chatina Startet 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2023 Hei. Jeg har en Draco GH 15. Super båt. Den lagres på land om vinteren. P.g.a. forholdene er d vanskelig å ha presening eller annet dekke over den. Så da fylles den med vann og is. Jeg passer på med jevne mellomrom å lense den når det er mulig. Men nå tenker jeg å få satt på en bunnplugg. Har borret på et hull nå som skal tilpasses en fast bunnplugg til våren. Så nå lenser den seg selv. Men spørsmålet er: Jeg bjynnte å borre et hull litt nærmere bunn. Det virket stenhardt å komme igjennom. Så jeg flyttet hullet litt opp. Men fra det første hullet, virket det som om det fulgte med trefliser på borret. Kan det virkelig stemme at det er trevirke i bunn på denne? Med hensyn til tykkelse på bunnen. kan jeg ikke tenke meg at det er. Det jeg da frykter i forhold til dette, er at det nå trekker vann inn i mulig treverk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Kjenner ikke til at Draco hadde noe med disse båtene å gjøre. De jeg har vært borti av eldre type (GH 14) har innerliner (dobbelt skrog). Et bilde av der du har parkert boret ville hjulpet en del. I følge headingen din kan det virke som du driller deg tvers gjennom kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Ikke bunn, men akterspeilet har nok en kjerne av trevirke dessverre. Ville "støpt" inn et passende hylserør og fått det tett på innside/utside, slik at du ikke får mer vann inn i treverket. Tec7 fungerer bra som tettingsmiddel. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Vår GH15 standard har produksjonsplate i hekken med Produsent: Draco Flekkefjord og Modell: GH15. Disse ble for en stund støpt av Draco. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Ahh. GH ble støpt av en produsent jeg ikke husker navnet på i farten. Både denne og Draco la ned driften. Da var det vel førstnevnte som la ned driften først. Det var Gunn Hegna (derav GH) som eide rettighetene den gangen. Hadde en kort karriere der i foretakts glansdager. Gunn Hegna var også forhandler av blant annet Draco. Men som over, skroggjennomføring gjennom hekken med en eller annen tettemasse går greit. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Både Draco og GH ble støpt i Kragerø av Dramec en periode frem til konkursen. Når det gjelder GH så var det stort sett GH15 med kost-stenket innerliner som ble støpt der... @ivar har en fin oversikt over hvor mange som var støpt hvor om jeg husker riktig https://digitaltmuseum.no/021018494826/dramec-produserte-fritidsbater-av-merket-draco-ble-etablert-i-smedsbukta Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 chatina skrev On 9.2.2023 at 15.01: Kan det virkelig stemme at det er trevirke i bunn på denne? Vis hele sitatet Ta et bilde av hvor du har borret så får du bedre svar Sitér dette innlegget Link to post
chatina Svart 10.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 (redigert) Takk for alle svar. Nå er vel tittelen litt feil. Det var det jeg kom på i farten... At jeg kaller den GH, er fordi selgeren sa at det er det. På 80-tallet hadde jeg en kjenning som hadde en GH båt. Det var en Rana 14. Så det er visst flere som har GH betegnelsen... Jeg har beklageligvis ingen flere bilder av båten. Jeg skal ta meg en tur å få tatt bilde av borehullet. Det er ikke i hekken. På denne er det motorbrønn. Så det er en vegg til lengre fram enn hekken. Men det er lengre fram enn denne også. Hullet er ca. midt under stolen som sees på bildet. Og ca. 5cm. opp fra kjølsvinet, om jeg kan kalle det det. Altså, Vbunnen. Jeg kan ikke se for meg at det er treverk noe sted her. Dette er den beste forklaringen jeg har, uten bilde. Redigert 10.Februar.2023 av chatina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 Så du har boret deg oppover mot setet (høyre pil(, ikke vannrett inn gjennom akterspeilet (venstre pil)? Er det sånn å forstå? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
ivar Svart 10.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 GH produserte vel aldri båter selv, men satte ut produksjonen både hit og dit. Vår sen 70-talls GH14 ble støpt hos Hansvik. Mens fra utpå 80-tallet så tror jeg de fleste GH'ene ble prod. hos Rana / Præsteng Iflg. båtblader fra midten av 80-tallet ble disse også produsert og solgt i spania en periode, under navnet Dracomar noen tekniske data her: http://www.pwplastservice.no/wp/?page_id=217 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 (redigert) Den første var Camo Plast i Grimstad. Deretter har GH vært produsert 'over alt', til og med i Polen. Jeg jobbet hos GH den gangen det var uttesting av GH 14 (versjonen etter den med prikker i innerlineren) og senere GH 17. Det var en herre ved navn Scheen (noe slikt) som tegnet båtene. Det var Gunn Hegna som eide navn og konstruksjon. Redigert 10.Februar.2023 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 10.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 Boret du fra undersiden eller oven ifra? Hvis sete er skrudd i dørken kan det være støpt inn treverk for festeskruer som du kan ta truffet hvis du boret under ifra. Hvis du boret fra ovensiden kan vel dette utelukkes. Sitér dette innlegget Link to post
