Jump to content

Ny dieselgenerator ca 3 til 4 kw, lett utgave til Blue Sky, jeanneau 43 Ds

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

39 minutes ago, Hulda said:

Etter fysikkens lover burde det være i området dobbelt så tungt som mitt MASE aggregat, og burde klokke inn på rundt 240 kg. Og det blir vel meteren langt, 0,7 meter bredt og omtrent like høyt. Sånn, så der nøyaktig. Prisen blir vel rundt 180000. Også veldig omtrentlig. Og det var ikke jeg som skulle svare på dette. 

Denne?

http://busse-yachtshop.de/wp/pdf/WhisperPower-Generator-SQ6Europe.pdf

mvh, Arne
www.tiarora.no

En liten ting og være klar over når det gjelder disse små aggregatene. De fleste av de små som går med 3000 RPM har luftkjølte motorer gjerne Yanmar. Det er svært enkle og gode motorer. Men jeg har erfart at de er følsom for og gå med liten last i lengre tid. Da blir de ikke varme nokk og en får soting og glasering i sylinderen noe som igjen fører til utethet og fare for riving. Så har en et slikt så sørg for at det har skikkelig belastning når det først går.

På de som går med 1500 RPM er det gjerne vannavkjølte motorer som har bedre regulering av kjølingen og disse er ikke på samme måte utsatt for dette problemet.

Den uautoriserte anbefalingen er å hekte på en varmovn eller to og laste til minst halv til 3/4 kapasitet fire timer i året, fordelt over noen ganger. Nå har nettopp MASE'n min hatt 4 kW last i en time, deretter oljeskift. Oljen luktet sur dieseleksos. Det betyr glaserte sylindervegger. Men motoren starter omgående og går som en klokke, eksosen forpester omgivelsene. Hadde det vært deler å oppdrive, ville jeg honet sylinderene, byttet fjærer og lagre. Nå for det bare gå så lenge det går.

Whisper Piccolo 5 har jeg. 

https://www.whisperpower.com/diesel-generators/piccolo-generators/piccolo-5

sitter en 1 sylindret Yanmar i det. Kan leveres med variabelt turtall. Jeg har fast turtall som manuelt kan justeres for å redusere ressonans. Vår går på maks turtall. Diesel motor skal ikke gå og lunke.

fin sak som knatrer litt, men det kan vi leve helt fint med. 

Velkommen inn i konvertitt klubben ?

56EAF438-A5B2-4267-B8CB-B9330B7E5702.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 5 minutter siden:

fin sak som knatrer litt, men det kan vi leve helt fint med. 

Velkommen inn i konvertitt klubben ?

Enig at det ikke gjør så mye med litt knatring, når det er så mye annen glede med en generator.  ?

Takk for velkomst,  er vel du som er hærfører i konvertittene :flag_bp:

Jeg gleder meg til å prøve

Endelig ble det Bobåt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...