Benji Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Worry II skrev 1 time siden: Får gjøre som med bikkja, da.. Synes jeg ser deg stå på badeplattform å løfter på bakbeinet. LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Benji skrev 8 minutter siden: Synes jeg ser deg stå på badeplattform å løfter på bakbeinet. Jeg tenkte heller å sette meg ned å drite på land, for så å ta det i pose etterpå, Benji Det er vel ikke urinen som er problemet ? (sa jeg dette høyt ?) Link to post
Benji Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Worry II skrev for 2 timer siden: Jeg tenkte heller å sette meg ned å drite på land, for så å ta det i pose etterpå, Benji Det er vel ikke urinen som er problemet ? (sa jeg dette høyt ?) Shit, den hørte jeg ikke. Var vel ventet dette LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Evenb Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Er vel bare begynnelsen, spent på å se hvordan båtlivet vil bli generelt i årene som kommer i forhold til miljøvern <p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30. Link to post
tobixen Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Som nevnt i andre tråder dette er symbolpolitikk, 1. juli vil ikke innebære noe betydelig av praktiske forskjeller hverken i båtliv eller i nitrogenutslipp til fjorden etter 1. juli - og allikevel, loven kan ha en normativ effekt (ref erfaringen med røykeloven). Dette vil trolig skape litt mer press på de som den dag i dag tilbyr tømmestasjoner - dersom man velger å la vær å tømme septiken midtfjords og kommer inn til en gjestehavn eller hjemmehavn med full tank, så er det helt essensielt at tømmestasjonen faktisk er tilgjengelig og fungerer når man kommer dit. Trolig blir det mer trafikk også til tømmestasjonene. Noen kø for å få tømt, det tror jeg ikke kommer til å skje - tross alt, jeg tror de fleste som tømmer til sjø i slutten av juni kommer til å fortsette å gjøre akkurat dét i begynnelsen av juli. Jeg har også sett en del overdrevne estimater for hvor lang tid det tar å tømme en septiktank. (I Tyrkia tok det til tider svært lang tid, men det var administrasjon og byråkrati som tok tid - alle tømmngene skulle loggføres og faktureres, og tidvis måtte dette gjøres på et kontor i andre enden av havna). I Tyrkia er det et stort problem med overgjødsling i Marmarasjøen, den kan vel sammenlignes litt med Oslofjorden sånn sett. Avfallet fra fritidsflåten er der som i Oslofjorden en "dråpe i havet", bokstavelig talt. Jeg så flere ganger brødrester flyte i sjøen - virker som at enkelte bakerier har som kveldsrutine å tømme alt av usolgte brød i Marmarasjøen? Ironisk sett var avstanden mellom pumpene svært stor i Marmarasjøen. But I digress. Joda, vi har til tider litt tilsvarende problemer i Oslo, like i nærheten av barnehagen der jeg hadde mine barn en stund var det noen som "matet fuglene" (i realiteen rottene) ved å tømme svære poser med brød. Åh, nå avsporer jeg enda mer. Beklager :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Havarita Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 En av fysikkens læresetninger: Every action forces a reaction. Men det er ikke alltid reaksjonen blir som tiltenkt. Jeg fristes også å ta med et sitat fra Kåre Willoch's bedre perioder: 'Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner'. Når køen på tømmestasjonene viser seg, og de slutter å fungere, vil alt bli som før. (Bortsett fra at man ikke tømmer i andres påsyn). Link to post
tobixen Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 47 minutes ago, Havarita said: Når køen på tømmestasjonene viser seg, og de slutter å fungere, vil alt bli som før Nei. Ingenting kommer til å endre seg 1. juli, det kan derfor ikke "bli som før". Det kommer aldri til å bli noe kø til tømmestasjonene. Men ja, dersom det blir kø, så kommer folk som ellers ville tømt til tømmestasjonen til å heller tømme til sjø neste gang. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
willmasta Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Worry II skrev for 6 timer siden: Jeg tenkte heller å sette meg ned å drite på land, for så å ta det i pose etterpå, Benji Det er vel ikke urinen som er problemet ? (sa jeg dette høyt ?) En lignende tråd i fjor fortalte meg at det faktisk er urinen som inneholder mest nitrogen! Så drit i sjøen og piss på land?? Link to post
index Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Dette var vel helt som forventet? Symbolpolitikk ja, men en symbolpolitikk som legger press på de virkelig store forurenserne. Og av den grunn tror jeg faktisk at dette forbudet kan føre noe godt med seg. Ikke stritt så veldig mye mot da, her kan båtfolket få mye gratis goodwill! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 index skrev 6 minutter siden: Symbolpolitikk ja, men en symbolpolitikk som legger press på de virkelig store forurenserne. Og av den grunn tror jeg faktisk at dette forbudet kan føre noe godt med seg Ser poenget ditt men når en enkelt fabrikk nylig har fått utvidet utslippstillatelsen sin 10 ganger og dermed får lov til å bidra med 10% av all nitrogenforurensing i Oslofjorden så legges der heller negativt press på de store... altså fritt fram... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
index Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 SveinHa skrev 36 minutter siden: Ser poenget ditt men når en enkelt fabrikk nylig har fått utvidet utslippstillatelsen sin 10 ganger og dermed får lov til å bidra med 10% av all nitrogenforurensing i Oslofjorden så legges der heller negativt press på de store... altså fritt fram... Nei,tommeskruen strammes for alle. Bare gi det litt tid, så skal du se... Jeg ville vært mer bekymret for restriksjoner på dieselbruk enn septik. Septiken blir man nå uansett kvitt på et vis... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 index skrev 29 minutter siden: Nei,tommeskruen strammes for alle. Bare gi det litt tid, så skal du se... Tommeskruen har vært strammet leeeeeeenge men ikke for de store, bare alle andre... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
index Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 SveinHa skrev 42 minutter siden: Tommeskruen har vært strammet leeeeeeenge men ikke for de store, bare alle andre... Neeeida, det kommer. Bare vent... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hekri Svart 31.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 @tobixen, fikk du noe svar fra noe offentlig instans på Høringsuttalelsen du sendte inn?? Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
nomen Svart 1.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 willmasta skrev for 9 timer siden: En lignende tråd i fjor fortalte meg at det faktisk er urinen som inneholder mest nitrogen! Så drit i sjøen og piss på land?? Slik jeg har forstått det, er mye av problemet at renseanleggene langs Oslofjorden ikke har anlegg for å fjerne nitrogen fra utslippsvannet. Om det er slik, hva er da vitsen med landtømming for båter? Om vi slipper ut nitrogenholdig væske direkte fra båten, eller om det først blir pumpet i land, for så å bli sluppet ut igjen spiller vel liten rolle? Kan ikke myndighetene for en gang skyld feie for egen dør først. Installer anlegg for nitrogenfjerning i renseanleggene, og dermed fjern nitrogen fra en drøy millon innbyggere året rundt. Ikke kom med idiotregler som i prinsippet bare pumper væske som inneholder 70-80% sjøvann inn i utdaterte renseanlegg, for så å pumpe det tilbake i sjøen sammen med nitrogenet man egentlig vil bli kvitt. Så, piss på land og drit i toskete symbolpolitikk. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
tobixen Svart 1.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 9 hours ago, Hekri said: fikk du noe svar fra noe offentlig instans på Høringsuttalelsen du sendte inn?? Jeg fikk bekreftelse på at det var mottatt. Jeg har ikke kontrollsjekket at den kom med i listen over høringsuttalelser. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 1.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 2 hours ago, nomen said: Slik jeg har forstått det, er mye av problemet at renseanleggene langs Oslofjorden ikke har anlegg for å fjerne nitrogen fra utslippsvannet Noen av dem har. Generelt er det vel slik at renseanlegg i indre Oslofjord har renseanlegg, mens de i ytre Oslofjord ikke har det. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 1.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 2 hours ago, nomen said: Om vi slipper ut nitrogenholdig væske direkte fra båten, eller om det først blir pumpet i land, for så å bli sluppet ut igjen spiller vel liten rolle? Det siste krever vesentlig mye mer energi og innsats. Men husk på at når symbolpolitikk skal selges inn for velgerene, så er det viktigste argumentet at "bæsj i vannet er ekkelt". Korriger meg om jeg tar feil, men det er fosfat i dritten og nitrogen i piss. I dag er nitrogen et større problem enn fosfat i fjorden, fordi renseanleggene effektivt fjerner fosfater. Selvfølgelig gir det mening å levere dritt til rensing. For å fjerne mer nitrogen, så må renseanleggene utbedres. Det koster flesk med effektiv nitrogenrensing. I tillegg kommer avrenning fra landbruket. I tillegg, dritt i vannet kan være et lokalt problem på de områdene med høyest tetthet av fritidsbåter. Nitrogen er mer et generelt problem for hele Oslofjorden. Det beste er nok å pisse på en busk på land, men jeg tror fortsatt at det er viktigere å få renset dritt enn piss. I såfall, piss gjerne rett på sjøen, mens septiktanken kan forbeholdes viktigere ting :) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
willmasta Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 nomen skrev On 1.6.2024 at 7.14: Slik jeg har forstått det, er mye av problemet at renseanleggene langs Oslofjorden ikke har anlegg for å fjerne nitrogen fra utslippsvannet. Om det er slik, hva er da vitsen med landtømming for båter? Om vi slipper ut nitrogenholdig væske direkte fra båten, eller om det først blir pumpet i land, for så å bli sluppet ut igjen spiller vel liten rolle? Kan ikke myndighetene for en gang skyld feie for egen dør først. Installer anlegg for nitrogenfjerning i renseanleggene, og dermed fjern nitrogen fra en drøy millon innbyggere året rundt. Ikke kom med idiotregler som i prinsippet bare pumper væske som inneholder 70-80% sjøvann inn i utdaterte renseanlegg, for så å pumpe det tilbake i sjøen sammen med nitrogenet man egentlig vil bli kvitt. Så, piss på land og drit i toskete symbolpolitikk. Rolig nå. Jeg svarte på et innlegg som indikerte motsatt av det jeg skrev. Skrev ingenting om hva jeg mener om selve forbudet. Link to post
tobixen Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 2 minutes ago, willmasta said: Rolig nå. Jeg svarte på et innlegg som indikerte motsatt av det jeg skrev. Skrev ingenting om hva jeg mener om selve forbudet. Jeg leste uansett ikke innlegget fra nomen som noe personangrep :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nomen Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 @willmasta nei det var absolutt ikke meningen å gå på deg, siterte deg bare fordi du hadde en fin inngang til temaet. Beklager om det ble oppfattet som personangrep. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
willmasta Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 nomen skrev for 6 timer siden: @willmasta nei det var absolutt ikke meningen å gå på deg, siterte deg bare fordi du hadde en fin inngang til temaet. Beklager om det ble oppfattet som personangrep. Bra, syns bare det tok litt av på det sitatet. Vi er venner :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn