sunnmøre Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 (redigert) komodo:Var vel mest tenkt som litt info. Dessverre har fjordane altfor lenge blitt nytta til dumpingplass. Ute av auge - ute av sinn. Redigert 11.Februar.2023 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 Regner med at det fortsatt blir lov å pisse i havet. Det ville være praktisk når det er forbudt å la det gå ut via septiktanken . . Men det blir kanskje flere drukningsulykker da . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jens_P Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 NilsPils skrev 1 time siden: Regner med at det fortsatt blir lov å pisse i havet. Tja... https://dinside.dagbladet.no/reise/turistby-innforer-tisse-regler/76621368 Uten at jeg kjenner begrunnelsen for dette. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
S/Y Emma Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 Pusting og promping medfører mye utslipp av karbondioksid og metan, så det er nok best å korke igjen begge åpninger. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Thomas_h Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 S/Y Emma skrev 13 minutter siden: Pusting og promping "Jeg kaster ikke bort en eneste fis Jeg slepper'n på flaske og legger'n på is". - sitat: Øystein sunde. Beklager tøysing i denne seriøse tråden. 🤭 Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 Det er mulig jeg leser innlegget til Ask feil, eller med feil briller, men for meg som er oppvokst i Oslo og ved Oslofjorden, fremstår innlegget litt som det oppgulpet som vi "Oslofolk" er vant med, nemlig at all faanskap skyldes hva "vi Oslofolk" bestemmer på stortinget og i byen forøvrig. Uansett om harselasen egentlig gjelder en stortingsrepresentant fra Finnmark, eller en innflytter fra Trøndelag (eksempelet er tilfeldig valgt), så er de plutselig "Oslofolk". Husker John F. Kennedy sa følgende under et besøk i Berlin, "Ich bin ein Berliner", men selvsagt var han ikke det, men ville gjerne vise solidaritet. Hører sjelden slik om Oslo. "Eg sit att med ei kjensla av at Oslofjorden er fortapt. Fjorden er "nedslagsfelt" for kloakken til halvparten av folka i Noreg. Innførte tiltak har ikkje hatt stor positiv effekt, og ytterlegare tiltak vil kosta mange milliardar." Har ikke Ask nok med å forberede årets sesong med katamaranen til å trekke frem slik nonsens? Han er tydeligvis ikke særlig oppdatert på realitetene. Oslofjorden har gjennomgått store forbedringer siden f.eks 70 og 80 tallet, hvor man i stor grad kunne risikerte å komme opp av vannet med uønsket hodepynt. Dagens stadig økende nedbørsmengder har riktignok medført en del uønsket overflom i renseanleggene, men jeg regner med at dette vil være et synkende problem i årene som kommer. Det er sterkt fokus på å bygge og anlegge infrastruktur som i større grad samler opp, eventuelt forsinker skadene ved kraftig nedbør og dermed underkapasitet ved renseanleggene. EU's vanndirektiv har allerede presset på oss disse milliardene som Ask nevner og som har gjort at kloakkavgiften våre har steget enormt siste årene og fortsetter å stige. Vet ikke hvordan det er i andre landsdeler, avholder meg derfor å skrive om disse, men i kommunene rundt der mange Finnmarkinger og Trøndere har arbeids og boplasser (les Oslo), er det for lengst innført gigaavgifter som skal redde bl.a. Oslofjorden fra nitrogenhelvete og mer skal det bli. Jeg vil tro at om kun få år er menneskegjødsel knapt bidragsyter til forurensingene, men derimot dyre og kunstgjødsel, som allerede i dag. De er vel allerede og kommer til å bli, suverent største del av bidraget. Ask skal ha rett i at Oslofjorden er nedslagsfelt for langt mer enn det som mange tror, men det er ikke nødvendigvis kloakken som dominerer bildet (tror forresten Ask at fjorden er en brun stinkende pøl, totalt uegnet for friluftsliv og bading?) Folk bader faktisk fra Rådhuskaia uten å bli hverken møkkete eller syke. Vi har elver som etter å ha slynget seg gjennom store deler av Sør-Norge og samlet opp dritt, les husdyrdritt og kunstgjødsel, ender ut i Oslofjorden. Oppfordring om å droppe høstpløying som er en stor bidragsyter, virker ikke å sige inn hos bøndene, men gulroten, les tilskuddet for å la være, har vel ikke vært stort nok. Når det gjelder sårheten over at Oslofjorden ikke er nok krydret med vindturbiner, vil jeg spørre Ask om han er interessert i å bytte eiendommen(e) sine med eiendom rundt E6 og E18 som begge er tvunget gjennom sentrale deler av Oslo og som stadig legger beslag på store arealer og dertil bidrag til støy og forurensning. Det passerer mer enn 100 millioner kjøretøy over bygrensa årlig. Smak på tallet, hundre millioner. Er det noe å være misunnelig på? Joda, jeg er klar over at Oslofjorden er mer enn Oslo, men rart med det hvor belastet ordet er. Nei, jeg tror ikke man skal gi opp Oslofjorden og jeg forstår heller ikke hensikten med innlegget, men som nevnt, mulig jeg grunnet årelang hårsårhet mistolker innlegget, eller hensikten med det. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
