant - men boy did it work når du fant ut av hvordan produktet virket. Super sticky i begynnelsen - bare å vinkle paden. Deretter er det homerun.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...