Jump to content

Avflasset bunnstoff - stoffe på nytt, eller vente på at mer faller av


mortentr

Recommended Posts

Hei,

 

Overtok en båt i høst. Det selvpolerende bunnstoffet har flasset en del, som det vel også skal gjøre. Grunnet en del annet arbeid er det ikke aktuelt å slipe ned i år.

Båten ligger i sjø, men hadde veldig lite groe på forrige båt. Lå da også en del i ro.

 

Hva ville dere gjort her frem til neste sesong?

Bare smøre på nytt etter en god ekstra spyling med høyttrykk?

Eller sett bort fra det estetiske og vente en sesong til på at enda mer skal løsne av seg selv?

 

For ordens skyld, det vite virker å være rester av hvitt bunnstoff - ikke naken glassfiber.

 

image.png.b2588e01909b524aab8f7448c1636660.png

Link to post
Share on other sites

På bildet ser det ut som det er sluppet helt inn til gelcoat. Mulig dårlig priming?

 

Bør jo slipe ned og ta full pakke med primer og nytt bunnstoff etterhvert.

 

Men vil anbefale som et minimum å flekke med vanlig 1-komponent bunnstoffprimer på flekkene før du stoffer. Om du tar bunnstoff rett på bar gelcoat vil den feste dårlig og gelcoaten har heller ingen beskyttelse mot å trekke fukt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt forskjellige merker av bunnstoff. På høsten blir båten høytrykkspylt og jeg får samme flekker som trådstarter,uansett type bunnstoff. Har forsøkt å pusse lett med sandpapir på flekkene og så legge på bunnstoff. Det funker,men neste år kommer det flekker på nye steder. Det ideelle er vel å få fjernet alt bunnstoff og lagt 2 komponent primer?  Jeg orker ikke den jobben og det koster vel skjorta også?

Link to post
Share on other sites

Vi ser det stadig. Båter hvor det er brukt forskjellige typer bunnstoff. Og de to, inngir skilsmisse med grunnlag i uforenelige forskjeller. Og derved oppstår det flekker.
Like ofte får vi beskjed på av eieren, at de ikke vil bekoste full skraping av båten, primer og nytt bunnstoff.
Så da blir det til flekking med vinylprimer og pensling med nytt bunnstoff.

På egen båt, betalte jeg guttene mine for å ta jobben med å pusse helt ned. selv la jeg på primer og bunnstoff.
Det var en koselig helg, med pizza, brus og høy (uforståelig) musikk. og masser av latter. (Pappa kan ikke danse!)

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev On 27.1.2023 at 13.46:

Det ideelle er vel å få fjernet alt bunnstoff og lagt 2 komponent primer?  Jeg orker ikke den jobben og det koster vel skjorta også?

 

Det har du helt rett i, eneste som gjelder for og bli kvitt problemet. 

 

Den jobben koster 500-1000kr pr fot, kommer ann på bredde på båten, hva som er under der fra før. Ligger det hardt bunnstoff utenpå det selvpolerende så ender det selvpolerende opp som noe klabette drit som tetter slipepapirene og gjør jobben mye hardere. Det er en drittjobb å stå med slipemaskin over hodet hele tiden, slitsomt for rygg, skuldre og det mentale 

Link to post
Share on other sites

Det er en enkel jobb å fjerne alt bunnstoff. Bland kaustikk soda tapet klister og vann. Rør samen til en passende seighet, så smør på. Vent en til 2 timer (alt avhengig av temperatur). Prøv med en skrape og skrap litt. Løsner det, så høytrykkspyl. Ferdig, så bare å smøre på bunnstoff. Det tok meg ca. 2 timer for å fjerne alt ned til primer. Det var 12 år med bunnstoff.

Redigert av Faxen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 1 time siden:

Det er en enkel jobb å fjerne alt bunnstoff. Bland kaustikk soda tapet klister og vann. Rør samen til en passende seighet, så smør på. Vent en til 2 timer (alt avhengig av temperatur). Prøv med en skrape og skrap litt. Løsner det, så høytrykkspyl. Ferdig, så bare å smøre på bunnstoff. Det tok meg ca. 2 timer for å fjerne alt ned til primer. Det var 12 år med bunnstoff.

