Jump to content

Ønsker å dempe eksoslyd - men sliter med plass.. - Tips?

nik0lai

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Laguna 1150, med en Peninsular 310hk v8 diesel. Denne bråker litt i overkant mye da den idag går på "fri eksos"..

Eneste "dempingen" idag er at eksosslangen går i en bue ned og så opp og ut av båten, så det ligger nok litt vann i bunnen der, men det demper ikke mye..

Jeg sliter med at jeg ikke klarer å finne noen dempere til 127mm eksos, som er mulig å få plassert i motorrommet.

Hvor mye effekt vil f.eks en ekstra eksosslange utvendig som går ned i sjøe ha? Og er det noe problem å gjøre det?
Tenker da på motstand. Når jeg gir på litt, så vil den jo ende i friluft.. Men det er mest generende lyd når jeg kjører tomgang/kosefart.. (under 10 knop)

Tips mottas med takk!

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

Det du sjeneres av er vibrasjonene i lufta. En V8 diesel vil jo bråke litt, det ligger i sakens natur.
Ja, det vil dempe en del å få eksosen ned i vann.
Flere store båter har eksos som ligger halvt i vann.
Er det ikke fysisk plass til en lyddemper i motorrommet?
5" eksos finner du  ikke mange plasser, men jeg hadde sjekket med lastebilverksteder.
Hvis du fortsatt vil ha eksosen over vannet kan en 5" rustfri potte være en løsning. Men de er som regel ganske store. og det er ikke alle motorrom som har plass til noe slikt.

Joda, det skal nok gå ann å få presset ned en slik vannlås som Trawler 42 linket til,
men det går veldig ut over enkelheten med servicetilgang på andre ting i såfall..
Hvor mye dempeeffekt har en "vannlås"? Ser de skriver at den skal ha "Excellent sound reduction".. :)

Alternativet mitt er å montere en lydpotte etter eksosen er kommet ut gjennom skroget, da jeg har en 1m badeplattform som henger over der..
Går det ann å montere en "standard" lydpotte som er beregnet for tørr eksos, eller blir det trøbbel? (Rustfri lastebil potte e.l.)
Ute under badeplattformen har jeg jo i og for seg grei plass til en potte av ymse slag når jeg tenker meg om,

men har ikke alverdens av høyde der før de ligger i vannet da..

• 2 uker senere...

Ser at den del slike eksosdempere/vannlåser er laget i glassfiber.. Jeg har litt erfaring med glassfiber fra før.

Har både laget en badeplattform, og støpt en del bildeler i glassfiber med greit resultat..

Men det sitter litt langt inne å starte på ett prosjekt som dette, da det er litt skummelig med både vann, eksos og varme..

Er det mulig å lage en selv i glassfiber? Da kan jeg jo få den perfekt etter plassen jeg har tilgjengelig i motorrommet.

Jeg vet at det er ett alternativ å sveise en selv i syrefast, men sveising er jeg ikke like god på, og iallfall ikke på syrefast.

Jeg hadde en Salisbury utvendig eksosstøvel på hver av mine motorer på min Fairline. Hadde også en innvendig in-line eksospotte på hver eksoslinje.

Min erfaring: eksosstøvlene var veldig effektive opp til båten begynte å slippe vannet. I plan var inntrykket av vakuumet sugde vannet ut av eksospottene, så i planingsfart synes jeg støyen var høy. 

Salisbury lager vel ikke støvler lengre, men det lages i glassfiber, og det finnes noen tråder her hvor det lages egne på bl.a en Princess 36 Riviera.

nik0lai skrev for 4 timer siden:

vet at det er ett alternativ å sveise en selv i syrefast, men sveising er jeg ikke like god på, og iallfall ikke på syrefast.

Om det er pinnesveis eller TIG du tenker så er da feks AISI316 / 316L det letteste som er å sveise ?

"Glassfiber" - om du er trygg på selve produksjonsmetoden så kan du sikkert finne noen som er dyktige på design til å evaluere din tegning. Det handler vel stort sett om å holde temperaturen nede og sikre vanntilførsel. Ville vurdert en vannutfallalarm.

En trøst er feks at kloke hoder har simulert og testet at et brannvannsystem på rigg i Nordsjøen holder lengre i brann enn rør av stål...

Pinnesveise AISI 316L er ikke vanskelig. AISI 316 inneholder for mye karbon (C) til at det er noe vits i å prøve seg.

Story:

Jeg jobbet på gassfeltet Frigg fra sent på 80-tallet. Elf Aquitaine (opperatør) var av det noe kipe slaget. Jeg jobbet blant annet med brannsystemene. Vi skulle kjøre test på deluge-anlegget. Deluge er sprinklerx100. Det ramler ned et tak av vann. Vi hadde tidligere rapportert at det kom dårlig med vann. Så ved en test, var en del av anlegget fritt for vann. 'Finn feilen!' Så vi kuttet av en meter av et 2" rør. Det var ikke lysåpning, fullstendig pakket med rust og dritt. Kuttet av 20 cm, pakket biten fint inn, og sendte rørstumpen inn til en av sjefene på kontoret. Med forklaring på det ikke går an å få vann gjennom et tett rør. Og da kommer jeg til poenget. Rørene ble erstattet med rør av glassfiber. Så teknologien er absolutt 'moden'. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...