Jump to content

Selge båt til polen?


espelae

Recommended Posts

espelae skrev 40 minutter siden:

han kan hente den om 2 uker og kan betale nå

Får du penger i hende nå, altså før han henter båten, blir jo handelen akkurat som en «vanlig» handel? En del østeuropeere jobber somrene i Norge og kan dermed litt norsk. Hvis det blir slik at han heller vil hente båten før han betaler, eller at han vil betale på alternative måter (sjekk, andre verdipapirer, digital valuta, osv.) hadde jeg nok heller latt båten få gå til noen andre. Men skjer betalingen på mer normalt sett via bank skal vel banken din i utgangspunktet beskytte deg mot eventuell svindel.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge du får pengene ig du ikke må refundere noe "fordi det er for mye betalt" Så er det nok ok. 

 

Det er mange seriøse polakker i Norge. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ikke båt, men: jeg har kjøpt og solgt noen biler og utstyr opp gjennom årene. Til/fra både gode nordmenn og utlendinger. De eneste som har prøvd å lure/kløne det til for meg eller ikke betalt som lovd, var kritthvite etniske nordmenn og like kritthvite "cheeky innit" briter. Østeuropeerne var til å stole på hver gang.

 

En gang fant jeg et defekt forstillingsledd (vanskelig å se eller merke) under en litt nøye teknisk sjekk før jeg kjøpte bil av en østeuropeer, og han ga meg umiddelbart avslag på 2X delekostnaden (jeg skiftet selv). Han ville absolutt ikke ha på seg at han solgte biler med feil.

 

Men som de andre sier, penger før handel uansett. Gjelder både utlendinger og ikke minst nordmenn i min bok...

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte nylig en halvdyr batterilader til Latvia fra finn.no, ble hentet av utenlandsk budbil som betalte kontant som avtalt.

 

Solgte også gamlebåten til Litauen og fikk betalt som avtalt, han fortalte at bruktbåtmarkedet i de tiddligere Sovjetstatene var velsog begrenset. I sovjettiden var det kun politisk elite som hadde båt og etter murens fall gikk det mange år før folk flest hadde råd så alt fra før årtusenskiftet må importeres.

 

Kjøper av båten ble dessverre meget alvorlig syk og jeg hjalp hans kone med å selge den videre til en annen interessert.

 

Men alt i alt tenker jeg at det fort kan gå bra :yesnod: men selvsagt no pay - no boat! Kreditt gir man jo kun til kunder over 80 i følge med foreldre!

 

 

Link to post
Share on other sites

julietkilo skrev for 2 timer siden:

Men som de andre sier, penger før handel uansett.

Gjelder alle! Når det gjelder bilkjøp er det viktig at kjøper har signert eierskifte før selger gjør det. Men det er på siden av denne tråden. 

 

Vi har overskudd av båter, og det er en del frakt fra Norge til Polen nå. En båt kan fylles med andre varer, så det er ikke sikkert den fraktes alene. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bor kjøper i et Euro land eller i feks Danmark. Så har de veldig gunstig valuta kurs pr nå, da fjell Dollar har lite verdi nå.

Bare å se hvor mye båter feks Maritim Liagri(Facebook) i Danmark importere fra Norge.

 

Han har feks egen avtale med biler som levere tungt utstyr i Norge. De tar da båter med retur til DK for en gunstig pris.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte en bil til polen forrige uke. problemfritt. Han kontakta meg for et par uker siden, og insisterte på å vipse 1/3 som håndpenger. ingen pruting. Dette var en gammal bil han mente han skulle kunne gjøre seg noen kroner på å sette i stand og omsette der nede. Hadde med bankid og omregistrerte før han reiste.

 

Han kom med fly fra Gdynja, til Bergen, og skulle hente en båt på henger han hadde kjøpt på østlandet før han kjørte hjem. via Karlskrona og båt derfra. Så det kan være samme karen. tydeligvis en forretningside.

 

Har også solgt snekke til Holland. Trailerkusken sa at det var en god måte og få returlast på bilen om de kjøper båt her og selger den når de kommer hjem.

 

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 1/27/2023 at 3:17 PM, Scand 360 dc said:

Dette har vert kjent en stund. Valutaen gjør det attraktivt å hente båt i Norge,det gjør også at bruktmarkedet på båt holdes oppe i Norge, og kanskje gjør det at vi kan produsere båter her til lands snart igjen.

Ikke med de skattereglene vi har nå. blir vel lagt 125% skatt på alle former for verdiskaping her i landet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...