Jump to content

Anker/dregg


Baisiken

Recommended Posts

Ser at Scand leverer vincher med 10 kg Bruce . Hva mener dere er 10 kg nok eller bør jeg handle en 15 kg.

10 kg burde holde rikelig. Jeg har en 7,5kg Brucekopi til mine snaue 4 tonn, og også dette er innenfor Bruce sine anbefalinger. Sitter som støpt! Grunnen til at jeg gikk for 7,5 i stedet for 10kg, er for det første at jeg ikke har winch og derfor må håndtere den for hånd, og for det andre at den er akkurat stor nok til å gå ned i benken akterut :wink: . Den erstatter en 10kg paraply som visstnok også har fungert helt greit de siste 10 årene eller så. Jeg sover i alle fall godt om natten med min, så da burde du være enda tryggere med 10kg!

15kg blir rett og slett overkill etter mitt syn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi hadde Engob vinsj med blytau og 16 kg Engbo anker på Nimbus 2700 dröye 3000 kg båt. Vinsj og tau med fjernkontroll var en dröm, men ankeret ble jeg aldrig klok på. :eek: Når du opplever at Engoankeret slipper flere ganger på ulike steder så er det ikke hyggelig. Dette var under ganske moderate forhold og på steder hvor paraplydreggen satt bra. Jeg skal i allefall ikke ha noe mere Engbo anker. Gjerne vinsj og tau men nå kommer jeg til å pröve Bruce(evt. kopi) og line/tau med kjetting.

Link to post
Share on other sites

Engbo "sleden" som ankeret til Engbo ofte blir kallt, fortjener kallenavnet sitt med rette.

Ett Engbo anker var nøyaktig ett for meget .......

Har nå 15 kg Bruce. :yesnod:

Interessant å se at ulike folk har ulike erfaringer. Vet om folk som har gått fra Engbo til Bruce og tiilbake til Engbo for å få feste
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Bruce kopi fra Biltema på min Nidelv 690. Det ankeret ga jeg bort mot å forbli ansvarsløs for all fremtidig ulykke. Dårligste ankeret jeg noen gang har hatt. En stein hadde funket bedre. Så skal du ha Bruce - kjøp noe skikkelig,

...og jeg som hadde bestemt meg for å kjøpe en Bruce kopi på Biltema. :eek: Har andre samme erfaring?

Link to post
Share on other sites

Har ikke sansen for tallerkner på bunnen, opplevde å miste festet flere ganger med en slik.

Selv har vi nå en Engbo på 26 kilo (overkill) til vår Sandvik 945. Har ikke noen som helst problemer med å ligge trygt på denne. Har førsøkt den på de fleste bunnforhold og den sitter som spikret. I tillegg har vi kjetting.

 

Vi har faktisk opplevd flere ganger å måtte fortøye båter til oss om natten (disse har Bruce eller Brucekopier alle sammen)

 

Men smak og behag kan som sagt ikke avgjøres - men diskuteres, men selv om du hittil har vært fornøyd med tallerkenen så kan det jo komme en dag da du skulle ønske du hadde hatt noe annet.

 

mvh

Charente

Link to post
Share on other sites

...og jeg som hadde bestemt meg for å kjøpe en Bruce kopi på Biltema. :eek: Har andre samme erfaring?

Har også hørt at Biltema varianten av Bruce anker ikke er helt hundre.

 

Men hvorfor kjøpe Bruce på Biltema?

Besparelsen i forhold til Maritime er kr 35,- på 10 kg anker og kr. 68,- på 15 kg. anker

Andre båtutstyrsbutikker er vel heller ikke SÅ mye dyrere på dette utstyret.

 

Det Engbo ankeret som vi hadde på båten i sommer var på 16 kg. Det slapp flere ganger sandbunn. Virket som om ikke armene kom seg nedi bunnen. Men at hele ankeret ble dratt bortover, ja som en slede som jolo kalte det.