Denne metoden er veldig avhengig av god temperatur og ikke minst type bunnstoff som skal fjernes. For mange har denne metoden vært fiasko. 

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev On 31.1.2023 at 2.34:

Ikke akuratt en koselig jobb, men trur @Morten_L blei fornøyd :) klar for ny primer og nytt stoff 

IMG_20230130_143906.jpg

Var nettopp borte å kikket på båten, så ekstremt bra ut.  En kjempejobb du har gjort her. Ble imponert hvor fin og "strøken" du hadde fått den under. Tenker båteier (Morten) er fornøyd nå. 

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev 49 minutter siden:

Var nettopp borte å kikket på båten, så ekstremt bra ut.  En kjempejobb du har gjort her. Ble imponert hvor fin og "strøken" du hadde fått den under. Tenker båteier (Morten) er fornøyd nå. 

 

Takk for det :) 

 

Jeg kommer nok tilbake med glassfiber, gelcoat'r og poleringsmaskiner i forskjellige farger og fasonger når det blir litt varmere. Prøve og få den til og skinne som en 2020 mod 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 6 timer siden:

Det jeg har best erfaring med, er å la bunnstoffet tørke skikkeligt over vinteren, så frem med en høytrykks steamer med varmt vann og roterende dyse

Det var sånn sett et annet spørsmål. Er det safe å gå løs med rotodyse fra en vanlig høyttrykkspyler på slikt? Har hørt man bør være forsiktig til og med på f.eks. belegningsstein i betong.

Link to post
Share on other sites

Dette ble helt kanon!

Gleder meg til det blir noen grader varmere og så jeg kan kjøre på med primer, nytt bunnstoff og ikke minst nye skroggjennomføringer.

 

En liten presisering til Miljødetektiven Blekkulf: det ble slipt med støvsuger tilkoblet, asfalten ble nøye støvsugd underveis (også etter bildet her) alt avfall levert gjenvinningsstasjon og asfalten spylt etterpå (det er nytt avløpssystem i havna så det går ikke lenger rett i fjorden)

Grønngylt skrev On 31.1.2023 at 2.34:

Ikke akuratt en koselig jobb, men trur @Morten_L blei fornøyd :) klar for ny primer og nytt stoff 

IMG_20230130_143906.jpg

 

Faxen skrev On 1.2.2023 at 11.38:

Det er en enkel jobb å fjerne alt bunnstoff. Bland kaustikk soda tapet klister og vann. Rør samen til en passende seighet, så smør på. Vent en til 2 timer (alt avhengig av temperatur). Prøv med en skrape og skrap litt. Løsner det, så høytrykkspyl. Ferdig, så bare å smøre på bunnstoff. Det tok meg ca. 2 timer for å fjerne alt ned til primer. Det var 12 år med bunnstoff.

Har inntrykk av at dry er enormt stor forskjell på hvordan bunnstoffet slipper ved kjemisk fjerning. Jeg forsøkte først med bunnstoffjerner, men resultatet var heller nedslående. Knapt mindre tid enn å slipe og mer søl.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Da ble det fjerning av alt under båten i år likevel - bare etter endt sesong. Fikk dermed et ekstra lag med vinylprimer og bunnstoff å ta bort :headbang:

KMI Paint & Glue remover i kombinasjon med en god skrape. Shavet av lag for lag, direkte i bøtte i 2-3 omganger. Siste omgang spyles av med høyttrykk. Skikkelig grisejobb det også, men slapp støvet.

 

Det grå ser ut til å være primer fra fabrikk (antakeligvis epoxy). Det litt mer hvite er rester av det første lag med bunnstoff. Planen var nå å ta en siste finpuss med eksentersliper.

 

Hvor nøye er det med eventuelle rester som ikke har løsnet av stripper eller blir tatt enkelt med sliping?

Hva slags korning bør man bruke på en slik siste finish hvor mål både er å fjerne rester men også gi god heft for ny epoxyprimer?

Hva er bra for rens/avfetting før ny primer? Aceton eller rødsprit?

 

image.png.a837634a952a3e945d4809a840763b56.png

 

Bildet er fra midt i prosessen.

 

Ting jeg har lært.. en 42-foter er faktisk 42 fot, som er langt.

 

Når ser jeg faktisk bare frem til høstens andre prosjekter, som f.eks. bytte av sanitærslanger ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...