Jump to content

Anker/dregg


Baisiken

Recommended Posts

regner med at du får relativt fort svar nå :rolleyes:

de tallerkensakene har vært diskutert før ja

 

 

 

et tidligere emne her eller her

 

meningene er vel som du sikkert skjønner :puke:

 

Velg Bruce Anker :seeya:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har det noen hensikt ?

For å si det kort: JA, løp å kjøp. Suppeskåla di kan du droppe der det er dypt nok.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis du har bare god erfaring med skåla etter 6 sesonger er det vel bare bortkasta penger å kjøpe noe annet. Da passer det til din båt og ditt bruk. Bruk pengene på noe annet. Eneste faren er om du skulle ende opp med å slippe skåla i nærheten av Suzuki, da vil jeg anbefale paraplydregg, eller enda bedre bedre; Bruce.

Hilsen Brucefrelst.

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis bare Bruce, det finnes mange andre gode ankere også. Jeg har igen erfaring med skåla i egen båt, men jeg var en gang på ferie sammen med en 25" Scand med skål. Den løsna rett som det var både på vei ned og opp igjen langs sørlandskysten. De endte som regel opp med å henge på sida av meg over natta, og da hadde jeg paraplydregg! Eneste gangen skåla satt skikkelig var da vi dro den opp i skogen i ei lita bukt og surra den til et furutre. Hva han ikke fikk til som andre får til vet ikke jeg.

Link to post
Share on other sites

neimen jøss, jeg har tydeligvis gjort inntrykk på folk. Du behøver ingenlunde bytte ut ditt anker for min skyld. Jeg har stor respekt for folk som vil utsette seg og sine for sikkerheten & gleden ved å eie et skålanker av ypperste klasse.

 

Men husk - får du motorstopp utenfor Gula Humpen, Strømtangen eller annet utsatt sted, er ankeret siste & eneste mulighet før du braser på land. Og selv om både andre, redningsskøyta og undetegnede kommer til unnsetning så fort vi kan når noen roper på VHF`en, må du regne med å ligge på ankeret en stund. Kanskje en halvtime eller enda lengre ? En time ?

 

Jammen bra du sparte 300 kr på å ikke å bytte ut markedets dårligste ankerkonstruksjon, med en kopi av noe av det beste som finnes. For det duger sikkert det du har, tror du ikke ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt ankervinsj med tallerken-anker i 6 sesonger nå.

De to viktige spørsmålene er hva du har brukt ankeret til, og hvor du har brukt det?

 

Er det snakk om et kaffianker som bare brukes i pent vær og lune havner så holder egentlig det meste.

 

Har du bare ett anker kan det hende det er god investering å kjøpe ett til, og da ville jeg nok slått til på et tilbud om et bruce. :yesnod: Det er aldri dumt å kjøpe nyttig sikkerhetsutstyr man ikke har fra før.

Link to post
Share on other sites

Mektig enig med Suzuki.

Det kan komme en dag ........ bare så du vet det!

 

Vel, uten å være dommedagsprofet, er jeg sikker på at godeste Bruce har reddet mitt fartøy fra død og fordervelse minst en gang.

Spar ikke på småkroner - løp og kjøp - bruk skåla rundt nærmeste granlegg.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Bruce kopi fra Biltema på min Nidelv 690. Det ankeret ga jeg bort mot å forbli ansvarsløs for all fremtidig ulykke. Dårligste ankeret jeg noen gang har hatt. En stein hadde funket bedre. Så skal du ha Bruce - kjøp noe skikkelig,

 

Jeg har kjempeerfaring med Engbo anker. Sitter dønn i alle situasjoner jeg har vært oppi. Men jeg har ikke ligget på svai i 25 m/sek ennå

 

Jeg vet at andre medlemmer som har hatt Engbo og gått over til Bruce ønsker seg tilbake til Engbo. På Bitteliten IV skal vi ha Engbo med blytau akter og Bruce med kjetting foran. Det tror jeg er en bra kombinasjon. Engbo ankeret har sin styrke på et rett drag - dvs når man ligger med baugen inn. Bruce har jeg hørt er bra når man ligger på svai

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ha nytt anker på Balticen. Hadde Engo nå i sommer og ble liksom aldri helt fortrolig med det.