NilsPils Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 Jens_P skrev for 11 timer siden: Tja... https://dinside.dagbladet.no/reise/turistby-innforer-tisse-regler/76621368 Uten at jeg kjenner begrunnelsen for dette. Jeg er litt spent på hvordan de sjekker at du ikke tisser i vannet nåt du bader . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kanalkapteinen Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 Alle som har gått Sognefjorden og rapportert her på forumet, synes jo den er i lengste laget. Foreslår derfor at vi starter innerst i fjorden, og fyller den gradvis opp utover med både gruveavfall fra nærområdet, jordbruksavrenning fra Østlandet og septik fra Oslofjorden. Og bare tenk på all steinen fra hullet de skal lage i Stadlandet? Det kan sikkert bli en blanding som gir veldig fruktbart jordsmonn, perfekt for dyrking av sau. Så kan man etablere vindparker innimellom sauene. —> Grønn glede, frisk Oslofjord og kortere Sognefjord 👍 Noen som har nummeret til nærmeste MDG-kontor, forresten? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Jens_P Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 NilsPils skrev for 5 timer siden: Jeg er litt spent på hvordan de sjekker at du ikke tisser i vannet nåt du bader . . Det er det mange som lurer på. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Roger jo Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 Ask skrev On 10.2.2023 at 20.30: Det er heller ikkje sikkert at ytterlegare tiltak hjelper. VÅS. Det sa mange om Østersjøen også, men med mange tiltak er den på bedringens vei. ett var toalett dumping fra fritidsbåter, der var vel Sverige sist ute forbudet kom vel i 2015. Det er bre å lage Oslofjordens Nasjonalpark. Da blir kommunene nøtt til å skjerpe seg, det blir saftige bøter når de slipper ut urensa kloakk. Klart Båt folket skal bidra, lett å si siden jeg tok utgiften i 2014 til ombygging siden jeg ferdes i land med forbud. Det kan godt bli flere tømme stasjoner, men med litt planlegging har ikke jeg hatt problem eller måtte kjørt omvei for å få tømt. Det beste er et Forbud innen for 12mils grensen som i Sverige. Parker vi har og med 300 m fra land er det ikke mange smutt hull. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
S/Y Emma Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 Roger jo skrev 42 minutter siden: Det beste er et Forbud innen for 12mils grensen som i Sverige. Synes du virkelig problemet med septik fra fritidsbåter er så stort på Fedje og på Smøla at det er nødvendig? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jannmar Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 (redigert) NilsPils skrev for 20 timer siden: Regner med at det fortsatt blir lov å pisse i havet. "Tænk om have va breinnvin" "Ja da mått vi ha pessa i båten" Redigert 12.Februar.2023 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 Roger jo skrev for 1 time siden: Det beste er et Forbud innen for 12mils grensen som i Sverige. Vi som av og til er i Sverige får lett inntrykk av at forbudet ikke virker særlig effektivt. Men fint hvis Østersjøen blir bedre likevel . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nie Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 Roger jo skrev for 1 time siden: Det beste er et Forbud innen for 12mils grensen som i Sverige. Hvorfor det? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 nie skrev 1 time siden: Hvorfor det? Hvorfor ikke? Med 12 mil. For å få renere vann langs kysten. Hvis vi vil ha fisken tilbake på øst og Sørlandet. Da er det ingen tvil om hvor en kan kan tømme, har inntrykk at mange leter etter en plass å tømme innaskjærs med 300m grensa utenfor parkene.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
S/Y Emma Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 En grei idé, sør for 60°N og øst for 9°E. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
nie Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 (redigert) Roger jo skrev for 5 timer siden: Hvorfor ikke? Med 12 mil. For å få renere vann langs kysten. Hvis vi vil ha fisken tilbake på øst og Sørlandet. Da er det ingen tvil om hvor en kan kan tømme, har inntrykk at mange leter etter en plass å tømme innaskjærs med 300m grensa utenfor parkene.. Så du vil ha forbud innenfor 12mil langs HELE Norskekysten🤔 Redigert 12.Februar.2023 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 Roger jo skrev for 5 timer siden: Hvorfor ikke? Med 12 mil. Altså der hvor 99% av fritidsflåten ALDRI befinner seg? 2 timer i snekkefart rett til havs... Jaja, lykke til med det forslaget... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Jonas Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 (redigert) På sørlandet er jo fiskeoppdrett, på innsiden av holmer og skjær, med tykke lag fiskefor og avføring på bunnen. Septik fra fritidsbåter tømmes trolig aldri på sånne steder og utgjør da ingenting i forhold. Redigert 12.Februar.2023 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 1 hour ago, Jonas said: På sørlandet er jo fiskeoppdrett ...og hele kysten nordover. Den dagen det kommer oppsug fra lakseoppdrettet skal jeg også tømme tanken min på land. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
