Jump to content

Plastpest/Osmose - fukt i sandwichelementer


ØMA

Recommended Posts

1993 NB 840

 

Oppdaget osmose i deler av skroget, da det begynte å vise tegn til rennende væske på bunnsmørningen gjennom vinteropplag for ett år siden. Slipte meg ned i glassfiberen og spylte regelmessig med ferskvann, for at det skulle få tørk. Det har ikke fungert. Har nå slipt helt ned på sandwichmaterialet (divinycell) og funnet at det enkelte plasser er gjennomtrekt i fukt, og andre steder helt tørt. 

 

Sitter per nå med to alternativer slik jeg vurderer det:

 

1. Teste Hotvac, hvor man varmer opp den delen av skroget man skal behandle for osmose, til 80-90 grader og setter vakuum på området. Bakdelen med denne metoden er prisen, da utstyr og verktøy raskt kan koste 10 000kr. 

 

2. Skifte ut deler av divinycell platene. Noen med erfaring på å skifte ut divinycell i flatbunnen på helplaner? Ser for meg å skråskjære, og så lime med epoxy. Deretter må jo da resten av reparasjonen gjøres med epoxy. usikkerheten er vell hvor mye divinycell som da må skiftes. 

 

Noen med erfaring på området, som har noen hjelpende tanker og ideer? 

 

Link to post
Share on other sites

Osmose ligger i laminatet så vidt jeg vet, fuktighet som trenger inn i laminatet langs glassfiberetrådene og skaper gass.

Divinycell er jo et sandwich materiale og således noe som ligger i mellom to lag med laminat. Problemet ditt ligger i glassifiberen - ikke i divinycellen for den trekker vel ikke fukt?

 

Ta boblene/byllene som de kommer; slip hull på dem og sparkle igjen og overflate behandle, det skal jo dekkes med bunnstoff uansett?

 

Redigert av Ferjebillitøren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...