Jump to content

Draco GH 15, er det trevirke i bunnen?


chatina

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Draco GH 15. Super båt. Den lagres på land om vinteren.

P.g.a. forholdene er d vanskelig å ha presening eller annet dekke over den. Så da fylles den med vann og is.

Jeg passer på med jevne mellomrom å lense den når det er mulig.

Men nå tenker jeg å få satt på en bunnplugg.

Har borret på et hull nå som skal tilpasses en fast bunnplugg til våren. Så nå lenser den seg selv.

Men spørsmålet er:

Jeg bjynnte å borre et hull litt nærmere bunn. Det virket stenhardt å komme igjennom.

Så jeg flyttet hullet litt opp. Men fra det første hullet, virket det som om det fulgte med trefliser på borret.

Kan det virkelig stemme at det er trevirke i bunn på denne? Med hensyn til tykkelse på bunnen. kan jeg ikke tenke meg at det er.

Det jeg da frykter i forhold til dette, er at det nå trekker vann inn i mulig treverk.

Screenshot_20220328-141341[1].png

Link to post
Share on other sites

Ahh. GH ble støpt av en produsent jeg ikke husker navnet på i farten. Både denne og Draco la ned driften. Da var det vel førstnevnte som la ned driften først. Det var Gunn Hegna (derav GH) som eide rettighetene den gangen. Hadde en kort karriere der i foretakts glansdager. Gunn Hegna var også forhandler av blant annet Draco.

 

Men som over, skroggjennomføring gjennom hekken med en eller annen tettemasse går greit. 

Link to post
Share on other sites

Både Draco og GH ble støpt i Kragerø av Dramec en periode frem til konkursen. Når det gjelder GH så var det stort sett GH15 med kost-stenket innerliner som ble støpt der... 
@ivar har en fin oversikt over hvor mange som var støpt hvor om jeg husker riktig

 

https://digitaltmuseum.no/021018494826/dramec-produserte-fritidsbater-av-merket-draco-ble-etablert-i-smedsbukta

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Nå er vel tittelen litt feil. Det var det jeg kom på i farten...

At jeg kaller den GH, er fordi selgeren sa at det er det.

På 80-tallet hadde jeg en kjenning som hadde en GH båt. Det var en Rana 14.

Så det er visst flere som har GH betegnelsen...

Jeg har beklageligvis ingen flere bilder av båten. Jeg skal ta meg en tur å få tatt bilde av borehullet. Det er ikke i hekken. På denne er det motorbrønn. Så det er en vegg til lengre fram enn hekken. Men det er lengre fram enn denne også. Hullet er ca. midt under stolen som sees på bildet. Og ca. 5cm. opp fra kjølsvinet, om jeg kan kalle det det. Altså, Vbunnen. Jeg kan ikke se for meg at det er treverk noe sted her.

Dette er den beste forklaringen jeg har, uten bilde.

Redigert av chatina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

GH produserte vel aldri båter selv, men satte ut produksjonen både hit og dit.  Vår sen 70-talls GH14 ble støpt hos Hansvik.   Mens fra utpå 80-tallet så tror jeg de fleste GH'ene ble prod. hos Rana / Præsteng 

 

Iflg. båtblader fra midten av 80-tallet ble disse også produsert og solgt i spania en periode, under navnet Dracomar 

 

noen tekniske data her: 

http://www.pwplastservice.no/wp/?page_id=217

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den første var Camo Plast i Grimstad. Deretter har GH vært produsert 'over alt', til og med i Polen. Jeg jobbet hos GH den gangen det var uttesting av GH 14 (versjonen etter den med prikker i innerlineren) og senere GH 17. Det var en herre ved navn Scheen (noe slikt) som tegnet båtene. Det var Gunn Hegna som eide navn og konstruksjon.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 26 minutter siden:

Boret du fra undersiden eller oven ifra? Hvis sete er skrudd i dørken kan det være støpt inn treverk for festeskruer som du kan ta truffet hvis du boret under ifra. Hvis du boret fra ovensiden kan vel dette utelukkes.