chatina Svart 10.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 (redigert) Svar til Popeye: Stemmer. Omtrent der du har høyre pil. Bare andre siden av båten. (Babord side). Og ikke i hekken. For meg virker det som at det er skikkelig tykk bunn. Men, kan ikke skjønne at det er treverk her. Redigert 10.Februar.2023 av chatina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chatina Svart 10.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 (redigert) Kallethekid skrev On 10.2.2023 at 12.22: Boret du fra undersiden eller oven ifra? Hvis sete er skrudd i dørken kan det være støpt inn treverk for festeskruer som du kan ta truffet hvis du boret under ifra. Hvis du boret fra ovensiden kan vel dette utelukkes. Vis hele sitatet Det er en benk hvor setet er skrudd fast på. Ingenting er skrudd fast i bunn. Benken er skrudd fast i siden. Det er laget fundament orginalt, som denne sitter fast i. Jeg borret fra innsiden. Så jeg var noenlunde sikker på hvor hullet kom. Redigert 10.Februar.2023 av chatina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chatina Svart 10.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 Førstefender skrev On 9.2.2023 at 15.18: Ikke bunn, men akterspeilet har nok en kjerne av trevirke dessverre. Ville "støpt" inn et passende hylserør og fått det tett på innside/utside, slik at du ikke får mer vann inn i treverket. Tec7 fungerer bra som tettingsmiddel. Vis hele sitatet Hullet er i bunnen og lengre frem. Ikke i hekken. Sitér dette innlegget Link to post
chatina Svart 10.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 Hulda skrev On 9.2.2023 at 15.15: Kjenner ikke til at Draco hadde noe med disse båtene å gjøre. De jeg har vært borti av eldre type (GH 14) har innerliner (dobbelt skrog). Et bilde av der du har parkert boret ville hjulpet en del. I følge headingen din kan det virke som du driller deg tvers gjennom kjølen. Vis hele sitatet Skal få lagt inn bilde ved første anledning. Sitér dette innlegget Link to post
chatina Svart 10.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 alfaalfa skrev On 9.2.2023 at 15.26: Vår GH15 standard har produksjonsplate i hekken med Produsent: Draco Flekkefjord og Modell: GH15. Disse ble for en stund støpt av Draco. Vis hele sitatet Jeg tror faktisk det står det samme på min. Om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
chatina Svart 10.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 dieselfan skrev On 9.2.2023 at 18.37: Både Draco og GH ble støpt i Kragerø av Dramec en periode frem til konkursen. Når det gjelder GH så var det stort sett GH15 med kost-stenket innerliner som ble støpt der... @ivar har en fin oversikt over hvor mange som var støpt hvor om jeg husker riktig https://digitaltmuseum.no/021018494826/dramec-produserte-fritidsbater-av-merket-draco-ble-etablert-i-smedsbukta Vis hele sitatet Takk for linken. Interessant. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 10.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 (redigert) Vår har treverk/finer i dørken i båtens lengde, og i sidene av den utsparingen i siste del der dørken er fjernet før "motorkasse/bakre benk". Der du øser båtens siste dråper. Treverket ligger under en støpt overflate innbakt i polyester og glassfiber. Redigert 10.Februar.2023 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 Hulda skrev On 10.2.2023 at 9.41: Det var en herre ved navn Scheen (noe slikt) som tegnet båtene. Vis hele sitatet Otto L. Sheen jr. Han har tegnet endel andre båter også, kommer bare på Windy 22 HC i farta. Bortsettt fra GH10 da, mener det var Carsten Moen (Camoplast)? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2023 Jeg kjente navnet kun som Camoplast. Jeg var på bedriftsbesøk der en gang. Og han ringte meg en del ganger og purret på utestående fordringer, hvilket jeg ikke hadde noe med. Så vidt jeg vet støpte han GH 10 og GH 14. Noen andre GH eksisterte ikke den gangen. Camo støpte vel andre landstedbåter også. Nokså like GH. Dette må ha vært 1978/1979 jeg var ansatt. Jeg var også en tur til Draco og var hjemme hos Drangsholt. Den gangen produserte de garantert ikke GH. Sitér dette innlegget Link to post
chatina Svart 14.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Da har jeg fått tatt flere bilder. I selve kjølen, som sees rett under enden på nivåbryter, vil jeg tro at det ligger ei trelist. Men der hvor hullene er, tviler jeg sterkt på at det er noe treverk. Det var det nederste hullet som var hardt og borre. Og som det så ut som det satt trespon på boret. Hullet lengre oppe var lettere å borre. Jeg tipper det er ca. 8 cm. fra kjølen. Glemte å måle. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 14.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 (redigert) Litt spesielt å bore rett gjennom bunnen av båten, mer normalt er å ta det gjennom akterspeilet. Men gjort er gjort, siden du har sett trespon på bor så er det vel tre der da, ville tettet dette, slik at du hindrer at det trekker vann. Redigert 14.Februar.2023 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chatina Svart 14.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2023 Slik jeg ser det. Er det ikke så mange andre plasser å lage til bunnplugg. Igjennom akterpeilet er uaktuelt. Da båten er lukket den bakerste meteren. Så første mulighet blir der jeg lagde hull. Det du kanskje tenker på, er vel dreneringshullet som er i bakenden? Det er der det. Nå har flere ymtet frampå med at d KAN være treverk her. Håper flere kan bekrefte eller avkrefte om det er. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 ivar skrev On 10.2.2023 at 16.56: Otto L. Sheen jr. Han har tegnet endel andre båter også, kommer bare på Windy 22 HC i farta. Bortsettt fra GH10 da, mener det var Carsten Moen (Camoplast)? Vis hele sitatet Må ikke glemme den relativt suksessfulle Windy 27, også tegnet av vår alles Otto L. Scheen Jr. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.