 

Eneste bunnforhold hvor Engbo muligens er bedre enn Bruce er på grass/siv bunn. For med det bunnforholdet har jeg erfart at også Bruce kan oppføre seg som en slede.

 

PS. tror jeg satser på 15. kg. M anker (Buce kopi) fra Maritime. Ser på disse 10 kg ene. Syns det ser lite ut.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor kjøpe Bruce på Biltema?

Besparelsen i forhold til Maritime er kr 35,- på 10 kg anker og kr. 68,- på 15 kg. anker

Andre båtutstyrsbutikker er vel heller ikke SÅ mye dyrere på dette utstyret.

 

Jeg tenkte akkurat det samme i våres, når jeg skulle ha meg nytt anker. Problemet var at de som ble solgt på Maritim, om mulig så enda mer tarvelige ut, enn de de hadde på Biltema. Endte opp med et M-Anker fra SeaSea, dette syntes jeg så finflott ut. Betalte noen tikroner ekstra for en 10 kg..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

PS. tror jeg satser på 15. kg. M anker (Buce kopi) fra Maritime. Ser på disse 10 kg ene. Syns det ser lite ut.

Her er tabellen for Bruce ankrene. Som du ser så skal 10 kg holde for båt opp til 33fot i storm, mens 15kg er beregnet for båt opp til 39 fot under samme forhold.

 

 

Bruce tabell

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det snakkes mye om forskjellige ankere, men (vel så?) like viktig er det vel at man bruker kjetting (helt eller delvis) istedenfor tau, eventuelt en daumann på tauet og hvor mye kjetting/tau man legger ut? Det er sikkert forskjell i kvaliteten på Brucekopier, men hvordan kan man vite det? Se på det på utsiden? Neppe!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert forskjell i kvaliteten på Brucekopier, men hvordan kan man vite det? Se på det på utsiden? Neppe!

Jo, det sies at det er synlige forskjeller på kopiene. Men jeg har aldri studert de så nøye at jeg har sett noen nevneverdige forskjeller. Jeg har kjøpt flere ankere på Biltema, og de har funket bra for meg, de.
Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv en ILAS 15 kg bruce kopi til 4 tonns båt. Denne hadde bra vridning på vingene i forhold til mange andre som ble vurdert, i tillegg til at den virket noenlunde balansert, og kan anbefales. Sitter litt for godt i forhold til vinsjkapasiteten min og må ofte bakkes løs.

 

Mange er kritiske til Engbo. Inkludert meg selv - gav opp etter noen måneder med 21 kg på 4 tonns båt. Men Engbo endret vinkelen mellom blad og stang fra omlag 30 grader til omlag 40 (husker ikke nøyaktig, men det fåes nøyaktig ved telefon til Engbo). De anbefalte meg å slipe opp vinkelen på det jeg hadde som var av den gamle typen. Sånn sett er det 2 serier på markedet som kanskje bidrar til at man har forskjellig opplevelser av dette ankeret?

Link to post
Share on other sites

Det kan vel skje uansett hva slags anker man har - eller er det ikke slik?

Enig. Jeg foretrekker å ha to gode anker av forskjellig type, og da regner jeg ikke med skålanker eller paraplydregg. Biter ikke det ene så satser jeg på at det andre får tak. Rent praktisk så bør de likevel ikke være så forskjellige at de ikke går i samme rulla. Mitt valg har vært bruce og delta, men andre har selvsagt andre båter, behov og erfaringer.
Link to post
Share on other sites

Tja, hvilket anker er best?

 

Min egen erfaring var at patentankeret (paraply-dregg) som jeg hadde benyttet i +10 år fikk godt feste med unntak av et par-tre tilfeller. Da jeg så gikk over til det godt omtalte Bruce ankeret, ble jeg direkte misfornøyd med dette. Det tok ikke feste i ca halvparten av ankringsforsøkene og frustrasjonen var klart tilstede.