Har tenkt å handle ett Bruce kopi. Ser at Scand leverer vincher med 10 kg Bruce . Hva mener dere er 10 kg nok eller bør jeg handle en 15 kg.

Jeg hadde 15 kg. på Elwaroen, men hvis det er overkill så kjøper jeg en 10 kg.

 

PS. Har kjetting

Balticen veier vel sånn ca. 4000kg.

 

Mariell.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bør man ikke, UANSETT, ha to ankere, det være seg av den elller andre typen? Har hørt/lest at Bruce i 15kg utgaven ikke er bra uten at noen har kunnet gi noen god forklaring på det siden de Bruce-ankerne som er både større og mindre er bra.

 

Ingen ankertyper er vel best under alle (bunn) forhold så to forskjellige typer er vel ikke så dumt?

 

Har selv 7,5 kg Bruce-kopi med en del kjetting pluss daumann (pluss en 10kg paraply i reserve) og dette holder min 27 fots seilbåt greit.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å handle ett Bruce kopi. ....

Mariell.

Hvorfor en kopi? Ref Bittelitens kommentarer i innlegget over!

Om du kjøper en kopi så sammenlign i hvertfall med en original direkte ved siden av. Enkelte kopier skal vistnok (kun lest/hørt) mangle noe av vridninga ytterst på ytterskjæra som originalen har. Kanskje det er den lille forskjellen som gjør at det slipper der originalen sitter?

Link to post
Share on other sites

Bør man ikke, UANSETT, ha to ankere, det være seg av den elller andre typen? Har hørt/lest at Bruce i 15kg utgaven ikke er bra uten at noen har kunnet gi noen god forklaring på det siden de Bruce-ankerne som er både større og mindre er bra.

 

Ingen ankertyper er vel best under alle (bunn) forhold så to forskjellige typer er vel ikke så dumt?

 

Har selv 7,5 kg Bruce-kopi med en del kjetting pluss daumann (pluss en 10kg paraply i reserve) og dette holder min 27 fots seilbåt greit.

Har selv ett 7,5kg Bruce med kjetting. Dette var montert i Baugen. Etter å ha sparket borti det ett par ganger. Med påfølgende utbasunering av diverse kraftsalver som ikke egner seg på trykk. :cryin::cryin:

Ble det lagt i ankerkassa forut, sammen med en 12 kg.s paraplydregg. Så jeg har'a ett par ekstra anker.

 

Det Bruce ankeret som jeg nå skal handle skal monteres akterut på Winchen der. Og blir det som må regnes som hovedankeret.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva mener dere er 10 kg nok eller bør jeg handle en 15 kg.

Jeg hadde 15 kg. på Elwaroen, men hvis det er overkill så kjøper jeg en 10 kg.

PS. Har kjetting

Balticen veier vel sånn ca. 4000kg.

Mariell.

Jeg har nå 15 kg Bruce(kopi??) med blytau akter, og 10 kg (B-kopi??) med 8mm kjetting i baugen på båten min. Begge ankerne sitter bra. Hadde 10 kg Brucekopi med kjetting akter på forrige båten min, og det satt bra det også. Den veide ca 4 tonn, så 10 kg bør holde, men er det plass og mulighet til et 15 kgs anker hadde jeg nok valgt det selv ihvertfall. Det kombinert med kjetting tror jeg vil være helt suverent.
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjempeerfaring med Engbo anker. Sitter dønn i alle situasjoner jeg har vært oppi. Men jeg har ikke ligget på svai i 25 m/sek ennå.

Hadde jeg lagt meg på svai med 25 sekundmeter i vente ville jeg nok satset på forkatting i stedet for å diskutere ett enkelt anker. Å henge engbo etter bruce høres ut som en greit valg, men det er ikke mitt valg. (Om noen skulle lure på hva mitt valg er så er det delta og bruce.)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...