Det er en benk hvor setet er skrudd fast på. Ingenting er skrudd fast i bunn. Benken er skrudd fast i siden. Det er laget fundament orginalt, som denne sitter fast i. Jeg borret fra innsiden. Så jeg var noenlunde sikker på hvor hullet kom.

Redigert av chatina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 21 timer siden:

Ikke bunn, men akterspeilet har nok en kjerne av trevirke dessverre.

Ville "støpt" inn et passende hylserør og fått det tett på innside/utside, slik at du ikke får mer vann inn i treverket.

Tec7 fungerer bra som tettingsmiddel.

Hullet er i bunnen og lengre frem. Ikke i hekken.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 21 timer siden:

Kjenner ikke til at Draco hadde noe med disse båtene å gjøre. De jeg har vært borti av eldre type (GH 14) har innerliner (dobbelt skrog). Et bilde av der du har parkert boret ville hjulpet en del. I følge headingen din kan det virke som du driller deg tvers gjennom kjølen. 

Skal få lagt inn bilde ved første anledning.

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 18 timer siden:

Både Draco og GH ble støpt i Kragerø av Dramec en periode frem til konkursen. Når det gjelder GH så var det stort sett GH15 med kost-stenket innerliner som ble støpt der... 
@ivar har en fin oversikt over hvor mange som var støpt hvor om jeg husker riktig

 

https://digitaltmuseum.no/021018494826/dramec-produserte-fritidsbater-av-merket-draco-ble-etablert-i-smedsbukta

Takk for linken. Interessant.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 7 timer siden:

Det var en herre ved navn Scheen (noe slikt) som tegnet båtene.

 

Otto L. Sheen jr.   Han har tegnet endel andre båter også, kommer bare på Windy 22 HC i farta.

Bortsettt fra GH10 da, mener det var Carsten Moen (Camoplast)? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg kjente navnet kun som Camoplast. Jeg var på bedriftsbesøk der en gang. Og han ringte meg en del ganger og purret på utestående fordringer, hvilket jeg ikke hadde noe med. Så vidt jeg vet støpte han GH 10 og GH 14. Noen andre GH eksisterte ikke den gangen. Camo støpte vel andre landstedbåter også. Nokså like GH. Dette må ha vært 1978/1979 jeg var ansatt. Jeg var også en tur til Draco og var hjemme hos Drangsholt. Den gangen produserte de garantert ikke GH.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tatt flere bilder. I selve kjølen, som sees rett under enden på nivåbryter, vil jeg tro at det ligger ei trelist. Men der hvor hullene er, tviler jeg sterkt på at det er noe treverk.

Det var det nederste hullet som var hardt og borre. Og som det så ut som det satt trespon på boret.

Hullet lengre oppe var lettere å borre. Jeg tipper det er ca. 8 cm. fra kjølen. Glemte å måle.

20230214_124314[1].jpg

20230214_124302[1].jpg

20230214_124256[1].jpg

20230214_124229[1].jpg

20230214_124222[1].jpg

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det. Er det ikke så mange andre plasser å lage til bunnplugg. Igjennom akterpeilet er uaktuelt. Da båten er lukket den bakerste meteren. Så første mulighet blir der jeg lagde hull.

Det du kanskje tenker på, er vel dreneringshullet som er i bakenden? Det er der det.

Nå har flere ymtet frampå med at d KAN være treverk her. Håper flere kan bekrefte eller avkrefte om det er.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
ivar skrev On 10.2.2023 at 17.56:

 

Otto L. Sheen jr.   Han har tegnet endel andre båter også, kommer bare på Windy 22 HC i farta.

Bortsettt fra GH10 da, mener det var Carsten Moen (Camoplast)? 

 

Må ikke glemme den relativt suksessfulle Windy 27, også tegnet av vår alles Otto L. Scheen Jr. :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...