mavi Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 Strengt tatt ikke mange fiskeoppdrett på Sørlandet selv om de sikkert slipper ut sin kvote og vel så det.. Er vel ett i Høvåg, ett i Korshamn og ett.i Flekkefjord om jeg husker rett, Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 12.Februar.2023 Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 NilsPils skrev for 11 timer siden: Vi som av og til er i Sverige får lett inntrykk av at forbudet ikke virker særlig effektivt. Men fint hvis Østersjøen blir bedre likevel . . . Nu er jo vi som besøker Sverige med båt som regel mest i nordre Bohuslän. Der er det jo mer åpent hav og på sommeren en overvekt av norske båter. Mitt inntrykk er att svenske båteiere ellers er ganske miljøbevisste. I Östersjön og på de større sjøene har det vært store begrensinger på gift i bunnstoff og utslipp fra båter i snart 40 år. Selvsagt har jo de kraftig reduserte utslippene fra industri, kloakk og lignede fra landene rundt Östersjön større betydelse en båtutslipp, men alle monner drar. Man må også huske på at symbolpolitikk ikke er uviktig, selv om effekten der og da kanskje ikke gjør den store forskjellen. Mange båteiere er resurssterke og hvis vi kan ta med oss et klokt miljøtenkende videre gir dette ringvirkninger. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 13 hours ago, Roger jo said: Med 12 mil. For å få renere vann langs kysten. Hvis vi vil ha fisken tilbake på øst og Sørlandet. Denne tråden anså jeg som et sarkastisk spark til navlebeskuende deltagere i og rundt Oslofjorden som bruker veldig mye båndbredde på å diskutere lokale forhold. Hvis jeg leser deg riktig, ønsker du en nasjonal 12nm-grense for utslipp av septik, med begrunnelse av at man må berge fisken på øst- og sørlandet ... og dokumenterer dette med et kart som viser at den norske kyststrømmen går vestover og nordover. Det blir vel sånn omtrent ti poeng til trådstarter? Eller mente du kanskje en 12nm-sone utfor Oslofjorden? (Det burde i såfall vært spesifisert ... og igjen, ti poeng til trådstarter). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NilsPils Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 For å sette tingene litt i perspektiv: https://www.hi.no/hi/nyheter/2023/februar/vagehvaler-rundt-svalbard-slipper-ut-600-tonn-besj-hver-dag?fbclid=IwAR3KLJJP016zABzt2s6ZWJthPU773SfXc5pFaA_MMkLJnGdcEl3DUfx9ocU Her blir dobøtta mi som piss i havet. Bokstavelig talt. Og så har vi fiskene, måkene, selene, . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tobixen Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 (redigert) 2 hours ago, NilsPils said: For å sette tingene litt i perspektiv: https://www.hi.no/hi/nyheter/2023/februar/vagehvaler-rundt-svalbard-slipper-ut-600-tonn-besj-hver-dag?fbclid=IwAR3KLJJP016zABzt2s6ZWJthPU773SfXc5pFaA_MMkLJnGdcEl3DUfx9ocU Her blir dobøtta mi som piss i havet. Bokstavelig talt. Og så har vi fiskene, måkene, selene, . . . . Fritidsbåtflåten i Oslofjorden slipper sikkert ut mer enn vågehvalene i Oslofjorden (og sikkert mer enn delfiner og seler også), men i Vestfjorden er det sikkert motsatt. Det gir overhodet ingen mening å ha utslippsforbud i Vestfjorden - og det samme gjelder faktisk de fleste fjordene og kyststrekninger i dette landet. Jeg minnes da jeg var i turist i Lofoten som barn, rorbutoalettene var ikke koblet til noe kloakknett, det gikk rett ned på fjærstene nedenfor, og skylt vekk på flo sjø. Ja, jeg vet fortsatt av et slikt toalett på ei fergekai nordpå. Skulle man brått få behov for det ene eller det andre mens man venter på ferga, kan man diskret låse seg inne i bua der, sette seg på en ring og trykke ... og så håpe på at ingen legger merke til hva som havner i sjøen. Men apropos perspektiv ... det kan vel fort bli et tonn eller to med bæsj per dag fra fritidsbåtflåten i Oslofjorden en travel sommerdag i beste pandemitid? Og da er det vel snakk om et areal som sikkert hundredeler av arealet disse vågevalene er distribuert utover, og målt i volum er det sikkert adskillig større tetthet av fritidsbåtseptikutslipp i Oslofjorden enn vågehvalavføring rundt Svalbard. Redigert 13.Februar.2023 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.