 

Det var ikke før jeg hadde lært av en god venn, at dette ankeret trengte langt ankertau (bruker blytau), at bruce-kopien min fikk feste hver gang. Så min lille erfaring er at det er ikke bare selve ankeret, men også bruken av det (eller mer direkte: brukeren) som avgjør hvor godt et anker er. Kanskje spesielt dersom man bytter fra en type til en annen.

 

Så nå har jeg en bruce kopi på 10 kg, er meget godt fornøyd med det, og en patentdregg på 12 kg som reserve i tilfelle jeg har lyst til å sette to ankre.

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange forskjellige meninger om hvilket anker som er best.

I en test fra Pratisk Båtliv (nr.7 2001) leser jeg at Delta 16 kg ogFortress FX-16 får svært

gode karakterer (terningkast 6).

Vil tro forskjellige bunnforhold kan avgjøre hvilket anker som er best til en hver tid.

Har selv så langt kun erfaring med paraplydregg, fungerer stort sett greit, men har også opplevd at den har sluppet.

I båten vi kjøpte nå i høst er det et Engbo 21 kg anker, ser at flere har dårlig erfaring med dette ankeret,

får høste litt erfaringer etterhvert og eventuelt bytte hvis dette ikke holder mål.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

...og jeg som hadde bestemt meg for å kjøpe en Bruce kopi på Biltema. :eek: Har andre samme erfaring?

Jeg har en Bruce-kopi fra Biltema, og et originalt Bruce Anchor.

Begge er 7,5kg varianter.

Foreløpig er det kun det fra biltema jeg har prøvd, og da i en heftig kuling en helg i høst, riktignok kun for noen minutter i middagsbukta i forbindelse med problemer med båten.

 

Konklusjonen min var at ankeret er mer enn bra nok for mitt bruk, og skulle jeg virkelig slite har jeg jo alltids et til (det har vel alle vil jeg regne med)

Det duger, og jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe det, annet enn at Biltema er et mareritt å være på da. (og selvsagt logoen..)

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser det er mange forskjellige meninger om hvilket anker som er best.

I en test fra Pratisk Båtliv (nr.7 2001) leser jeg at Delta 16 kg ogFortress FX-16 får svært

gode karakterer (terningkast 6).

Har selv kjøpt to stk Orginale Fortress ankere, som sies å være verdens beste anker. Skal bli spennende å teste til sommeren, men det må sies at jeg har en sunn skepsis. Synes det er merkelig at ikke flere har disse, da de kommer bra/best ut i de fleste tester? Dersom de fungerer så bra som det annonseres, bør de være perfekt for mindre daycruisere hvor det å holde vekten nede spiller en rolle....?

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Bruce-kopi fra Biltema, og et originalt Bruce Anchor.

Begge er 7,5kg varianter.

Foreløpig er det kun det fra biltema jeg har prøvd, og da i en heftig kuling en helg i høst, riktignok kun for noen minutter i middagsbukta i forbindelse med problemer med båten.

 

Konklusjonen min var at ankeret er mer enn bra nok for mitt bruk, og skulle jeg virkelig slite har jeg jo alltids et til (det har vel alle vil jeg regne med)

Det duger, og jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe det, annet enn at Biltema er et mareritt å være på da. (og selvsagt logoen..)

...og ettersom jeg ser har du en båt på rundt 31-32 fot. Regner med at den veier omtrent det samme som min - ca 4000 kg (?). Du bruker 7,5 kg Bruce. Ser ut til at den vekten holder for deg, siden du har fått prøvd det skikkelig i heftig kuling (dog kun ved en anledning). Selv har jeg vært veldig i tvil om jeg skal velge 10 kg eller 7,5 kg. Har ikke vinsj og ser derfor fordelen ved å slippe å slepe på de ekstra 2,5 kg . Muligens kan jeg kompensere med lengre/tyngre kjetting dersom det skulle vise seg at 7,5 kg blir for spedt?

 

Dersom noen har synspunkter på dette så.......kom igjen.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...