larole Startet 14.Februar.2023 Del på Facebook Startet 14.Februar.2023 Hei, I daviteren bruker jeg lastebånd fra Biltema til å heise opp gummibåten. I fjor røk den ene av disse, og det er helt tydelig at den var "tørr og salt og slitt". Finnes det noe jeg kan sette dem inn med slik at påkjenningen fra omgivelsene blir mindre? Feks syrefri vaselin? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Materialet forvitrer av UV-sttåling. Med den perfekte sommeren, uten sol, vil båndene holde lenger. Den eneste muligheten er å bytte hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 14.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 OK, finnes det noe alternativ som er mer holdbart, og som har samme format? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 (redigert) Jeg har brukt stropper som følger med jekkestropper tidligere, uten at jeg kunnne merke noen spesiell forringelse, brukte dem i flere år. Til forrige båten kjøpte jeg rustfrie jekestropper, disse virket å ha spesielt myke og fine stropper, de sto på i sol og all slags vær i 4 sesonger, bruker de til diverse ennå, like fine som den gang de var nye. Redigert 14.Februar.2023 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Hulda skrev 20 minutter siden: Den eneste muligheten er å bytte hvert år. Det er vel litt i overkant... De holder ikke evig men den ene som har røket for meg vil jeg tro var i nærheten av 10 år. Det var på en båthenger og den røk der hvor den ALDRI er i ly for solen, altså de 20 cm som ikke dekkes av resten av stroppen når den er helt innsveivet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Popeye70 Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Det er lett å si "Bytt til noe annet enn Biltema", men jeg tipper at for (billige) lastebånd så blir det hipp som happ. Den typen lastebånd er nok uansett ikke ment å stå eksponert i sollys i månedsvis av gangen med last, men heller bli brukt sporadisk. Se heller etter noe som er ment brukt utendørs over tid, om mulig. Eller følg med og vær proaktiv, og bytt før de ryker. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Kryssarklubben hadde en test på disse flate livlinene som ligger langs dekket. Etter et par sesonger så de like fine ut, men bruddstyrken var mer enn halvert. Jeg er også en ivrig bruker av jekkestropper. De som er permanent ute over tid, blir ikke brukt til 'kritiske greier' som eks å stroppe ned last på biltaket etc. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 (redigert) larole skrev for 4 timer siden: Finnes det noe jeg kan sette dem inn med slik at påkjenningen fra omgivelsene blir mindre? Hvis jeg hadde opplevd dette som et problem hadde jeg kjøpt markisestoff og sydd to passe lange 'strømper' og tredd jekkestroppen / lastestroppen inni. De har god levetid i sol og har vel bra UV-motstand. Når vi skiftet markise så hadde leverandøren metervare i tre meters bredde. får en du 15 cm stripe av det, bretter og syr sammen langsiden så har du er tre meter lang 75 mm hylse, vreng den så syns ikke sømmen. Redigert 14.Februar.2023 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Finnes jo UV-beskyttelse på flaske til tekstiler.. mulig det kunne forlenge levetiden noe? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
nordan family 27 Svart 19.Februar.2023 Del på Facebook Svart 19.Februar.2023 Jeg brukte stropper som er til klatring. Utrolig solide, og de strekker seg ikke. Men jeg kappet av 10 cm ytterst i året som fast rutine, da også disse ble ødelagt. Men det tok jo ganske mange år før stroppen var brukt opp. Passe standard løkke-knute i enden fungerte like godt som allverdens løkker med søm. Tilfeldigheter (behov før større kapasitet) gjorde at jeg til slutt byttet daviter til noen med wire. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Nå får du endelig slike for en ok penge, aisi 304 og 316 ! : https://www.boatpower.no/produktkategori/syrefaste-stropper/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2023 Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 De betegner AISI 304 som 'syrefast', noe vi andre betegner som 'kjøkkenbenkstål'. Men det jernet er også UV-bestandig:-) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Desember.2023 Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 Jeg har et drivhus hjemme og pga. snøtyngde så har jeg laget meg et letttak av tynn vannfastplate. har montert inn kroker i ramma for lastestropper som holder dette på plass. De varer skjeldent mer enn 2-3 år før de er helt smuldret opp. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Worry II Svart 6.Desember.2023 Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 Hulda skrev 1 time siden: De betegner AISI 304 som 'syrefast', noe vi andre betegner som 'kjøkkenbenkstål'. Men det jernet er også UV-bestandig:-) Ja, det er derfor man da heller velger disse i AISI 316 som disse har på lager 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 6.Desember.2023 Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 Popeye70 skrev On 14.2.2023 at 13.16: Det er lett å si "Bytt til noe annet enn Biltema", men jeg tipper at for (billige) lastebånd så blir det hipp som happ. Både "billige" lastestropper fra Biltema og dyre stropper fra leverandører til transportindustrien er framstilt i polyester. Noen har betegnelsen UV-beskyttet, og hva det innebærer vet ikke jeg, men det er ikke mulig å se det på de. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 6.Desember.2023 Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 Worry II skrev for 9 timer siden: Nå får du endelig slike for en ok penge, aisi 304 og 316 ! : https://www.boatpower.no/produktkategori/syrefaste-stropper/ Stroppene er i polyester også på disse, og det var holdbarheten på selve stroppene som var trådstarters problem. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Desember.2023 Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 Popeye70 skrev On 14.2.2023 at 13.16: Det er lett å si "Bytt til noe annet enn Biltema", men jeg tipper at for (billige) lastebånd så blir det hipp som happ. Ja, jeg har en mengde stropper fra forskjellige leverandører og der er stoooor forskjell i kvaliteten på jekken, stroppene som sådan er vel noenlunde like... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Worry II Svart 6.Desember.2023 Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 Disse er beregnet på å stroppe fast jolla, da. Ser i alle fall veldig gode ut disse. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 6.Desember.2023 Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 Stroppene mine er som beskrevet lemger opp i tråden fremdeles like myke, fine og hele 8år senere, så er nok endel kvalitesforskjell ute å går. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Desember.2023 Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 Worry II skrev for 11 timer siden: Nå får du endelig slike for en ok penge, aisi 304 og 316 ! : https://www.boatpower.no/produktkategori/syrefaste-stropper/ Ser dette er et firma som også tilbyr sin kompetanse til å befare kundebåter og gi råd. Men når de skriver dette, så blir jeg litt skeptisk på hvor mye jeg ville lyttet til de rådene de kommer med: Men stroppene er sikkert ok, for all del. Bare vær obs på at både 304 og 316 er austenittisk stål med lite karboninnhold og dermed et bløtt materiale. Dersom dette stålet ikke blir deformasjonsherdet i produksjonsprosessen kan det være at mekanismen på disse ikke tåler like mye som de i karbonstål. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 6.Desember.2023 Del på Facebook Svart 6.Desember.2023 Førstefender skrev for 2 timer siden: Stroppene mine er som beskrevet lemger opp i tråden fremdeles like myke, fine og hele 8år senere, så er nok endel kvalitesforskjell ute å går. Ja, det er det ingen tvil om. Materialet i disse stroppene (ikke stålet, men webben) er jo plast, og det er mange forskjellige plastkvaliteter. Noen har tilsetninger som gjør det mer motstandsdyktig mot UV-stråler. Et enkelt eksempel er PE (polyetylen). Dette er jo materialet som Pioner, Steady osv. blir laget av. De tåler å ligge ute i sola år etter år. Plastkannene som man får spylervæske på er også PE, men dette er en kvalitet som ikke er UV-stabilisert. Legger man ei slik kanne i sola så blir den helt sprø og knuser i tusen biter. Det blir det samme med disse stroppene, selv om plasten ikke er PE. De lastsurringene som brukes profesjonelt i transport er normalt av polyester (thermoplast). Lagt til: Ser nå at lastsurringene fra Boatpower.no skal tilfredsstille EN12195-2, så da burde vel kvaliteten på disse være bra Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 28.Februar Del på Facebook Svart 28.Februar Her er det i alle fall noen som misbruker begrepet "syrefast" OSCULATI Lastestropp Syrefast Hvit, 25mm, 6 meter - Marineshop AS Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Februar Del på Facebook Svart 28.Februar Jeg har stropper i masse ulike utførelser og dimensjoner (men ingen syrefaste ) Deriblant slike fra Biltema. De brede stoppene har helt ok levetid, men de smale tåler ikke stort, hverken av sollys eller slitasje. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Worry II Svart 28.Februar Del på Facebook Svart 28.Februar Jeg har hverken båt eller jolle å kjøpe stropper til, jeg. Det er et mye større problem ! (jobber med løsning på det) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Februar Del på Facebook Svart 28.Februar 18 minutes ago, Worry II said: Jeg har hverken båt eller jolle å kjøpe stropper til, jeg. Det er et mye større problem ! (jobber med løsning på det) Et liv uten båt gir ikke særlig mening! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.